Jeg tenkte å slippe en skikkelig "bombe"... Strøm er VELDIG enkelt !
Strømregningen er todelt, og halve fakturaen ( ikke summen ), er nettleie - den får du ikke gjort noe med. Nettselskapet i ditt område har enerett på denne delen.
Den andre delen, er strøm. Og så og si alle leverandører kjøper denne strømmen fra NordPool. Og skal selskapet du handler fra ha noen inntekter på denne leveransen, så må de ta et påslag, og/ eller et fastbeløp. Og det er jo greit at de tjener litt på denne leveransen.
Den billigste og mest ærlige avtalen, er en spotavtale. Det betyr at du får den samme prisen som selskapet betaler på NordPool, pluss påslag og et fastbeløp.
Selv har jeg en spot avtale uten påslag, men med et fastbeløp på kr. 29,90 pr. måned.
Det betyr at selskapet tjener ca. kr. 360,- pr. år på å levere strøm til meg. Men ettersom det også er nettleverandøren min, så skal de kunne overleve på dette :)
Får du et tilbud som er lavere enn dette, må du regne med at det er noen skjulte betingelser. Som f.eks. at du blir flyttet over på en dårligere avtale etterhvert, eller at det er noen kostnader du ikke ser. Så hvis du ønsker å spare opptil kr. 30,- i måneden, så må du garantert følge veldig godt med, og bytte ofte...
P.s. På en månedlig strømregning på kr. 2500,-, så kunne jeg spart opptil kr. 29,90 hvis jeg klarte å finne en leverandør som ikke trenger å tjene noe på meg som kunde.
Finner du ikke ut hva påslaget er på din avtale, kan du regne med at du betaler for mye. Har du et påslag på 7 øre ( som er sånn midt på treet ), utgjør det i disse dager ca. kr. 150,- på en totalt regning på kr. 2 500,-. Altså 4 kopper kaffe ute. Men de verste avtalene kan fort være 3 ganger så mye, og da bør man virkelig finne en ny avtale.