Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Reise til New York.

NYTT TEMA
Stinson
StinsonInnlegg: 70
22.01.12 22:42

Hei

Skal til New York i Februar, lurer på om noen har tips på ting å gjøre der.

Har en del ting i tankene, men må ha noen flere ting eller så blir det bare tatt på sparket der borte.

Skal være der i 4 dager. 

EmilE_1
EmilE_1Innlegg: 488
22.01.12 23:17

Vel du burde kanskje si hva tankene dine er...?

Regner med du allerede vet mye av det NYC er kjent for, og det skulle ikke vaere vanskelig aa finne ut av heller.

Flust av traader om byen paa forumet, bruk sokefunksjonen. e

Larsabal
LarsabalInnlegg: 10966
23.01.12 08:30
Stinson: Har en del ting i tankene, men må ha noen flere ting eller så blir det bare tatt på sparket der borte.

med bare 4 dager ville jeg sørget for å ha minst mulig satte planer. Ha et par-tre mål, maks – og ta resten på sparket. Det du vil huske etter oppholdet er det du opplever gatelangs, ikke tiden du sto i kø på div turistfeller.

VivaLV
VivaLVInnlegg: 31002
23.01.12 09:15

Minst mulige planer.

Empire, Liberty Island, WTC, og Central Park er vel det jeg antar at de fleste får med seg.

Mange synes imidlertid det går mye tid bort til frihetsgudinnen, slik at man kan gjøre vurdering om det er verdt den tiden. Men jeg elsker sjø og synes det er en fin "naturopplevelse".

Mitt beste tips er å gå mest mulig. Selv om det selvsagt er store avstander er også endel innen gangavstand.

VivaLV
23.01.12 09:22

Ett forslag til gåtur.

Start bak WTC. Der er bl.a. minnesmerke etter brannmennene som døde (mulig det er også for alle brannmenn som har dødd i tjeneste i NYC). Gå deretter nedover til Battery Park. Deretter videre opp til Brooklyn Bridge. Da passerer man ett "Aker Brygge" med restauranter/butikker.

Deretter over Brooklyn Bridge og nedover til Brooklyn Heights.

Dette er en god gåtur som tar store deler av dagen, men garantert mye artig å se på underveis.

VivaLV
23.01.12 09:26
Stinson: Skal være der i 4 dager.

Forøvrig burde "vi" bli flinkere til å bruke "amerikansk måte" å omtale ferier på. Selv om det er mulig at når man skriver 4 dager så mener man 4 overnattinger!!!

F.eks. "4 days 5 nights".

Det er ganske forskjell på å ankomme mandag og reise torsdag. 2 hele og 2 halve dager ifht. at man har 4 hele dager (f.eks. ankommer mandags kveld og reiser lørdags morgen).

Leffa
LeffaInnlegg: 4841
23.01.12 15:16
VivaLV: Mange synes imidlertid det går mye tid bort til frihetsgudinnen, slik at man kan gjøre vurdering om det er verdt den tiden. Men jeg elsker sjø og synes det er en fin "naturopplevelse"

Ja, det gikk litt tid, og utsikten var heller ikke allverden siden de var utsolgt for toppturer den dagen vi var der. Så dersom man vil se Manhattan fra sjøen kan en tur med den berømte gratisfergen over til Staten Island være et godt alternativ. Det er dog ikke mye å se på den andre siden.

Ellers kan Rockefeller Center være et godt alternativ til Empire Statte Building. Like bra utsikt (her får du også sett Empire State Building...) og mye kortere køer. Skjønt det er kanskje ikke så stort problem i februar. Grand Central er også et must for en førstegangsturist. Ta gjerne lunsjen i mathallen i kjelleren. Jeg spiste den beste kinamaten jeg noengang har spist i den kjelleren!:)

J Nissen
J NissenInnlegg: 46560
23.01.12 15:25
VivaLV: Mange synes imidlertid det går mye tid bort til frihetsgudinnen, slik at man kan gjøre vurdering om det er verdt den tiden. Men jeg elsker sjø og synes det er en fin "naturopplevelse".

Et slags kompromiss er Staten Island Ferry.
Den er gratis, og gir deg utsikt over både frighetsgudinnen og Manhattan skyline fra sjøen, uten å stå i lange køer.

VivaLV
23.01.12 15:52

Ja, Staten Island Ferry er ett godt alternativ (har forøvrig ikke tatt den selv).

Ta den over før det blir mørkt og oppsøk en eller annen pizzeria og spis middag, før man tar den tilbake når det er mørkt.

I alle storbyer jeg er så forsøker jeg å se når skumringen er for å time best mulig ifht. utsiktstårn for å få med meg både dag og natt (Las Vegas, New York, Sydney, London m.fl.).

Forøvrig ikke undervurder køer (he-he). Skulle jeg sette opp en liste over topp 100 ting jeg husker fra mine reiser rundt omkring i verden trur jeg faktisk noen av de vil være fra køer. Jeg/vi er ikke spesielt sosiale av oss, men i kø så treffer jo man folk og endte engang opp med pubtur i Manchester+fotballkamp dagen etter.

Stinson
StinsonInnlegg: 70
23.01.12 18:08

Skal være der fredag 1.30pm , lørdag, søndag, mandag og flyet drar 5.30 pm på tirsdag

Har kjøpt sånn express billett til empire state building så køen der blir kortere

Frihetsgudinnen er også nede for de gjør noe der (leste det et sted) Så Staten Island Ferry kan være bedre.

WTC hadde jeg ikke tenkt over høres ganske bra ut den turen der ja.

Hotellet er ikke langt fra Central park så det kommer til å bli besøkt.. 

(Innlegget ble redigert 23.01.12 18:08)

Forfun
ForfunInnlegg: 5320
23.01.12 18:54
Stinson: Hotellet er ikke langt fra Central park så det kommer til å bli besøkt..

Central park på en søndag er bra! Bare å gå og se hva de lokale gjør. Ellers er det bare å gå gatelangs og nyte

mickyH
mickyHInnlegg: 12875
23.01.12 19:17
Stinson: Skal være der fredag 1.30pm

da kan det hende vi skal ha samme fly ( COO fredag FK til Newark )

jeg er veldig glad i NYC , og ikke ha for mange planlagte must ... national Geograpich museum synes jeg er flott ... om du liker å se utstoppa dyr og sånn.... nei ta deg en tur i Trump Tower.. rusle nedover Fifth avenue .. ta deg en steak dinner på Speiks 42nd

( oi skreiv navnet feil tror jeg ) ... har du bra vær ( klarvær ) ta deg en tur opp i Empire building ... men en rusletur gatelangs er supert ...Rockefeller Building likeså-- se om Rainbow room er åpen... God utsikt fra baren ,.. ta deg også tid til en drink i lobbybaren på waLDORF ASTORIA ... OG 30 minutters med en street Limo... ( ca USD 30-40 ) pr pers. ( kan fpå det rimeligere også )

Gjeremine
GjeremineInnlegg: 22
28.01.12 23:21

Gå rundt i byen og ta ting som det kjem! Det beste med NYC er alle dei forskjellige bydelane :) "Kjente" plassar ser ein overalt uansett. Er de der før den 10. feb er det restaurant-festival - rimelige måltid på flotte restauranter! Ellers er NYC i februar rimelig kaldt, så ta med klær... I allefall viss de vil rusle rundt uptown og midtown langs dei store avenyane. Skal dit då sjølv, på tross av været.

FFK1903_
FFK1903_Innlegg: 9446
29.01.12 00:10

Bestill flest billetter på forhånd, gjerne fast pass om du får tak i det. Med fire dager gjelder det å spare mest mulig tid.

Sparte sikkert et par timer bare på Empire State Building.

fishworthy
fishworthyInnlegg: 16
27.02.18 20:49

New York er en fantastisk by og jeg syntes det er en opplevelse i seg selv å bare gå gatelangs der og skue opp på de enorme skyskraperne. 

Ting som Central Park og det å få med seg utsikten fra Empire State Buidling er et must å få med seg i min bok. Syntes også at One World Trade Center er imponerende, og samtidig er minnesmerket over 11. september en sterk opplevelse. For flere severdigheter så finner du noen gode tips her https://storbyferie.net/storbyferie-i-new-york/

En helikoptertur er også en kul opplevelse, men det koster rundt 2000kr, så det er ikke akkurat billig.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg