Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Reisetips til Riga for deg som ikke vil på horehus

NYTT TEMA
NorLat
NorLatInnlegg: 461
25.09.11 22:21

Hei!

Byen som jeg har jobbet og bodd i de siste fire årene har fått endel oppmerksomhet pga en politiker som visstnok skal ha betalt for litt ekstra forpleining. I og med jeg ikke er så glad i at noen velger å benytte seg av den type tilbud, så serverer jeg herved en Riga-meny uten horehus eller "alternative" SPAs.. 

Riga er en flott by for de som ønsker en storbyhelg med god kvalitet og til fordelaktige priser. Her følger noen tips!

Her et et par hoteller jeg anbefaler varmt i Riga:

Radisson Blu Hotel Latvija www.radissonblu.com Bra Spa på dette hotellet: http://www.espariga.com/

Hotel Konventa Seta www.konventa.lv USLAÅELIG beliggenhet midt i gamlebyen.

Trenger du fler forslag, så får du si i fra.

Restauranter:

Vincents
Rigas svar på Bagatelle. 1/3 av prisen riktignok.:
http://www.restorans.lv/page.php?id=510
Kanskje tapt seg litt det siste året, men bra for den som vil kose seg og kun besøke restauranten en gang.

Restaurant Bergs
En restaurant som er veldig populær for tiden:
http://hotelbergs.lv/eng/restorans/alacarte/

Melnie Muki.
Min favorittrestaurant i Riga. Greie priser og stor meny. Bord bør bestilles hvis dere skal hit på fredag eller lørdag.

Fellini
Også en av mine favoritter her i Riga. Supert italiensk kjøkken.
www.fellini.lv

Kabuki (flere steder)
Beste sushien i Riga.

Monterosso
Monterosso.lv er en bra restaurant som er blitt min sjefs favoritt. Perfekt hvis den ene i reisefølget ønsker pizza, mens den andre ønsker ala carte

Del Popolo
Italiensk Restaurant som er perfekt for god lunsj. Rimelig.
www.delpopolo.lv

Akhtamar
Armensk restaurant. Bra for de som tør å bevege smakssansene sine litt utenfor det som kanskje er normalt. 
www.akhtamar.lv

Byens beste lunsjburger: Restaurant Kitchen. Hils kokken (Karlis).  http://www.restaurantkitchen.lv/en/category/edienkarte/  

Biff spiser du på Steiku Haoss (flere steder i byen).

Utesteder:

For dyre drinker og byens beste utsikt:
Skyline bar i toppen av Radisson Blu Hotel Latvia. Det koster riktignok 2 LVL i helgene å slippe inn. 

For den beste uteserveringen med utsikt:
Star Lounge Bar i toppen av Albert Hotel. Kan bli litt kjølig nå på høsten riktignok, men loungen er helt ok også hvis man velger å sitte inne.

For byens beste Mojito: Cuba cafe

Hvis dere liker å vise dere frem:
Club Essential eller Godvil

Beste utested etter min mening:
Pulkvedim Neviens Neraksta (Pulkvedis). Kult og halvalternativt. Ikke noe sted for de som foretrekker Himmel & Hav på Tønsberg brygge.....

Konsertsted: 
Klubs Depo (tapt seg litt i det siste.. men man kan være heldig å oppleve en god konsert her.)

Beste pub/bar:
Leningrad eller Bar Atslegas http://barsatslega.lv/

Røyfylt og høy musikk:
Space Dog (muligens fortsatt sommerstengt. Har ikke vært der på en stund selv)

Spa:
Kolonna Spa i toppen av Galerija Centrs (kjøpesenter). Bestill time:http://www.kolonnaspa.lv/no/index.html

Må se:
- Sentralmarkedet. Nord-Europas største utendørsmarked.
- Jurmala. Badeby en halvtimes togtur ut av Riga. Er det varmt, og du vil bade så er dette stedet. Flotte strender og fine restauranter. Vel verd et besøk.
- Frihetsmonumentet. Vel, går du glipp av det, så har du stort sett ikke beveget deg i Riga i det hele tatt.
- Alberta iela (Alberts gate). Selve smykket i Riga. Flott arkitektur.
- Den russiskortodokse katedralen.
- Okkupasjonsmuseet. 

..og ja, hvis du er glad i sport, så få med deg en hjemmekamp med byens ishockeylag: Dinamo Riga

Ønsker dere norsk guide, så kan jeg fikse det. Bare å sende meg en melding!

Husk å oppføre dere som folk. Selv om dere er halvannen times flytur unna Norge, betyr det ikke at dere er de eneste som snakker norsk her borte....

Velkommen til Riga! 

saveshark
savesharkInnlegg: 196
26.09.11 00:48

tenkte meg til riga mellom 5 og 9 oktober en liten tur (hurra for ryaniar)

hvor langt er det far flyplassen og inn til byen?

har du en tannlegge og annbefale? det er grunnen jeg drar ditt i grunn. har hørt bra om dentiks

Katlavik
KatlavikInnlegg: 5
26.09.11 09:27

Hei NorLat:-)

Så flott innlegg, tusen takk.

Vi er en gjeng som muligens ender opp i Riga i nyttårshelga. Ville du anbefale det? er det mye liv og mye å finne på? Har du feiret nyttår der og kan abefale konkrete steder? Det er kanskje lurt å ha et opplegg på selve nyttårsaften så man ikke bare går rundt å leter:-)

Kikker både på hotell og leilighet, vi er 5 stk som reiser, hvis du har noe konkrete tips til leilighet setter jeg stor pris på det.

Takker så mye for svar.

NorLat
26.09.11 13:27

Hei!

Saveshark:

Fra flyplassen er det 15-20 minutter i taxi. Det skal ikke koste mer enn 8-10 LVL (100 NOK). Bruk Baltic Taxi (grønne biler), så er dere så sikre som mulig på å ikke bli lurt på prisen.

Når det gjelder tannlege, så har jeg selv god erfaring og har hørt mye bra om Dentra.

Katlavik:

Jeg begynner med siste først: Skal du leie leilighet for en kort periode, så kan jeg anbefale deg å prøve Domuss. De leier ut leilighetene i det bygget jeg bor (rett bak Hotel Latvia, 2 min til kjøpesenteret Galleria Riga), og jeg tror de også leier ut for korttidsleie. Du kan også prøve Arco, eller Stayinriga.com. (Hvis du ender opp med det førstnevnte, så er jeg takknemlig om dere skrur ned musikken etter kl 0200...). 

Nyttårsaften er det bra med liv i Riga. Vær obs på at endel av utestedene har "private partys", som f.eks med Skyline Bar. Rundt midnatt så bør dere befinne dere midt i Riga - ved frihetsmonumentet. Masse folk og offentlig fyrverkeri og kanskje til og med undertegnende selv. Etter dette ville jeg gått ned til Pulkvedis og fortsatt festen der. Alternativt på Miit (hipster-sted). Hvis dere ikke har planlagt, så blir det garantert stappfullt og hæla i taket på French Bar (La Belle Epogue) - veldig ungt klientell og (gamle)byens billigste halvliter!

Forhåpentligvis blir det ikke like kaldt i år som i fjor..

Katlavik
26.09.11 21:08

Takk for svar!

Kan du si noe om prisnivå på mat og drikke sånn ca bare:-) vet at det er mye lavere i norge hadde bare vært morro å vite fra en som bor der:-)

Hvis du har noe konkret tips om hvor man bør innta nyttårsmiddag så hadde det vært supert, kan gjerne være et litt fint sted.Noen av linkene dine over kanskje som er aktuelle?

Men_at_work
Men_at_workInnlegg: 132
26.09.11 21:54

Litt om byens kulturseverdigheter her.

NorLat
26.09.11 22:08

En restaurant som aldri svikter er Melnie Muki. Hit har jeg tatt med alt fra "Jørgen Hattemaker til Kong Salemo", og aldri fått negative tilbakemeldinger. Bestill bord, da denne restauranten ofte er populær å besøke i helger. Skulle de være stengt, så ville jeg vurdert Fellini eller Monterosso - Foie gras'en som serveres her MÅ prøves. Som du skjønner så liker jeg personlig det italienske kjøkken, og disse restaurantene leverer varene. Et helt ujålete og øst-europeisk alternativ er Sveiks, Svejk - god og ærlig mat!

Mat- og drikkeprisene er selvsagt lavere enn i Norge. Den dyreste halvliteren jeg har vært borti her serveres på Skyline Bar, og koster 2.9 LVL (32 NOK). Normalt er det ikke noe problem å finne en halvliter til 1,5 LVL (16 NOK). Dette gjelder selvsagt ikke flaskeøl.. Mine to favorittøl her borte er Valmiermuizas eller Uzavas

En biff som hovedrett koster rundt 10 LVL mange steder. Går du på biffrestaurantkjeden Steiku Haoss , så koster det naturligvis mer..

Katlavik
27.09.11 09:04

Takker så mye for at du tok deg tid til å svare og legge ved linker, alle stedene så jo helt utrolig koslige ut.

Da tror jeg destinasjonene er endelig bestemt. Har lagt fra oss tanken om leilighet, og ender opp med hotell i stede tenker jeg.

igjen, tusen takk for anbefalinger:-)

NorLat
27.09.11 11:10

Bare hyggelig! Det er viktig for meg som er fastboende at Riga ikke bare forbindes med utdrikningslag og kåte stortingspolitikere...

Spør i vei. Jeg svarer så lenge jeg kan svare.

MrMate
MrMateInnlegg: 1772
27.09.11 11:35

Var i Riga i sommer og kommer nok aldri å reise tilbake, ihvertfall hvis jeg må dekke reisen selv.

Byen har ingenting å by på utenom den knøttlille gamlebyen, befolkningen er sure og uhøflige. Men hva annet kan man vente av et land som har mistet 1/3 av befolkningen på ti år?

tommy_cowan
tommy_cowanInnlegg: 30280
27.09.11 11:37
MrMate: befolkningen er sure og uhøflige.

La jeg ikke merke til. Sikker på at det ikke er du som var sur, og fikk samme oppførsel tilbake? ;)

MrMate
27.09.11 11:41
tommy_cowan: Sikker på at det ikke er du som var sur, og fikk samme oppførsel tilbake? ;)

Ja, helt sikker. Jeg var i Riga som cruisepassasjer og hadde ellers en helt fantastisk uke og humøret til hele familien var på topp hele tiden. I den grad jeg var i kontakt med de lokale helter gjaldt det spørsmål om hvor man kunne ta ut lokal valuta, noe som var nytteløst å spørre om med mindre man kan tolke grynt i forskjellige toneleier :)

Eneste poritive jeg kan si om Riga er at jeg forut for årets sommerferie vurderte å bestille en 5-dagers "storbyferie" dit i stedet for en uke på cruise som vi da havnet på tilslutt :)

NorLat
27.09.11 13:30
MrMate: befolkningen er sure og uhøflige

Jeg hører mange nordmenn sier dette, og det forundrer meg. Særlig med tanke på hvor lite service og godt humør det å spore i f.eks Oslo og... når det gjelder høflighet så er jo nordmenn verdensmestre..

Selv synes jeg servicenivået har tatt seg kraftig opp i løpet av de årene jeg har bodd her. Hvis du synes folket virket sure og uhøflige nå, så ville du vel krøpet sammen i krampegråt hvis du hadde besøkt Riga på 90-tallet..

MrMate
27.09.11 13:39
NorLat: ... når det gjelder høflighet så er jo nordmenn verdensmestre..

Ihvertfall i forhold til Latvia :)

NorLat
27.09.11 14:41
MrMate: Ihvertfall i forhold til Latvia :)

nå, det kan nok diskuteres det og...

..og igjen, nordmenn og briter har ikke det beste ryktet her borte, så hvorfor oppføre seg så spesielt godt med brautende og selvgode nordmenn?:)

(Innlegget ble redigert 27.09.11 14:43)

MrMate
27.09.11 14:55
NorLat: ..og igjen, nordmenn og briter har ikke det beste ryktet her borte, så hvorfor oppføre seg så spesielt godt med brautende og selvgode nordmenn?:)

Tror ikke de jeg var i kontakt med skjønte at vi var nordmenn. Uansett ga alle vi kom i kontakt med et dårlig inntrykk.

saveshark
28.09.11 17:54

da har jeg booka tur til riga neste uke. tirsdag til lørdag. og tannlege time på onsdag

NorLat
29.09.11 10:33

Velkommen til Riga! Jeg har inntrykk av at det er mange nordmenn som skal til Riga til uken pga høstferie.

saveshark
29.09.11 12:06

har booka 2 netter på Hotel Konventa Seta også.

de 2 siste nettene blir på et hostel siden jeg fortsatt er ung og glad i alkohol

Oslojuhuuu
OslojuhuuuInnlegg: 141
29.09.11 13:51

Jeg kan anbefale dentiks. Har både rotfylt og satt på krone der. Flinke folk og meget hyggelige. Traff på andre nordmenn der også faktisk,hehe. Og uken før så hadde en kjent norsk bandmedlem vært der ble jeg fortalt :-)

NorLat
29.09.11 14:48
saveshark: et hostel siden jeg fortsatt er ung og glad i alkohol

Smart! Sånt liker jeg! Kudos!

StevenPatrick
StevenPatrickInnlegg: 27975
29.09.11 23:38
NorLat: Jeg hører mange nordmenn sier dette, og det forundrer meg. Særlig med tanke på hvor lite service og godt humør det å spore i f.eks Oslo og... når det gjelder høflighet så er jo nordmenn verdensmestre.. Selv synes jeg servicenivået har tatt seg kraftig opp i løpet av de årene jeg har bodd her. Hvis du synes folket virket sure og uhøflige nå, så ville du vel krøpet sammen i krampegråt hvis du hadde besøkt Riga på 90-tallet..

Jeg har vært tre ganger i Riga de siste to år. Jeg har rett og slett forelsket meg i gamlebyen, og nyter å gå rundt der og bare titte.
Se innom en kirke, eller et av de utallige museene. Ta en pils på en uteresturant, og bare prate litt og observere folkelivet.
Og ølet i Latvia er førsteklasses. Spesielt Valmiermuiza(sikkert feilstavet) ufiltrert er et fantastisk øl. Og Riga er en by der du godt kan reise sammen med din bedre halvdel, for der er gode shoppingmuligheter, og et (grøss) utall skobutikker.

Men det var servicen vi skulle snakke om.... Og jeg opplever servicen som veldig bra.
Allikevel ser jeg litt av poenget til den du svarte. For smilet sitter langt inne, og det virker som om du selv må ta initiativet med det første smilet.  En liten fleip bryter fort isen, og smilet kommer.
Men smilet kommer ikke av seg selv.

Ellers vil jeg, som spareribsfantast, anbefale Rock&Ribs. Fantastisk god ribbe, både av lam, svin, hjort og okse. Og skikkelig god gammel rock fra høyttalerne. I helga er det i tillegg livemusikk.

Til slutt; Riga er for meg en by for sommerårstiden. Juni til september er tiden for utepils. Og både No Problem på domplassen, og deres konkurrent lenger inne(glemt navnet) serverer livemusikk og en kjempegod andeconfit. I tillegg til et godt ølutvalg, både lokalt og importert.

God tur!

saveshark
30.09.11 00:18

norlat hvis du er øl tørst til uka er det bare og skrike ut.

de jeg skulle reisemed måtte melle avbud istad pga måtte jobbe alikevel, men jeg reiser alikvel har jo tannlegge time jeg må få tatt

NorLat
30.09.11 08:02
saveshark: norlat hvis du er øl tørst til uka er det bare og skrike ut.

Hyggelig det. Jeg sender deg en PM.

saveshark
04.10.11 04:42

jeg lander i riga rundt kl 13 i dag norlat, bor på Hotel Konventa Seta. har ingen planner i dag, men har tannlegge time på ettermidagen i morgen

så øltørst er jeg klar

vaffanculo
vaffanculoInnlegg: 22032
30.10.11 22:45
NorLat: Hei! Byen som jeg har jobbet og bodd i de siste fire årene har fått endel oppmerksomhet pga en politiker som visstnok skal ha betalt for litt ekstra forpleining. I og med jeg ikke er så glad i at noen velger å benytte seg av den type tilbud, så serverer jeg herved en Riga-meny uten horehus eller "alternative" SPAs..

Takker så meget for informative innlegg om Riga. Vi er 5 stk. som nettopp er hjemkommet fra Riga, og jeg hadde printet ut denne tråden og brukte den som guide..

Riga var flott by. Nedturen var at jeg mistet mobilen, men det er sannsynligvis ikke andre å skylde på enn meg selv.

Fellini innfridde vel heller ikke helt til forventningene. Det var en veldig stiv og formell restaurant, men maten og servitørene stod ikke helt i forhold til inntrykket man sannsynligvis forsøkte å skape. Men maten var helt grei, selv om vi ikke fikk det vi bestillte..

NorLat
23.04.12 09:10
vaffanculo: Fellini innfridde vel heller ikke helt til forventningene. Det var en veldig stiv og formell restaurant, men maten og servitørene stod ikke helt i forhold til inntrykket man sannsynligvis forsøkte å skape. Men maten var helt grei, selv om vi ikke fikk det vi bestillte

Her kommer en oppdatert liste over anbefalte restauranter og utesteder;

Restauranter:

Vincents
Rigas svar på Bagatelle. 1/3 av prisen riktignok.:
http://www.restorans.lv/page.php?id=510
Kanskje tapt seg litt det siste året, men bra for den som vil kose seg og kun besøke restauranten en gang.

Restaurant Bergs
En restaurant som har holdt god kvalitet over lengre tid. Sjefskokken Kaspars Jansons leverer gjestene en matopplevelse med potensiale i Michelin-klasse. 
http://hotelbergs.lv/eng/restorans/alacarte/

Kabuki (flere steder)
Beste sushien i Riga.

Ottella. 
Ligger utenfor gamlebyen, i ambassadestrøket. Restauranten har nå blitt min nye italienske favoritt. http://www.ottella.lv/ottela.html

Del Popolo
Italiensk Restaurant som er perfekt for god lunsj. Rimelig. Ligger like ved kjøpesenteret Galerija Centrs i gamlebyen.
www.delpopolo.lv

Biff spiser du på Steiku Haoss (flere steder i byen). Alternativt hos Zila Govs   (Blå ku) http://www.zila-govs.lv/.

Utesteder:

For dyre drinker og byens beste utsikt:
Skyline bar i toppen av Radisson Blu Hotel Latvia. Det koster riktignok 2 LVL i helgene å slippe inn. Lobbybaren i 1.etasje er som regel ganske full av nordmenn fredag ettermiddag. Dessverre oppfører endel av disse seg som de aldri har vært utenfor bygda si før.. Ølen på Hotel Latvia er svindyr: 2.9 LVL (32 NOK)

For den beste uteserveringen med utsikt:
Star Lounge Bar i toppen av Albert Hotel. Gode cocktails, ok priser. Ok lounge hvis man velger å sitte inne.

For byens beste Mojito: Cuba cafe

Hvis dere liker å vise dere frem:
Club 69  http://info.studio69.lv/ 

Beste utested etter min mening:
Pulkvedim Neviens Neraksta (Pulkvedis). Kult og halvalternativt. Ikke noe sted for de som foretrekker Himmel & Hav på Tønsberg brygge.....

Beste pub/bar:
Leningrad eller Bar Atslegas http://barsatslega.lv/

Billigste ølen i sentrum: Belle Epoque www.frenchbar.lv

Latvisk.; ALA www.folkklubs.lv

Spa:
Kolonna Spa i toppen av Galerija Centrs (kjøpesenter). Bestill time:http://www.kolonnaspa.lv/no/index.html

Må se:
- Sentralmarkedet. Nord-Europas største utendørsmarked.
- Jurmala. Badeby en halvtimes togtur ut av Riga. Er det varmt, og du vil bade så er dette stedet. Flotte strender og fine restauranter. Vel verd et besøk.
- Frihetsmonumentet. Vel, går du glipp av det, så har du stort sett ikke beveget deg i Riga i det hele tatt.
- Alberta iela (Alberts gate). Selve smykket i Riga. Flott arkitektur.
- Den russiskortodokse katedralen.
- Okkupasjonsmuseet. 

..og ja, hvis du er glad i sport, så få med deg en hjemmekamp med byens ishockeylag hvis du er her under sesongen: Dinamo Riga.

Ønsker dere norsk guide, så kan jeg fikse det. Bare å sende meg en melding!

Husk å oppføre dere som folk. Selv om dere er halvannen times flytur unna Norge, betyr det ikke at dere er de eneste som snakker norsk her borte....

Velkommen til Riga! 

Macho-Morten
Macho-MortenInnlegg: 1655
24.04.12 13:54

Strålende og informative innlegg, NorLat!

Selv følte jeg også, da jeg var der i romjula 2008, at folket var sure. Vi var en gjeng på fem som følte oss nærmest uglesett om vi gikk og smilte og lo i gata. Når det er sagt, forsvant dette inntrykket så fort vi gikk inn på et spise- eller drikkested. Skyhøy andel av befolkninga snakker engelsk, og da de fant ut at vi ikke var svenske eller engelske satt de gjerne med oss eller tok oss med på pubrunder. Dette skjedde flere ganger i løpet av de få dagene vi var der.

Forresten, NorLat, ser du anbefaler det vi bare kalte "det franske stedet". Det er en veldig liten, ganske hipp plass like rundt hjørnet der, som jeg aldri fikk navnet på. Bare ett (lite) lokale med bar, DJ, dansegulv og noen få sitteplasser, mer eller mindre sebramønstrede vegger (hvis jeg husker riktig) og ett toalett, der det også var badekar. Møtte verdens diggeste dame der en kveld, men rota henne selvfølgelig bort. Vet du hvilket sted dette er?

Jazzeron
JazzeronInnlegg: 13046
24.04.12 16:56
Macho-Morten: Møtte verdens diggeste dame der en kveld, men rota henne selvfølgelig bort. Vet du hvilket sted dette er?

Haha :P Du faar troeste deg med at fins x antall av henne i saakalte oest-europa ;) Bor i Warszawa for tiden, ganske userioest hvor mye bra damer det er her.

Macho-Morten
Macho-MortenInnlegg: 1655
24.04.12 17:06

Sant nok. Gikk bare rundt og måpte under hele oppholdet i Riga. Har også tilgode å møte en ikke-attraktiv dame fra Balkan!

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg