Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

HVor bor man i New York

NYTT TEMA
globe-eagle

globe-eagle
27.10.06 10:29
Hei,

Skal til new York en lang weekend, men er ikke kjent der og aner ikke hvor en bør bo.

Kriteriene er følgende:

- Enkel adkomst fra/til flyplass
- Området med godt utvalg av bar, restauranter ol, men ikke midt i alle turister.
- Sentralt med tanke på shopping og lignende.

Har hørt at både Soho og Chelsea er bra.
Noen som kan anbefale noe?
mojorising

mojorising
27.10.06 10:40
Da vil jeg anbefale Washington Square hotel rett ved alt du trenger, og litt utenfor turist helvetet. Ligger rett ved Washington Park og ved Greenwich Village og Soho.

Mojo
Tashi

Tashi
27.10.06 10:47
The Wanshington Square Hotel i Greenwich Village http://www.wshotel.com/

Har bodd der noen ganger. Sentralt for / midt i slike ting du ønsker i nærheten, rimelig etter NY-målestokk, frokost inkl - noe som ikke er vanlig, et halvt minutts gange fra subway'en med linjer til hele byen ellers.

Flere muligheter for transport fra/til flyplassen (avhengig av hvilken flyplass, selvsagt), men vil anbefale taxi. Ved taxikøen er det en person som spør hvorhen du skal og gir deg en kvittering med eksakt beløp. Fra Newark er dette ca $70 totalt til Wahington Square, inkl bompenger og tips.

Du kan ellers sjekke her for info, priser osv om dette og andre NYC-hoteller
http://www.tripadvisor.com/Search?where=body&returnTo=&geo=1&q=New+York+NY&submit.x=0&submit.y=0
Tashi

Tashi
27.10.06 10:49
Wanshington - Wahington hehe :-)

Det skal altså være WASHINGTON!

God tur!
Larsabal

Larsabal
27.10.06 11:42
Støtter forslagene om Washington Square hotel 110%. Stort bedre value for money med tanke på beliggenhet finner du nesten ikke i forhold til dine ønsker. Ikke er det så dyrt heller, men det er ofte fullt, så du bør bestille så snart du kan.

Hvis du har et romsligere budsjett er det flere alternativ i ønskede områder, dette er bare noen av dem:

W Hotel på Union Square
http://www.starwoodhotels.com/whotels/property/overview/index.html?propertyID=1299

Soho Grand
http://www.sohogrand.com/

Gansevoort Hotel
http://www.hotelgansevoort.com/

W ligger i gangavstand fra East Village, Soho, Chelsea, Greenwich Village, Meatpacking District. Områder med masse restauranter og shoppingmuligheter.
Gansevoort ligger i Meatpacking District med kort vei til Chelsea, West Village og Greenwich Village.
Soho Grand ligger, som navnet tilsier, i Soho. Dette er det eneste hotellet jeg selv har bodd på av disse og det kan anbefales. De to andre jeg nevner har jeg kun vært kveldsgjest på i bar/restaurant, men de virker veldig ok de også, noe prisene tilsier at de burde være.
gardk

gardk
27.10.06 11:49
Hei

Jeg bodde på Hotel Thirty Thirty ikke langt fra Empire State Building for et par år siden og det var en grei plassering. Jeg har skrevet mer om hotellet i mitt reisebrev http://gardkarlsen.com/new_york_city_trip_report.htm. God tur :-)

Mvh
Gard
http://gardkarlsen.com - reisebrev og bilder
NilsRegin

NilsRegin
27.10.06 21:44
Vi har bodd 2 ganger på Hudson Hotel på West 58th Street, det har vi likt veldig godt. Svært nær subway, Central Park og Times Square.

Men det er ikke billig... og ikke er rommene en eneste kvadratcentimeter større enn de bør være (les: de er SMÅ).

Vi har også prøvd Hotel Thirty Thirty som GardK nevner. Vi var nok ikke på langt nær så fornøyd som han var med det hotellet. Trur ikke vi er storforlangende, men vi likte simpelthen Hotel Hudson mye bedre. Både beliggenheten og rommene passet oss bedre enn Hotel Thirty Thirty.

Problemet med hoteller i New York er, foruten den gjennomgående svært høye prisen, at utvalget er så innmari stort at det er vanskelig å velge.

Vi vurderte faktisk Waldorf Astoria også sist vi var der, for noen uker siden. Prisen var omtrent den samme som på Hotel Hudson, men vi droppa det pga endel negative reviews på diverse hotell-søkemotorer. Neste gang trur jeg faktisk vi prøver oss på Waldorf, hvis de fremdeles kan matche det tilbudet vi fikk i høst.

Uannset får dere sikkert en topp tur. New York er byen over alle byer, det er det INGEN tvil om!
Larsabal

Larsabal
27.10.06 22:31
Hudson er et veldig kult hotell, jeg har bodd der selv for en del år siden. Som du sier er rommene utrolig små, helt på størrelse med mitt gamle stamhotell, Paramount. Og som du også sier er Hudson og Thirty Thirty to forskjellige hoteller, men det er jammen prisen også.

Uansett, jeg holdt Hudson ute fra mine anbefalinger tidligere i tråden fordi jeg føler det ikke tilfredsstiller trådstarters behov for nærhet til restauranter og shopping. Det er mange spisesteder i området rundt Hudson, men de fleste små, hyggelige, spesielle og genuine synes jeg ligger i området mellom 14th street og Canal street. Det samme stedet mener jeg man også finner de beste shoppingområdene, hvis man ser bort fra 5th og Madison avn og varehusene som feks Macy's. Dessuten ligger Hudson i et område jeg vil klasifisere som "turist", med en million hoteller og turistfeller. Men ja, kongehotell pga stemningen i 2. etg med resepsjon, restaurant og feeet bar i et herlig sammensurium. Man er uansett der og ikke på de små rommene når man bor på Hudson.

NilsRegin, jeg vil anbefale deg å sjekke ut noen av de jeg tipset om neste gang i stedet for Waldorf. Waldorf er for gamle amerikanere som bare _skal_ bo der og beliggenheten er egentlig ganske håpløs, spør du meg. Hva skjer egentlig i den delen av byen? Ikke stort! Siden du liker Hudson tror jeg du kommer til å elske mine tips, det er langt fra de og messing- og lyspærepyntet Waldorf.
J Nissen

J Nissen
27.10.06 22:32
Tashi skrev:
Wanshington - Wahington hehe :-)

Det skal altså være WASHINGTON!

God tur!
----

philadelphia er vanskeligere å skrive rett :P
 PoseFant 

PoseFant 
27.10.06 22:33
Jeg har bodd i Brooklyn, Queens og Staten Island.
NYC er helt konge uansett hvor du drar egentlig.

Hvilken flyplass, Newark eller JFK ?

---

/pF
NilsRegin

NilsRegin
27.10.06 22:56
Larsabal: På bakgrunn av det du skriver i denne og utallige andre tråder om New York og USA generelt, skal jeg være forsiktig med å være uenig med deg. Du har utvilsomt mye mer innsikt i både landet og byen enn jeg noengang vil få, og jeg setter stor pris på dine tips og bemerkninger om dette og hint.

Men jeg er faktisk ikke helt enig i at området rundt sør-enden av Central Park er mye "turist"...
Fra Columbus Circle og nedover mot Times Square og videre mot Madison Square Garden kan kanskje klassifiseres som "turist", men beveger du deg litt lengre vest, feks langs 8th Avenue, Columbus Avenue eller følger Broadway lenger nord enn Central Park Street, da begynner vi å snakke etter min mening.
Oppover langs og i området Upper West Side, Lincoln Centre og Operaen likte vi oss veldig godt, og følte ikke at vi gikk i "lysløypa" i det hele tatt. Mye folk og alt mulig overalt, javel, men vi følte virkelig at vi var i det "ekte" New York der (kanskje litt pussig påstand, det "ekte" New York finnes vel kanskje ikke, byens mangfold spenner så vidt at man finner nærmest den ytterste "nød" og den største rikdom ganske nær hverandre).

Men nå beveger vi oss jo litt unna temaet, her... Pussige greier, hver gang det kommer opp en New York tråd, er det så mange som har så mange synspunkter på det ene og det andre at man ikke klarer å la være å skli ut av temaet i tråden. Det i seg selv beviser jo bare hvor mangfoldig denne byen er, jeg digger den og kommer til å reise tilbake dit mange ganger.

Enda en liten off-topic-greie: Få med deg et sportsarrangement mens du er der, det er knallgøy! Om du ikke liker sporten eller sport generelt, kan du uansett glede deg stort over livet rundt selve arrangementet. Jeg hadde aldri sett en eneste baseballkamp på TV en gang for 4 uker siden, men har aldri hatt det så morro på noe sportsarrangement som på Yankee Stadium!
Larsabal

Larsabal
27.10.06 23:30
NilsRegin, offtopic kommer fort i disse trådene, men de handler jo fortsatt om byen i mitt hjerte og det er som oftest det tråden starter rundt, så helt på jordet er vi jo ikke ;-)

Og mine meninger og følelser for byen er langt fra fakta, du er hjertelig velkommen til å være uenig, det er jo derfor vi er på et diskusjonfora. Mine sterkeste meninger og følelser kommer frem når det er snakk om NY. Andre deler av USA har jeg sett alt for lite til til å kunne være så bastant som jeg kanskje virker når det kommer til the big apple.

Og jeg er egentlig helt enig i det du skriver. Mellom Central Park South (59th street) og 34th street, spesielt langs Broadway, er det turist turist turist. Men i områdene vest for dette (Hells Kitchen) og selvfølgelig Upper West Side er det mer genuint New York. Upper West har jeg egentlig ikke noe forhold til siden jeg kun har vært "på besøk" der noen få ganger. Jeg ser egentlig mer på det området som boligområde fremfor et område man må se/bruke tid på hvis kun er på langhelg i NY. Det samme føler jeg for Upper East Side også, og der har jeg vært mye mer da jeg har hatt venner som bodde der da jeg bodde i byen selv. Jeg burde kanskje sette av litt tid ved neste anledning til å utforske Upper West. Jeg har ved et par anledninger spasert fra Downtown til Harlem via West Highway, og returnert via Central Park. Godt mulig jeg har gått glipp av mye. Men, som du merker, "mitt" New York er i områdene fra Chelsea/Flat Iron og sydover til Canal Street, og det kommer av at der er der jeg har vært i 90% av min tid på Manhattan, både som beboer, arbeider og turist. Man blir farget og man lar seg definitivt farge, det er ikke lett å få god kjenskap og følelse for hele Manhattan og når man først er forelsket er det gjort ;-)
globe-eagle

globe-eagle
27.10.06 23:49
Jeg syns ikke dere diskusjoner er offtopic. Jeg spurte om hvor i New York jeg bor når jeg skal dit på en langweekend, og for meg så er slike diskusjoner veldig lærerike for å få et litt bedre bilde av en by som er totalt noe meg.

Larsabal: Wshotel var som du antydet, fullbooket. HVa vil du da anbefale i ca samme prisklasse. Sjekket Soho Grand, men det kostet 560$ natten, og det er litt mye.

Posefant: Det Er Newark flyplass vi kommer til.
Larsabal

Larsabal
28.10.06 11:34
globe-eagle skrev:
Larsabal: Wshotel var som du antydet, fullbooket. HVa vil du da anbefale i ca samme prisklasse. Sjekket Soho Grand, men det kostet 560$ natten, og det er litt mye.
---

$560 var litt i overkant av hva jeg hadde forventet. De pleier å ha weekend-tilbud på +- $400, men du skal kanskje over før jul, og da er de fleste av disse pakkene utsolgt.

Thirty Thirty, som Gard anbefalte, er i samme prisklasse som WSH, men ligger litt lenger unna hva jeg mener er super beliggenhet, men det er fremdeles bedre enn turistområdene beskrevet i tidligere innlegg og burde være ok. I samme strøk som Thirty Thirty ligger et merkelig hotell som heter Gershwin (http://www.gershwinhotel.com/). Men siden jeg ikke vet noe som helst om deg (alder, interesser, når du reiser, hvem du reiser sammen med osv) er det et vanskelig hotell å anbefale. Her bor ofte kunstnere, modeller, musikere osv hvis de skal bo til en overkommelig pris. Alle etasjene og rommene er dekorert forskjellig og det er en nattklub i tilknytning til lobbyen. Så fremt du ikke er av afrikansk avstamming har du ikke mye på den klubben å gjøre forresten, jeg ramlet inn der en natt jeg kom tilbake til dette hotellet, godt påseilet, og det var en selsom opplevelse. Det var mange som så rart på den eneste hvite i hele klubben, for å si det pent :-). Rommene er ikke som du er vant med på hoteller, de har mer amerikansk leilighetsstandard på rommene. Og amerikansk leilighetsstandard er ikke helt på høyde med hva vi er vant med her hjemme, men det er uansett rent og ryddig og jeg har selv bodd der ved et par anledninger og hatt det gøy/vært fornøyd. Du må tåle at det er litt liv på hotellet, for å si det slik.

Ellers kan du søke deg frem til et hotell som passer din lommebok på en av de mange søkestedene for slikt. Min anbefaling er at du finner noe som IKKE er i The Teather District/Times Square. Det er de mest turistifiserte områdene av byen. Hvis du finner noe som er under 14. gate, men ikke så langt syd som Financial District, kan jeg nesten garantere at beliggenheten er bra. Jeg tok et raskt søk på hotels.com og må si jeg fikk litt bakoversveis av prisene nå frem mot jul. De har tydeligvis skrudd prisene godt opp det siste året siden sist jeg var på tur.
elgro

elgro
09.11.06 21:01
Veldig enig med larsabel - for ei helg i NYC er området fra 14th street og nedover mot Canalstreet helt topp ! Området rundt Union Square anbefales på det varmeste - du får veldig følelse av ekte New York slik man forestiller seg det.. Sky Times Square med mindre du er i skikkelig turiststemning ! Hotell: Rimelig og helt OK: Veldig New Yorksk frokost - hvor du kan drikke kaffe/te og smørre dine egne bagels. The Union Square Inn. Be om rom mot baksiden.
Nullstress

Nullstress
10.11.06 15:18
Hotellene jeg har bodd på blir alltid bygd om til leiligheter, så de finnes ikke lenger.
Først The Plaza, som var helt fantastisk.
Deretter Swissôtel The Drake, som var kjempebra uten å være alt for dyrt.

I April skal jeg bo på Double Tree Metropolitan som jeg har fått anbefalt. Ligger på Lexington og 51st
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg