Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Miami i August?

NYTT TEMA
7Sins
7SinsInnlegg: 64
20.06.11 09:56

Vi, et par i midten av 30-årene, vurderer å ta turen til Miami i midten av August og i den forbindelse lurer jeg på om noen har erfaring med Florida på denne årstiden? Er det for varmt for en stakkars nordmann, eller er det helt levelige temperaturer?

Ser på Miami som et godt alternativ for en kombinert badeferie- og storbyferiedestinasjon, men er mulig jeg tar feil?

Kom også gjerne med forslag til severdigheter man bør få med seg i Miami, og evt gode restauranter man kan spise på.

Alle erfaringer med Miami mottas med takk. Gjerne også hvordan man kan komme seg dit fra Trondheim/Oslo på billigste måte, og gode overnattingssteder.

7Sins

(Innlegget ble redigert 20.06.11 10:05)

Hinkelpinkel
HinkelpinkelInnlegg: 61
20.06.11 13:39

Regn med dagtempraturer på 30-35 grader, som er helt ok. Problemet er at du får 90-100% luftfuktighet på kjøpet, og da er det ikke så behagelig lenger.  Man venner seg til mye, og det er aircondition overalt, men likevel vil jeg si at man bør være svært glad i varme for ikke bli plaget av dette.  Sommeren har også mest regn. Miami hadde jeg nok valgt å besøke i perioden februar-april hvis jeg kunne velge.

Jazzeron
JazzeronInnlegg: 13511
20.06.11 14:25

Skal seriøst temperatur spille inn ved valg av ferietur? Mulig jeg er helt reptil, som flere av vennene mine kaller meg, men spør du meg er ikke det noen grunn til å ikke dra til Miami, eller noen andre steder for den slags skyld :)

7Sins
20.06.11 14:41

Hinkelpinkel: Takk for info. Var litt av det jeg fryktet, men vi får se hva det blir til, har vært gjennom værre temperaturer på ferie enn det, dog ikke med den luftfuktigheten.

Jazzeron: Vet ikke hvor jeg skal starte....

VivaLV
VivaLVInnlegg: 34262
20.06.11 15:06

Dette er forøvrig ett spørsmål som kommer flere ganger i året her på forumet.

Jeg er forøvrig av dem som svetter ganske mye og liker ikke varmen, men Florida går faktisk stort sett greit.

Delvis kan det være overskyet, dvs. altså ikke stekende sol.

I tillegg har man jo AC "overalt" som ihvertfall gjør at jeg føler jeg får pause fra varmen. Dvs. hoteller, restauranter, butikker og biler. Etthvert hotell/motell med respekt for seg selv har jo også pool, selv om det kanskje ikke er så avkjølende bestandig når temperaturen nesten er like høy som lufttemperaturen.

Det vanskeligste med Florida på denne tiden av året er å psykologisk (ihvertfall for en som svetter endel) å venne seg til at klær blir våte veldig fort og føles ubehagelige å gå i. Enten pga. svette eller pga. regnskyll.

Man trenger ihvertfall ikke så veldig mange busker, gensere, jakker og slikt.

Amerikanere er ikke så veldig sexy bestandig i sine slitte shortser og t-skjorter. Men det er bare til å kjøre amerikansk stil over hele linja. Dvs. kortest mulig short og minst mulig t-skjorte.

Det finnes forøvrig også diverse pulver og slikt som kan hjelpe hvis man er veldig plaget.

Her ett alternativ:

http://www.amazon.com/Prickly-Heat-Powder-Snake-Brand/dp/B001JPH44K

VivaLV
20.06.11 15:10
Jazzeron: Skal seriøst temperatur spille inn ved valg av ferietur? Mulig jeg er helt reptil, som flere av vennene mine kaller meg, men spør du meg er ikke det noen grunn til å ikke dra til Miami, eller noen andre steder for den slags skyld :)

He-he...

Velger å ta det humoristisk.

For meg så spiller det inn. Jeg forsøker f.eks. å unngå Hellas i juli-august-september og også ellers de varmeste stedene i syden.

sentry4
sentry4Innlegg: 5073
20.06.11 15:28
VivaLV: Man trenger ihvertfall ikke så veldig mange busker, gensere, jakker og slikt.
Amerikanere er ikke så veldig sexy bestandig i sine slitte shortser og t-skjorter. Men det er bare til å kjøre amerikansk stil over hele linja. Dvs. kortest mulig short og minst mulig t-skjorte.

Nei, busker skal man heldigvis ikke behøve å dra med seg til Florida ;-)

Enig med deg i resten, bortesett fra at shortsene nok er kortere i Norge enn i USA.  Det er ikke så ofte man ser gutter eller menn i korte treningsshorts eller badeshorts her borte - gjør man det er det gjerne turister og veldig ofte nordboere. Amerikanerne foretrekker khaki - gjerne av "cargo"-typen.

Jazzeron
JazzeronInnlegg: 13511
20.06.11 15:58

VivaLV:

"He-he...

Velger å ta det humoristisk.

For meg så spiller det inn. Jeg forsøker f.eks. å unngå Hellas i juli-august-september og også ellers de varmeste stedene i syden."

Hehe, var faktisk dønn seriøs. Men folk er forskjellige, og det skal de få lov til å være :) Svetter en hel del selv, men ignorerer det plent faktisk, de fleste andre svetter jo og så :P 

Mulig det er annerledes for  meg; har vokst opp med å bo i Israel, Sør-Afrika og litt i India, så har aldri sett på varme som et problem, men mer som en befrielse fra Norge som stort sett er altfor kaldt, til og med i de beste månedene om været er dårlig nok. 

Men mitt tips til trådstarter vil uansett være å ikke la det styre for mye, da man gjerne venner seg til det etter noen få dager, i tillegg til at det er veldig gode avkjølingsmuligheter med AC osv når man er I USA :) God tur!

Larsabal
LarsabalInnlegg: 11071
20.06.11 19:35
7Sins: Ser på Miami som et godt alternativ for en kombinert badeferie- og storbyferiedestinasjon, men er mulig jeg tar feil?

Med Miami tipper jeg dere tenker på og vurderer Miami Beach eller South Beach, ikke Miami "city", som er en heller kjedelig by. Miami Beach og South Beach er ikke helt storby, i hvert fall ikke etter Amerikansk målestokk. Men de er fulle av muligheter, severdigheter og alternativer til den deilige stranden som strekker seg nordover kysten.

I fjor var jeg der i midten av september, altså en mnd etter deres planer. Tempen var som beskrevet over, rundt 30-32 og ganske fuktig. Men det var hele tiden minst en liten bris som gjorde det helt greit – som det også skrives over, man akklimatiserer seg ganske fort.

Dere kan få en utfordring mht billige flybilletter i midten av august siden det er mellom- og syd-europas sommerferiemnd. Jeg ville sjekket direkte på ba.com og krysset av for kombinasjonen fly + hotell. Merkelig nok dukker bare Oslo opp når man søker "flight+hotel", mens Trondheim dukker opp hvis man kun skal bestille flyreise. Jeg har selv spart en fin sum penger ved å booke fly og hotell til Miami i oktober ved den løsningen. Sjekk forøvrig hva økningen i pris er for økonomi pluss kontra vanlig økonomi på BA sine sider, det er noen ganger ikke så mye ekstra for bedre benplass, service og mat.

Jeg aner ikke hvilke budsjetter dere har, men jeg vil anbefale å finne et hotell langs stranden med eget poolområde. Det er for det første digg med umiddelbar nærhet til stranden, samtidig som det er deilig å kunne holde seg til poolområdet til en avveksling. Vil dere bo stylish og vendlig sentralt kan Delano anbefales på det sterkeste. Vil dere ha høyere bling og glamour-faktor velger dere Fountainbleu (hvor man blir mer avhengig av drosje), eller hvis dere vil bo bra på stooore rom på et sted hvor det er ganske høy partyfaktor velger dere Gansevoort. Det ligger sentralt nok til ikke å måtte bruke drosje i tide og utide. Hotell W er også veldig bra og ligger ved siden av Gansevoort.

Når det gjelder mat vil jeg nevne disse tre som jeg var på i september: Mr Chow (fantastisk asiatisk, ligger i Hotell W), Doraku Sushi (Lincoln rd) og Burgers & Beer, som serverer burgere av Kobe-kjøtt. Burgers & Beer ligger litt bortgjemt, så spør i resepsjonen etter eksakt adresse og ta drosje (ikke mange $).

Hvis dere skal være lenge ville jeg leid bil et par dager og vurdert en tur med en overnatting i Key West. Det ligger ca 4 timer ut langs perleraden av øyer på sydspissen av Florida. Hvis dere vil shoppe er Sawgrass Mills Outlet det nærmeste jeg har kommet nirvana for shoppere. Det ligger en drøy time nordover og litt inn mot Everglades. Leiebil gjelder mao da også.

VivaLV
20.06.11 20:02

Dadeland Mall bør også nevnes. Selv om det er ett ordinært kjøpesenter. Er man over snittet interessert i shopping så er definitivt Sawgrass Mills Outlet bedre alternativ.

Har ikke vært på Sawgrass Mills Outlet selv, slik at kommentaren er skrivet basert på andres erfaringer.

Man kan også forsøke å finne Nike Outlet Store og nesten le av prisene. Ned mot 1/3 av prisen for det Nike koster i Norge.

Litt avhengig selvsagt av hvor interessert man er i strand og sol, men Miami inngår (som nevnt) vel som ett av flere stopp i Florida for de fleste. Dvs. at man tar tur til Orlando og/eller Key West.

Bil er veldig kult i Florida selvsagt, men skulle man ha "bilskrekk" så fungerer også Greyhound fra Miami til Key West (har tatt den selvsagt). Det er jo også en ganske bedre utsikt fra en buss istedenfor bil slik at det i seg selv var litt artig.

Miami City er uansett verdt en dagstur synes jeg hvis man er der noen flere dager.

Få med dere Lincoln Road Mall. Dvs. det hadde dere ganske sikkert uansett fått med dere. Både på dagtid og på kveldstid. Mye artig å se på der.

7Sins
21.06.11 10:54

Mange gode tilbakemeldinger her, takk for informasjonen. Skal bruke uka framover til å bestemme oss om det blir Miami eller en annen destinasjon.

7Sins

MariaHaralds1
MariaHaralds1Innlegg: 1
08.08.19 14:12

Hei. Ser at jeg kommer inn flere år etter tråden, hehe, men samboeren min og jeg vurderer å reise til Miami i September da det er den eneste ferien vi har i år. Vi har jo lest om orkansesong osv osv.. Dere som har vært der i August/september, hvordan er det? Har forstått at det regner nesten hver dag, men dette er ofte på ettermiddagen og det er ikke timesvis med skur. Jeg er vel kanskje mer redd for orkan og hva vi som turister får gjort hvis det skal evakueres osv.. Selvfølgelig kan vi også droppe å reise, men vi har lyst til da det er nå vi har mulighet og jeg tenker at ting kan skje uansett hvor i verden man er :-) Står mye forskjellig på nettet, men ingen som sier at det er farlig å dra, bare at man burde velge en annen måned.. Hvis dere har noen erfaringer om hvordan dagene er der så tar jeg veldig gjerne imot litt råd og tips! 

(Innlegget ble redigert 08.08.19 14:14)

Forfun
ForfunInnlegg: 5868
08.08.19 15:33

Jeg ville reist uten å bekymre meg. Er vel 7,2timer sol i snitt per dag i september, det er helt ok. Har ikke selv vært der i september men andre steder med regntid. Bekymrer lite når det er varmt. Noen skurer, litt mer kompliser å reise. 

Men for å følge været hadde jeg valgt New York i september fremfor Miami. Alternativt likte jeg med i Savannah Georgia, staten nord for Florida. Overraskende stor forsjell på vær bare litt nordover, er vel ca 4 timer kjøring fra Orlando.

Klikk for å gå tilbake til toppen