Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Lønner det seg å betale ned lån før nyttår?

NYTT TEMA
zickboy25
zickboy25Innlegg: 94
29.11.19 15:03

Hei.

Har fått spart opp endel penger de isrew mnd pga mye overtid. Vil det lønne seg å betale ned på boliglån før eller etter nyttår? Er snakk om ca 400 000 som jeg ønsker å betale ned. Er det noen skattemesige fordeler med å betale ned før nyttår? er det noe andre fordeler/ulemper.

trenger å få betalt ned huslånet, for å kunne ta opp nytt lån til sekundærbolig som skal leies ut.

KapteinMark
KapteinMarkInnlegg: 4113
30.11.19 07:29
zickboy25: Er det noen skattemesige fordeler med å betale ned før nyttår? er det noe andre fordeler/ulemper.trenger å få betalt ned huslånet, for å kunne ta opp nytt lån til sekundærbolig som skal leies ut.

Det har lite og ingenting å si om du betaler før eller etter nyttår.

Nå er jeg vel litt old-fashion, men hva har hensikten vært med å spare opp så mye uten å betale ekstra ned på gjelden?

Mht. nedbetaling av lån, pass på å få en avtale med banken slik at ikke det eksisterende lånet formelt avsluttes, men kun endres til det nye lånet du skal ta opp.

Da kan du slippe unna en masse omkostninger og etableringsgebyr ved nytt lån.

tucan
tucanInnlegg: 20394
30.11.19 07:45

Er da ikke nødvendig å betale ned lånet for å ta opp nytt lån. Hvorfor ikke bare utvide huslånet til det du trenger for sekundærboligen?

fargerik
fargerikInnlegg: 62372
30.11.19 09:02

Det lønner seg da alltid å nedbetale lån, mindre lån = mindre renteutgifter. Har du fastrentelån, må du sjekke med banken om overkurs/underkurs eller kalkulere selv her.

VivaLV
VivaLVInnlegg: 33911
30.11.19 22:41
zickboy25: Hei. Har fått spart opp endel penger de isrew mnd pga mye overtid. Vil det lønne seg å betale ned på boliglån før eller etter nyttår? Er snakk om ca 400 000 som jeg ønsker å betale ned. Er det noen skattemesige fordeler med å betale ned før nyttår? er det noe andre fordeler/ulemper. trenger å få betalt ned huslånet, for å kunne ta opp nytt lån til sekundærbolig som skal leies ut.

Har du noen barn. Da kan det jo lønne seg og få de til å benytte seg maks av BSU.

elektrikeren
elektrikerenInnlegg: 7
01.12.19 20:38

så lenge renta er lav lønner det seg nødvendigvis ikke å betale ned lånet, spørs jo så klart hvor mye man har i lån. kan få bedre avkastning på å spare i bsu eller fond. i tillegg er det lurt å ha en buffer.

Someone
SomeoneInnlegg: 25659
02.12.19 11:39
VivaLV: Da kan det jo lønne seg og få de til å benytte seg maks av BSU.

Men kun hvis de har en inntekt som de kan få skattefradraget for. Dårlig deal å betale BSU for en ungdom med 0 i inntekt. Da får man ikke tilbake skattefradraget

Someone
SomeoneInnlegg: 25659
02.12.19 11:40
fargerik: Det lønner seg da alltid å nedbetale lån,

Ikke hvis man får plassert midlene i noe som gir høyere avkastning enn kostnaden ved lånet. Så da kommer det helt an på hvor mye risiko man er villig til å ta

Men om et ekstraavdrag på lånet betales før eller etter nyttår, spiller ingen rolle

VivaLV
VivaLVInnlegg: 33911
02.12.19 13:50
Someone: Men kun hvis de har en inntekt som de kan få skattefradraget for. Dårlig deal å betale BSU for en ungdom med 0 i inntekt. Da får man ikke tilbake skattefradraget

Selvsagt. Skrev ikke det eksplisitt.

Ville uansett også vurdert litt ifht. egen situasjon. Man skal ikke forvente og arve penger, men det er jo ett faktum at mange av oss vil arve en god sum med penger.

Sånn sett enklere å da unne seg litt ekstra kanskje for deler av denne summen hvis det er ett scenario noen år frem i tid, enn å "spare seg til fant".

Så f.eks. å betale ned 200.000 og å spare 100.000 til uforutsette utgifter/noe ekstra!

zickboy25
zickboy25Innlegg: 94
02.12.19 15:41

Ungene er 4 & 2 så bsu er uaktuelt. Ved nedbataling på lånet på 400 000 skal jeg klare å være ferdig med huslånet før mars 2020, så det er første mål.

Ville bare se om det var noen fordeler/ulemper å betale ned lånet før nyttår. 

fargerik
fargerikInnlegg: 62372
04.12.19 12:35
zickboy25: Ungene er 4 & 2 så bsu er uaktuelt. Ved nedbataling på lånet på 400 000 skal jeg klare å være ferdig med huslånet før mars 2020, så det er første mål. Ville bare se om det var noen fordeler/ulemper å betale ned lånet før nyttår.

Jeg mener fremdeles at det er smart å innfri lån. Har gjort det selv, og har selvfølgelig mindre månedlige utgifter enn da jeg hadde lån og betalte renter. Å bruke penger til å investere i eiendom...sekundærbolig for utleie...syns jeg også er rimelig smart.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg