Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Har Tormud fokus på att bygga ett företag?

NYTT TEMA
larsp

larsp
12.12.99 21:08
Jag har arbetat både i ett svenskt dotterbolag till en norsk IT-koncern (Sysdeco) och i Telia. Under min Sysdeco-tid var det tydligt att det var större "kulturella" skillnader t.ex. mellan säljare och konsulter än mellan svenskar och norrmän. Jag arbetar nu i Telia och under fusionsarbete har vi träffat många duktiga norrmän. Hela kalabaliken i toppen och påhejandet från media och politiker är märkligt (och inläggen i debatterna på denna sida är helt obegripligt chauvinistiska). Vem har kommit på att se seriöst företagande som en landskamp.

Men sedan undrar man varför en koncernchef som ska bygga ett företag redan från början sett som sin uppgift att försvara norska intressen. Det är pinsamt många beslut som inte är tagna i Telianors ledning. Vi får inget namn förrän i februari. Placeringen av huvudkontor (som egentligen betyder ganska lite) tas först i december, och med nationalistiska underlag. Företaget har ännu inte en affärsidé. Och det finns mängder med andra beslut som ännu inte är tagna. Detta i en fusion som pågått i två år.

Jag är övertygad att det finns gott om norska ledare som kan bygga fungerande ledningsgrupper och som får underliggande nivåer att ta fram bra beslut. Tormud har inte lyckats med detta. Har han tappat fokus på affären och på att vara lagledare? Svårt för mig att veta, men det verkar så. Är det så måste vi ha en ny koncernchef.

Lars Pontén
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg