Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

TAX i USA

NYTT TEMA
cnordmyr23
cnordmyr23Innlegg: 7
03.02.15 14:21

Reiser til New York om 21 dager. Så lurte jeg på om noen vet hvor mye moms/tax man må betale? Jeg skal ikke på noe storshopping, vil si det dyreste jeg har tenkt å kjøpe er en klokke til 1300. Men er fortsatt redd for at momsen/taxen skal komme opp i litt. 

Larsabal
LarsabalInnlegg: 10950
03.02.15 14:56

In New York City, total sales tax is 8.875%

Denne taxen vises ikke på prislappen i butikken, du må selv beregne totalprisen.

Minikongen
MinikongenInnlegg: 7295
03.02.15 14:57

Shoppers in New York Cityshould know that most prices don't include sales tax. Purchases made in New York City are subject to both New York City (4.5%) and New York State (4.375%) sales tax. Combined, most purchases are subject to a8.875% sales tax.

Items excluded from sales tax:

Clothing & shoes under $55 Clothing & shoes under $110 are exempt from New York State and NYC tax (but still subject to 4.375% NY State tax) food items purchased at grocery stores (though prepared foods are taxed) prescription drugs

Google er en fin ting, tok meg 5 sekunder av å finne ut dette.

cnordmyr23
03.02.15 14:59

Okei :) Tusen takk! Vet du hvordan man regner det ut? La oss si jeg skal kjøpe en klokke til 1300, hva skriver jeg da?

Larsabal
03.02.15 15:04
cnordmyr23: La oss si jeg skal kjøpe en klokke til 1300, hva skriver jeg da?

skriver hvor?

Påslaget kommer automatisk i kassen og du drar kortet akkurat som hjemme på REMA1000. Beløpet er bare ikke det som sto på prislappen, det er 8,875% høyere, så fremt det ikke er en vare som faller inn under unntakene beskrevet av minikongen.

cnordmyr23
03.02.15 15:15

Åå :) jeg mente hvordan kan jeg regne det ut, hva er 8.875% høyere?

Semb-klasse
Semb-klasseInnlegg: 864
03.02.15 16:38
cnordmyr23: Åå :) jeg mente hvordan kan jeg regne det ut, hva er 8.875% høyere?

Prislapp i butikk x 1,08875

Someone
SomeoneInnlegg: 24616
04.02.15 10:34
cnordmyr23: Åå :) jeg mente hvordan kan jeg regne det ut, hva er 8.875% høyere?

Lærer man ingenting i mattefaget på skolen lenger?

cruisecontrol
cruisecontrolInnlegg: 1751
04.02.15 13:01

1300*8,87%/100=115.31 kr 

Altså så betaler du 1415,31 NOK i ditt eksempel.

Enkleste er at du bare plusser på det du skal kjøpe med 10%

1300 pluss 10% som er da 130 kr som blir 1430 kr..

sentry4
sentry4Innlegg: 4228
04.02.15 14:20
cruisecontrol: Enkleste er at du bare plusser på det du skal kjøpe med 10%

???

Det enkleste er vel å legge til 8,875%, er det ikke? Da blir det riktig også...

Someone
SomeoneInnlegg: 24616
04.02.15 17:46
sentry4: ???
Det enkleste er vel å legge til 8,875%, er det ikke? Da blir det riktig også...

Nå ser det ut som trådstarter såvidt klarer den lille gangetabellen, så tror vi må holde det enkelt uten bruk av komma

Forfun
ForfunInnlegg: 5281
04.02.15 17:59

Litt usikker på at 10% også blir for komplisert. Bare å betale det som står på kassa, noe som er litt dyrere enn prislappen.

cruisecontrol
04.02.15 21:24
sentry4: ??? Det enkleste er vel å legge til 8,875%, er det ikke? Da blir det riktig også...

Enklere bruke 10% enn 8.87% mener jeg...

sentry4
04.02.15 21:37
Someone: Nå ser det ut som trådstarter såvidt klarer den lille gangetabellen, så tror vi må holde det enkelt uten bruk av komma

Du har sannsynligvis rett, så da er det kanskje greiest å si at alt koster noe mer enn det som star på prislappen.

VivaLV
VivaLVInnlegg: 30618
04.02.15 23:26

Slitsomt med den skatten i USA som ofte(st) ikke er oppgitt. Har mang engang stått der med dollaren når jeg skulle kjøpe noe jeg trur har kostet $0.99 og ventet på centen og så må jeg betale $1.06 isteden.

Varierer forøvrig fra stat til stat og enkelte kjeder har jo tax-free dager og slikt med jevne mellomom. Ser ut som vi også har harmet etter USA der siden jeg oftere og oftere ser momsfrie dager i Norge.

sabre2
sabre2Innlegg: 12799
06.02.15 12:02

Hva i allverden er slitsomt med det når en vet det?

Forøvrig slipper en salestax ved bestilling på nett såsant firmaet ikke har utsalg i den staten du bestiller til. Og ofte slipper du også unna frakt og får det levert på døra. OBS, gjelder ikke fra CA.

Avery
AveryInnlegg: 2860
09.02.15 10:44

Virker som trådstarter spør hvor mye han kan handle for i USA før han må betale skatt/moms/mva/toll/whatever når han kommer hjem til Norge? Og hvor mye han evt må betale for klokka til 1300 kroner?

Jarl_erik
Jarl_erikInnlegg: 40
10.02.15 17:04

Forøvrig så kan man ta med seg elektronikk for inntil 6000 NOK med seg hjem uten å måte betale ekstra toll på det.

Har selv sluppet igjennom med mye mer enn det, men da har jeg tatt det i bruk før jeg reiste hjem til Norge.

Kamera, linser, iPhone, klokke osv..

Pleier som regel å spørre, hvor mye jeg må betale med moms inkludert, før jeg går til kassen. Så vet jeg sånn ca hvor mye jeg må ut med i forkant.

Macho-Morten
Macho-MortenInnlegg: 1655
10.02.15 20:02
sabre2: Hva i allverden er slitsomt med det når en vet det?

Det er slitsomt fordi man regne på ting selv om man i utgangspunktet har fått en pris det for oss er naturlig å forholde oss til.

En annen ting som er slitsomt, selv om man vet at det kommer, er hvis man skal gjøre opp en regning etter et restaurantbesøk, og man er flere. Det naturlige for nordmenn er jo å finne det man selv har spist og drukket for, og finne fram penger for dette. Så kommer man plutselig på at man skal jo betale sin del av taxen, som står lenger nede, i tillegg til sin andel av tipsen, som man ofte må regne ut selv. Skal man betale med kort, er man vant til å taste inn et totalbeløp som inkluderer tips, men her skal man be personalet taste inn totalen (tax og grunnpris) som du har regnet ut, for så å legge til tips selv før du slår inn koden. Puh...

En aldri så liten utblåsning, bare. Jeg skal til USA igjen til sommeren og må forberede meg. Bortsett fra akkurat disse tingene, er landet et strålende reisemål!

cruisecontrol
10.02.15 21:07
Macho-Morten: Det er slitsomt fordi man må regne på ting selv om man i utgangspunktet har fått en pris det for oss er naturlig å forholde oss til.

Etter at man har "driti seg ut" ett par ganger så lærer man fort å legge på TAX...

Jeg skjønte ikke en dritt de første gangene hvorfor det ble dyrere enn prislappen,men som sagt skjedde 2 ganger så satt den.

Verre er det ikke.....

Hmm,Merker det kribler etter en ny tur til Orlando igjen.. Ungene mine og jeg trives godt der!

sentry4
10.02.15 23:28
Macho-Morten: En annen ting som er slitsomt, selv om man vet at det kommer, er hvis man skal gjøre opp en regning etter et restaurantbesøk, og man er flere. Det naturlige for nordmenn er jo å finne det man selv har spist og drukket for, og finne fram penger for dette. Så kommer man plutselig på at man skal jo betale sin del av taxen, som står lenger nede, i tillegg til sin andel av tipsen, som man ofte må regne ut selv.

Fri og bevare meg vel! Vi deler alltid likt på dem som skal betale. Er vi to familier er vi to som skal betale, og da deles regningen på midten.  Tre familier: dele i tre like deler.  Ferdig med det.  Livet er for kort til å finregne på småpenger!

cruisecontrol
11.02.15 12:11
sentry4: Fri og bevare meg vel! Vi deler alltid likt på dem som skal betale. Er vi to familier er vi to som skal betale, og da deles regningen på midten.  Tre familier: dele i tre like deler.  Ferdig med det.  Livet er for kort til å finregne på småpenger!

100% enig

Virker som mange bare må lage eller skape problemer som ikke eksisterer. DET er håpløst

man lager ikke problemer som ikke eksisterer,da er man passe tjukk i huet..

Og hvis ikke 2 familier som er på ferie sammen klarer dele en simpel restaurant regning,vel da burde de reist på ferie hver for seg....

Larsabal
11.02.15 13:37
Macho-Morten: selv om man i utgangspunktet har fått en pris det for oss er naturlig å forholde oss til.

der har du det, "det for oss er naturlig". Amerikanerne, eller andre rundt i verden for den del, tar lang fart i hva som er normalt for oss. 

When in Rome, do as the romans :-)

sentry4
11.02.15 20:01
Larsabal: When in Rome, do as the romans :-)

Hehe.  Så for en tid siden et intervju med en nordmann som bodde i Spania, og han var oppgitt over det var kommet så mange utlendinger i borettslaget der han bode. "Spanjoler og sånn".

Ellers kan jeg ikke si jeg har hørt mange besøkende nordmenn klage over at tax ikke star på prislappen.  Lurer på om jeg bare kjenner over gjennomsnittet intelligente mennesker eller om det faktisk er relativt enkelt å forstå systemet selv om det er noe ulikt det vi er vant med fra Norge ;-)

Macho-Morten
11.02.15 23:22
sentry4: Fri og bevare meg vel! Vi deler alltid likt på dem som skal betale. Er vi to familier er vi to som skal betale, og da deles regningen på midten. Tre familier: dele i tre like deler.

Klart dere gjør, men det er ikke alle som deler den tanken. Problemet her var imidlertid ikke å finne ut hva enhver skal betale, men hva enhver skal betale "i tillegg" til det en i utgangspunktet skal betale.

Macho-Morten
11.02.15 23:24
cruisecontrol: Etter at man har "driti seg ut" ett par ganger så lærer man fort å legge på TAX...

Poenget mitt var ikke at man plutselig blir stående og ikke kan betale for seg, men at man blir tvunget til den evinnelige hoderegninga hele tiden. Det er småtteri, men det kan irritere.

Skjønner ikke helt hvorfor dette ikke kan løses ved at de oppgir prisen inkludert tax, for så å slenge på en linje "hvorav $x,xx er tax". Meeen det spiller ingen rolle, man koser seg i Ammerika uansett.

sentry4
12.02.15 14:38
Macho-Morten: Problemet her var imidlertid ikke å finne ut hva enhver skal betale, men hva enhver skal betale "i tillegg" til det en i utgangspunktet skal betale.

20% i tillegg.  Simple as that.

sabre2
13.02.15 10:34

På mange restauranter er det angitt på regninga hvor mye 15-18 og 20% gratitude utgjør.

Men i USA er det så rimelig å spise ute for en nordmann at det ikke betyr så mye.

sentry4
13.02.15 13:31

Litt off topic, kanskje, men nå er faktisk "normal" tips i USA 18%, og f.eks. i NY kanskje til og med 20%. 

Jeg synes hele tips-ordningen er en uting, men sånn er det bare. Jeg er forøvrig heller ingen fan av valet parking slik det praktiseres mange steder, men den diskusjonen kan vi ta i en egen tråd.

sabre2
13.02.15 19:55

Etter mange år i USA har jeg fått med meg det, ville bare fortelle hvordan det praktiseres utenfor turistområdene i FL.

Så da er det heller ikke noe problem om en føler at hoderegning er en utfordring.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg