Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Egenandel på leiebil

NYTT TEMA
Pernillel
PernillelInnlegg: 4163
02.07.14 16:40

Ser at kredittkortet til Norweigan har egenandelforsikring på leielbil hvis man bestiller leiebil med kortet. Er det noen som har brukt denne? Sist gang jeg leide fra Hertz fikk jeg en ekstraregning på 10,000 for en skade de mente jeg hadde påført bilen deres. Etter mye om og men fikk jeg halvert regningen men det var fremdeles sure penger å betale, spesielt siden jeg er 99% sikker på at skaden var der før jeg hentet bilen men siden det var mørkt og midt på natten så jeg den ikke før jeg leverte bilen dagen etter og da var det for sent.

Ville Norwegian-forsikringen dekket dette?

Forfun
ForfunInnlegg: 5377
02.07.14 17:04

I så fall god grunn til å få dette kortet. I USA er dette vanlig, men har ikke sett det her i landet. Jeg er hypernøye på å sjekke at bilen er fri for skader når jeg leier bil. Leier også ofte via agent da det både er billigere leie og ikke minst mye billigere å slippe egenandel.

Har du lest betingelsene på hjemmesiden til Norwegian?

(Innlegget ble redigert 02.07.14 17:05)

Pernillel
PernillelInnlegg: 4163
02.07.14 17:26
Forfun: I så fall god grunn til å få dette kortet. I USA er dette vanlig, men har ikke sett det her i landet. Jeg er hypernøye på å sjekke at bilen er fri for skader når jeg leier bil. Leier også ofte via agent da det både er billigere leie og ikke minst mye billigere å slippe egenandel. Har du lest betingelsene på hjemmesiden til Norwegian?

Vanligvis er jeg ganske nøye med det selv, tar bilder og greier, men akkurat denne gangen var jeg skikkelig sliten og trøtt etter en lang flytur med masse forsinkelser og dessuten var det bekmørkt selv om det selvsagt ikke er noen god unnskyldning når man kan bruke mobilen som lommelykt. Det kom jeg på etterpå.

Såvidt jeg kan se fra Norwegian sine betingelser gjelder forsikringen så lenge bilen er kaskoforsikret og du ikke leier for lenger enn 31 dager (og du ikke kjører i fylla eller gjør noe annet ulovlig). Etter hva jeg har forstått er kaskoforsikring det samme som Collision Damage Waver (CDW) og som er standard på de fleste leiebiler i Europa så den burde ha dekket denne og andre egenandel-skader. Forsikringen koster 240 kroner i året, som er veldig billig i forhold til hva man må betale hos utleierne hvor egenandelforsikringen gjerne beløper seg til et par hundre kroner om dagen (iallefall i Frankrike).

enigma99
enigma99Innlegg: 733
02.07.14 23:46

Høres ut som en bra deal, men det er vanlig med begrensninger i forhold til max egenandel etc.

Mange som brenner seg på egenandelen, bør sjekkes nøye før leie... Bør alltid gå for 0 egenandel / Zero Excess Har nettopp bestilt leiebil i Tyrkia via eleiebil.no / rentalcars, fikk der rimelig leie fra Avis, med null egenandel.

Forfun
03.07.14 10:10
enigma99: Mange som brenner seg på egenandelen, bør sjekkes nøye før leie... Bør alltid gå for 0 egenandel / Zero Excess

Hvorfor null egenandel? Jeg har aldri hatt en skade på en bil. Hvis jeg kræsjer en bil i utlandet koster det meg 10 000 kr i egenandel. Det er helt greit (og mye billigere enn å bulke egen bil). Har tidligere betalt for null egenandel, og det har sikkert kostet meg 10 000 kr, uten å få noe igjen. Litt annet med agentene som selger null egenandel til 20-30% av prisen hvis du bestiller null egenandel i skranken. Ett annet unntak er flere sjåfører og ikke alle er happy med 10 000 kr i egenandel.

Larsabal
LarsabalInnlegg: 10985
03.07.14 11:18
Forfun: Jeg har aldri hatt en skade på en bil.

Nettopp. Derfor er det ekstra kjedelig når det evt oppstår diskusjoner ved avlevering av bil, eller enda verre, etter avlevering, rundt skader på bilen som ikke er notert når du hentet den ut. Det er dessverre mange utleieagenter som spekulerer i dette og prøver seg.

Jeg betaler konsekvent mine leiebiler med AmEx, som har egenandels-eliminering når kortet brukes til billeie.

enigma99
03.07.14 15:04
Forfun: Hvorfor null egenandel?

Enkelt svar; fordi det, som det ofte gjør hvis man leter litt, kostet omtrent nøyaktig det samme som identisk leie fra andre selskap med høy egenandel.

Forfun
03.07.14 18:56
enigma99: Enkelt svar; fordi det, som det ofte gjør hvis man leter litt, kostet omtrent nøyaktig det samme som identisk leie fra andre selskap med høy egenandel.

I følge økonomisk teori er det du sier umulig. Hvis du går på samme selskap vil tilbudet med egenandel være lavere enn uten egenandel. Hvis du har fått samme pris er det bare å prute hardere på alternativet.

enigma99
03.07.14 21:11
Forfun: I følge økonomisk teori er det du sier umulig. Hvis du går på samme selskap vil tilbudet med egenandel være lavere enn uten egenandel. Hvis du har fått samme pris er det bare å prute hardere på alternativet.

Himmel.. Så da lyver jeg eller ? -Jeg forstår ikke helt hvor du vil ?Dette er da ikke så forferdelig viktig ? -men la meg ta det saaakte;

I mitt eksempel brukte jeg da eleiebil.no. Ved å søke på de aktuelle datoene og bilklasse, fikk jeg opp endel alternativer. I dette tilfellet kom Avis opp som gunstigst, ved å ha tilnærmet samme leiepris med 0 egenandel, som bl.a. Hertz og Budget hadde med en ganske høy egenandel. 

Jeg leier bil ofte, og finner nesten alltid slike gode alternativer. 

Men hva du tror om dette i forhold til "økonomisk teori" er meg relativt revnende likegyldig... God sommer :-)

Larrek
LarrekInnlegg: 4786
04.07.14 00:07
Pernillel: Ser at kredittkortet til Norweigan har egenandelforsikring på leielbil hvis man bestiller leiebil med kortet.

Du må tegne forsikringen separat, for ca 250.- pr år. Den trer ikke automatisk i kraft bare fordi kortet brukes til å betale for leiebilen.

Ellers er svartet på spørsmålet ditt ja. det er snakk om en forsikring som skal eliminere egenandelen ved den type skade som du opplevde.

Forfun
04.07.14 10:28
Larrek: Du må tegne forsikringen separat, for ca 250.- pr år. Den trer ikke automatisk i kraft bare fordi kortet brukes til å betale for leiebilen.

Takk for informasjon! Dette er billig. Spesielt i forhold til å betale det de skal ha i skranken, som ofte er like mye som det koster å leie bilen. Ser over at Larsabal skriver at amex også har dette inkludert, men har for tiden ikke firmaavtale, så den er mye dyrere.

Johnsli
JohnsliInnlegg: 13739
07.07.14 00:29

Om man blir trukket i etterkant av å ha leid bil; man får ingen informasjon om det av selskapet, og man får ikke søkt opp noen plass hva man eksakt er trukket for?

Man må i såfall kontakte leiebilfirma med reservasjonsnummer og spørre, er det så?

jjessen
jjessenInnlegg: 166
07.07.14 15:29

Finnes et ennå billigere alternativ en Norwegian kortet. Både Remembercard og Coop Mastercard tilbyr egenandelsforsikring til kr 90 per år.

Selv bruker jeg Amex kortet til SAS som Larsabal og har forsikring via dette, men det kortet koster jo straks litt mere:-)

mickyH
mickyHInnlegg: 12875
12.07.14 08:56
Forfun: Hvorfor null egenandel?

hei

jeg leier bil ca 70 døgn i året i utlandet . og tegner alltid max forsikringer inkludert 0 i egenandel selv om jeg selv er skyld i skade.

dette koster ikke "skjorta" slik du hevder , men kun USD 10-50 pr døgn, avhengig av bil / og hvor i verden du er .

jeg benytter KUN annerkjente byråer, Avis , Hertz O.l

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg