Kurtasjen, dvs prisen på omsetningen av aksjer som megleren din tar gjør at du er i minus selv om Equinor (tidligere Statoil) har steget i verdi siden du kjøpte.
EQNR handles på 141,5 og er der ganske nøytralt priset. Du har valgt et ok selskap som drives greit og utbetaler utbytte. Det går likevel ikke strålende og de har bygget en del gjeld også. Epidemien gjør at oljeforbruket i verden neppe er tilbake til full etterspørsel samtidig med at flere land MÅ produsere olje. Altså ikke så voldsomt potensiale videre opp.
Som sagt på tråden er så få aksjer bare tull å kjøpe da kostnadene ved å omsette dem er høye. Kjøp noen flere når EQNR siger nedover. Min erfaring er at det nesten alltid skjer så bare ha tålmodighet og ikke kjøp 140+
27 års erfaring med aksjer på egenhånd. Har noe i fond også.
(Innlegget ble redigert 21.06.20 19:47)

stjerta: Hvor er det best å sette pengene om man vil spare f.eks 1000 kr mnd foreløpig, samt starte med et kjøp på 10k? Altså småsparing enn så lenge. Og her er perspektivet 15-20 år.
Ville satt det i fond.
Les deg litt opp på indeksfond og aktivt forvaltede fond, og om forskjellen på disse. Gjør deg opp noen tanker om det er noen områder du for eksempel ikke ønsker å ha penger i, og vice versa om det er noen områder du ønsker å ha penger i.
Morningstar har en god oversikt over hvilke fond som finnes, og hvilken avkastning de har hatt de siste årene. Om du ønsker å spare i fond gjennom nettbanken din er det godt mulig at du ikke finner akkurat det samme utvalget som hos morningstar, men du finner antageligvis noe ganske likt.
Var jeg deg ville jeg nok i første omgang gått for et indeksfond først, feks DnBs Norge Index eller Global Emerging Markets. Om du ønsker et aktivt forvaltet fond kan du jo lese litt rundt og finne ut hvilke du ønsker, men feks DnBs Miljøinvest er et jeg har penger i, og som har gitt 42% avkastning til nå i år.
(Innlegget ble redigert 13.11.20 13:51)

Someone: Korrekt. Det har man visst siden starten av november. Spenningen har jo ligget i om senatet ble rødt eller blått. Men det ble også avklart denne uken
Tror ikke det betyr så mye for økonomien om det er Demokratene eller Republikanerne som har flertall. Jeg tror markedet reagerte positivt rett etter valget fordi USA er tilbake med en forutsigbar og stabil leder.
(Innlegget ble redigert 12.01.21 17:54)