Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Reklamasjon el-sparkesykkel

NYTT TEMA
Dame260
Dame260Innlegg: 4
27.04.20 10:26

Hei! 

Rett før jul kjøpte samboeren og jeg to el-sparkesykler (identiske) til hverandre i julegave, som vi åpnet på julaften. Ettersom de ikke skal brukes når det er vått/veldig kaldt, ble de ikke brukt før i slutten av januar og starten av februar. 

Oppgitt rekkevidde er 25km og batteriet vises i form av 4 prikker. Hvor 4 er 100%, 3 er 95-75%, 2 er 70 - 50% osv. 

Vi fylte luft i dekkene før vi brukte de, for syntes de var litt myke. Fant da riktig trykk osv. Det var tørt og rundt 10 grader begge gangene vi brukte de. Begge turene var på rundt 4-7 km og min sparkesykkel gikk tom før strøm før vi kom hjem - mens min mann sin hadde 2 prikker, altså fra 50-70% strøm. Det skal også sies at han veier 95kg og jeg 55 kg. Derfor syntes vi dette var veldig rart. Han som er tyngre burde jo gått tom før meg?? Og en sykkel som er annonsert til 25km skal da ikke gå under 7km? 

Jeg sendte derfor sykkel inn og forklarte alt dette. 

Fikk da dette i svar: Hei,

Tekniker har undersøkt sparkesykkelen din. Han har justert bremsene, samt strammet boltene i styrestaget.

Han merket samtidig kjapt at dekkene hadde utrolig lite luft. Dette vil redusere rekkevidden betraktelig og er sannsynligvis grunnen til at rekkevidden på din sparkesykkel var kortere enn din mann sin.

Ønsker du riktignok at vi skal kjøre en rekkevidde-test for å kunne slå fast helt sikkert om dette var årsaken, kan vi gjøre det. Minner om at skulle vi ikke finne noe galt med rekkevidden blir du nødt til å dekke kostnadene for en times testing. Dette koster 750 kr.

Hva tenker du? Hører fra deg.

----------------------------------------------------

Altså, hvordan går det an å si at lite luft i dekkene forårsaker dette?? Til og med når vi har fylt luft... 

Videre sa jeg dette: 

Det er helt uaktuelt. 

Forskjellen er så stor, at det ikke kan være grunnen alene. Jeg veier 55 kg, og man kan ikke se på dekkene at jeg står på sparkesykkelen en gang. Grunnen til at vi vet det, er at jeg lot merke til at dekkene på sparkesykkelen til min mann ble veldig flate da han stod på sin. . Vi fylte derfor opp dekkene til det vi fant anbefalt.

Sparkesykkelen er helt ny og brukt 2 ganger, det blir for dumt at jeg skal betale 750kr for et defekt produkt. Da vil jeg heller levere den å få pengene tilbake, slik at jeg kan kjøpe meg en ny sparkesykkel. 

Den siste turen vi hadde med sparkesyklene var på 6km, og den gikk rett før vi kom hjem. Måtte gå 500-700m. Mens min mann sin sykkel hadde 3 grønne prikker.. Det blir for dumt å si at luft i dekkene er problemet. 

Jeg har hatt et stort ønske om å bruke den nå ettersom det er blitt så bra vær, så håper det kan løse seg raskt. 

------------------------------------

Hei,

Skjønner.

Eneste måten vi kan få undersøkt om det er noe galt med rekkevidden, er uansett om vi kjører en rekkevidde-test. Naturligvis vil ikke du måtte betale verken for testen eller reparasjonen om vi finner noe galt. Skulle vi riktignok komme fram til at det ikke er noe gærent med sparkesykkelen, blir du nødt til å dekke kostnadene for tiden vi bruker.

-------------------------------------------------------------

Hvordan kan jeg vite at de ikke bare fikser sykkelen og likevel krever 750kr?  De sier testen dokumenteres med en GPS tracker, men jeg kan jo ikke vite om de setter den på min sparkesykkel en gang.. 

Har prøvd å lese meg opp på forbrukerloven, men finner lite om dette med testingen av produktet. Håper noen kan hjelpe! 

PapaSmurf
PapaSmurfInnlegg: 37633
27.04.20 10:32

Du skal ikke betale for feilsjekk. 

Selger har rett til å rette feil to ganger før du kan heve kjøpet. Men dette skal selvsagt ikke koste deg noe. 

De prøver seg stadig. Og jo mer useriøse firmaene er, jo verre er det.  Her er det bare å vise til kjøpsloven. 

§ 34.Krav på retting og omlevering.

1) Kjøperen kan kreve at selgeren for egen rekning retter mangel dersom dette kan skje uten å volde selgeren urimelig kostnad eller ulempe. Selgeren kan isteden foreta omlevering etter § 36.

(Innlegget ble redigert 27.04.20 10:35)

Dame260
27.04.20 10:50

Hvordan ingen av partene kan jo egentlig "bevise" mangelen uten sjekk?? 

fargerik
fargerikInnlegg: 66128
27.04.20 10:55
Dame260: Hvordan ingen av partene kan jo egentlig "bevise" mangelen uten sjekk??

Dersom de er identiske og kjøpt samtidig, skurrer det jo litt at den ene har lengre rekkevidde enn den andre.

PapaSmurf
PapaSmurfInnlegg: 37633
27.04.20 10:59

Dame260: Ut fra det du forteller er det en tydelig mangel. Den har ikke rekkevidden den skal ha, dermed må selger enten rette mangelen eller levere en ny. 

Det skal ikke koste deg noe å klage på en vare du har kjøpt. 

Dessuten har selger bevisbyrden de første 6 månedene etter et kjøp. 

(Innlegget ble redigert 27.04.20 11:02)

Dame260
28.04.20 13:56

Jeg er jo helt enig i dette dere skriver, men de sitter jo nå med sykkelen min. Eneste muligheten de gir meg er å teste sykkelen, og hvis de ikke finner noe feil - må jeg betale 750kr .. Og jeg kan jo ikke vite om de bare retter feilen og krever 750kr for å gi sykkelen tilbake ?? 

(Innlegget ble redigert 28.04.20 13:57)

zickboy25
zickboy25Innlegg: 98
28.04.20 14:10

Hei.

Nå vet jeg ikke om denne teknikker dere har snakket med er en som jobber for butikk eller for et annet firma.

Si at dette er et eksternt firma(som selger har avtale med).

Teknikker skal da ha betalt for jobben. ingen jobber gratis i dette landet. Er det feil, blir faktura sendt til leverandør/importør som dekker dette under garantikostnader.

Teknikker får da lønn.

Er det ikke feil, eller en brukerfeil (eks at dere ikke har lest manual og brukt det luftrykket som er oppført i bruksanvisning, antar dere har lest denne, samt ladet batteri i hendhold til anbfealing der). Teknikker da kan da ikke fakturere importør. Derfor blir du fakturert.

Dette er helt normalt hvis det er en feil du selv har påført. (eks. en som selv har fått virus på pc, kan ikke kreve at butikk/teknikker skal fjerne dette gratis)

De fleste skriver under på at feil som ikke dekkes av garanti blir fakturert kunde.

Er det feil på produket skal feilen utbedres av selges, og du skal ikke betale noe. Hvis de mener det ikke er feil, er det beste å betale, og ta dette videre med et eksternt (som ikke selger bruker) godkjent verksted. Viktig at dette er et godkjent firma, og ikke en fetter som sier at produket er feil. Får du dokumentasjon på at det er noe galt med produket ville jeg tatt saken videre med selges og så tatt dette videre til forbrukerrådet. Selger blir pålagt å dekke kostnadene dine du har ved å få denne testet av et eksternt verksted, så lenge de mener at dette er en garantisak.

så lenge denne er kjøpt til jul, kan du ikke bare kreve å få den levert tilbake

(Innlegget ble redigert 28.04.20 14:14)

Dame260
29.04.20 09:54

Takk for fint svar! 

Hvis jeg forstod det riktig er teknikeren ansatt av butikken den er kjøpt fra. 

Jeg har sagt de kan kjøre testen, så blir spennende å se. 

Torotto
TorottoInnlegg: 18131
30.04.20 23:33

@Dame260. Det er lurt å gi beskjed i trådstart hvilken type sykkel du har.  Fabrikat og modell.  

Ettersom enkelte sykler har ulike modus og kan tappe batteri ulikt.

Det skal vel finnes en manual for sykkelen. 

eksempel her. 

https://e-wheels.no/images_hovedside/Brukermanual_E2SV2.pdf

Eller så er de lurt å bruke mobil for å dokumentere kjøring.  Bilder video. 

Ved start begge sykler  etter kjøring samme fart  og batteristatus foran og etter kjøring.   

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg