Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Elkjøp VS Power

NYTT TEMA
kennethnilsen

kennethnilsen
17.06.20 15:37

Jeg handler ganske mye elektronikk for meg selv, firma og familie. Har stort sett handlet på Elkjøp fordi jeg alltid har vært fornøyd. Men noen ganger, har jeg handlet på Power pga tilbud, eller fordi de har vært nærmest.

Men nå har jeg kjøpt mitt siste produkt på Power. I løpet av 5-6 år, har jeg hatt to reklamasjoner ( Mobil og TV ), og i dag benyttet jeg meg av "åpent kjøp". Alle disse sakene har endt opp i diskusjoner. TV'n var den verste, den fikk jeg levert på døra, og når jeg tok den ut av esken var den "indre" skjermen knust. Det syntes ikke før man skrudde på tv'n. Her måtte jeg krangle i 14 dager med butikksjefen, før han til slutt mente at han skulle være snill...

Har aldri vært noe problem på Elkjøp - aldri!

Nei, jeg jobber ikke på Elkjøp :))

PapaSmurf

PapaSmurf
17.06.20 15:43

Jeg handler der det er billigst. Servicen er ræva uansett. 

GreySerpent

GreySerpent
17.06.20 15:48
kennethnilsen: Jeg handler ganske mye elektronikk for meg selv, firma og familie. Har stort sett handlet på Elkjøp fordi jeg alltid har vært fornøyd. Men noen ganger, har jeg handlet på Power pga tilbud, eller fordi de har vært nærmest. Men nå har jeg kjøpt mitt siste produkt på Power. I løpet av 5-6 år, har jeg hatt to reklamasjoner ( Mobil og TV ), og i dag benyttet jeg meg av "åpent kjøp". Alle disse sakene har endt opp i diskusjoner. TV'n var den verste, den fikk jeg levert på døra, og når jeg tok den ut av esken var den "indre" skjermen knust. Det syntes ikke før man skrudde på tv'n. Her måtte jeg krangle i 14 dager med butikksjefen, før han til slutt mente at han skulle være snill... Har aldri vært noe problem på Elkjøp - aldri! Nei, jeg jobber ikke på Elkjøp :))

Har hatt nøyaktig samme erfaring! Laptop fra helvete!

Elkjøp for meg. Alltid. 

Skjærapåtunet

Skjærapåtunet
17.06.20 15:56

Tipper det er store lokale varisjoner. Har opplevd å kjøpe mobil på Elkjøp som viste seg å ha vært brukt av noen andre, men solgt til meg som om varen var ny.   

Jeg fikk byttet den etter å ha klaget, men det var veldig irriterende. 

kennethnilsen

kennethnilsen
17.06.20 16:11
Skjærapåtunet: Tipper det er store lokale varisjoner. Har opplevd å kjøpe mobil på Elkjøp som viste seg å ha vært brukt av noen andre, men solgt til meg som om varen var ny.   
Jeg fikk byttet den etter å ha klaget, men det var veldig irriterende.

Det er nok lokale variasjoner ja :) Og i dag, stod jeg først og kranglet med ei jente i kassa, men når jeg gikk og pratet med en kar i butikken, så løste det seg raskt :)

Når du klaget, så gikk det kanskje ganske fort ? For det er egentlig poenget mitt :) Men at de må prøve seg, det tror jeg de gjør..

borbje

borbje
17.06.20 17:06

Bruker konsekvent Elkjøp 

DuKallerMegForK

DuKallerMegForK
17.06.20 20:06

Elkjøp. 

Justice 96

Justice 96
17.06.20 20:11

Foretrekker Elkjøp pga kjentfolk der, men er ikke trofast mot dem på noen måte. Går etter pris og service.

kennethnilsen

kennethnilsen
17.06.20 23:15
borbje: Bruker konsekvent Elkjøp

Det skal jeg gjøre i fremtiden, også. Orker ikke å krangle hver gang det er noe galt med produktet..

Skjærapåtunet

Skjærapåtunet
18.06.20 11:42
kennethnilsen: Når du klaget, så gikk det kanskje ganske fort

De forsøkte å nekte for at den var brukt i et halvt minutt, før de ble velvilligheten selv når de så hvor åpenbart det var at den var brukt. 

mf_6

mf_6
21.06.20 12:00
PapaSmurf: Jeg handler der det er billigst. Servicen er ræva uansett.

Slik er det over alt: Ønsker man en lavest mulig pris på varer og tjenester bør man vite at et eller annet sted blir det spart på. 

Det kan jo sammenlignes med å fly: Jeg kan velge KLM eller et irsk billigselskap på den samme strekningen. Stort sett går det greit hos begge. Men det er når noe uforutsett skjer at det blir merkbart hvorfor billettprisen er så ulik. 

xpoolman

xpoolman
21.06.20 12:13

Elkjøp her også ja :-)

kennethnilsen

kennethnilsen
21.06.20 22:41
mf_6: Ønsker man en lavest mulig pris på varer og tjenester bør man vite at et eller annet sted blir det spart på.

Jeg tror at både Elkjøp og Power har prisgaranti. Så da blir det andre parametere som gjelder.

Men, ofte så har de ulike modeller for å omgå prisgarantien..

jonas

jonas
21.06.20 23:01

Jeg bruker komplett.no.

Det hender seg at jeg bruker Elkjøp, men da stort sett kun hvis jeg vet nøyaktig hva jeg skal ha og har lyst å plukke det opp umiddelbart. Men min lokale Elkjøp er helt rævva. Selv om jeg går dit med ekstremt lave forventninger klarer de skuffe hver gang. De ansatte er en gjeng sulikker som gjemmer seg i sine ulike avdelinger og aller nådigst kan nedverdige seg til å hjelpe dersom man spør pent. Og stort sett har de ikke peiling på hva de forsøker hjelpe med. 

Sist skuffelse var forrige uke. Jeg fant ut jeg ville ha et Fitbit Charge 3-armbånd. Var innom butikken og titta. Ingen som gidder hjelpe såklart. Fant bare 1 armbånd, men i feil farge. Dro hjem og leita på nett, bestilte armbandet i den fargen jeg ønska. Fikk melding neste dag om at jeg kunne hente det i butikken. Så det gjorde jeg på vei hjem fra jobb. Åpna armbåndet og selvsagt hadde de greid å sende meg feil farge. Selv om bestillingen spesifiserte hva jeg skulle ha. Idioter.

fargerik

fargerik
22.06.20 16:01
jonas: Jeg bruker komplett.no. Det hender seg at jeg bruker Elkjøp, men da stort sett kun hvis jeg vet nøyaktig hva jeg skal ha og har lyst å plukke det opp umiddelbart. Men min lokale Elkjøp er helt rævva. Selv om jeg går dit med ekstremt lave forventninger klarer de skuffe hver gang. De ansatte er en gjeng sulikker som gjemmer seg i sine ulike avdelinger og aller nådigst kan nedverdige seg til å hjelpe dersom man spør pent. Og stort sett har de ikke peiling på hva de forsøker hjelpe med. Sist skuffelse var forrige uke. Jeg fant ut jeg ville ha et Fitbit Charge 3-armbånd. Var innom butikken og titta. Ingen som gidder hjelpe såklart. Fant bare 1 armbånd, men i feil farge. Dro hjem og leita på nett, bestilte armbandet i den fargen jeg ønska. Fikk melding neste dag om at jeg kunne hente det i butikken. Så det gjorde jeg på vei hjem fra jobb. Åpna armbåndet og selvsagt hadde de greid å sende meg feil farge. Selv om bestillingen spesifiserte hva jeg skulle ha. Idioter.

Det som er viktigst å tenke på, er at vi kan slutte å bruke den eller den butikken dersom kundeservice er dårlig. For meg teller kundebehandling og service 99% og pris 1%.

En butikk som skuffer meg når det gjelder service og kundebehandling mister meg som kunde. Det er ganske lett, bare å fortelle at "jeg kommer ikke tilbake" og sørge for at det blir forstått. Det er viktig å holde en rolig tone, og ikke bråke, kjefte eller være høymælt.

Det er ikke EN kjede som er bedre eller dårligere enn andre, det er de ansatte i de enkelte filialene som er bra eller dårlig på det jeg snakker om.

Moralen er : Fortell personalet hva de gjør feil dersom de gjør feil, fortell at det er siste gang, kommer aldri tilbake. Og lev etter det. Hold det. Vær elefant, og bruk andre butikker til seniliteten forstyrrer den klare tanke.

De som har suksess med service og kundebehandling vil bli vinnere, de som er dårlige på det vil bli taperne.

(Innlegget ble redigert 22.06.20 16:04)

jonas

jonas
24.06.20 11:50
fargerik: For meg teller kundebehandling og service 99% og pris 1%

Jeg regner service, pris og beliggenhet/tilgjengelighet som de tre viktigste faktorene.

Når jeg vet hva jeg skal ha er pris i grunn det viktigste. Bestiller gjerne fra internett for å få det rimeligere.

Samtidig synes jeg det er praktisk å kjøpe fra lokale butikker. Dersom varen går i stykker er det mye enklere å ta den med til den fysiske butikken, gi den til serviceavdelinga og be dem fikse. Kjøper man via internett må man ta kontakt via kundeservice, opprette ordre, sende inn og alt blir mer tungvindt.

Så eneste grunn til at jeg handler hos Elkjøp er at de er eneste elektrobutikk langs veien mellom hjem og arbeid for min del. De har avdeling i kjøpesenteret der jeg handler dagligvarer, nærmeste konkurrent blir fort en ekstra mil kjøring. Men samtidig, når man til tider føler det er direkte ubehagelig å handle hos Elkjøp blir det til at man styrer unna.

(Innlegget ble redigert 24.06.20 11:51)

hissigproppen_1

hissigproppen_1
24.06.20 12:15

Altfor liten konkurranse på slike El-forhandlere. 

0gg0

0gg0
25.06.20 17:56
Skjærapåtunet: Har opplevd å kjøpe mobil på Elkjøp som viste seg å ha vært brukt av noen andre, men solgt til meg som om varen var ny.

Elkjip.

0gg0

0gg0
25.06.20 17:57
kennethnilsen: Har aldri vært noe problem på Elkjøp - aldri!

Har ikke hatt noe trøbbel hos noen av dem. Men foretrekker komplett om det er data jeg skal handle.

Bill_Babba

Bill_Babba
25.06.20 20:03
mf_6: Det kan jo sammenlignes med å fly: Jeg kan velge KLM eller et irsk billigselskap på den samme strekningen. Stort sett går det greit hos begge. Men det er når noe uforutsett skjer at det blir merkbart hvorfor billettprisen er så ulik.

Akkurat med KLM har jeg stikk motsatt erfaring.

Mye dårligere service en f.eks SAS og Cathay Pacific  (På langreise)

Og når det skjedde noe. krangling masing, kreving i det uendelige med KLM. Når vi endelig fikk fly (selv om dem hadde overbooket) så kunne dem ikke forstå, att jentungen på 5 år ikke kunne sitte på 5 seterader foran oss. Dem: mente hun sitter jo ikke alene, er jo andre som sitter der også!!

Og dem ble sure, når Dansken som reiste alene som hadde det sete ved siden av oss som ikke kunne flyttes på, var meget villig til å bytte plass med jentungen på 5 år. Slik at hun kunne sitte ved siden av mor.

Mens hos mange mye mer billigere SAS Og Cathay. Så har det aldri oppstått lignende problemer. Heller ikke ved forsinkelser eller overbooking. 

Så nei, en får ikke alltid bedre ved å doble prisen. 60 000,- i flybilletter ga oss mer trøbbel en noen sinne. Overbooking. Nekte en samlet familie. KLM sin egne forsinkelser var ikke godtatt for om booking av videre flyving selv med gjennomgående KLM flyving, kjøpt direkte hos KLM.

Men 30 000,- SAS og Cathay billetter. Ingen slike problemer selv ved overbooking, og forsinkelser. selv  om gjennomgående billett er bestilt via billigste nettselskaper.

Tilbake til Power og Elkjøp. Her jeg bor, er nok servicen og bytte villigheten temmelig lik. går derfor kun etter pris, og varetyper. 

rosmebraad

rosmebraad
23.09.20 22:44

Samme erfaring som trådstarter. Har tom. fått låne-tv på Elkjøp npr tv var til reparasjon et annet sted. (En butikk som kranglet på kjøpsloven og måtte ha det pr. brev fra Forbrukerrådet.) 

Jeg har mye sluttet med Power/Expert. Et per tilfeller med ekstremt sendrektig forsikringsoppgjør samt enormt sen tilbakebetaling ved åpent kjøp.

fargerik

fargerik
06.10.20 10:55

Elkjøp her er ihvertfall innafor. Jeg kjøpte en streamingbox for TV, og den bare døde etter et par uker. Leverte den tilbake for service, og regnet med å få den tilbake ganske fort. Etter en måned var jeg tilbake for å spørre hvorfor jeg ikke hadde hørt noe, og de purret på service. Etter ytteligere to uker dro jeg innom igjen og lurte igjen på hvorfor ting tar så lang tid???

Problemet ble løst der og da. Jeg fikk beløpet (2400 kr.) kreditert, og fikk beskjed om at jeg kunne hente pengene i kassa eller hente et nytt produkt.

"Smart!" sa jeg til vedkommende. "Du har akkurat solgt et kjøleskap og en tørketrommel".

Og det trengte jeg og det har jeg kjøpt. Nesten 20 000 kroner. To mann kom og leverte tørketrommelen i går og tok med seg den gamle. Etterhvert kommer de og bærer inn et snasent kombiskap også.

(Innlegget ble redigert 06.10.20 10:58)

sl500

sl500
16.10.20 19:48

Handlet endel på Komplett i årenes løp men hva skjedde med prisene?
De er jo gjennomgående dyrere enn Elkjøp og Power blitt.
Syntes jeg har fått ok service på alle stedene-

Men hva skjedde med åpnet kjøp på El-kjøp?
Gjelder bare varer med ubrutt embalasje?
Så takk men nei takk til å kjøpe varmeviftetårn der uten å ha mulighet til å returnere hvis lyden for meg ble for skjenerende.

(Innlegget ble redigert 16.10.20 20:00)

Gloriana

Gloriana
16.10.20 19:50

Bare rot med Power, der kjøper jeg aldri igjen. 

kennethnilsen

kennethnilsen
01.12.20 09:21

Da er det jul igjen, juhu :) Og mange gaver skal kjøpes inn i elektro-butikker. Og med den kranglete holdningen til Power, så sjekker jeg kun prisen hos Power - slik at Elkjøp kan gi meg en bedre pris dersom den er lavere hos Power.

Klikk for å gå tilbake til toppen