Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bilferie til Ukraina

NYTT TEMA
Asagi
AsagiInnlegg: 3
05.05.09 12:35

Heihei, planlegger en bilferie til Ukraina, men venner påstår at det er en *umulighet* med tanke på at grensepasseringene tar opptil 12 timer av gangen. Selv syns jeg dette høres litt VEL ut så er intressert i å høre om noen har erfaringer fra bilferie til nettopp Ukraina!?

Vi har relativt ny bil og folk sier at den vil bli plyndret at vi vil bli stoppet hver 10 mil og slite med korupt politi som krever penger av oss.. kan dette virkelig stemme i dagens øst-europa?
Reiseruten ville vært at vi dro via danmark til berlin, så til polen krakow, så videre over til ukraina derifra.. Hjemturen kunne vi tenkt oss å tatt ferje fra Odessa til istanbul, istanbul til hellas og hellas til italia med ferjer og kjørt opp italia hjemover til vårt kjære norge :D

Blir lykkelig om noen kan skrive sine erfaringer rundt dette reisemålet ( eller om dere har hørt om noen som har opplevd things der)

(Innlegget ble redigert 05.05.09 12:36)

bjovaar
bjovaarInnlegg: 353
07.05.09 14:53

Jeg har vært med både å kjørt buss, lastebil og personbil til Ukraina.

Med personbil ble vi "kun" stående i 8 timer på grensen.
Det er 4 år siden.

Når vi kom til grensen skulle tollerne gå gjennom hele bilen ogvite alt vi hadde nærmest.

Vi hadde med en kjølebag med litt kjøtt og andre matvarer. Dette beslage la tollerne, uten å gi oss noen god grunn.

Pappa måtte gå fra kontor til kontor og stå i lange køer for å  snakke med veldig mange menn med hatt og gevær. Fikk stempler på ulike papirer. Visum og pass o.l Før vi fikk reise inn.

Vi kjørte gjennom Sverige, ferje til Polen og kjørte gjennom Polen og inn i Ukraina.

En gang når vi kjørte buss med hjelpesendinger med klær så ble vi stående i nesten 20 timer i snøstorm på grensa.
De kunne ikke "sjekke oss inn" fordi det var for stygt vær, så vi måtte vente.

Vi hadde tillhenger på bussen, men det er noen regler i Ukraina som sier at buss med tilhenger ikke er lov, så en mann vi møtte på grensa kjørte hengeren inn 100m inn i landet for oss.

Ble stoppa en gang på en bro av en liten bil (Fiat) som sa de var fra politiet.
Det ville ha penger for å slippe oss videre.
Vi gav dem 1 US dollar og en 20-pakkning sigaretter så fikk vi kjøre videre.

Ikke stopp langs vegen eller på rasteplasser om dere skal være der mer enn en 5 min. tissepause. Gjenger opererer sammen. 1 som avleder og noen som raner bilen din.

Velg de dyreste hotellene og betal gjerne vakter for å passe på bilen. 
Dyre hoteller koster kanskje 100 kr. natten pr. person.
Vi bodde på et 5 stjerners hotell.  3 stjerner etter norsk målestokk.
Betalte 60 kr. natten og da var frokost innkludert.
Da fikk vi bad med dusj på rommer.

Lokalbefolkningen tar ikke 5 øre for å stikke av med bilen din.
Ikke la noe ligge igjen i bilen når du forlater den.

Helsetrøya
HelsetrøyaInnlegg: 56
10.05.09 20:33

I fjor sommer dro vi på bilferie i østerled (far, mor og to barn). Etter 5 døgn i Krakow i Polen kjørte vi videre mot Lviv, hvor vi hadde booket en leilighet for 3 døgn. Ved grensen måtte vi stoppe ved 3-4 kontrollpunkter, og den samme prosedyren gjentok seg for hver gang; opp med førerkort, vognkort og pass. Visum er ikke nødvendig når man skal til Ukraina. Forsikringspapirer spurte de ikke etter (grønt kort, int. førerkort m.m.) , men vi hadde ordnet med dette og jeg kan anbefale å ha dette i orden, da jeg mistenker at man kan risikere individuell behandling. Til slutt måtte vi fylle ut et lite skjema med personalia, og opplusninger om hvor vi skulle (addresse m.m.) Tid ved grensen: 1 t 45 min.

Selv når man kommer fra Polen fortoner Ukraina seg som en helt annen verden. Veiene er ikke opplyste, og dårlige og hullete, de går gjennom landsbyer hvor det går høns og andre husdyr i veikanten, så kjør forsiktig. Ukraina har egne SIM-kort for mobiltelefonen. Folk snakker dårlig eller ingen engelsk i det hele tatt, men er stort sett vennlige og hjelpsomme. I Lviv var gatene et kapittel for seg selv. Det er stort sett gamle brosteinsgater som ikke kan ha blitt utbedret de siste 100 år (!!) Flere steder stikker trikkeskinnene 10 cm over gatelegemet, og brosteinen har ulik høyde og mellomrom. Noen steder måtte jeg helt ned i 1. gear, da jeg fryktet for bilens tilstand. Det må være et mareritt å ha behov for verkstedhjelp med vestlig bil i Ukraina. Fikk jeg en Lada eller Moskvitch tett oppi meg kjørte jeg bare inn til siden.

Lviv er en by med mye gammel arkitektur, men byen er dessverre svært nedslitt. Vi parkerte bilen på en innelukket, bevoktet parkeringsplass. Dette kostet nesten ingenting og kan anbefales på det sterkeste. Det er en fordel om man behersker det kyrilliske alfabetet, da dette gjør det enklere å orientere seg mår man skal lese gateskilt o.l. Skiltingen når man f.eks. skal fra en by til en annen er ofte dårlig.

Er man usikker på å bestille/spise ukrainsk mat, finnes det (i hvert fall  i Lviv) en pizzarestaurantkjede (Celentanos) som har god pizza. Det er trist å se hvordan alkoholmisbruket brer om seg - ikke bare i Russland, men også i Ukraina. Mannfolk som ravet rundt i gatene og sov i parkene var et vanlig syn. Det å drikke offentlig var visst helt OK. Selv oppegående kvinner satt i parkene med en halvlitersflaske i hånda. Ukraina har mye godt øl, og en 1,5 l- flaske får man for et par norske kroner.

På torget i Lviv hadde vi kjøpt en russisk militærhjelm som souvenir, noe som skulle gi oss ekstra problemer ved neste grensepassering. Vi skulle videre til Romania via Ungarn, og grensevaktene reagerte kraftig da de så hjelmen, som lå på toppen av bagasjen. Det latterlige var at hadde vi "gjemt" den i en av koffertene hadde de sannsynligvis bare kikket "roughly" i bagasjerommet. I stedet måtte vi kjøre til side for å få bilen endevendt. Alle koffertene måtte åpnes, til og med toalettsakene....  Kanskje trodde de at vi prøvde å smugle militært utstyr, eller kanskje ville de bare disse oss fordi de kjedet seg eller fordi de ville plage noen vestlige turister. På ungarsk side fant tolleren et par sigarettkartonger for mye som kona (som dengang røkte) hadde kjøpt. Ikke så rart, når man fikk en 20-pakning til nkr 2,50....  Det tolleren da gjorde var bare å gi de overskytende kartongene til noen landsmenn som skulle motsatt vei. Før dette hadde han endevendt bagasjerommet, kikket under setene og sett i motorrommet. Tid ved grensen: ca 2,5 t.

Under Ukrainaoppholdet så vi ikke en eneste annen utenlandsk bil - ikke en gang en russisk eller polsk.

Der og da så vi på på de unødige heftelsene ved grensene med irritasjon, men i ettertid kan vi bare le av det hele, og se på det som en bisarr opplevelse.

MrMate
MrMateInnlegg: 1772
12.05.09 12:44

Herregud, hvorfor vil folk skape så mye problemer for seg selv? Hvis du absolutt skal til Ukraina, hvorfor ikke ta fly? Det er sikkert både billigere og tryggere. Og hvis du absolutt skal kjøre bil der nede, er det ikke bare å leie bil.

Selv ville jeg ikke kjørt egen bil i Polen engang.

Og en ting til, hvis du virkelig vil sette denne ideen ut i livet: Sjekk med forsikringsselskapet ditt om forsikringen i det hele tatt gjelder i Ukraina.

SkeptiskInnvandrer
SkeptiskInnvandrerInnlegg: 46
13.05.09 19:32

Er selv fra Ukraina, og jeg må si at grenser og korrupt politi kan være et problem, men det har blitt sagt høyere opp, er det ikke slik at folk stjeler bilen din og gjenger opererer sammen og slikt. Det er bare oppskrytt. Ukraina er langt fra farlig, men det er korrupsjon der, helt klart. Veiene er slitne, men det er de for det meste overalt utenfor EU så hva folk klager over, skjønner jeg ikke. Personlig ville jeg anbefalt og kjøre helt ned til Krim, en halvøy som stikker ut av Sør-Ukraina. Herlig sted.

God tur! Håper du nyter det :)

startelver
startelverInnlegg: 57783
13.05.09 22:32

Ja dette hørtes farlig ut. 

Vel vel ingenting i forhold til når jeg reiste med bil gjennom Hviterussland til Litauen en gang på 90 tallet. 

En vestlig bil vakte stor oppmerksomhet på veiene den gangen.

Å krysse grensen fra Polen til Hviterussland gikk greit etter 10 timers venting og etter å ha bestukket vaktene med Marlboro sigaretter.

Når jeg kjørte veiene i Hviterussland ble jeg stoppet av trafikkpolitiet som ville at jeg skulle betale bot på hele 2 kroner for å ha kjørt for fort (jeg hadde holdt fartsgrensen) 

Gav han isteden en pakke med Marlboro og jeg ble viftet videre. (den gangen fantes bare russisk røyk så marlboro var en akseptert bestikkelse til sånne folk.

På grensen til Litauen kunne jeg blitt drept , Mafiaen hadde skutt ned grensevaktene bare timer etter jeg passerte. 

Når jeg først kom meg frem til de baltiske landene gikk alt så mye bedre , folk var hyggelige overalt.

Lykke til!

Asagi
AsagiInnlegg: 3
28.05.09 13:16

Vil takke dere alle for svar på mitt innlegg =) Fikk masse bra inputs her og gleder meg til å planlegge reisen videre. Helsetrøya --->Hvor fant dere ferieleiligheten i Lviv hen? Har så langt bare funnet hoteller der borte...

Helsetrøya
HelsetrøyaInnlegg: 56
31.05.09 22:04

Nettsiden er http://www.inlviv.info/apartments, eller bare gå inn på Apartments - Lviv Tourist Information.

Vi bodde i toromsleilighet i Yaroslava Mudroho Str. 12/4,(nr 212) til 425 Hyrvina pr.natt (350 nkr.), men det finnes mange andre leiligheter som også virker som har grei standard.

Jeg ønsker dere en god ferie.

lexuszix
lexuszixInnlegg: 5113
29.06.19 19:38

En ti år gammel tråd, men jeg tenker på å kjøre til Ukraina. Er det blitt bedre/enklere å ta turen med bil til Ukraina enn det tilsynelatende var for ti år siden? Finnes det campingpasser der? Tenkte å ta turen i en camper-van. 

FOTBALLfotball
FOTBALLfotballInnlegg: 2051
30.07.19 18:11

Det lille jeg vet om ukraina er at alt stort sett er lettere og tryggere i Vest-ukraina. Dette er den mest priviligere og utbygde delen. Den Delen med lavest kriminalitet og den deles som minner mest om polske standarder.

Klikk for å gå tilbake til toppen