Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bunn tre reiseopplevelser

NYTT TEMA
DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 44840
26.02.11 12:55

Samme opplegget som i "Topp tre".

1. Sousse, Tunisia

2. Palma Nova, Mallorca

3. Samos, Hellas

Begrunnelse:

1. Hadde forventninger om litt det samme eksotiske som i Marokko. Men Sousse var altfor utbyg og hadde bare svære hoteller og masse turister. Lite igjen av det opprinnelige. Fant ingen eksotiske plasser i selve området, selv souken virket turistifisert. Irriterende "strandstolbaroner" og kjedelige utsesteder, og masse lokale gutter som løpte bak deg og tilbød kroppen sin en sen kveld. Hjemreise midt på natta fra en grusomt full flyplass med en drøss med charterfly.

2. Håpe på bra vær i begynnelsen av mai, men svært ustabilt og to-tre regndager. For det meste pensjonister og britiske guttegjenger i området. Ble slått og frastjålet kort av nevnte gjeng. Lite trivelig sted. Dårlig vær. Dårlige minner.

3. Tar med denne, selv om jeg nok kunne ført opp Playa de Americas, Tenerife, på den sammen. Men denne Samos-turen var jeg sammen med en kompis for andre gang til Hellas denne sommeren. Utrolig kjedelig tur, lite å finne på - og vi ble ganske leie av hverandre etter hvert. I Pytagorion var det heller ingen sene utesteder, så ble å gå altfor tidlig hjem. En gresk øy klan være ok som en ukes avbrekk, men reiser man med en kompis på et forlatt sted eller alene kan det bli fryktelig kjedelig. Sov også dårlig i dårlig seng og varmt rom.

Bogota
BogotaInnlegg: 403
26.02.11 13:06

1. Calcutta India
2. Brisbane Australia
3. New York

Etter å ha vært i 119 land er det lista mi, ikke nødvendigvis det dårligste men de mest skuffende etter det jeg forventet.

Asparges
AspargesInnlegg: 33
26.02.11 13:36

1. Abu Dhabi. For et møkkasted. De prøver å framstå som en turistdestinasjon, og reklamerer derfor med "vi har til og med strender som kvinner har lov til å være på!"

Stakkars fremmedarbeidere som driver landet uten å få noe særlig igjen for det. Totalt ubrukelig plass, og jeg må dessverre tilbake om en måned.

2. Matforgiftet av kebab i Oslo - noe som gjorde seg gjeldende på flyplassen i Moskva dagen etterpå. Har aldri følt meg så stusselig. Det var ikke til særlig hjelp at russere har et litt annet syn på toaletthygiene enn hva man har i resten av verden, og at arkitekturen på flyplassen ser ut til å ha til hensikt å være så deprimerende som mulig.

3. Å være eneste hvite blant en gjeng mer fargerike rasister på lokalbuss gjennom slitne områder i Dallas, Texas.

Bogota
BogotaInnlegg: 403
26.02.11 17:17

Glemte Dubai, tror ikke jeg hadde giddi dratt dit en gang til hvis jeg fikk det gratis. Stakkars folk fra India, Bangladesh, Fillipinene, Sri Lanka, Eritrea osv.. som jobber der. Gleden og væremåten er lagt igjen hjemme, de er der kun for pengene. Bli hjemme hvis du får en gratistur.

William S
William SInnlegg: 10189
27.02.11 02:53

1. Hilo, Big Island, Hawaii 
Byen er rett og slett død, alt er stengt på søndager, men fin og en eksotisk by da. 

2. Wakiki utenfor Honolulu. 
Turiststed med ABC Stores overalt som charger det tidobbelte. Skal man handle mat må man ut av Wakiki og på Don Qujiote, Walmart eller lignende. (Ok mest fordi jeg studerer her og bor i Wakiki at jeg må ha ting billig, som turist i en uke er det sikkert ok). Om man noensinne kommer til Honolulu må man komme seg ut av Wakiki. Øde strender er bare en liten sykkeltur unna. 

Og den sykkelturen er en av mine beste turopplevleser noensinne. Hadde ikke med noe kart eller noe, bare la i vei. Fant øde strender og rett og slett paradis. Rota meg kraftig bort på vei tilbake da. 

3. Downtown Honolulu. Etter kl 6 om kvelden når alle har dratt hjem fra jobb blir dette overlatt til alkoholikere og narkomane. Ikke noe spesielt farlig, men er litt kjedelig å vente på bussen kl 8 om kvelden på et dødt busstopp. 

4. Ewa Beach, Oahu, Hawaii. Vel er sånne steder man havner når man bestemmer seg for å sitte på bussen til endestasjoner. Beach delen av navnet er bare tull, det er i realtieten en liten småby. Er ingenting der av interesse, men er shoppingsenter. 

For all del jeg hater ikke Hawaii, det er fantastisk her. 

(Innlegget ble redigert 27.02.11 02:59)

Abelsborg
AbelsborgInnlegg: 19778
27.02.11 08:22

1: Paris. Mye å se på hvis en holder ut å vasse sammen med tusener av andre turister, blir en lei av det kan en sette seg ned og ta en øl til 8-9 euro. Og så kan en velge å spise bare en finner en restaurant i latinerkvarteret som har plass, bortkastet å kikke på menyen da det er den samme maten med de samme prisene overalt. Best å kunne snakke fransk flytende om du skal bli vennlig mottatt. Eller en prøve seg på en vandringstur på Montmartre, en er heldig om en får sett noe i det hele tatt over skuldrene til de andre som tilfeldigvis også er der samtidig med deg. Det er lenge siden en hadde sjarmerende og vennlige kafeer langs Seine-bredden der pastisjen var billig og humøret var på topp, nå er det Starbuck og McDonald.

2: Madrid, også en sukkertøyby med blankpussede bygninger men med manglende sjarm. Men spanjoler er stort sett hyggeligere enn franskmenn, og så er det kort vei til Toledo.

3: Dubrovnik. Nå er det mye en kan oppleve rundt Dubrovnik, så å dra dit er absolutt å anbefale. Men gamlebyen er turistifiert og kjedelig. Skal du spise, så kom deg ut av gamlebyen, der er det dårlig mat selv om hverken Starbuck eller McDonald finnes.

EmilE_1
EmilE_1Innlegg: 488
27.02.11 14:27

1: Berlin. Store forventinger. Skuffende.

2: Hue, Vientam. Dårlig med severdigheter, generelt lite attraktiv i mine øyne.

3: Skiathos, Hellas. (...)

Larsabal
LarsabalInnlegg: 10968
27.02.11 19:21

Her gjelder det samme som i "3 beste", alt er basert på personlige preferanser og opplevelser der og da.

1. Istanbul. Et opphold som bar preg av snøfall, nylig sprengte bomber og dertil ingen turister – som igjen ga utfordringer med gateselgere som kjempet om oppmerksomheten til de få av oss som var i byen. Jeg har sjelden mistrivdes så sterkt som gjest på et nytt sted. Et par lyspunkt som den blå moské og et par lokale man ble kjent med, men ikke nok til å gå over terningkast 1.

2. Albufeira/Algarve midten av 90-tallet. Ja, hva skal man si, drita engelskmenn og slitent, oldschool "syden". En real bomtur.

3. Paris. Jeg fant aldri greia med Paris. Jeg var sikkert på feil steder og ble "fanget" av turistfeller i mengder. Prøver gjerne igjen med noen lokalkjente som kan gi meg et nytt førsteinntrykk.

casadetucuman
casadetucumanInnlegg: 1329
28.02.11 21:02

1. Amsterdam

2. Moskva

3. Xi'an

Har selvfølgelig vært verre steder, men dette er stedene hvor gapet mellom forventninger og opplevelse var størst.

Jeg ferierte med familien på campingplasser Nordkalotten rundt fra jeg var 5 til 14 og samtlige av de feriene ville slått ovennevnte bunn 3 om jeg ikke skulle ta hensyn til forventninger.

VivaLV
VivaLVInnlegg: 31133
28.02.11 22:03

Hmmmm....

Ofte har de dårlige opplevelsene vært gode eller artige/interessante. Er faktisk ikke sikker på om jeg klarer å hoste opp 3 opplevelser. Dvs. ser ut som jeg klarte det allikevel og alle 3 er fra interrail-tur i 95.

1. Berlin var også en STOR skuffelse for oss. Men vi var der i 95 og da var det stor byggeaktivitet.

2. Wien. Også en stor skuffelse. Nå regnet det mye når vi var der, så mulig det ødela helhetsinntrykket. Var også på en interrail-tur nok vi var mest opptatt av å besøke flest mulige land på kortest mulig tid.

3. FYROM/Skopje. Til tross for advarsler forsøkte vi å ta tog fra Hellas gjennom Serbia uten de nødvendige stempler. Ble dratt ut av toget midt på natten av bevæpnede vakter. Det i seg selv var en "artig" opplevelse. Men opplevelsen i Skopje var ganske stusselig. Vi var veldig sultne og fant ett bakeri med noen tørre brød som eneste mat. Akkurat da fikk samboeren min ett lite sammenbrudd, men vi klarte å komme oss videre.

4. Beklager at jeg ødelegger formatet.

Lisboa. Møkkete og usjarmerende by. I tillegg ble jeg frastjålet lommeboka som nok i stor grad ødela helhetsinntrykket.

Abelsborg
AbelsborgInnlegg: 19778
01.03.11 08:22
VivaLV: 4. Beklager at jeg ødelegger formatet. Lisboa. Møkkete og usjarmerende by. I tillegg ble jeg frastjålet lommeboka som nok i stor grad ødela helhetsinntrykket.

Det er ufint å kommentere andres subjektive opplevelser, ens egen oppfatning er sjølsagt like mye verdt som andres, men jeg anbefaler deg å dra en tur til Lisboa igjen. Det er min favorittby nr. 2 i Europa etter Istanbul. Du finner mye sjarm og folkelighet, god og billig mat samt herlig mat i åsene langs byen. Meget oversiktlig by. For lommebokas skyld hold deg unna trikken, men om du tar en tur, hold utkikk etter små mørke menn med østeuropeisk useende:-)

Antonxx
AntonxxInnlegg: 1432
02.03.11 00:23

1. Flyplassen i Rio de Janeiro

2. Agra/New Dehli

3. Kuala Lumpur

1: Etter en lang flytur ble jeg kalt inn til politiet grytidlig om morgenen. Stemplet for betalt mult (for ikke å ha passet på meg første gang i Brasil) var i mitt gamle pass. Jeg var svært rastløs og ble provosert av at jeg måtte betale på nytt, noe som endte med at de følte seg beskylt for korrupsjon (de hadde ikke kvittering selv i sitt system). 16 timer med utsikt til sukkertoppen før jeg ble beordret inn på fly tilbake til vinter-Norge.

2. Etter 4-5 måneder i India ble jeg slappere og vant til ingen kriminalitet. I en full kupé med familier stakk jeg kjapt ut på perrongen rett utenfor for å kjøpe en brus og lot sekken ligge for å markere plassen min. Når jeg kom inn var sekken med fotoutstyr til 20k, alle bilder, pass, reisebiletter, resiesjekker og alt som var viktig borte vekk. En forferdelig følelse og ble senere syk i Dehlis tropevarme uten annet enn en vifte. Hadde retur til Norge om tre dager og fikk beskjed om å vente i tre uker eller dra til Mumbay der jeg kom først. Sprakk til tårer hos ambasaden hvorpå en Mercedes, stresskoffert og hvit mann med slips ordnet saken på 5. min på et indisk kontor. Når jeg kom hjem måtte jeg skjæres opp der jeg fikk betennelse fra India uten bedøvelse så fikk jeg med største smertefølelse også, hehe.

3. Ble rundlurt av en filippinsk bande og måtte ringe hjem til far for å få tilsendt penger. Hva de gjorde er for flaut å fortelle. 

potetlada
potetladaInnlegg: 3418
02.03.11 07:36
casadetucuman: 2. Moskva 3. Xi'an

Tør jeg spørre hva som var galt? Jeg hadde det helt fantastisk i Xi'an, og Moskva stortrives jeg i, så nå ble jeg nysgjerrig!

Ellers, mine kategorier:

1: St. Tropez, hadde vel forventet mer glitz og glitter
2: .. kommer ikke på noen, egentlig. Det var skuffende å bli frastjålet et fotoapparat i Ulan Bator, men Mongolia og byen var jeg ellers strålende fornøyd med.

(Innlegget ble redigert 02.03.11 07:38)

William S
William SInnlegg: 10189
02.03.11 07:49

Moskva er bra, men må være ekstra varsom på alle de overprisede spisestedene. og særlig om man ikke snakker mye russisk så er det en vanskelig by, selv om jeg greide å finne frem på metroen sånn nogenlunde greit. Fant iallefall steder med engelsktalende personell som hadde nogenlunde ok priser. Eneste greia med det er det berømte russiske visumet, men var ikke så veldig vanskelig og jeg synes at personellet på ambassaden i Oslo var profesjonelle og gav god service. 

Pooh-de-Peche
Pooh-de-PecheInnlegg: 9272
02.03.11 13:04
DrSchwei: Samme opplegget som i "Topp tre".

1. Shanghai i 35 grader pluss med 90% luftfuktighet, helstekte småpipper med brustne øyne, grønn potetmos med melis samt slimsuppe og "loom sølvis" som ville inn og rydde og vaske døgnet rundt. Sistnevnte ikke bra for parforholdet.

2. Beograd i "gamle" Jugoslavia med aggressive og overkåte menn som likte å slå, sure mennesker generelt og alt liggende i et grått røykteppe. For å si det med Fassbinder: "Angst essen Seee."

3. Delhi med tilsvarende temperaturforhold som Shanghai, på "luksus"-hotell med utsikt bakgård, brølende ventilasjonsanlegg og manglende forståelse om ønsket om et par flasker vin. Da hotelpersonalet endelig greide å grave frem noen halvsure - formodentlig fra en av fetternes private kjeller - fantes det ingen vinopptrekker, og de gikk løs på flaskene med alt fra skrutrekker til tang. Etter hvert var det tre som forsøkte. Sant! Disse menneskene var imidertid så sjarmerende, og det ble så mye latter av det, at hotellet likevel havner på plussiden. Resten av byen: Mas, mas, mas, stress, stress. Min mann ble bortført på flyplassen fordi billetten ikke stemte (kun for indere), og jeg be sittende igjen i transit uten vått eller tørt. Endte med gråteanfall og trøst fra nepalsk dame. Likevel minneverdig, som dere forstår! Smiler ennå.

casadetucuman
10.03.11 10:11

Både Moskva og Xi'an var i 96 og det kan kanskje forklare noe? På den tiden var jeg en svært uerfaren reisende. 

Xi'an synes jeg var en totalt uinteressant by sammenlignet med eksempelvis Beijing, Chengdu og Kunming og når jeg da heller ikke syntes at Terrakottakrigerne var det helt store ble opplevelsen deretter.

Moskva slo meg som stygg, dyr og veldig usjarmerende. Vi fant ingen ok kafeer, puber e.l. Metroen, Kreml og den røde plass var dog interessant. Jeg har dog troen på Moskva per dags dato og har snarest tenkt meg tilbake, da jeg nå har kjenninger der. Mulig jeg tar en tur nå i vår. Jeg tror Moskva, kanskje mer enn de fleste steder, blir en mye bedre opplevelse i selskap med kjentfolk.

casadetucuman
10.03.11 10:14
potetlada: Tør jeg spørre hva som var galt? Jeg hadde det helt fantastisk i Xi'an, og Moskva stortrives jeg i, så nå ble jeg nysgjerrig!

Svar ovenfor.

startelver
startelverInnlegg: 44075
10.03.11 16:27

Ikke så mange dårlige opplevelser men Cairo og Egypt er nederst på min liste.

Det var skittent der, maten var dårlig , selgerne var masete og på deg overalt.  Det eneste positive var å få sett pyramidene.

Northridge
NorthridgeInnlegg: 3709
10.03.11 16:49
DrSchwei: 1. Sousse, Tunisia

1. Kan ikke være mer enig i den. Et skikkelig drittsted som jeg ikke kan fatte at folk drar tilbake til.
Jeg var i noen andre byer i Tunisia som var mye mer sjarmerende, men også der var folket masete..

2. Rotterdam.

3. Calvi. Egentlig ikke noe negativt å si om dette stedet, men det passer ikke min smak. Durt er det også der.

@Adelsborg: Du burde dra til Paris igjen, men da vil jeg råde deg til å ikke vanke på disse turiststedene.
Jeg er helt uenig i dine betrakninger ang Paris.

Odaiba
OdaibaInnlegg: 1666
12.03.11 18:28

1. Flyturen fra Tromsø til Tokyo. Begynte å bli dårlig på Gardermoen, og ble verre på vei til København. I ventehallen satt jeg bare med hodet bøyd, gikk til slutt på do og kastet opp. Steikvarmt i flyet, og kastet opp fire ganger på den 9 og en halv timer lange flyturen. Hadde konstant hodepine. Men det gikk fort over da jeg kom fram.

Har forresten bestilt fly til Japan i begynnelsen av juni. Blir tidenes skuffelse hvis jeg ikke kan dra.

2. Roma. Var sammen med familien og muttern hadde booket hotell. Men på hotellet var det ikke registrert, og siden det var fullt kunne vi ikke bo der. Måtte tilbringe en natt på et søppelhostel med felles do, og køyesenger av metall.

3. Flyturen fra Oslo til Italia. Like etter take-off fra Gardermoen kom det en fugl inn i motoren som gjorde at flyet måtte snu. Da kom jeg for sent til flyet som gikk fra Kastrup til Malpensa i Milano, og måtte være rundt 6 timer på Kastrup.

Dessuten kastet jeg opp på den flyturen også. Har vært kvalm hver gang jeg har landet på Kastrup.

Og de som skulle hente meg på Malpensa fikk ikke beskjed, og tlf. min virket ikke i utlandet. Landet på Linate sendt på kvelden, og fikk ringt de som skulle hente meg. Satt i to timer på en trist flyplass.

(Innlegget ble redigert 12.03.11 18:28)

valoto
valotoInnlegg: 7919
12.03.11 19:07
Abelsborg: 1: Paris. Mye å se på hvis en holder ut å vasse sammen med tusener av andre turister, blir en lei av det kan en sette seg ned og ta en øl til 8-9 euro.

Det kjem heilt an på kva tid på året du dreg dit. Paris i februar var herleg, nett passe med turistar. Å koma heim til rufsete og kalde Oslo var som å reisa to månader tilbake i tid. Og det med øl til 8-9 euiro skjønar eg ikkje.  Set deg på ein hjørnekafé i Belleville og nyt livet og sjå på at parisarar frå heile verda (kinesarar byrjar verta menge i Belleville) går forbi i alle slags kledebuander. Ølen kosta maks 4 euro.  

VivaLV
VivaLVInnlegg: 31133
13.03.11 00:25
valoto: Det kjem heilt an på kva tid på året du dreg dit. Paris i februar var herleg, nett passe med turistar. Å koma heim til rufsete og kalde Oslo var som å reisa to månader tilbake i tid. Og det med øl til 8-9 euiro skjønar eg ikkje. Set deg på ein hjørnekafé i Belleville og nyt livet og sjå på at parisarar frå heile verda (kinesarar byrjar verta menge i Belleville) går forbi i alle slags kledebuander. Ølen kosta maks 4 euro.

Jeg også har hatt øl til nesten €10 euro. Men det er jo typisk i latinerkvarteret. Mao. værste turistfelle.

Blir jo som man drar til Venezia eller Roma og slikt. Der også har man jo turistfellene og kan vel koste 100NOK for en kaffekopp (har ikke vært der selv).

Spartana
SpartanaInnlegg: 5776
13.03.11 03:22

I Xi'an så jeg svært mange ubehagelige ting i løpet av et lengre opphold (som mye vold blant vanlige folk, fyll, stjeling o.l.). Sikkert ikke noe dårligere enn andre steder i Kina, bare deprimerende i lengden å være hvit blant rare kinesere.

Moskva er på bunnlisten min. Russere er et merkelig fenomen; ofte hyggelige på tomannshånd, men stressa og mangler enhver service ellers.

Ellers er tollere generelt med på å ødelegge totalinntrykket dersom de blir byråkratiske. Korrupte politifolk er også en klassiker 3 verden (inkl. visse deler av øst-europa).

(Innlegget ble redigert 13.03.11 03:23)

Karten67
Karten67Innlegg: 4304
17.03.11 22:11

Har ikke likt meg i noen Muslimske land. (4 totalt)

Begrunner her: mas - mas - mas, jævlig innpåslitne folk, lite og oppleve og se på, de sikler ifra munnviken, og en kan se dollartegn i øynene på dem når de ser turister, service vennlige kun om de har noe å hente på det selv......jaja en får spandert gratis te til 5øre, men da slipper du aldri unna uten og ha kjøpt noe, eller bedyret og forklart i en halv time at du faktisk ikke skal kjøpe noe. Og da blir de rett og slett sure.

Og en får ikke tak i  bacon til frokost:) hehe

Har bestemt meg for aldri og reise til noe Muslimsk land igjen, om jeg så hadde fått turen gratis.

(Innlegget ble redigert 17.03.11 22:15)

Fotball--
Fotball--Innlegg: 5020
24.03.11 16:06

1. Flyplassen Gatwick (London) Hvor mange ganger har jeg ikke ventet på det forsinkede flyet hjem til Bergen?

2. Noen øyer rundt Venezia. Sov i telt mens det lynet,tordnet og haglet.

3. London. Historiske ting i London er ikke noe gøyt når du er 10 år.

jarlsa
jarlsaInnlegg: 1182
24.03.11 16:19

Bunn 3:

1. JFK - Langt mellom hver terminal, kun JetBlue sin terminal som har gratis internet (wifi).

2. LaGuardia - Uoversiktlig flyplass, gammel

3. Fly forsinkelse, når jeg skulle til Las Vegas (pga dårlig vær). Kom frem ett døgn forsent..

sungod
sungodInnlegg: 6856
25.03.11 17:21
EmilE_1: 2: Hue, Vientam. Dårlig med severdigheter, generelt lite attraktiv i mine øyne.

Tenk hvordan det var for meg å bo der i tre måneder. Det ble litt kjedelig i lengden, men som by er den slettes ikke så ille. Kommer naturligvis an på hvor du drar. 

XxjaxX
XxjaxXInnlegg: 482
25.03.11 22:17

1. London

Har ufrivillig blitt dratt med til London 2-3 ganger og et par ganger frivillig mellomlandet der vi har hatt ca et døgn til neste fly.

Har ikke funnet noe mer spendene med denne denne byen, enn en hvilken som helst by i Norge med mer enn 30.000 innbyggere.

2. Paris

Samme som over.

3. Dubrovnik/Cavtat

Kjekk plass med fint og varmt vær i juni, men de kan ikke lage verken lage mat eller vin og det fører rett og slett til at jeg ikke annbefaler stedet videre!

Vi var ca 10 stk som leide et hus i Cavtat( i nærheten av Dubrovnik).

Vi var der en uke og prøvde ca 10 forskjellige resturanter (lunsj og middag) og skal jeg gi terningkast til de ti, blir det enere og toere på samtlige, bortsett fra en lunsjplass der de solgte Pizza. Den kan få terningkast fire.(Det var to kokker med, så jeg har litt peiling).

Vi prøvde flere lokale viner både røde og hvite og jeg gir samtlige terningkast en, bortsett fra en hvitvin med rislingdrue som får en treer, (det er vel nesten umulig å lage en dårlig rislingvin.) Så skal du kjøpe vin her, kjøp de importerte og betal ca det samme som i Norge.

(Innlegget ble redigert 25.03.11 22:20)

The_Loner
The_LonerInnlegg: 5895
27.03.11 14:16

Gir en generell beskrivelse. Intet er som i ettertid å irritere seg over egen oppførsel feks, når jeg lar meg hisse opp fordi jeg er trøtt, varm og får kort lunte og fordi jeg:

1. Ikke tar hensyn til at man alltid bær være høflig, selv om ting går litt påtverke og man ikke forstår hvorfor ikke ting lar seg ordne

2. Ikke respekterer at man er gjest i et annet land

3. Ikke tar høyde for at uforutsette hendelser kan oppstå, og at det er en del av opplevelsene på ferie

startelver
startelverInnlegg: 44075
27.03.11 14:31

Pyramideselgerne i Kairo må være den verste sorten . de drar deg i armene hit og dit , plutselig blir du dratt bort til en kamel så må du nærmest vri armen unna fra deres skitne fingre og løpe for å bli kvitt dem.

ALle vil ha en bit av deg og de vil alle ha penger. Stakkars folk.

Og så møkkete og skittent overalt , nei Kairo får aldri meg på besøk igjen.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg