Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Spar til tidlig pensjon

NYTT TEMA
Investor

Investor
29.12.20 11:30

Noen som synes at dette er lurt?

Jeg tenker at det er bedre å bruke penger når man er ung og heller tenke pensjon senere i livet. Man vet aldri hvor lenge man lever, og jeg har selv prioritert å bruke penger da barna var små. 

fazz

fazz
29.12.20 11:36
Investor: Noen som synes at dette er lurt? Jeg tenker at det er bedre å bruke penger når man er ung og heller tenke pensjon senere i livet. Man vet aldri hvor lenge man lever, og jeg har selv prioritert å bruke penger da barna var små.

>>> Jeg tenker motsatt. Det er langt enklere å stå på og jobbe hardt for å legge opp nok penger når en er relativt ung. Jeg tenker selv å pensjonere meg og bare jobbe "freelance" når jeg blir 50. Da satser jeg fortsatt på ett par tiår igjen hvor vi kan leve livets glade på varme strender eller cruisebåt med alt servert.

Uansett hva du velger å gjøre så vil jeg vel uansett anbefalle folk å komme seg inn på boligmarkedet når de er så unge som overhodet mulig i stedet for å prioritere fest og fyll. En bolig er en sikker investering og gir en god økonomi.

Someone

Someone
31.12.20 09:02

Litt usikker på om det egentlig frister å pensjonere seg når man er 45....

Ellers gjelder det vel å finne en balanse som passer en selv. Så jeg prøver da å både spare og bruke penger.

return_of_drakkar

return_of_drakkar
31.12.20 09:08

Slike artikler om de som sparer ekstremt kan være interessant for noen, men for mange er det helt urealistisk, altså umulig.
De som virkelig kan og vil gå inn for det makter det uten slike artikler.

Jeg har ikke lest denne, men andre typiske.

Ellers handler det om hva man vil, hva man jobber med osv.

fargerik

fargerik
31.12.20 13:09
Investor: Jeg tenker at det er bedre å bruke penger når man er ung og heller tenke pensjon senere i livet. Man vet aldri hvor lenge man lever, og jeg har selv prioritert å bruke penger da barna var små.

Jeg syns jeg har fått det til ganske greit, jeg har betalt ned gjeld i stedet for å bruke opp pengene. Kjekt for barna, som arver nedbetalt og gjeldfritt gods og gull.

(Innlegget ble redigert 31.12.20 13:10)

petterG

petterG
31.12.20 22:38
fargerik: Jeg syns jeg har fått det til ganske greit, jeg har betalt ned gjeld i stedet for å bruke opp pengene. Kjekt for barna, som arver nedbetalt og gjeldfritt gods og gull.

Samme her, alt nedbetalt, og noen kroner på lur i banken til dem som skal arve. En god følelse å starte 2021 på!

Rusten

Rusten
02.01.21 09:24

Nedbetaling av lån nå som renten fortsatt er lav er en smart ting, men har man råd til å sette av et par tusenlapper i måneden med et langsiktig perspektiv så er "fornybar-energi-fond" et godt alternativ.

Kina som står for 30% av verdens klimautslipp hvor kullkraft fortsatt er landets største energiforsyning innser at dette ikke kan fortsette.

Og når et regime som Kina har bestemt seg for å være det ledende land innen global nyskapning av fornybar energi så er det ingen som helst tvil om at vi kommer til å se et helt annet tempo innen forskning der resten av verden henger seg på.

Klimaskeptikere fra min generasjon 50+ blir eldre og færre, og de som kommer etter oss og som nå nærmer seg myndig alder kommer til å kjøre knallhardt på grønne endringer, det ser vi allerede nå.

Jeg tror at fornybar energi fond blir så populært at avkastningen skyter fart hvert bidige år.

Palimpsest

Palimpsest
02.01.21 22:14
Rusten: så er "fornybar-energi-fond" et godt alternativ.

Kan nevne DnB Miljøinvest i den forbindelse, drøyt 64% avkastning i 2020.

Rusten

Rusten
02.01.21 23:32
Palimpsest: Kan nevne DnB Miljøinvest i den forbindelse, drøyt 64% avkastning i 2020.

Ikke dumt tips! Jeg har satset på Storebrand fornybar Energi, så skal bli spennende å se hvor den havner mot slutten av året selv om det ikke betyr så mye da jeg skal sitte lenge.

Investor

Investor
04.01.21 09:19

Da er bestilling på DNB Miljøinvest sendt :)

fargerik

fargerik
04.01.21 11:47
Investor: Da er bestilling på DNB Miljøinvest sendt :)

Det er sikkert smart. Jeg har null niks peiling på slike ting, men skulle jeg brukt magefølelse vill jeg tro det vil gi gevinst.

Palimpsest

Palimpsest
04.01.21 13:02

Når det er sagt, så er nok det aller lureste om man tenker å sitte lenge i fond å sette pengene i indeks-fond. Dagens Næringsliv hadde en informativ artikkel-serie om dette for litt siden.

Det er klart at et indeksfond etter alle solemerker ikke vil klare å matche den årsavkastningen de beste forvaltningsfondene kan vise til, men over en lengre periode er det få forvaltere som slår børsen, og når man legger til den ekstra kostnaden forvaltningsfond har, så vil det lønne seg på sikt med indeksfond.

RogerMaar

RogerMaar
05.01.21 13:00
Investor: Noen som synes at dette er lurt? Jeg tenker at det er bedre å bruke penger når man er ung og heller tenke pensjon senere i livet. Man vet aldri hvor lenge man lever, og jeg har selv prioritert å bruke penger da barna var små.

Hvis det er noen års aldersforskjell og de ønsker å pensjonere seg samtidig, så er det jo ingen dum ide. Spesielt hvis de ikke føler de ofrer noe for det.

Når det er sagt, slik sparementalitet har en tendens til å utvikle seg i sykelig retning når den får pågå over tid. Jeg har derfor mine sterke tvil om de noen gang kommer til å realisere gevinsten de opparbeider seg. Saldoen blir et tall som for enhver pris ikke må bli mindre.

Samfunnsøkonomien er også innrettet på et vis som gjør at vi får bedre økonomi år for år.

- Vi opparbeider oss annsiennitet og stiger i gradene etter som vi blir eldre.

- Boliglånet vi vanligvis tar opp i realtivt ung alder "spises opp" av 2,5% årlig inflasjon.

- Vi arver midler når generasjonen over oss faller fra.

- Vi senker utgiftene drastisk når barna flytter ut. (Vanligvis når vi er i 40-50-60-årene.)

Alt i alt gjør dette at det blir lite meningsfylt å spare på "alt" når man fortsatt er ung.

Litt spissformulert kan man si det samme når det gjelder trening; Du får kanskje 10 år ekstra, men det er de ti årene du er mellom 90 og 100. :-)

Palimpsest

Palimpsest
05.01.21 14:08
RogerMaar: Litt spissformulert kan man si det samme når det gjelder trening; Du får kanskje 10 år ekstra, men det er de ti årene du er mellom 90 og 100. :-)

For å parafrasere Ingvard Wilhelmsen; om du jogger en halvtime for å forlenge livet med det samme, så bør du i hvert fall være glad i å jogge.

Og sånn ellers er jeg helt enig med det du sier. Det er ingen grunn til å hive barnet ut med badevannet når det kommer til sparing, og de som står aller fremst i køen for å anbefale sparing til pensjon er det som tjener mest på det - nemlig bankene. Og fortellende nok er det forvaltningsfond de anbefaler, ikke indeksfond eller rett og slett å betale ned ekstra på lånet.

Livssituasjon og tanker om hva man forventer og ønsker av livets sensommer og høst varierer naturligvis fra person til person, men det er også klart at om du eier egen bolig og har betalt ned alt av lån burde du kunne klare deg helt fint på en normal pensjon. Boliglån, studielån og barnehage/SFO utgjør omlag 27.000 i måneden for meg og samboer - i tillegg kommer utgifter til mat, fritidsaktiviteter og alt annet, så det er klart at det frigjøres mye kapital når barna har flyttet ut og lånene er nedbetalt.

Personlig sparer jeg relativt mye i fond hver måned, men samtidig ikke så mye at det forringer det livet jeg lever i dag. Pengene tenker jeg i noen grad skal gå til egen pensjon, men også til ferieturer, opplevelser, oppussing, restaurant-besøk, konfirmasjoner, bursdager - kort sagt en buffer som skal bidra til å sikre at jeg kan leve det livet jeg vil sammen med barna mine. 

(Innlegget ble redigert 05.01.21 14:10)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg