Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hva skjer med økonomien?

NYTT TEMA
Zhoss

Zhoss
19.03.20 15:35

Det som bekymrer meg er Norge og den norske økonomien. Det skrives om verdifall som man aldri har sett maken til. At det er verre en finanskrisen. At 1/5 av oljefondet har forsvunnet i løse luften. Vi er i ferd med å få 100 000 arbeidsledige. At norske selskaper går konkurs. Kronekursen er på bunn. For meg som ikke har noen forståelse for økonomi virker det som et samfunn i kollaps. For det virker som om økonomien ikke noen gang kan nå et større bunnpunkt enn dette, med mindre det ikke fungerer lenger (rettstaten, lov og orden ikke finnes). Men jeg vet ikke hva som er/kan være mulige konsekvenser eller hvor langvarig dette er? Er det noen som forstår økonomi og kan gi et reelt bilde av hva som egentlig skjer? Vanligvis nøler politikere med å bare bruke noen millioner, men nå er det jo et ekstremt underskudd på mange hundre milliarder. Det vil jo tross alt påvirke oss alle til slutt.

(Innlegget ble redigert 19.03.20 15:35)

aksjehandler

aksjehandler
02.07.20 12:10

Økonomien vil nå gå inn i en vekstfase da prisen på penger er satt voldsomt ned. Dette er allerede synlig i boligmarkedet som er likt med å sette seg på et bølgeblikktak i juli. Boligprisene stiger bra og selv om den norske kronen er lite verdt vil befolkningen føle seg rikere og derfor handle slik som før eller øke handlingen i enkelte sektorer. Det er utrolig hvor mye byggevarer folk trenger når prisene på bolig stiger.

Oljefondet har gått til himmels dette kvartalet. Norge er blitt mye rikere. Slett ikke av de riktige grunnene, men de gale. Kronestykket er blitt dopapir, mens oljefondet er notert i utenlandsk valuta. Da kan politikere tulle bort flere midler på det de liker å bevilge penger til uten noe videre behovsprøving. All aktivitet er god aktivitet. Flere mennesker inn i offentlig sektor som rådgivere for rådgiveren vil også løfte den norske økonomien opp og forbi det brakkåret 2020 kunne ha blitt. Handlingsregelen er knapp, men kaken er blitt mye større og vi kan ta et enda større stykket av den likevel.

Børsen lider litt av svak oljepris, men den børsen har ikke noe videre betydning da det er de rikes lekeplass og flere av de rike kommer fra tørre sandland med altfor meget penger. Den kan jo også svinge og tar den seg bare litt opp vil nok flere få råd til å losjere på Bygdøy ved strandkanten til 100 mill eller litt mer.

Alt lukkes opp igjen og til høsten husker vi knapt det lille merkelige viruset som herjet dette herrens året. Det kan så klart komme tilbake, men det forsvinner til høsten og blir borte vekk som dugg for solen sier de skriftlærde. Etterpå vil det dukke opp om 10 år og så forsvinne helt sier mine kilder.

Da sitter vi igjen med billige penger og selv om kronestykket er usle greier så vil altså alle de norske husene være mer verdt og ja vi blir rikere. De fleste får tilbake jobbene sine når shoppinggleden kommer tilbake. 

Kort sagt vil økonomien gå inn i et markedsmirakel som retter opp alt det onde og vonde og selv om vi må betale på bussen igjen klarer vi det fordi vi nå får lønn igjen. Alt blir bra.

aksjehandler

aksjehandler
05.07.20 20:03

Boligprisene stiger voldsomt nå. Meglere melder om 2016 tendenser. Kjøp din første bolig for utleie. Gode penger hver mnd., reduser skattbar inntekt, øk formuen din voldsom, du kan ikke tape. 99,99% av alle normale nordmenn tenker slik nå.

Kjøp sentralt Oslo og vi sakker selvsagt innenfor ring 2. DEr stiger det nemlig mest og her får du leiet ut på en blunk til megafete priser. Løp og kjøp!

aksjehandler

aksjehandler
06.07.20 17:11

Glem ikke gull. Det stiger dette året og nå er ikke kronen svak. Den er megasvak fordi andre valutaer er ikke sterke de heller med den pengetrykkingen sentralbankene driver med og i tillegg politikere som tenker stemmer og styringsrett. 

Så da har vi gull og det er ikke noe tull. Du skal ha minst 10% i gull. Russerne og noen asiatiske banker kjøper gull fordi de er smarte og vet gull ikke kan trykkes. Før laget de kronestykker i gull, men det er lenge siden nå. Fysisk gull er best, men også "papirgull" kan kjøpes for lettere tilgang kjøp/salg  (på sekunder)

Columbus_3

Columbus_3
06.07.20 17:15
aksjehandler: Fysisk gull er best, men også "papirgull" kan kjøpes for lettere tilgang kjøp/salg (på sekunder)

Er det du kaller "papirgull" mer verdt enn pengesedler? Hvorfor, papir er papir.

aksjehandler

aksjehandler
06.07.20 18:35
Columbus_3: Er det du kaller "papirgull" mer verdt enn pengesedler

Nei, det har mest med likviditet å gjøre. Skal du omsette gull fysisk er det tungt ikke bare fysisk, men praktisk og sikkerhetsmessig. Gull fysisk må jo lagres sikkert og sikkert i dag er dyrt.

Så elektronisk gull eller "gull på papir" er lettere å håndtere og kjøpes/selges på sekunder. Det sagt så selger man ikke gull på sekundet. Skal man kjøpe gull må man ha et kursmål. 2000 USD er fair. Gull står nå i ca. 1791 USD. Jeg er ganske sikker på 2000 USD, men det kan dippe litt på veien. 2000 USD target slutten av dette året tror jeg.

aksjehandler

aksjehandler
06.07.20 22:21

Meget bra aksjemarked igjen i USA. Selv forventer jeg litt tammere nå fremover nå som resultatene renner inn. Det er Q2 og en del svakere vil de være. 

De lave rentene og Trump vil være driverne fremover og selvsagt Q3 som kan bli ok. Rutinerte tradere legger merke til Nasdaq leder markedet opp igjen. Da er det hausse uten tvil. Teknologi er fremtiden vår. Snart kjøper vi aksjer med tankene våre;-)

(Innlegget ble redigert 06.07.20 22:21)

aksjehandler

aksjehandler
06.07.20 23:03

Så de som handler aksjer og de som eier dem er blitt rikere. I tillegg har suksessen med å kjøpe egne aksjer gjort selskapene rikere. Også norske selskap gjør det. Når rentene er så lave og pengene så billige og veksten finansielt er så høy. Reelt sett mye lavere, men dette er jo aksjemarkedet og ikke realøkonomien. Heller ikke den realøkonomien er helt feil da billig og næringsbygg stiger i verdi i Norge og over det meste av verden. Nå hører vi småsparere flokker seg til børsen. Det er et varseltegn sant nok, men vi vet rentene blir lave lenge nå og økonomien kan gå greit lenge ennå. Ingen grunn til å ikke kaste seg på med noe man har ledig.

Teknisk ser det litt flatt ut i chartet for juli og august, men jeg vurderer til å bli en ventefase før rally. Klarer du å fikse litt ledig kapital nå i sommer så kast det inn i markedet (spre på noen gode aksjer som er gode nå)

OSE står i 1000 poeng før jul. Jeg sier 200 poeng opp herfra på under 1/2 år. 

(Innlegget ble redigert 06.07.20 23:05)

aksjehandler

aksjehandler
07.07.20 07:30

Stort børsrally i Kina over natten på langt over 5% og myndighetene står bak der som ellers i verden. Covid-19 har kostet en god del og myndighetene må ha pengene tilbake og derfor utløse børsrallys verden over da rentene ikke kan settes opp i vår levetid. Jeg ville ikke bli overrasket om vi ser tidenes rallys finne sted flere steder. Det er uendelig med kapital på jakt etter stor avkastning der ute og aksjemarkedene er absolutt steder å være.

Ta plass dørene lukkes. Himmelturen neste. Påstigning snart ikke mulig. Ta børstoget og bli rik (kan ha noe gull og mye bolig også) Ha en fin sommer;-)

aksjehandler

aksjehandler
07.07.20 08:04

Ser vi på chartet for gull over mange år er det noe overhengende motstand her hvor handelen holder på nå for tiden. Da 1790-1795 USD som har vært topper i 2011 og 2012. Det sagt så er det lenge siden og ser vi på chartet over mange år og betrakter der er formasjonene over tid ganske lovende. Det er imidlertid en del motstand litt under 1900 USD. Over det finnes ingen motstand og gull kan løpe fritt. Hva vil skje med økonomiene da? WW3, trillebår med kronestykker til Coop Extra for å kjøpe ett brød eller første norske trillionseddelen trykket??? Herrens veier er i sannhet uransakelige. Take care.

aksjehandler

aksjehandler
07.07.20 15:32

Finansmarkedene klatrer nå en vegg av bekymringer samtidig med at det er mye penger ledig og i markedene. Da skal det opp. I dag går ikke OSE opp, men olja er ikke så ille heller. Tirsdager er gjerne litt røde dager på børs. Ingenting å bry sitt lille hode med, men juli er ofte også litt daff. Eneste er resultatene i Q2 som kommer fra nå. Tror de er noe svake, men det gjør ingenting. Markedets aktører posisjonerer seg for høsten. Kjøp alle dipper.

aksjehandler

aksjehandler
07.07.20 22:24

Gull noe det eneste som skinner i dag. Hvis det holder seg over 1800 USD+ blir det en støtte. Jeg vil si den foreløpig er litt svak, men jo lenger gull holder seg over desto større er støtten 1790-1795 USD+. Så er det jo da bra rom oppover mot rundt 1900 USD. Så nesten 100 USD er mulig med opsjon over det også. Det langvarige chartet ser ut som det vil dit og over. Jeg har "lest" noen charts opp gjennom årene og er først og fremst chartist. En som tolker fremtidige kursbevegelser ut av eksisterende charts. Chartet for gull ser bra ut. Jeg kunne forklart det, men da må man legge ut bilder med forklaringer.

Hvorfor kjøpe gull? Det er en inflasjonssikring også mot alminnelig valuta. Lagt merke til at du får mye mindre for pengene dine i år enn bare for få år siden? 10% av din formue bør være i gull. Hvorfor? Det kan komme helt plutselige shift i økonomiene og verdiene i markedene kan endres også valutaens kjøpekraft som vi har sett med NOK. Gull akkurat nå er sterkt og markedet vil opp med det.

aksjehandler

aksjehandler
08.07.20 12:48

Gold and silver for the blues. Det er nok ikke mange som følger med på mine gulltips og en av Norges beste tradere sin vurdering av det skinnende metallet som også har vært betalingsmiddel. De papirbitene og tullete metallgreiene myndighetene trykker er ikke verdt papiret eller metallet de er laget av.

Kort sagt gull går bra fordi det er mistillit med myndighetenes betalingsmidler. Har du norske kroner? Stakkars menneske ...

Tenker Hegnar forumet angrer for de kastet meg ut for en god stund siden. Ingen leser der nå.

(Innlegget ble redigert 08.07.20 12:49)

aksjehandler

aksjehandler
13.07.20 09:54

OSE opp 2%. DNB drar det lasset da den er opp langt over 8% og vekter tungt i totalen. DNB går bra. Norge går bra. Alt blir bra.

Lyngen

Lyngen
13.07.20 11:07

Det som skjer er vel at det trykkes opp mer penger digitalt og den gjeldsbaserte økonomien bygget på følelsen av å være rik øker. 

Nesten alle penger skapes via markedsbaserte boligpriser, så når boligprisen går opp og flere låner med billig rente så blir det mer penger tilgjengelig på wall street. Federal Reserve må da pumpe inn mer basispenger for å øke likviditeten hos bankene og de lager dollar swap avtaler med andre sentralbanker slik at de har nok dollar til å betale regninger og kontrollere sin valuta. Statsabligasjoner er da lite verd og pengene investeres heller i aksjer. De rikeste 0.01% blir bare rikere og vi må betale mer til dem. Og vi tror vi er rikere fordi boligprisen er høy, men for oss som har en vi må bi i er det mest en illusjon.

(Innlegget ble redigert 13.07.20 11:09)

Lyngen

Lyngen
13.07.20 11:12

Men M1, M2, M3, boligpriser, firmagjeld, akskjepriser og det enorme derivatmarkedet kan ikke fortsette å stige til det uendelige. Før eller senere kollapser verdensøkonomien. Før eller siden kollapser USA sitt dollarhegemoni også. 

aksjehandler

aksjehandler
13.07.20 11:58
Lyngen: Federal Reserve må da pumpe inn mer basispenger for å øke likviditeten hos bankene og de lager dollar swap avtaler med andre sentralbanker slik at de har nok dollar til å betale regninger og kontrollere sin valuta

De måtte starte igjen det er riktig det. Du kan jo tenke deg hvordan det hadde gått om FED ikke hadde startet seddelpressen og også ikke kjøpt tilbake statsobligasjonene? Vi så tendenser allerede i fjor da kredittmarkedet låste seg ved 2,25% rente. Så de startet da og satt ned renten litt der. 

FED og sentralbankene gjødsler finansmarkedene med kreditt og billig sådan så de gror fint. Don't fight the FED sier det og det er så rett.

Let's ride som amerikanerne så lettvint sier og som er så lett ned veien på billig kreditt og sentralbankene i ryggen som backup. 

Let's ride!

Lyngen

Lyngen
13.07.20 12:29
aksjehandler: Du kan jo tenke deg hvordan det hadde gått om FED ikke hadde startet seddelpressen og også ikke kjøpt tilbake statsobligasjonene?

Ja, de må det. Seentralbankene får litt ufortjent kritikk. Den store gigantiske "seddelpressen" er jo de komersielle bankene. 

Og så har jo sentralbanken alle skattebetalere de kan spre utgiften på. De rike og stryrtrike blir bare rikere. De kan også tjente gode penger på kriser. Den gjeldsbaserte pumpingen går til slutt utover de minst heldige, men så lenge egosismen og grådigheten er endel av menneskeheten så vil det jo bare fortsette. Ride on! Personlig tør jeg ikke bli med på leken nå. For mange snakker om neste finanskrise som kan bli mye større enn forrige. Selskapsgjelden har økt mye og CLO har jo samme oppbygging som CDO med mange dårlige gjeld sammen med noen gode. Det er jo en gjeldsboble og en overpriset aksjehandel.

(Innlegget ble redigert 13.07.20 12:31)

aksjehandler

aksjehandler
13.07.20 12:43
Lyngen: Personlig tør jeg ikke bli med på leken nå

Bli med med litt Lyngen så er du i hvert fall med. Du trenger ikke å være all in. En liten lott kan være bra det. Jeg tenker høsten blir bra i aksjer og bolig dette året. Du er for bra til å ikke være med og du vet det er riski bare å leve. Selv holdt jeg på å bli borte for godt for 3 år siden. Ble reddet av meg selv og sykehuset.

Noe rett i det du skriver, men når rentene er SÅ lave er det IKKE gjeldsboble akkurat NÅ. Det kan selvsagt bli det i årene fremover. Ja, det er mye gjeld i stater, selskap og i husholdninger nå. De er greie foreløpig. Sentralbankene har kontroll og tenkt på dette. Det blir lave renter LENGE. De lave rentene betyr ikke at det kan komme forstyrrelser i markedene. Det har vi sett, men denne pandemien går bort og da blir det en ok periode til ute i neste år.

Lyngen

Lyngen
13.07.20 13:14
aksjehandler: men når rentene er SÅ lave er det IKKE gjeldsboble akkurat NÅ.

Nei, så lenge majoriteten klarer å håndtere renter og avdrag så går det jo. Jeg tror også de må holde rentene lave lenge, men jo lengre de er lave jo mer øker verdens gjeld og jo større blir fallet. 

Men det er jo mye psykologi i dette. Du vil jo ha flere bekymringsløse med for å sikre deg selv. Tror folk at det skal fortsatt øke så øker det, tror de aller fleste det kommer et stort fall i oktober så kommer det et fall i oktober. Men gigantene slike som BlackRock er så store at de påvirker akjekursene alene. 

fargerik

fargerik
13.07.20 13:15

Det er fire måneder siden TS (med 1 innlegg i VGD) opprettet tråden ;-)

(Innlegget ble redigert 13.07.20 13:16)

Lyngen

Lyngen
13.07.20 13:18

Det smarteste er vel å bli med på indeksen etter et stort fall. Jeg tipper det kommer et stort til. Spørsmålet er bare når... den som visste... I 2009 var det vel smart å gå inn?

Lyngen

Lyngen
13.07.20 13:19
fargerik: Det er fire måneder siden TS (med 1 innlegg i VGD) opprettet tråden ;-)

Desto mer interesant hva som skjer nå i forhold til hva noen trodde da.

aksjehandler

aksjehandler
13.07.20 13:53
Lyngen: Det smarteste er vel å bli med på indeksen etter et stort fall

Helt klart. Det er likevel oppside på OSE. Lave renter og ok resultater tar dette opp til 930-1000 +. OSE trades 820+ i dag (veldig oppgang i DNB)

aksjehandler

aksjehandler
15.07.20 11:59

OSE tusler oppover. Jeg er ganske bra til å lese charts (litt skryt) og jeg ville satt mer enn meget på at OSE snart kryper opp mot 900 blank i hvert fall. 

Nå trades OSE rundt 830+ (opp rundt 1%+)

aksjehandler

aksjehandler
15.07.20 12:19
aksjehandler: Jeg er ganske bra til å lese charts

En chartist er altså en som tolker charts og mener han/hun kan vurdere fremtidige kursbevegelser ut fra chartet og det som allerede har skjedd. Dette er egentlig bare tullball da ingen kan forutsi fremtiden. Hvorfor det likevel blir rett flere ganger er at aksjemarkedet nesten alltid går opp. Det går opp 2/3 av tiden. Men akkurat chartet til OSE henter bare igjen utviklingen før epidemien som ikke har gjort så mye skade som antatt utenom reiseliv og turisme. All informasjon skal altså ligge i et chart og det kan tolkes som det bare er en forstyrrelse oi en lengre trend og trenden er fortsatt opp. Ja, fordi aksjemarkedene går opp over tid. Tid er en oversett faktor i aksjeanalyse skal jeg si dere.

Lyngen

Lyngen
15.07.20 14:10
aksjehandler: Hvorfor det likevel blir rett flere ganger er at aksjemarkedet nesten alltid går opp.

Fordi bankene bare fortsetter å trykke opp mer gjeld, mer penger å spille for. Så lenge boligpriser fortsetter å stige går det bra for den estreme kyniske finansverdenen som mer og mer splitter opp folk i rik/fattig. 

aksjehandler

aksjehandler
15.07.20 14:32
Lyngen: Fordi bankene bare fortsetter å trykke opp mer gjeld, mer penger å spille for. Så lenge boligpriser fortsetter å stige går det bra for den estreme kyniske finansverdenen som mer og mer splitter opp folk i rik/fattig.

Jeg ser du har forstått noe av finansmarkedene Lyngen. veldig bra. FED og ECB trykker penger i den forstand at de kjøper opp statsobligasjoner og låner lettere ut både i foliorenten (styringsrenten)  og også sikrer likviditet ved å overvåke interbanklånene (markedet der bankene låner av hverandre) så de ikke låser seg og utlån til publikum og virksomheter blir vanskeligere/høyere renter. I fjor høst var det tilbøyeligheter til blokkeringer her. Da var rentene høyere (men lave historisk)

Alt dette er regulert voldsomt nå for å unngå en katastrofalt krakk. Hadde det kommet uten sentralbankene? Ja, trolig for lenge siden og i hvert fall 2008/09.

Noen blir rike, andre er fattige og mange er alminnelige. Skal man over på den rette siden må man gjøre noen grep. Sikre at inntekten er mye høyere enn vanlig, ikke bruke inntekten på annet enn helt nødvendig (mat, regninger, avdrag hus/leil.). plassere overskuddet slik at det alltid blir mest mulig penger over bankrenten av det. Du må altså være villig til å leve slik en god stund om du ikke er født i et rikt hjem fra starten og får noen millioner med fra mamma eller pappa.

Jeg er self made mangemillionær. Det har ikke bare vært lett hele tiden. Andre tider har det vært lett. Nå er det det. Alt går bra.

Lyngen

Lyngen
15.07.20 15:37

Jeg hadde gjort ting anderledes ja om jeg hadde hatt samme kunnskap og andre livsmål. Eller enda mer foruftig, både og. 

De pengene sentralbankene skaper er jo fortsatt liten andel iforhold til de kommeriselle bankenes utlån. Begge skaper jo penger av "ingenting" som jo egentlig er kreditt for folk flest. 

Ja, det hadde vært mye mye verre uten sentralbankene så de får litt ufortjent mye pepper. Hovedjobben deres er jo å sørge for nok likviditet hos bankenes oppgjør dag for dag. 

Jeg har sett litt på dette med renter. Den viktigste renta er jo pengemarkedsrenta NIBOR som igjen styres av LIBOR. Den renta er da bare en kalkulering av hva renta vil være basert på en gjennomsnitt av de bankene som sitter i panelet. Så det som egentlig styrer mye er vel dollar sin styrke på toppen. Da er vi inne på det jeg synes er vanskligst å forstå, nemlig valuta. Valutaverdiene er jo endel av verdens handel, eksport/import og spekulasjoner. Og ikke minst valutaswap. De har mye å si har jeg forstått.

F-renta virker for meg å ikke ha så mye å si egentlig, men styringrenta har veldig mye å si for pengetrykking så jeg tror det er kvaniteten av penger i omløp som er den egentlige store grunnen til  lave renter nå. 

Lyngen

Lyngen
15.07.20 15:54

Og det jeg ikke visst før nå er at den renta bankene betaler mellom seg er hemmelig. Hva de faktisk avtaler er bare mellom dem. Visste heller ikke at verdens viktiste benchmark for prisen på penger setter i London. The City har nok enda mer betynding enn jeg trodde i forhold til Wall Street. De har også mye kontrill av skatteparadisene som slettes ikke bare brukes til skatteunndragelse.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg