Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Strømguiden på VG er misvisende

NYTT TEMA
kennethnilsen

kennethnilsen
24.10.20 22:46

Dersom du prøver å finne ut hvilken strømleverandør som er billigst på strømguiden, så kommer det ikke klart frem hvilke avtaler som er å regne som et tilbud.

Når du sammenligner spotprisavtaler, så er det flere avtaler som ligger på toppen (altså best pris), som har negativt påslag pr kwh. Alle disse avtalene kan enten endres med 14 dagers varsel (noen til og med uten å gi deg beskjed), eller de har 6 måneders varighet.

Samtidig er de merket som "ikke tilbud" i strømguiden.

Dette kommer i tillegg til all den uærlighet som Forbrukerrådet nå endelig har gått ut mot.

AccountsReceivable

AccountsReceivable
26.10.20 11:15

Byttet over til Tibber for litt siden og er rimelig fornøyd med løsningen deres. De er en ganske ny leverandør så det er jo vanskelig å si hvordan tjenesten utvikler seg, men det virker veldig lovende.

Det er uansett et friskt pust å se en leverandør med en såpass transparent prisstruktur. Slik jeg har forstått det betaler man kun 39 kr/mnd og de har ingen påslag utover det de lovpålagte avgiftene.

For min del sparer jeg vel en 15% mnd etter jeg byttet fra NorgesEnergi, og jeg slipper alle disse telefonselgerne som skal selge meg tilleggsprodukter hele tiden. Nei, jeg er ikke interessert i en «prisgaranti» for 40 kr å/mnd, spesielt ikke når pristaket blir satt så høyt at det kun treffes 3 dager i løpet av vinterhalvåret.

kennethnilsen

kennethnilsen
26.10.20 19:41
AccountsReceivable: For min del sparer jeg vel en 15% mnd etter jeg byttet fra NorgesEnergi

Det tror jeg så gjerne. NorgesEnergi er eksperter på "lure" avtaler.

kennethnilsen

kennethnilsen
26.10.20 19:44
AccountsReceivable: Slik jeg har forstått det betaler man kun 39 kr/mnd og de har ingen påslag utover det de lovpålagte avgiftene.

Hvis dette stemmer, så har du en god avtale. Selv har jeg Hafslund web spot, som har 29,9 kr. i mnd pris, og null påslag.

Palimpsest

Palimpsest
02.11.20 12:55
AccountsReceivable: Byttet over til Tibber for litt siden og er rimelig fornøyd med løsningen deres.

Byttet til Tibber selv, og er fornøyd med det. Sparer også en 15-20% per mnd på strømmen - pluss at for en statistikk-nerd som meg er det supert å kunne følge strømforbruk time for time i appen :)

kennethnilsen

kennethnilsen
02.11.20 17:00
Palimpsest: Byttet til Tibber selv, og er fornøyd med det. Sparer også en 15-20% per mnd på strømmen -

Dersom du sparer så mye pr. måned, så har du hatt en dårlig avtale tidligere.

De beste avtalene er spotavtaler uten påslag, men med et fast beløp pr. måned. Og det er kun prisforskjellen på det faste beløpet som skiller disse avtalene. Og da er det godt under en prosent i differanse.

Men om du liker å følge prisen time for time, så har du jo fått noe som har en ekstra verdi for deg :)

AccountsReceivable

AccountsReceivable
04.11.20 11:01
Palimpsest: pluss at for en statistikk-nerd som meg

Da er vi i samme båt.

Someone

Someone
04.11.20 13:04

Min fordel med Tibber er at jeg får 20% rabatt på strømmen jeg bruker på å lade [hybrid] bilen, ellers er jo strømprisen lik det som er i markedet/spot på resten, pluss det lille påslaget som alle har

kennethnilsen

kennethnilsen
05.11.20 15:07
Someone: Min fordel med Tibber er at jeg får 20% rabatt på strømmen jeg bruker på å lade [hybrid] bilen, ellers er jo strømprisen lik det som er i markedet/spot på resten, pluss det lille påslaget som alle har

Tibber har ingen spotpris-avtale. De kaller det Smart Strømavtale, og prisen du har i dag kan endres uten varsling. Og problemet er at det er komplisert å følge med på spotprisen.

kennethnilsen

kennethnilsen
12.11.20 23:08

Elskling sine sammenligninger er ikke bedre enn VG sine...

b0lle

b0lle
26.11.20 20:41

Nå som det er Black Week må man jo bare kjøre på med Fjordkraft og NorgesEnergi. Gir jo totalt 2000 kr i rabatt på Power og Elkjøp, og eneste forpliktelsen er spotpris i 6 mnd. Det vil si totalt 1 år. Har du moderat/lite forbruk er dette gull!

AccountsReceivable

AccountsReceivable
30.11.20 12:45
kennethnilsen: Tibber har ingen spotpris-avtale.

Prisene forandrer seg i henhold til NordPool, time for time. Jeg undersøkte dette når jeg fikk tilgang til appen og bekreftet at stømprisen jeg fikk stemte med den på NordPool. De legger til MVA og maks 1 øre som er elsertifikater.

Synes ikke det er så vanskelig å følge med på egentlig, veldig oversiktelig i appen og prisene til NordPool ligger jo på nettsiden deres. Jeg stoler vel i utgangspunktet også på at de ikke svindler meg, det hadde i så fall vært en dårlig strategi fra deres side, da vil jeg jo bare bytte.

Det at jeg faktisk stoler på at strømleverandøren min ikke har umiddelbare planer om å fuc*e meg ved første anledning er det mest positive jeg noen gang har vært til noen leverandør.

Someone

Someone
30.11.20 19:40
AccountsReceivable: Prisene forandrer seg i henhold til NordPool, time for time. Jeg undersøkte dette når jeg fikk tilgang til appen og bekreftet at stømprisen jeg fikk stemte med den på NordPool. De legger til MVA og maks 1 øre som er elsertifikater.

Ja, de sier jo selv de følger spotpris fra Nordpool. +0,99 øre (så som du sier i praksis 1 øre)

kennethnilsen

kennethnilsen
01.12.20 09:17
AccountsReceivable: De legger til MVA og maks 1 øre som er elsertifikater.

Selvsagt legger de til MVA.

Det blir litt flisespikkeri, men, de fleste opererer med en pris på 1,7 øre for elsertifikat. Men Tibber legger til 2,34 øre for elsertifikat. Mens den reelle prisen for elsertifikat ligger nærmere 0,38 øre. Så alle strømleverandører har skjulte påslag i form av elsertifikat. KILDE

AccountsReceivable

AccountsReceivable
01.12.20 11:14
kennethnilsen: Men Tibber legger til 2,34 øre for elsertifikat. Mens den reelle prisen for elsertifikat ligger nærmere 0,38 øre

Hvor fant du dette med at Tibber har 2,35 øre i påslag?

Sitat fra avtalevilkårene:

Sist oppdatert: 1. november 2020 (oppdatert med noe enklere språk og påslag for avgifter og lovpålagte elsertifikater justert ned fra 1,3 til maks 1 øre)

kennethnilsen

kennethnilsen
01.12.20 11:32
AccountsReceivable: Hvor fant du dette med at Tibber har 2,35 øre i påslag?

Ikke påslag, men faste avgifter. Og det er nok kun el sertifikat.

Påslaget kommer i tillegg til dette.

AccountsReceivable

AccountsReceivable
01.12.20 22:23
kennethnilsen: Ikke påslag, men faste avgifter. Og det er nok kun el sertifikat. Påslaget kommer i tillegg til dette.

Jeg tror ikke dette stemmer.

Det jeg får oppgitt i appen akkurat nå er at jeg får strømmen fra Nes Kraftverk og at jeg akkurat nå betaler 20 øre/kWh, eller 15,3 øre eks. mva og andre avgifter (man kan velge hvordan man ønsker at prisen skal vises).

Timeprisen oppgitt hos Nord Pool er 153,14 NOK/MWh (15,314 øre kWh), kl. 21-22, 1. Desember. I tillegg betaler jeg 0,89 øre for "å dekke kostnader forbundet med innkjøp av strømmen, elsertifikat og opprinnelsesgarantier".

15,314 øre x 25% (mva) = 19,1425 øre

19,1425 øre + 0,89 øre = 20,0325 øre pr kWh

Dette stemmer ganske godt overens med det de oppgir at jeg skal betale, 20 øre/kWh.

Jeg kan ikke se at de legger til noe utover dette i kostnadsoversikten, bortsett fra 39 kr (inkl. mva) i månedspris for avtalen selvfølgelig.

Så jeg tror ikke det stemmer at det legges til 2,35 øre. Hvor er det du har lest dette? Er det slik at du har delt 12 x månedsprisen på et gjennomsnittlig årsforbruk på 20 000 kWh?

b0lle

b0lle
02.12.20 17:21

"Det jeg får oppgitt i appen akkurat nå er at jeg får strømmen fra Nes Kraftverk".

Akkurat den biten er jo en illusjon for at du skal bli imponert, og det fungerer. Ingen strømleverandør har kontroll over hvor strømmen kommer fra.

AccountsReceivable

AccountsReceivable
02.12.20 19:35
b0lle: Akkurat den biten er jo en illusjon for at du skal bli imponert, og det fungerer. Ingen strømleverandør har kontroll over hvor strømmen kommer fra.

Det et klart, det er jo kun snakk om opprinnelsesgarantier som Tibber har kjøpt.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg