Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Børs gambling

NYTT TEMA
ole_kristoffer

ole_kristoffer
24.03.20 18:37

24.03.20 18:35 Del

Nå når det ikke er noe spesielt tippe på, ser jeg coolbet har åpnet opp for aksjetipping.

Uten at jeg er helt blank på dette feltet er jeg heller ingen ekspert.

Men når man får 1.68 i odds på at den danske hovedindeksen slår den norske i morgen er vel det så godt som penger rett i banken? 

Altså om man setter 100 kr på det hos Coolbet får man 168kr igjen.

jebirken

jebirken
24.03.20 19:58

Det er lite sport å spille for på tiden og da må man ty til andre ting, som børs. Donald Trump kom med oppsiktsvekkende nyheter i går igjen. Han mener koronaviruset ikke vil vare så lenge. Der er jeg helt sikker på at han tar feil. På den drøye timen jeg har brukt på dette har antall døde som er registrert i USA steget med 10 %. Under 2. verdenskrig døde noe over 400.000 amerikanere. Blir det under 1 million døde amerikanere under denne pandemien, bør de være svært fornøyde.  

Coolbet har odds på sluttkurser for en del aksjer på Oslo Børs neste fredag (3/4). Her er mine stort sett pessimistiske antagelser.

Orkla                   86 kroner           Over 1,95 – Under 1,79

Mat må man ha, og Orkla har holdt seg bra oppe etter at børsraset startet 24. februar. Nå skal vi snart kose oss igjen - dog ikke på hyttene - og etterspørselen etter Orklas produkter vil sannsynligvis øke. Her går jeg for en sluttkurs på Over 86 kroner neste fredag (3/4).

MOWI                185                      Over 2,10– Under 1,68

MOWI er svære på oppdrett, blant de største i verden. Det er sikkert mange som tror at det er en enorm eksport til Kina, og at Kina nå begynner å normalisere seg. Det er veldig langt til normal eksport til Kina. Men, det er faktisk en ganske liten del av produksjonen som går til Kina. Før restriksjonene på eksport til Kina ble opphevet, eksporterte produsentene veldig mye til Vietnam. Fisken svømte altså fra Vietnam og inn i det kinesiske markedet. Den store delen går til Europa. Nå er det full krise i hele Europa, og verre skal det bli. Akkurat nå er det 12.000 døde i Europa av korona-viruset. Det vil trolig doble seg den neste uken og fremover blir det sannsynligvis mye verre. Prisen på fisken har gått ned, men for eksportørene er det fint at den norske kronen har sunket mer enn prisen. Det må være veldig sannsynlig at prisen synker ytterligere og markedet for oppdrettsfisk faller. Jeg går for Under 185 kroner til 1,68, selv om aksjen har gått ned fra over 220 kroner allerede.

Equinor              125                      Over 2,00 – Under 1,75

Jan Petter Sissener uttalte til E24 for halvannet år siden du ikke taper penger på å kjøpe Equinor-aksjer til 220 kroner. Nå er aksjen på på ca. halvparten av dette. Økning i oljeetterspørselen var begynt å synke før Saudi-Arabia og Russland fant ut at de skulle oversvømme markedet med olje. Så ble ble det brått langt større etterspørsel og den vil trolig vare veldig lenge. Med den oljepris på nåværende oljeprisen på 27 dollar per fat tjener Norge veldig lite penger på den. For Equinor ser det heller ikke lyst ut. Gassprisen har også vært lav denne vinteren. En del antar at oljeprisen kommer til å synke under godt under 20 dollar og om det stemmer vil Equinor dale videre. Jeg tror Saudi-Arabia og Russland vil styre på en stund til og setter på Under 125 kroner til 1,75.

Telenor              155                     Over 2,10 – Under 1,68

Telenor lå oppunder 170 kroner på tampen av av januar, og har ikke falt så mye. Behovet for Telenors tjenester øker i landet og vil øke i deres andre markeder også. Dette vil jeg tro kan være et godt spill på Over 155 kroner til 2,10. (Nå er jeg som Telenor-kunde veldig fornøyd med selskapet, så det tipset er kanskje noe farget av det.)

DNB                    115                      Over 1,87 – Under 1,87

DNB har gått fra rundt 160 kroner til +/- 100 kr. Fallet kan altså allerede ha skjedd. Men nordmenn har veldig mye gjeld, og det vil ikke bli enkelt for bankene å få tilbake disse i tiden som kommer. Norge har brukt enormt med penger på krisepakker allerede. Renten kan nesten ikke senkes mer, og jeg tror det beste alternativet er Under 115 kroner her, men denne ville jeg ikke satt penger på, dersom jeg hadde hatt noen..

PointShare

PointShare
29.04.20 13:10

Må da være mye bedre å investere pengene i aksjer direkte istedet for å gamble på kursbevegelser. Skal dere vedde på dem så kan dere kjøpe CFD's istedet. Det er også gambling på aksjeindekser.. 

aksjehandler

aksjehandler
26.06.20 23:01

Svært mange bommer på kursbevegelser enten på bets som ts nevner eller gearede plattformer der man egentlig kjøper for flere ganger pengene og bevegelsene på egne penger blir dertil. Det starter å geare. Da må man være rett vei. Alt dette er vanskelig. Det er lett å tjene bra med penger, men minst like lett å tape alt og MER til!

En nevner CFD'er og det er gearede produkter. Jeg har handlet ofte i CFD's, men er en bra trader og litt bedre enn bra rent teknisk. Å sette SL på dem er ren kunst, men tro meg. Du vil helst ha et SL (stoploss) på dem.

Det er mye bedre å investere pengene. Enten i fond innland eller utland, en egen portefølje med forskjellige aksjer som en diversifisering da forskjellige bransjer utvikler seg ulikt.

Selv gjør jeg 2 ting. Jeg investerer 50% og trader 50%, men det aller meste av tiden trader jeg ikke. Jeg sitter med det jeg har eller observerer nøye enkelte aksjer hva som skjer med handelen over lange tidsperioder. 

aksjehandler

aksjehandler
10.07.20 13:05

DNB og TEL (aksjene) er kjøp nå i juli. De kan nok bli enda litt billigere, men legg inn kjøp på limit så får du dem kanskje (rundt lav i år). Ser det at epidemien skaper noen tap for DNB og også for TEL, men ikke noen kriser.

ORK er kjøp og hold. Det blir magabra resultater og ledelsen er meget bra.

MOWI er svakt kjøp. Det er et bra selskap og Kina og andre land kommer tilbake. Oppdrett vil ha og få bra etterspørsel og kostnadene er bra kontrollert.

EQNR er jeg mer usikker på. Det kan være at oljeservice og oljeselskap får en mer varig syklisk nedgang og det vil vises i resultatene. Tror oljeprisen vil ha problemer lenge ennå.

aksjehandler

aksjehandler
13.07.20 09:57

DNB opp 8,5% bare i dag. Resultatet var ikke så dårlig som de ville ha det til. DNB er underpriset de-luxe hvis boligprisene holder seg og det gjør de.

TEL snart ut med resultat. Tenker telebutikken går bra jeg.

aksjehandler

aksjehandler
14.07.20 12:55

TEL kommer med tall 16. juli. Det blir greie tall og litt bedre enn første kvartal. Følg med bønder. Kjøp TEL nå!

aksjehandler

aksjehandler
14.07.20 17:02

DNB aksjene opp 2% også i dag. Det vil lønne seg å holde på dem i 3 mnd minst. Har du god tid kan du holde på dem til pensjonsalderen selv om du skulle være litt ung i dag. Brukbart utbytte hvert år. Har du da DNB aksjer, en utleiebolig sentralt i Oslo og eller plettfri økonomi uten for mange anmerkninger hos namsmannen og trafikksjefen kan du få en pen pensjonstid på dine gamle dager når ingen lenger vil vite av deg og bare er interessert i pengene dine.

Kort sagt setter vi target for DNB aksjene på 170-180. Så holder vi på det magemålet og nåde den som slanker DNB porteføljen sin underveis. Det er judaser vi ikke kan hjelpe med et langt og rikt liv.

(Innlegget ble redigert 14.07.20 17:03)

hissigproppen_1

hissigproppen_1
14.07.20 17:04

Å kjøpe nå, når resultatene er bedre enn noensinne?  Det var nok forgjengere som nå selger evt tror på at stigen går in i himmelen

aksjehandler

aksjehandler
14.07.20 17:32
hissigproppen_1: Å kjøpe nå, når resultatene er bedre enn noensinne?  Det var nok forgjengere som nå selger evt tror på at stigen går in i himmelen

Du hissigproppen må ha mer respekt for gamle proffer som meg og dessuten har jeg satt target og da kan du fortsatt tjene noen kroner i stedet for å havne i tapssluket Thin Film og verre selskap. På Hegnar forumet ble jeg for mange år siden drapstruet når jeg analyserte Opticon, eh Opticom (Thin Film er avleggeren) Jeg skrev stygt om den fra 1200 kr og satte target under 100 kr (den gikk til 50 kr)

Her på VG må dere ha skikkelige tips og derfor starter vi med skikkelige aksjer. Tro du meg. Du kan tjene like mye og mer på dem enn de uskikkelige aksjene på Oslo Børs.

aksjehandler

aksjehandler
14.07.20 19:15

Target TEL blir først 170+ og så 180-190+. Her kan det komme ny CEO og TEL aksjene vil da være verdt 200+

TEL trades 148+ (litt opp i dag på 3%+)

aksjehandler

aksjehandler
14.07.20 23:27

I USA går markedet bra. Jeg tenker korreksjon, men markedet tenker opp og det har alltid rett. Det som skjer er en posisjonering til valget av president og da er jeg ikke sjokkert om aksjemarkedet i USA går opp 50% fra nå til jul. Hvis man ser på Nasdaq så kan den lett gjøre det og det er den ledende indeksen i US. 

Aksjemarkedene skal mye opp. OSE skal opp, men vil lagge noe i forhold til andre børser tror jeg.

Gull og TESLA har tatt noen hvileskjær. Jeg mener de skal videre opp.

Bolig i Norge skal også opp. I Oslo er det altfor lite til salgs. Det burde vært minst det doble.

Det dummeste du sitter med nå er cash.

Jean_Grey

Jean_Grey
14.07.20 23:45
PointShare: Må da være mye bedre å investere pengene i aksjer direkte istedet for å gamble på kursbevegelser. Skal dere vedde på dem så kan dere kjøpe CFD's istedet. Det er også gambling på aksjeindekser..

Slik aksjemarkedet er nå med store fluktuasjoner, så er det et marked man bør være forsiktig i. Et marked småsparere og nybegynnere helst bør styre unna. Det beste vil være å sette pengene i aksjefond. Men har man den nødvendige kunnskap til å investere i enkeltaksjer kan man lett doble pengene; i alle fall i en periode frem til høsten. Da kan det komme en kraftig reaksjon ned. Bla. pga ny frykt for et nytt corona utbrudd, misforhold mellom markedsverdi og inntjening, presidentvalgkampen(Vinner Biden vil vi få et kraftig fall), USA/Kina konflikten osv.

(Innlegget ble redigert 14.07.20 23:54)

aksjehandler

aksjehandler
15.07.20 07:56
Jean_Grey: Slik aksjemarkedet er nå med store fluktuasjoner,

Aksjemarkedet i USA flukterer ikke meget. Det går oppover. Det har kommet vaksine som virker og Trump haler innpå Biden selv på meningsmålingene. Trumps tale i går var en av de bedre og han har utviklet seg rekordraskt som taler og hele nasjonen står igjen forbløffet og forstår de har rett mann på rett sted likevel. Valgskredet ruller mot Trump.

aksjehandler

aksjehandler
15.07.20 09:03

US futures ligger i god grønnfarge selv om det er tidlig på denne Herrens dag. Det kan tyde på det vil opp også i dag. Jeg ser ingen grunner til at det ikke skal opp. Det har gått meget opp siden bunnen og Nasdaq er allerede i ATH. Det er nesten ikke motstand teknisk. Selv ikke i en Fibonacci forlengelse for den indeksen er det det. Veier er opp. om det er sannheten og livet skal jeg ikke ha sagt, men vi aner med vårt lille forsyn det er rett vei. Gjør vi ikke?

aksjehandler

aksjehandler
15.07.20 09:22

OSE åpner bra opp. Det er penger som skal inn og de som allerede har aksjer er ikke så villige til å selge dem. Det ser i grunnen bra ut. Det er det vi ser og det er alltid mye sterkere enn det vi tror. Tro kan vi gjøre i kirken. I aksjer så må man observere, sette mål, handle og følge handlings regelen mot målet. disiplin. Man må ha brukbar disiplin.

aksjehandler

aksjehandler
15.07.20 20:02

Veldig bra av OSE å gå opp 2%+ på denne dagen. Veien og målet er opp.

De norske selskapene har så langt i 2. kvartal kommet med greie og bra resultat og det er de som teller. Da kan det bli bedre utbytter og kurser og når rentene er så usle som nå skal man være bra dårlig til å drive business og ikke få noe ut av den. Norske leder er ikke så dårlige og dette går veien. 

Selv har jeg kjøpt så mye aksjer i forrige uke at jeg er blakk. Det blir nok bedre utpå høsten og jeg lever billig til tross for en tur til utlandet nå og til Køben og tivoli. Kjøpte meg 2 røde pølser og en brus så jeg skeiet skikkelig ut, men man lever tross alt bare en gang.

Jean_Grey

Jean_Grey
16.07.20 20:57
aksjehandler: Aksjemarkedet i USA flukterer ikke meget. Det går oppover. Det har kommet vaksine som virker og Trump haler innpå Biden selv på meningsmålingene. Trumps tale i går var en av de bedre og han har utviklet seg rekordraskt som taler og hele nasjonen står igjen forbløffet og forstår de har rett mann på rett sted likevel. Valgskredet ruller mot Trump.

Det har vært det og det kommer igjen. Det er bare å stålsette seg. Kanskje man ikke bør ha alle pengene i aksjemarkedet. Tror det kan være lurt å plassere noe i gull. :)

aksjehandler

aksjehandler
16.07.20 21:45

Kjære Jean Grey

Du har selvfølgelig rett i det med å ikke ha alt i markedet, men jeg har det nå. Så jeg vet ikke hvordan dette skal gå. Jeg er villig til å sulte bare jeg klarer å beholde aksjene mine så de virkelig stiger. Jeg har gjort det før. Det gjør meg ikke noe. 

Jean_Grey

Jean_Grey
16.07.20 21:54
aksjehandler: Kjære Jean Grey
Du har selvfølgelig rett i det med å ikke ha alt i markedet, men jeg har det nå. Så jeg vet ikke hvordan dette skal gå. Jeg er villig til å sulte bare jeg klarer å beholde aksjene mine så de virkelig stiger. Jeg har gjort det før. Det gjør meg ikke noe.

Du er skikkelig hardcore du. :) Selv var jeg svineheldig og solgte alt i februar, nærmest på instinkt. Så kom coronaen. Da var det bare å kjøre inn alt. Har solgt mye i juli. Er ca. 50% inne nå. Liker alltid å ha noe cash i bakhånd i tilfelle det dukker opp noen godbiter.

aksjehandler

aksjehandler
17.07.20 09:52
Jean_Grey: Du er skikkelig hardcore du. :)

Puh, ser det blir grønt på denne dagen. Jeg skal be for at det blir mange grønne dager til høsten og at vi sammen kan få det godt og bli søkkrike som de store. Tror ikke det er for sent å kjøpe da OSE skal til 900 først og så til 1000 poeng. 

Cash nå er bare nødvendig om vaskemaskina ryker, tennene skrangler eller brilleglassene blir uklare. Det er ikke mye som trengs til det. Sett av 20k-30k der og sleng resten inn i aksjer eller bolig for utleie så får dere et godt og langt liv. Alt blir bra da. Det er et kapitalistisk system skjønnere dere vel?

aksjehandler

aksjehandler
17.07.20 16:08

Det er buy all dips. OSE når 900 poeng i august som jeg leser chartet.

Jean_Grey

Jean_Grey
17.07.20 23:00
aksjehandler: Puh, ser det blir grønt på denne dagen. Jeg skal be for at det blir mange grønne dager til høsten og at vi sammen kan få det godt og bli søkkrike som de store. Tror ikke det er for sent å kjøpe da OSE skal til 900 først og så til 1000 poeng.

Kanskje kan det være viktig nå å følge med på enkelte sektorer som kan peke seg ut i forhold til andre. Jeg ville fulgt en del med på teknologi, og helsesektoren. Mye spennende her, også på Oslo Børs. ;)

F.R.O.G

F.R.O.G
19.08.20 08:55
aksjehandler: Puh, ser det blir grønt på denne dagen. Jeg skal be for at det blir mange grønne dager til høsten og at vi sammen kan få det godt og bli søkkrike som de store. Tror ikke det er for sent å kjøpe da OSE skal til 900 først og så til 1000 poeng.

Over hele verden er de realøkonomiske fremtidsutsiktene bekmørke! Så ser vi at børsene bare stiger og stiger uten noen synlig grense. Dette kommer til å bli stygt når boblen sprekker, den kommer til å gjøre det, det brygger opp til den perfekte stormen. Klarer man å melke systemet i mellomtiden? Noen klarer det nok, men stakkars de som sitter inne i dette systemet med alle sparepengene sine i aksjer når det smeller. Om det skjer om et år eller 5 år?

Ingen vet. Noe er i gjære! Når en hel verden er satt på totalt sparebluss, millioner av arbeidsledige, samfunn som knapt fungerer på grunn av korona? Men aksjene stiger og stiger på en forventning om profitt fra penger som myndighetene har spydd inn med støtteordninger? Det går aldri bra.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg