Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Skatt i juni? Hjelp

NYTT TEMA
sienna7
sienna7Innlegg: 1
18.05.20 17:25

Hei,

I april fikk jeg min første jobb og lurer nå på dette med folk som snakker om ingen skatt i juni. Jeg skal ikke ha ferie i år og jeg har ikke opparbeidet feriepenger.

Skal jeg derfor fortsatt skatte som normalt i juni? Eller får jeg fulllønn uten skattetrekk på juni lønna?

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 7812
18.05.20 18:27

Hei Sienna, og velkommen til VG Debatt :-)

Du skal nok ha vanlig lønn med skattetrekk i juni.
Neste år får du feriepenger som utgjør 12 % av det du tjener i år.
Det er veldig forskjellig hvordan feriepenger utbetales alt etter om du jobber i det offentlige eller i privat sektor.
Jobber du i det offentlige så får du vel ei lønn i juni som er noe høyere enn ei vanlig månedslønn.
Jobber du i et privat firma får du feriepengene en gang etter 1. mai, eller når du tar ut ferie.

Les mer her:
https://folkogfag.finansforbundet.no/dette-bor-du-vite-for-feriepengene-kommer-pa-konto?gclid=CjwKCAjw5Ij2BRBdEiwA0Frc9exkv-_L0Ckekz1b3MihxI89TfqhsRF67R9RmNxJdmPEYiSyd_kcBBoCd_UQAvD_BwE

(Innlegget ble redigert 18.05.20 18:27)

Rainmaker
RainmakerInnlegg: 55717
19.05.20 10:22
sienna7: Skal jeg derfor fortsatt skatte som normalt i juni? Eller får jeg fulllønn uten skattetrekk på juni lønna?

Vi har ikke "skattefritak" for juni.

Systemet er lagt opp slik at feriepengene utbetales uten skattetrekk, skatten på feriepengene er fordelt på de øvrige månedene i året. 

Så alle inntekter skattes for, men feriepengene betales ut uten trekk.

Everenga
EverengaInnlegg: 5178
22.05.20 14:05
sienna7: Jeg skal ikke ha ferie i år og jeg har ikke opparbeidet feriepenger.

Du har helt sikkert gjort dette men snakk med jobben om at det er ditt valg å ikke ta ut ferie. Er en del overivrige HR konsulenter rundt om som setter kaffen i halsen når man nekter ferie og henviser til at lovverket sier så. Det gjør det i og for seg også , men det sier også at du kan nekte å ta ut ferie hvis feriepengene ikke dekker perioden og det gjør de jo selvfølgelig ikke i ditt tilfelle. 

Klikk for å gå tilbake til toppen