Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Nybegynner spørsmål om askjer

NYTT TEMA
mathiasaberge

mathiasaberge
08.04.20 19:58

Jeg er rimelig fersk når det gjelder aksjer og aksjehandel, og har et spørsmål. Får noen dager siden kjøpte jeg 2 aksjer i Equinor. Kursen var da 107 per aksje. Den ligger nå på 135, men det står at jeg har gått ned 14 prosent i avkasting. Har altså tapt 45 kr på aksjen, selv om kursen har gått opp. Samme gjelder aksjene mine i Entra som har gått opp i kurs, men avkastningen er negativ. Hvorfor er det slik?

PeakOfEternaILight

PeakOfEternaILight
08.04.20 22:18

Det du skriver kan ikke stemme. Det eneste jeg kan se for meg er at du har betalt en del i kurtasje på kjøpene dine og ser på avkastningen totalt på aksjekontoen, som da kan ha gått ned.

Sulfat

Sulfat
09.04.20 18:59

Her er en oversikt over prisene de forskjellige tar for aksjekjøp over nett: https://www.smartepenger.no/tema/104-sparing/2072-prisoversikt-aksjemeglere-pa-nett

Om du feks handlet gjennom Dnb, kostet det 95 kr. Med andre ord må de to Equinor-aksjene dine stige nesten 50% fra kjøpssum før du går med overskudd. Kjøp flere neste gang.

PointShare

PointShare
13.04.20 20:42

Å kjøpe bare 2 aksjer i Equinor er  tull, fordi da utgjør kurtasjen en altfor stor del  av utgiftene. Har du ikke råd til å kjøpe for minst 50000 så er aksjefond et bedre alternativ. 

aksjehandler

aksjehandler
21.06.20 19:46

Kurtasjen, dvs prisen på omsetningen av aksjer som megleren din tar gjør at du er i minus selv om Equinor (tidligere Statoil) har steget i verdi siden du kjøpte.

EQNR handles på 141,5 og er der ganske nøytralt priset. Du har valgt et ok selskap som drives greit og utbetaler utbytte. Det går likevel ikke strålende og de har bygget en del gjeld også. Epidemien gjør at oljeforbruket i verden neppe er tilbake til full etterspørsel samtidig med at flere land MÅ produsere olje. Altså ikke så voldsomt potensiale videre opp.

Som sagt på tråden er så få aksjer bare tull å kjøpe da kostnadene ved å omsette dem er høye. Kjøp noen flere når EQNR siger nedover. Min erfaring er at det nesten alltid skjer så bare ha tålmodighet og ikke kjøp 140+

27 års erfaring med aksjer på egenhånd. Har noe i fond også.

(Innlegget ble redigert 21.06.20 19:47)

stjerta

stjerta
13.11.20 09:07

Hvor er det best å sette pengene om man vil spare f.eks 1000 kr mnd foreløpig, samt starte med et kjøp på 10k? Altså småsparing enn så lenge. Og her er perspektivet 15-20 år. 

PeakOfEternaILight

PeakOfEternaILight
13.11.20 13:47
stjerta: Hvor er det best å sette pengene om man vil spare f.eks 1000 kr mnd foreløpig, samt starte med et kjøp på 10k? Altså småsparing enn så lenge. Og her er perspektivet 15-20 år.

Norwegian-askjer.

Palimpsest

Palimpsest
13.11.20 13:49
stjerta: Hvor er det best å sette pengene om man vil spare f.eks 1000 kr mnd foreløpig, samt starte med et kjøp på 10k? Altså småsparing enn så lenge. Og her er perspektivet 15-20 år.

Ville satt det i fond. 

Les deg litt opp på indeksfond og aktivt forvaltede fond, og om forskjellen på disse. Gjør deg opp noen tanker om det er noen områder du for eksempel ikke ønsker å ha penger i, og vice versa om det er noen områder du ønsker å ha penger i. 

Morningstar har en god oversikt over hvilke fond som finnes, og hvilken avkastning de har hatt de siste årene. Om du ønsker å spare i fond gjennom nettbanken din er det godt mulig at du ikke finner akkurat det samme utvalget som hos morningstar, men du finner antageligvis noe ganske likt.

Var jeg deg ville jeg nok i første omgang gått for et indeksfond først, feks DnBs Norge Index eller Global Emerging Markets. Om du ønsker et aktivt forvaltet fond kan du jo lese litt rundt og finne ut hvilke du ønsker, men feks DnBs Miljøinvest er et jeg har penger i, og som har gitt 42% avkastning til nå i år.

(Innlegget ble redigert 13.11.20 13:51)

j-oelander

j-oelander
23.12.20 13:26

Hei.

Kjøpte noen aksjer i Kongsberg Automotive som det er sånn lock up på eller hva det heter. Det jeg lurer på er når den lock up blir opphevet slik at jeg kan selge de? Noen som vet?

Someone

Someone
31.12.20 09:03
j-oelander: Kjøpte noen aksjer i Kongsberg Automotive som det er sånn lock up på eller hva det heter. Det jeg lurer på er når den lock up blir opphevet slik at jeg kan selge de? Noen som vet?

Har du vært med i en emisjon eller lignende? Da skal jo dette stå i prospektet....som det gjerne lønner seg å lese før man går inn

Rusten

Rusten
02.01.21 10:36

For minst 50 000,-?

Jeg har gått inn og ut av selskaper under cov-19 med grei avkastning med en inngang på 10 000,- på det minste. Så lenge man klarer å realisere gevinsten så kan det være lurt å gå inn bredere med mindre enn 50 000 for å dekke evt andre tap.

fazz

fazz
02.01.21 10:40

>>> Dersom du ikke har interesse eller tid til å følge med, men ønsker en relativ trygg sparing med moderat avkastning så satser du på aksjefond/indexfond. 

stjerta

stjerta
02.01.21 12:55
fazz: indexfond

Takker, ja det er vel det jeg har landet på så langt. Bruker min banks odinfond.no , enn så lenge, så for jeg se om jeg lærer noe mer etterhvert. Ligger på rundt 9 % avkastning så langt, etter å ha holdt på siden februar 20. Langt bedre enn 0.4% på bankinnskudd. 

Rusten

Rusten
02.01.21 12:57

Det var da ikke meningen å spamme tråden!

bjoro33

bjoro33
08.01.21 10:14

Kanskjedet kan være lurt å gå inn med endel kroner nå. Aksjemarkedet vil reagere når trump går av, kanskje med et byks på 8-10 prosent i løpet av noen dager. 

Trur eg 

Palimpsest

Palimpsest
08.01.21 10:57

At Trump går av er vel "priset inn" som man sier, siden det ikke akkurat kommer som noen overraskelse.

Someone

Someone
09.01.21 21:42
Palimpsest: At Trump går av er vel "priset inn" som man sier, siden det ikke akkurat kommer som noen overraskelse.

Korrekt. Det har man visst siden starten av november. Spenningen har jo ligget i om senatet ble rødt eller blått. Men det ble også avklart denne uken

Rusten

Rusten
12.01.21 17:51
Someone: Korrekt. Det har man visst siden starten av november. Spenningen har jo ligget i om senatet ble rødt eller blått. Men det ble også avklart denne uken

Tror ikke det betyr så mye for økonomien om det er Demokratene eller Republikanerne som har flertall. Jeg tror markedet reagerte positivt rett etter valget fordi USA er tilbake med en forutsigbar og stabil leder.

(Innlegget ble redigert 12.01.21 17:54)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg