Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvor lenge kan jeg være i utlandet?

NYTT TEMA
djtnt
djtntInnlegg: 4
13.08.14 13:09

Heisann godtfolk!

Tenkt situasjon: jeg selger meg ut av et firma med svært god fortjeneste og pensjonerer meg tidlig (før normal pensjonsalder). Med noen hobbyprosjekter på si, som jeg kan håndtere via internett uansett hvor jeg er, ønsker jeg å reise rundt i verden hele tiden, f.eks. 30 til 90 dager i forskjellige land og verdensdeler, evt. lengre hvis jeg liker meg spesielt godt ett sted (kanskje opptil 6 mnd).

I denne tenkte situasjonen: Hvor lenge kan jeg oppholde meg utenfor Norge uten å miste rettighetene jeg har som norsk statsborger når jeg teknisk sett ferierer 100% av tiden, resten av livet?

Snute
SnuteInnlegg: 695
13.08.14 18:05
djtnt: I denne tenkte situasjonen: Hvor lenge kan jeg oppholde meg utenfor Norge uten å miste rettighetene jeg har som norsk statsborger når jeg teknisk sett ferierer 100% av tiden, resten av livet?

Det ser ut som det en en grense på 1 år eller mer enn 6 måneder i året i to eller flere påfølgende år. Om du er vekk lenger, kan du fortsatt beholde en del rettigheter ved å betale inn til folketrygden - det er beskrevet 3 forskjellige satser i linken.

kansas00
kansas00Innlegg: 19694
13.08.14 18:09
djtnt: I denne tenkte situasjonen: Hvor lenge kan jeg oppholde meg utenfor Norge uten å miste rettighetene jeg har som norsk statsborger når jeg teknisk sett ferierer 100% av tiden, resten av livet?

Pensjonen din kan du ta med deg til landet du flytter til.. Alle andre ytelser/rettigheter vil du miste (eksempelvis rett til bruk av norske helsevesen m.m.). Bor du mer enn halvparten av året utenfor landet, så blir du meldt ut av folketrygden. 

djtnt
djtntInnlegg: 4
14.08.14 11:41

Tusen takk for hjelpen :)

bbonga
bbongaInnlegg: 3998
16.08.14 00:29

En annen ting du må tenke på er at en vanlig reiseforsikring gjelder for reiser med varighet inntil 7 uker. Kan nok variere noe. Spesialreiseforsikring utover dette er svindyrt. Du trenger da en helseforsikring i landet du oppholder deg i. Hvis ikke du har det kan du fort ende med milliongjeld hvis noe skulle skje.

Valdriss
ValdrissInnlegg: 7509
16.08.14 06:49
bbonga: . Du trenger da en helseforsikring i landet du oppholder deg i. Hvis ikke du har det kan du fort ende med milliongjeld hvis noe skulle skje

Det er ikke riktig.

Over 6 mnd. i annet land betyr at du ma amelde utflytting,
og mister retten til helsevesenets tjenester.

Det koster dog kun ca. 7.000.-/aar aa bli medlem i Folketrygda,
slik at du opprettholder dine rettigheter. Jeg prater av erfaring.
Maa du innlegges paa sykehus i landet du bor, maa du betale
kontant og ta vare paa kvitteringene, og du faar opptil ca.3000.-/dag refundert. ( Trolig litt over 3000 ettersom min
brosjyre er noen aar gammel.)
Obs at i f.eks. USA rekker ikke dette langt, kostnad/doegn
over 50.000 NOK iflg. forsikr.selskapene. I Oesten derimot
vil dette beloepet vaere tilstrekkelig i de fleste land, men
det kan likevel vaere lurt aa sjekke disse prisene.

Bac0n
Bac0nInnlegg: 1
09.03.15 04:45

http://www.udi.no/ord-og-begreper/a-miste-en-permanent-oppholdstillatelse/du-har-vart-for-lenge-i-utlandet/ En del av reglene står her.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg