Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Skal til St. Petersburg for første gang

NYTT TEMA
Jemimia
JemimiaInnlegg: 899
31.03.12 17:58

Hei! Planlegger tur til St.Petersburg for tiden. Jeg kan kyrillisk og snakker noe russisk, men aldri vært i Russland før så trenger alle tips jeg kan få. Hvordan er det med visum for tiden? Hva må jeg huske på av regler om registrering osv? Noen bra hoteller dere kan anbefale eller andre spesielle opplevelser?

kansas00
kansas00Innlegg: 20369
31.03.12 21:42
Jemimia: anbefale eller andre spesielle opplevelser?

Er bare en ting å svare til det.. og det er kunstkammers. Makan skal du lete lenge etter. Spesielt i den delen med deformte babyer konsverte på glass. Selv om museet rommer veldig mye annet interessant.

http://www.kunstkamera.ru/en/

Ellers er det viktig å ha på seg passet når man ferdes rundt i russland. Ikke legg det igjen i hotelsafen eller lignende. Russisk politi har en fetish for å kontrollere folk.

----

Hva gjelder visum så er vel noen av tingene å huske på:

- Du må ha et par ledige sider i passet ditt
- Passet må være gyldig 6 måneder etter du har reist.
- Du må ha en invitasjon fra noen som er autorisert til å gi en slik invitasjon. Typisk overnattingsstedet du skal bo på.
- Du må personlig møte på den russiske ambassaden/konsulatet dersom du ikke får en "fixer" til å gjøre det for deg.

Ellers skulle vel det meste stå på sidene til den russiske ambasssaden i norge:

http://www.norway.mid.ru/visa_02.html

Brezjnev
BrezjnevInnlegg: 11462
31.03.12 21:56
kansas00: Ellers er det viktig å ha på seg passet når man ferdes rundt i russland. Ikke legg det igjen i hotelsafen eller lignende. Russisk politi har en fetish for å kontrollere folk.

Når det gjelder kontroller så er det også greit å ha noen 1000-sedler i lomma, nevnte politimann finner merkverdig ofte et eller annet feil i passet. Som medfører at man blir ilagt en bot, gjerne på 1 000 rubler.

William S
William SInnlegg: 10189
01.04.12 11:11
Brezjnev: Når det gjelder kontroller så er det også greit å ha noen 1000-sedler i lomma, nevnte politimann finner merkverdig ofte et eller annet feil i passet. Som medfører at man blir ilagt en bot, gjerne på 1 000 rubler.

Man er idiot hvis man betaler så mye som et rødt øre til det korrupte politiet i Russland. Man bør true med å ringe den norske ambassaden, det skremmer vekk de fleste korrupte politifolk.  

Brezjnev
BrezjnevInnlegg: 11462
01.04.12 12:26
William S: Man er idiot hvis man betaler så mye som et rødt øre til det korrupte politiet i Russland. Man bør true med å ringe den norske ambassaden, det skremmer vekk de fleste korrupte politifolk.

Det skremmer vekk en del, men man skal ikke være veldig uheldig før man møter på to av de som ikke lar seg skremme. Da ender man fort opp med å bruke ganske mange timer av turen sin i en russisk fengselscelle, fordi man ville spare 200 kroner.

Så får hver enkelt avgjøre hvor prinsippfast/gjerrig man er.

pemykke
pemykkeInnlegg: 2
01.04.12 12:49

Hei!

Dersom du ikke bor i Oslo eller nærheten av Oslo vil jeg anbefale at du bruker et firma som heter visumservice.  www.visumservice.no

De hjelper deg med alle papirer du trenger.  invitasjon fra hotell og selve visumsøknaden til ambasade. Behandlingstid er ca 10-20 dager og pris for denne tjenesten er ca kr 1000,00 pr person.

Hotell å anbefale som ligger veldig sentralt iforhold til serverdigheter er Hotel Oktiabrskaya, Ligovski branch i Nevskij Prospekt, det ligger i den sentrale hovedgata i St.Petersburg og veldig nær jernbanestasjon og metro.

Vil anbefale å besøke Peterhof og Ermitage Luvr i sentrum, bruk google så der du bilder herfra. Håper disse tips er til hjelp for deg.

Larrek
LarrekInnlegg: 4793
01.04.12 12:56
William S: Man er idiot hvis man betaler så mye som et rødt øre til det korrupte politiet i Russland

Etter mange russlandsbesøk selv, og etter å ha snakket med mange som har vært der, velger jeg å tro at dette med purk som presser penger av turister på gata i all hovedsak er rene vandrehistorier.

Det er btw. ingen russisk lov, hverken skreven eller uskreven som sier at turister er forpliktet tl å gå med passet på seg til enhver tid heller.

Larrek
01.04.12 13:45
kansas00: - Du må personlig møte på den russiske ambassaden/konsulatet dersom du ikke får en "fixer" til å gjøre det for deg.

Dette har de nå lempet på, tilbake til slik det var før dvs. at alt kan sendes pr.rekommandert post. ref. andre avsnitt: http://www.norway.mid.ru/visa_01.html

(Innlegget ble redigert 01.04.12 13:49)

Jemimia
01.04.12 14:08
kansas00: Spesielt i den delen med deformte babyer konsverte på glass.

Jøss, det må helt klart skjekkes ut.

Jemimia
01.04.12 14:11
pemykke: Hotell å anbefale som ligger veldig sentralt iforhold til serverdigheter er Hotel Oktiabrskaya, Ligovski branch i Nevskij Prospekt, det ligger i den sentrale hovedgata i St.Petersburg og veldig nær jernbanestasjon og metro. Vil anbefale å besøke Peterhof og Ermitage Luvr i sentrum, bruk google så der du bilder herfra. Håper disse tips er til hjelp for deg.

Har booket hotel Oktiabrskaya nå. Takk for svar!

pemykke
pemykkeInnlegg: 2
01.04.12 14:39

Hei igjen

Noen andre tips for å unngå ubehageligheter er ingen fotografering i metro og heller ikke spise noe mat der.

Skulle du ellers lure på noe er det bare å spørre. Min kone studerte der i fem år og kjenner byen godt.

Kanskje vi treffes der i sommer. Vi har booket dette hotellet fra 23.7 i år

William S
William SInnlegg: 10189
01.04.12 15:11
Larrek: Etter mange russlandsbesøk selv, og etter å ha snakket med mange som har vært der, velger jeg å tro at dette med purk som presser penger av turister på gata i all hovedsak er rene vandrehistorier. Det er btw. ingen russisk lov, hverken skreven eller uskreven som sier at turister er forpliktet tl å gå med passet på seg til enhver tid heller.

Hadde ikke noe problemer med dette i Moskva, det er godt mulig at det er mer utberedt utpå landsbygda eller at det stammer fra 90 tallet hvor Russland var igjennom store omveltninger. 

Larrek
01.04.12 16:48
William S: eller at det stammer fra 90 tallet hvor Russland var igjennom store omveltninger.

Ja, dette med ID-sjekk på gater og torg kom i jeltsinperioden som følge av konfliktene i Tjetejenia og Kaukasus, og som følge av at folk fra diverse løsrevne republikker plutselig ble for utlendinger å regne.

I den sammenheng både var og er det nok fortsatt endel politifolk som ser sitt snitt til å spe på lønna, fra folk som strengt tatt ikke har lovlig opphold i landet.

(Innlegget ble redigert 01.04.12 16:55)

potetlada
potetladaInnlegg: 3418
02.04.12 11:45

Noen tips:
Først og fremst: Ha alltid, alltid på deg passet. Du kan gjerne skrive ut delen lovkodeksen i Russland som omtaler dette, men det er igjen i konflikt med en annen del.. Altså, om du ikke har passet på deg ved en eventuell kontroll risikerer du å tilbringe noen timer i en russisk celle. Det anbefales ikke.

Om du skulle treffe på noen som åpenbart krever penger: spill dum og krev kvittering ("kvitantsija"), det er plenty med folk som bare betaler. Om du derimot ikke blir kvitt dem, betal. Ellers så sitter du noen timer på russisk celle. Det anbefales ikke.

St. Petersburg er ellers rett og slett fantastisk. Ta en tur innom Peterhof med båten som går på elvesiden av Vinterpalasset\Ermitagen.

Ermitagen: må ses. Du rekker ikke alt der inne (en vandrehistorie skal ha det til at det tar 8 år å bruke et minutt ved hver severdighet der inne

Kunstkamera: stikk innom!

Stikk ellers innom: kirken I sentrum “Saviour on the blood”, Peter og Paul-festningen, gå ned Moika-gaten, gå en tur opp Nevskij, stikk innom Gostinij Dvor (kjempesvært gammelt kjøpesenter midt i sentrum, VM i bortkastede kvadratmeter inni der), stikk innom markedet på baksiden av Gostinij Dvor.. Finn en georgisk restaurant, ta deg en hachapuri, en shashlyk (grillspyd) og noen småretter..

Ta forresten en båttur på Neva og området rundt, også på kveldstid, å se broene åpne seg fra vannet er kult nok, det, men det å se kaoset på vannet er nesten bedre

potetlada
potetladaInnlegg: 3418
02.04.12 11:56
William S: Hadde ikke noe problemer med dette i Moskva,

Jeg har selv vært ute for dokumentkontroller, og også vel selvsyn sett at folk har mistet togene sine fordi man stod på prinsippet om ikke å betale korrupte politifolk.

Nå skal det sies at jeg har tilbragt mer tid i Russland enn noen andre her inne, og det er veldig, veldig sjeldent jeg hører om slikt.

Om man ikke ser ut som man er fra Kaukasus, da..

RazorBoy
RazorBoyInnlegg: 2636
26.04.12 15:35

Noen som har bodd privat i Russland her? Jeg har blitt invitert til SPB av en person jeg kjenner til å bo privat.  Jeg har litt vansker med å forstå informasjonen fra konsulatet om invitasjon. Ser ut som at hun må sende søknad til det lokale migrasjonskontoret (Hva nå det er?)

Hva må jeg sende over av informasjon for at hun skal få ordnet denne invitasjonen? 

DereVetHvem
DereVetHvemInnlegg: 3975
26.04.12 16:54

Dette hørtes veldig ymse ut spør du meg. Er det virkelig så mye som skal til for å kunne ta en liten ferietur til Russland?

Larrek
26.04.12 17:19
RazorBoy: Hva må jeg sende over av informasjon for at hun skal få ordnet denne invitasjonen?

Negativt: Du må sende over alt mulig. Det er et langdrygt (måneder) langt byråkratisk helvete for henne å få en slik tillatelse på reglementært vis, med mindre hun betaler seg forbi alle hindringer i det gjennomkorrupte systemet.

Positivt: Ta hennes utgifter og bryderi på dine egne skuldrer. Oppsøk/ring Intourist i Oslo(holder til bak rådhuset), betal 500-800 kroner (husker ikke nøyaktig), og vips du har et visum i hånden som gjør at du kan bo akkurat der du vil. No questions asked.

Larrek
26.04.12 17:20
DereVetHvem: Dette hørtes veldig ymse ut spør du meg. Er det virkelig så mye som skal til for å kunne ta en liten ferietur til Russland?

Yes, reglene er så og si uforandret siden den kalde krigen.

Elstree
ElstreeInnlegg: 1051
26.04.12 17:24
Jemimia: andre spesielle opplevelser?

Mafian styrer der. Alt fra lommetyverier til voldtekter og drap. 

Reis sammen med noen, eller gå ut med noen kjente. Det er ikke så trygt der om ikke du er kjent. Sorry at jeg kanskje skremmer deg, men har en venninne som ble utsatt for et helvet på jord, og tro meg ingen hjelper. Ingen!

DereVetHvem
DereVetHvemInnlegg: 3975
26.04.12 17:32

Helt utrolig! Så mye styr for en liten tur til Russland..

Larrek
26.04.12 17:34
Elstree: Reis sammen med noen, eller gå ut med noen kjente. Det er ikke så trygt der om ikke du er kjent.

Ja, man bør reise sammen med andre, men Russland er slett ikke spesielt farlig for turister.

Mafiaen er mektg innenfor ulike grener av business, hele statsapparatet er en mafia for den del, men den hører til på helt andre plan enn simple lommetyverier fra turister. Moskva kommer langt ned på listen over den slags, sammenlignet med andre europeiske storbyer, som Roma, Paris eller Barcelona.

RazorBoy
RazorBoyInnlegg: 2636
26.04.12 18:01

Takk for nyttig info, Larrek. Det er absolutt ikke det ambassaden sier på sin hjemmeside, men jeg velger selvfølgelig infotourist hvis det er så enkelt.

Bob_Saget
Bob_SagetInnlegg: 30
26.04.12 18:15
RazorBoy: Det er absolutt ikke det ambassaden sier på sin hjemmeside, men jeg velger selvfølgelig infotourist hvis det er så enkelt.

Ja, har bodd privat i Russland flere ganger og kjøpt "support" hos Intourist hver gang. Ser på deres hjemmeside at det koster 965,- inkludert levering og henting av pass og papirer på ambassaden.

Oppholdet skal jo formelt også registreres innen 72 timer, enten på et postkontor(har aldri prøvd det selv) eller på et hotell hvis man ligger der f.eks første natta.

Har snakket med flere som ikke har registert seg også, uten at det har blitt noen problemer av den grunn. Gjør det du føler for.

Larrek
26.04.12 18:22
RazorBoy: Det er absolutt ikke det ambassaden sier på sin hjemmeside, men jeg velger selvfølgelig infotourist hvis det er så enkel

Hehe, vanskelig å forstå for oss nordmenn som bor i et samfunn med lite korrupsjon og byråkrati, men når det kommer til russiske anliggender finnes det to veier ut: En lang og vanskelig men kostnadsfri, og en kjapp som koster en slant.

God tur.

Svans
SvansInnlegg: 244
27.04.12 21:18

Var der i fjor sommer på cruise med RCCL. Mange flotte kirker å se på. Ellers er vel Vinterpalasset et must når man er i St.Petersburg.

Abelsborg
AbelsborgInnlegg: 19778
28.04.12 06:20

Det går ferjer til St. Petersburg fra Stockholm og Helsingfors, når man tar disse kan en oppholde seg i byen 72t. uten visum.

LenaLof
LenaLofInnlegg: 4
12.05.12 18:39

Jeg vet ikke om du allerede har dratt, men utover sighseeingen som er nevnt overnfor anbefaler jeg den tendy og bra asiatiske restaurangen Gloss Café. Det finns også mer å lese om St Petersburg om du klikker deg videre i kategoriene til høyre inne i reisebloggen. (Jeg har bodd i Sverige i mange år, men med alle svenske i Norge så regner jeg med at de fleste forstår hva jeg skriver)

Det finns også en nattklubb i en gammel bunkers e.l. som jeg har hørt mye bra om, men jeg har ikke testet den.

/Lena

Dushanbe
DushanbeInnlegg: 680
13.05.12 13:30

Nå må dere slutte med det maset om korrupt politi. Jeg har vært i Øst-Europa og gamle Sovjet (inkludert Russland) dusinvis av ganger, og aldri blitt stoppet, ei heller hørt om eller sett noen som har blitt stoppet. Du går med en kopi av passet på deg, skal de bøtelegge deg for noen ting som helst krever du å bli tatt med til stasjonen, der de kan ringe ambassaden. Forbannet vrøvl dette med det korrupte politiet. Ja, det var til dels et problem før, men det blir mindre og mindre.

Forøvrig er St. Petersburg en trygg by, men reiser du alene bør du ta alle vanlige forholdsregler, ikke gå alene på dystre steder etter mørkets frembrudd, ikke flash med lommeboken, lær deg noen enkle fraser på russisk og oppfør deg som normalt, så går alt fint.

Nå vet ikke jeg hvordan kvaliteten på hotellet er, men drosjesjåfører er noen jævler i Øst-Europa, og kan komme til å kreve en ublu sum hvis hotellet er fint. Skaff deg en adresse i nærheten, og gå de siste 50 metrene til hotellet.

(Innlegget ble redigert 13.05.12 13:35)

kansas00
kansas00Innlegg: 20369
13.05.12 15:04
Dushanbe: Forbannet vrøvl dette med det korrupte politiet. Ja, det var til dels et problem før, men det blir mindre og mindre.

Kan ikke av personlige erfaringer snakke om hvordan det russisk politiet er i dag.. Derimot da jeg var på reise i russland på nitti-tallet, så opplevd jeg flere politikontroller på jernbanestasjoner, med tilhørende bagasjesjekk og kontroll av reisedokumenter.

Og korrupsjon er nok fremdeles et enormt problem i russisk politi. Selv reisebyråer som operer mot russland advarer mot korrupt russisk politi. 6 av 10 russere stoler ikke på politiet.. og presidenten vil ta en opprydning. Russland er også et av verdens mest korrupte samfunn. Av en liste på 178 land så havner russland så langt ned som på en 154 plass. At det russiske politiet opp til helt nylig har hatt navnet Militsiya er betegnende på deres fremferd. Uansett hvordan de opptrer mot utenlandske turister er nok ikke noe i forhold til det russerne selv erfarer.

Så for å oppsummere.. hvis russisk korrupt er noe vrøvl(slik du hever).. så er det rart til at de har satt i verk tiltak og at myndighetene i russland selv prøver å bekjempe korrupsjon i politiet.

(Innlegget ble redigert 13.05.12 15:15)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg