Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Investere overskudd fra AS i aksjer

NYTT TEMA
Marchionni

Marchionni
13.10.20 11:41

Dersom jeg har et AS som går med overskudd – la oss si at det driver med salg av varer over internett. Kan overskuddet fra dette ASet investeres i aksjer uten at jeg eller ASet først må skatte av det?

Jeg skjønner at man må skatte av det når pengene skal betales ut, men er ikke dette i så fall en veldig stor fordel sammenlignet med ENK, hvor overskuddet vel må skattes av før det investeres?

Er jeg helt på jordet her?

(Innlegget ble redigert 13.10.20 11:41)

tartaglia2

tartaglia2
13.10.20 18:50

Nå er ikke jeg veldig god på regnskapsreglene, men om ASet kjøper noen aksjer vil det neppe endre ASets overskudd og sånn sett ikke påvirke selskapsskatten det må betale. Men siden pengene ikke blir betalt ut som utbytte vil du som eier slippe å betale utbytteskatt på dem. Noe du må om du først tar ut pengene som utbytte og deretter investerer dem i aksjer du eier privat.

(Innlegget ble redigert 13.10.20 18:50)

Marchionni

Marchionni
14.10.20 10:24
tartaglia2: Nå er ikke jeg veldig god på regnskapsreglene, men om ASet kjøper noen aksjer vil det neppe endre ASets overskudd og sånn sett ikke påvirke selskapsskatten det må betale.

Ja, dette høres logisk ut. Takk!

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg