Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Halv kriminelle banker har pushet fond som idioter

NYTT TEMA
frode57
frode57Innlegg: 3712
27.03.20 13:46

Vi visste at et krakk var under oppseiling. Mange indikatorer vist det , blant annet kort og langvarige renter. 

Men bankene har fortsatt å pushe fond som løsning på sparing. 

https://www.abcnyheter.no/penger/bors-og-finans/2018/07/09/195414208/det-storste-krakket-i-var-livstid-er-pa-vei

Det er ikke noen som tar tak i dette fenomenet . Jeg har folk i min omgangskrets som har mistet enorme summer i finanskrisen og smussige bankhåndverk i Danmark. Jeg har fulgt med reklameringen av aksjefond og ulike fond. Det er skammelig at de ikke har tatt med nedturene i norsk økonomi opp gjennom årene. 

Årstallene er , 1987. 1992, 2008 , 2014 og nå. 

Når skal børsen bli strengere regulert ? 

Rusten
RustenInnlegg: 1988
27.03.20 18:23
frode57: Vi visste at et krakk var under oppseiling. Mange indikatorer vist det , blant annet kort og langvarige renter.  Men bankene har fortsatt å pushe fond som løsning på sparing.  https://www.abcnyheter.no/penger/bors-og-finans/2018/07/09/195414208/det-storste-krakket-i-var-livstid-er-pa-vei Det er ikke noen som tar tak i dette fenomenet . Jeg har folk i min omgangskrets som har mistet enorme summer i finanskrisen og smussige bankhåndverk i Danmark. Jeg har fulgt med reklameringen av aksjefond og ulike fond. Det er skammelig at de ikke har tatt med nedturene i norsk økonomi opp gjennom årene.  Årstallene er , 1987. 1992, 2008 , 2014 og nå.  Når skal børsen bli strengere regulert ?

De har da helt rett, historien har vist at investering i aksjefond lønner seg på sikt selv om vi er innom store svingninger og nedgangsperioder. Totalt sett opplever vi altså flere gode år enn vi har dårlige år.

Du er klar over at de fleste av oss har pensjonssparing i fond? De som er så dumme og tenker kortvarig sparing med fond kan takke seg selv.

Spunvika
SpunvikaInnlegg: 98
30.03.20 14:20
frode57: Vi

har ikke du reist enda? snart på tide..

PapaSmurf
PapaSmurfInnlegg: 37633
30.03.20 14:28

Jeg vet det ikke er kutyme å klage på skrivefeil. Men slutt å del opp ord!

Sier man halvkriminelle med pause midt i ordet? Nei, hvorfor kaster man bort tid og energi på å trykke space da?

Er man i tvil om man skal dele opp et ord så er det med all sannsynlighet galt å gjøre det.

Edit: Beklager, men av og til så må jeg ha en ventil der jeg kan lufte ut mitt agg mot særskriving. 

(Innlegget ble redigert 30.03.20 14:29)

frode57
22.04.20 14:55
Rusten: Du er klar over at de fleste av oss har pensjonssparing i fond? De som er så dumme og tenker kortvarig sparing med fond kan takke seg selv.

Jeg kjenner endel som har tapt store penger på penger i aksjer. Men sitter selv på penger spart  i fond men det er ikke store penger. Men som han sa , det gjelder å ha "stoploss". Altså når det bærer nedover så skal man kaste kortene. (aksjene) Man vet aldri hvilke aksjer som går med i dragsuget. Det kan være alt fra oljerelaterte til bankaksjer. 

Bankaksjene  skulle jo være sikrere enn noe annet men de fordunstet 1992 i Norge.  Finanskrisen var jo egentlig en krise som hadde sitt opphav i belåning på hus. Supreme loans.  Selv kommuner gikk i fella. 

Så jeg ergrer meg over at banker ikke har anstendighet. Hold dere til faget deres og hold kjeft og ikke lur folk inn i et marked før det er oppside . Og der er vi enda IKKE. 

Det kommer om ett til to år. Folk må også være mer forsiktig når det går inn i aksjefond men man vet jo at noen mister hele sparekapitalen sin i slike krakk . Da hjelper det lite at aksjekurven viser oppgang når din forvalter har bommet så totalt. 

Man selger ikke sydenturer når landet er stengt ned. !! 

Noen bør ta med seg noen meglere bak hjørnet og gitt de en real omgang med kjeft og det som er .... 

Og LO bør holde kjeft om å gi mer støtte til oljenæringen. 

Nå er det Nav som er svaret til kaksene i LO ... 

Nå skal helsearbeidere og renholdere få sin ros og lønnsøkning. 

frode57
05.05.20 11:52

Norge har ett stort problem og det er aksjemeglere og bankrådgivere som later som de forstår seg på historiske hendelser. 

Det ender stort sett opp med panikksalg og løgner om å holde seg inne i et aksjefond/aksjer som er det siste du skal gjøre , du skal komme deg ut av børsen før det store krakket kommer. 

RogerMaar
RogerMaarInnlegg: 3495
18.05.20 17:15
PapaSmurf: Jeg vet det ikke er kutyme å klage på skrivefeil. Men slutt å del opp ord! Sier man halvkriminelle med pause midt i ordet? Nei, hvorfor kaster man bort tid og energi på å trykke space da?

Hva PapaSmurf sa.

RogerMaar
18.05.20 17:39
frode57: Norge har ett stort problem og det er aksjemeglere og bankrådgivere som later som de forstår seg på historiske hendelser. 
Det ender stort sett opp med panikksalg og løgner om å holde seg inne i et aksjefond/aksjer som er det siste du skal gjøre , du skal komme deg ut av børsen før det store krakket kommer.

Det er viktig å ikke blande kortene her, å sitte på aksjefond og enkeltaksjer er to HEEELT forskjellige ting.

"Stoploss" er en god regel innenfor aksjer, men IKKE innenfor aksjefond. Spredningen av aksjer i fond minimerer risikoen din, og et "stoploss" her vil bare medføre at du kjøper på topp og selger på bunn.

Du må "tåle/tørre" å sitte over dalbunnene med aksjefondet ditt. Hvis markedet har gått 50% ned får du kjøpt dobbelt så mange aksjer for samme investeringsbeløp. Dalbunnene er mao. din beste venn. Dessuten er en sjimpanse like god som en dreven aksjespekulant i å forutse topper og bunner i aksjemarkedet.

RogerMaar
22.05.20 11:34

Hvis du skal investere i aksjefond må du først akseptere det faktum at det vil forekomme høye fjell og dype daler. Så er det selvsagt riktig det du skriver at man bør kjøpe billig og selge dyrt (før krakket), problemet er at ingen vet når dette skjer.

Man bør derfor i stedet benytte følgende strategi med 3 viktige regler..:

1. Kjøp deg inn over tid for å unngå å treffe en topp ved anskaffelse.

2. Tid i markedet; Sitt så lenge som mulig.

3. Selg deg ut over tid for å unngå å treffe en dalbunn ved salg.

frode57
25.05.20 15:59
Rusten: Du er klar over at de fleste av oss har pensjonssparing i fond? De som er så dumme og tenker kortvarig sparing med fond kan takke seg selv.

Jada , og noen har kun lav folketrygd å leve av. Det er så store krakk som har vært at det lar seg ikke lure unna regnskapene. Men folk har blitt tvunget over på innskuddsbaserte pensjoner. De som spekulerer på børsen må starte tidlig. Og de må ha; stop loss ,som det heter. 

Komme seg ut i tide før børsen raser for mye. 

De økonomiske godene ser ut til å dreie dit arbeidskraften er billigst. Men det ser ut som folk lever godt på negative renter men det vil nok ta igjen dem engang i tiden. 

Vi ser nå baksiden med stadig dårligere pensjonsutbetalinger. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg