Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Reisetips Kroatia?

NYTT TEMA
Gryttingsen
GryttingsenInnlegg: 14
18.06.06 19:33
Hei vi er 4 voksne som planlegger en ukes tur til Kroatia neste vår.Har sett på Dubrovnik og Split.Vi skal reise fra Oslo. Ønsker å bo sentralt, med gangavstand til shopping og restauranter. Kanskje leie bil for å kjøre litt rundt og kikke. Har hørt at naturen der skal være flott. Har også lyst til å reise ut på landsbygda for å se. Har sett litt på Charterturer, men ønsker tips om fly, hotell og byer vi bør besøke. Det bør ikke koste alt for mye. Hvordan er prisnivået på restaurantene der nede, hotellstandarden er den bra? Alle opplysninger og tips mottas med takk.

J Nissen
J NissenInnlegg: 46560
18.06.06 23:02
Reiser til Krotia selv i august. Aldri vært der, så noe tips om stedet kan jeg ikke gi deg.

Men jeg gleder meg iallefall :)

Men det jeg KAN si deg er at Norwegian flyr til både Split og Dubrovnik
Gryttingsen
GryttingsenInnlegg: 14
20.06.06 15:55
Er det noen som har erfaring med å bo privat?
bennyvonk
bennyvonkInnlegg: 15
23.06.06 12:29
Har vært i Kroatia i fjor og reiser på nytt om 10 dager. Vi bor privat også i år - det var veldig greit på de to stedene vi bodde i fjor , billig, rent og hyggelig vertskap - ikke påtrengende men alltid tilgjengelige. Prisnivået i Dubrovnik er nok høyere enn ellers i landet har vi hørt, og vi ble anbefalt og ikke bo i Split. Velg heller da en øy eller Makarska Beach mellom Split og Dubrovnik.
llTHELADll
llTHELADllInnlegg: 7781
09.07.06 01:10
vi reiste

oslo- split- makarska- korcula...

korcula var definitivt hoydepunktet, anbefaler det!!
Dex_Dexter
Dex_DexterInnlegg: 1763
09.07.06 16:09
Dra til Dubrovnik, en veldig flott by. Bo privat, du kan ordne det når du kommer ned, bruk tre dager i Dubrovnik. Dra til de nærliggende øyene til Dubrovnik. tre netter til der. Ta buss til Split og dra hjem derfra. En natt i Split holder.

Hold deg langt unna Makarska området, det er ikke spesielt innbydende. Et feriemål for fattige østeuropeere, det bærer også standarden preg av.

Beste måte å oppleve Kroatia på er forøvrig å leie seilbåt og dra rundt til øyene. Hvar, Korcula og Brac er fine. Flere andre også.
Iudo
IudoInnlegg: 3917
09.07.06 16:38
Gryttingsen skrev:
Har sett litt på Charterturer, men ønsker tips om fly, hotell og byer vi bør besøke. Det bør ikke koste alt for mye. Hvordan er prisnivået på restaurantene der nede, hotellstandarden er den bra?

Norwegian flyr både til Rijeka i nord (styr unna, grå havneby med containere), Split og Dubrovnik, og er du tidlig ute får du billetter ned i tusenlappen. Fly f.x til Dubrovnik og hjem fra Split, og reis rundt mellom der. I selve Dubrovnik finnes kun to hoteller innenfor den Fantastiske Gamlebyen, de fleste ligger på halvøya Babin Kuk eller langs kysten sør for byen. Prisnivået ligger på ca 6-800 kr for et dobbeltrom i turistklassehoteller.
Restaurantene er billige, veldig italienskinspirert.
Øyene langs kysten er flotte, men jeg kan absolutt også anbefale en svipptur opp til Mostar i Bosnia, ca 3 timer fra Dubrovnik. Gamlebyen der står på UNESCOs verdensarvliste, og er utrolig vakker.
laaaaaangtbrukernavn
laaaaaangtbrukernavnInnlegg: 2382
05.08.06 01:20
Andre steder man bør se mellom Dubrovnik og Split?
Iudo
06.08.06 10:56
Jada.
Ta båten til Mljet, øya som Odyssevs ifølge legenden stranda på med masse halvnakne babes i årevis. Øya Korcula er flott, likeså Hvar og Brac. Og gamlebyen i Trogir, rett utenfor Split, er amazing.
laaaaaangtbrukernavn
laaaaaangtbrukernavnInnlegg: 2382
06.08.06 11:15
Hvor bør man bo? Er det et sted man kan campe i et par dager og bruke som base? Har bestilt flybilletter i en uke litt senere i august, men er usikker på hvordan man bør gjøre det mht å bo, jeg har fått det for meg at det beste er å ta med ryggsekken og reise rundt..
Iudo
06.08.06 23:36
Dubrovnik er et ypperlig utgangspunkt, og du ordner alltids privat sted å bo. På buss/fergeterminalen i bydelen Gruz står det alltid en gjeng med eldre damer med skilt med Zimmer/Rooms, og der bør du lett kunne få et rom med bad og egen nøkkel i Selveste Gamlebyen for max 200 kroner natta. (I Gamlebyen finnes det kun to hoteller, et dritdyrt 5-stjerners og et lite smekkfullt 3-stjerners) Ta dagsturer ut til øyene eller en tredagers tur til Mostar og Split, alt etter hva du tar deg tid til.
Rese
ReseInnlegg: 4
07.08.06 09:11
Jeg vil anbefale på det sterkeste å se mer enn bare Kroatia når du reiser ditt. Fly til Dubrovnik og ha det som utgangaspunkt. Vi reiste 4 voksne i begynnelsen av juli til Dubrovnik flyplass. Derfra reiste vi til ferie og badebyen Budva i Montenegro. Det er ca 2 timers kjøring og nesten ikke en eneste skandinav. Der var vi i en uke og fartet litt rundt og så var vi én hel dag i Dubrovnik på vei hjem. Det var evig nok! Der var nordmenn over alt. OVER ALT! Viss dere syns det er greit at han i isbaren snakker norsk uten å ha vært i norge eller studert språket, er Dubrovnik fint. Det er en nyelig by som jeg er glad jeg fikk med meg. Men 1-2 dager er evig nok. Prisnivåer i Montenegro er lavere og turistene færre. Du får en god middag til 4-7 euro. En bedre middag til 7-10 euro. Noe dyrere enn det så ikke vi. Vi spiste, drakk, tok taxi og koste oss i en uke for 600 auro på 2 stk. Lei gjerne bil, men ikke med det første dersom du ikke har kjørt der før. Kjørekulturen er ganske agressiv. Bruk en dag eller to til å observer og forstå hvordan de kjører. Se noe annet enn turistbyene. Det er helt nydelig der nede! Kos dere masse og bruk litt penger på å reise rundt. Dere kan gjerne bo privat. Folk er veldig hyggelige og gjestfrie. Vi fikk god kontakt med lokalbefolkningen, og må bare si at de er utrolig gjestfrie og hyggelige.
God tur!
Axis
AxisInnlegg: 4137
07.08.06 11:00
Er også enig i at 1-2 dager i Dubrovnik er nok. Det er en kjempefinby, veldig sjarmerende om kvelden, men den er overfylt av turister. Ta heller en tur til øya Korcula eller Hvar og bare nyt livet.
SKB1963
SKB1963Innlegg: 1355
07.08.06 14:00
Er lenge siden jeg var der selv, faktisk så lenge at det het Jugoslavia den gangen. Men ut i fra mine erfaringer om stedet er eneste råd jeg kan gi til noen, IKKE reis dit. Den gangen var det i hvertfall langt i fra bra.
Rese
ReseInnlegg: 4
08.08.06 08:17
Er vi en smule forutintatt her, eller? Du går glipp av et nydleig land.
alseboy
alseboyInnlegg: 18755
08.08.06 16:52
Skal også ned til Dubrovnik 20.8. Har tenkt meg over til Montenegro for å se på et leilighetsprosjekt.

Noen som har erfaring med Montenegro?
Glum2
Glum2Innlegg: 678
08.08.06 20:09
***********************************************************************************************
alseboy skrev:

Noen som har erfaring med Montenegro?
***********************************************************************************************
Ja, har feriehus i Herzeg Novi.
Prisnivået er hyggeligere i Montenegro enn i Kroatia, og landet er ennå ikke ødelagt av turisme.
Travelbee
TravelbeeInnlegg: 3
08.08.06 21:07
Dubrovnik - vi bodde i apartman som vi fikk tips om på turist infoen. Stranden http://www.ew-dubrovnik.com/about_us.html kan jeg trygt anbefale selv om det fort blir litt dyrt.
Tok ferge til korcula og en drink i tårnet bodde rett ved huset til marco polo for 100 pr pers natt, dro så til brac og bodde hos en dame med apartman skilt vi traff på brygga når båten kom frem også der 100 pr seng natt. Reistre vider til Hvar og bodde på hotell til 600 pr rom natt og det var greit. Tok ferge til split og buss tilbake til dubrovnik. Toatalt en flott ferie og vi drømmer om å gjøre den igjen.
Zvone
ZvoneInnlegg: 1
16.04.10 21:54

Hei til dere alle som skal med bil til Kroatia !

Jeg er selv Kroat men har bod i Norge i 27 år. Kona er norsk fra sørlandet og har meget strenge kriterier for hva syden er ! Men hun trives meget bra i Kroatia så jeg kan anbefale dere reis der nede.

Med bil har dere virkelig sjanse å se hva en ordentlig motor veien er " Den nye motor veien går helt fra Maribor i Slovenia tilPloce i Kroatia. Sikkert kjøring med høy standard og fantastisk utsikt, faktisk. Ikke noe som ligner på kjøring i Tyskland.

Vi har reist i over 20 år med bil, og vil derfor anbefale å reise gjennom tidligere Øst tyskland. Nye motorveier og mindre traffik.

På veien bruker vi alle de årene å overnate på ETAP hoteler. Dere finner dem på Google. Bra standard, trygg, meget atraktive priser. Alle er like og ligger rett på utsiden av motorveier. Alle ligger i nærheten av spise steder. Prisen er 50 % billigere en på privat overnatting i Tyskland.

For dere som er glad i fine strander stedet er midt Dalmacija, dvs fra Split til Ploce. Andre steder er bra men strander er her de beste + alle øyer. Det er også en helse bonus på den strekning. Nemmlig den lokale klima er meget bra for astma og bronkit lydende.

Steder å spise: Mange! Men kanskje noen spsiele steder er :

1. Kapetanova Kuca /kapteins hus/ på halvøya Peljesac. En av europas beste steder for dere som er glad i skjell. De tar det ut ret foran restauranten og serverer det til dere. Meget eksklusivt og ikke dyrt samelignet med norge. La dem anbefale viner, de er meget bra !

2. Restaurant RIVA i Makarska. Alt fra kjøt til fisk grillet på oliven treverk. Vin anbefaler de for dere.

3. Restaurant Jenny utenfor Makarska. Drives av 2 brødre, 3 generasjon som driver med dette. Fantastisk utsikt fra høyde mot Makarska o 5 øyer. Biff + Fisk. Meget bra arkiv viner.

Ja dette er mer en nok for denne gang.

Ha en bra ferie og trygg kjøring.

Kroatisk - Norsk forening i Vestfold

Z. Vojtulek 

Ranselen
RanselenInnlegg: 9313
18.04.10 02:27

Rovinj på Istria-halvøya nord i Kroatia er kanskje det fineste stedet jeg har vært på i Europa. Norwegian flyr til nabobyen Pula (som ikke er mye å trakte etter).

Abelsborg
AbelsborgInnlegg: 19778
18.04.10 11:56

Gamlebyen i Dubrovnik er en turistfelle uten sjarm. Ta dere til Kotor i Montenegro i stedet, som også står på UNESCO sin verdensarvliste. Mer sjarmerende, færre turister og langt mer pitturesk. Den som har mot bør kjøre Budva-Cetinje-Kotor, mer fantstisk biltur får en ikke i Europa. Du vil le av Trollstigen ettter å ha kjørt der, anbefales sterkt. I det hele er Montenegro å foretrekke framfor Kroatia som flere har skrevet, selv om det er vakkert i Kroatia også, men spis aldri gammrlbyen i Dubrovnik, langt bedre mat andre steder.  

Chiccabom
ChiccabomInnlegg: 7
04.05.10 12:50
laaaaaangtbrukernavn: Hvor bør man bo?

Søk rundt på nettet. Det er forholdsvis enkelt og det finnes mye å velge i. Bruk enkle søkeord som "accomodation split, croatia" og du får opp mange sider. Skal selv til Kroatia, til Split og Brac i sommer. Har brukt homeaway.no og holiday-rentals.co.uk og adriagate.com, alle er gode sider, men litt bedre service på homeaway.no. Det er vanlig å betale 20% på forhånd. Dersom du velger å ta det som det kommer finner du sikkert noe, men kvaliteten tror jeg er heller lav etter det jeg har lest i reiseguider osv. De beste blir tatt først, og selv om du kan være heldig og få tak i en bra en når du er der nede, ville jeg nok satset på å bestille. Som sagt er det forholdsvis enkelt og trygt + svært mye å velge i. På de fleste sidene kan du også filtrere søkene etter hva du er ute etter :) Lykke til!

bajazit
bajazitInnlegg: 14
04.05.10 16:07

Hei ! Makarska er en liten fin by ca 45 min med buss fra Split.Split-Makarska-Dubrovnik

Har god erfaring med privat overnatting i Makarska.Ring Tomas Mira tlf 0038521615812

Bra beliggenhet.

Hvis Dere skal en tur til Bosnia som ligger noen timer fra Croatia så vil jeg anbefale Mostar.

Overnatting se:www.apartment-neretva.com

caliblue
caliblueInnlegg: 12151
04.05.10 21:58
Abelsborg: Den som har mot bør kjøre Budva-Cetinje-Kotor, mer fantstisk biltur får en ikke i Europa. Du vil le av Trollstigen ettter å ha kjørt der, anbefales sterkt.

Glemmer aldri den turen ned til Kotor. Var på omvisning med noen lokale jeg ramla på fylla med kvelden før, ble vekket i otta og tilbrakte store deler av dagen på veien. På vei ned til Kotor, fikk sjåføren nok. Han ble faktisk bilsyk på toppen av fyllesyken, så han stoppet og hevdet hardnakket at han skulle gå ned.

(Innlegget ble redigert 04.05.10 21:59)

caliblue
caliblueInnlegg: 12151
04.05.10 22:03
Glum2: Prisnivået er hyggeligere i Montenegro enn i Kroatia, og landet er ennå ikke ødelagt av turisme.

Det er vel en sannhet med modifikasjoner. Russerne har jo forlengst tatt over "Budvas Riviera".

September88
September88Innlegg: 2
19.06.18 09:35

Kom med et tips tidligere å en tråd, men en god ting kan ikke sies for ofte:) Utenfor Dubrovnik ca 45-60 minutter med båt finner man en rolig øy som heter Sipan. Her finner man ingen av de store turisthotellene. Kun et par små hoteller, ellers kun leie av hus/leilighet av lokalbefolkningen. Mange nydelige spisesteder, bademuligheter, og mulighet for å bli med på arrangerte seilturer, kajakkpadlink, gåturer og sykkelturer på Sipan og omkringliggende øyer. Hvis man bestiller en pakke gjennom https://enil.no/kroatia så får man både innkvartering og daglige aktiviteter. Min erfaring fra tur til Sipan i fjor er at det overhodet ikke var overfylt. Denne øya har gått litt under radaren. Kort vei til Dubrovnik så dagsturer dit er veldig greit. 

eriklar
eriklarInnlegg: 3826
20.06.18 02:07

Skal to dager til Rovinj i sommer. Roadtrip. Drar på fredag. Blir moro. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg