Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Valuta i Skottland?

NYTT TEMA
ninetysix

ninetysix
14.12.06 20:57
Vanlige GBP som brukes, eller er jeg på villspor?
Link-86

Link-86
14.12.06 21:00
Pund ja.
isvotten

isvotten
15.12.06 00:22
Da Skottland ikke er et eget land, men en del av landet Storbritannia sier det seg vel selv at de bruker GBP (Great Britain Pund, storbritannsk pund)...

_____

Isvott
Yapok

Yapok
15.12.06 01:44
Men det blir vel på samme måte som at EURO-landene har nasjonsmotiver på myntene?
Så en "vanlig" engelsk pund-seddel kan bruker i Skottland?
Har forresten Wales og Nord-Irland egne sedler?
ninetysix

ninetysix
15.12.06 07:06
Skottland trykker sine egne penger, med et annet motiv enn det England bruker. Så derfor lurte jeg på om "engelske" penger kan brukes, noe jeg har fått forståelsen av.
Someone

Someone
15.12.06 08:34
Wales vet jeg ikke om har men både Nord-Irland og Skottland har. Pengene kan selsagt brukes om hverandre selv om man lett får litt rare blikk hvis man bruker "feil" penger.

Og for å forvirre ytterligere så finnes det ikke bare 1 type skottske og 1 type nord-irske sedler. I skottland er det 3 banker som trykker penger: Royal Bank of Scotland, Bank of Scotland og Clydesdale Bank og alle trykker sedler med forskjellige motiver slik at man får en herlig blanding i lommeboken. I Nord-Irland er det enda værre for der har de ikke mindre enn 4 banker som trykker penger; Bank of Ireland, First Trust Bank, Northern Bank og Ulster Bank. Itillegg har også Jersey, Guernersey og Isle of Man hver sine egne sedler.

Og som en liten ekstra opplysning: Sedler, heller ikke skottske, er regnet som legal tender (som det heter på godt norsk) i skottland, men er mer alment "godkjent" som penger
Tashi

Tashi
15.12.06 10:31
Sjekk denne lenken for "the whole story":

http://en.wikipedia.org/wiki/British_banknotes

Egne sedler og delvis også egne mynter altså i Nord-Irland, Jersey, Guernsey, Isle of Man og Skotland.

Bank of Englands sedler er gyldige over hele Storbritannia, mens de andre sedlene kun delvis er det.

I tillegg har Gibraltar, St. Helena og Falklandsøyene egne pundsedler og mynter som på samme måte som de ovenstående er bundet til GBP.
Someone

Someone
15.12.06 14:52
Tashi skrev:

Bank of Englands sedler er gyldige over hele Storbritannia, mens de andre sedlene kun delvis er det.
---------------

Sedlene er vel egentlig gyldig, men pga uvitenhet og stahet er det ikke alltid de blir akseptert. Har fått endel rare blikk når jeg har betalt med skottske og nord-irske sedler i London;-)

Det er også endel nasjonalisme og patriotisme involvert
Tashi

Tashi
15.12.06 17:09
Someone skrev:
Sedlene er vel egentlig gyldig, men pga uvitenhet og stahet er det ikke alltid de blir akseptert. Har fått endel rare blikk når jeg har betalt med skottske og nord-irske sedler i London;-)

Tashi:
Som lenken jeg oppgav til videre utdyping av det jeg skrev i forrige innlegg her forteller, er sedlene som utgis på Guernsey gyldige betalingsmidler kun på Guernsey (og aksepteres på Jersey), mens Isle of Man-sedler kun er gyldige betalingsmidler på Isle of Man.

Klikk for å gå tilbake til toppen