Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Utveksling: Australia vs USA

NYTT TEMA
MiriamLinnea
MiriamLinneaInnlegg: 17
13.07.15 21:16

Hei! Jente på 16 år som sterkt vurderer utveksling til neste år. Da går jeg andre året på videregående, og skal altså bo til en vertsfamilie og gå på skole der ett år. De to landene jeg har mest lyst å utveksle til er Australia og USA. Jeg skriver dette innlegget for å få tips om hva jeg bør velge. Hvis noen selv har vært i ett av disse landene, har utvekslet dit selv, eller kjenner noen som har utvekslet dit setter jeg stor pris på bidrag :)

jeg har hørt mye bra om utveksling til USA, men har også hørt mange historier som har fått meg til å tvile. Kjenner ingen som har vært på utveksling i Australia, men har hørt veldig mye positivt om kulturen. 

Spørsmål jeg lurer på er:

Hvordan har dere opplevd kulturen?

har dere hørt mye positivt om utveksling til disse landene?

Er det enkelte deler av landene dere anbefaler mer enn andre?

Hvilken utvekslingsorganisasjon bør jeg velge?

Har Australia samme skoleordning som USA? (High School, College osv)

Hvilket land har de beste skolene?

Noe annet du vet som kan være med på å avgjøre valget mitt? :)

SETTER PRIS PÅ ALLE BIDRAG!❢  ❥ ♡ 

Avery
AveryInnlegg: 2860
17.07.15 18:24

Jeg har vært i over halvparten av statene i USA og bodd i Australia. Det er to digre land med enorme forskjeller innad. Se for deg at noen spør hvordan skolene er i Europa. Det som er standard i Norge er ikke det samme som i Spania, Hellas eller Latvia. Det som er standard i LA behøver ikke være den samme som i Montana, Texas og New York. 

Grovt sett kan man si at vestkysten og nordøstkysten er de mest liberale statene i USA som igjen er mest likt det vi er vant med her hjemme. Alt mellom er ofte konservativt og dypt religiøst, spesielt på landsbygda. Havner du i en svært kristen familie er det for eksempel ikke spesielt populært om du drikker alkohol, har sex, er ute sent osv. Forvent også kirkebesøk hver søndag. Det er viktig at du forteller dine preferanser på dette punktet til utvekslingsorganisasjonen du bruker. 

Før du bestemmer deg for USA bør du undersøke nøyaktig hvor i USA skolene du kan havne på ligger. Kom gjerne tilbake her og spør konkrete spørsmål om de ulike stedene. Det er stor forskjell på Chicago og Grand Forks. 

Jeg kjenner flere som har studert i USA og alle synes det var en bra opplevelse. Noen var uheldige med vertsfamilien, men fikk raskt bytte til noen mer passende. Noen har god kontakt med familien sin fortsatt og de besøker hverandre regelmessig. 

I Australia er det litt det samme. Havner du i outbacken midt i landet er det ikke mye å finne på. Havner du på vestkysten (Perth) er det umulig å se andre deler av landet på budsjett (tar vel en 4-5 timer å fly derfra til Sydney). Havner du imidlertid på nordøstkysten (Gold Coast) vil du få en riktig så bra opplevelse. Australierne er langt mer laid backe enn amerikanerne, langt mer liberale og klima er i snitt bedre enn USA sett med norske øyne.

Noen skoler (kan være det er ungdomsskoler) har skoleuniformer, men dette er ikke noe å bruke for mye tid på. De har samme utdanningssystem som oss (dvs ungdomsskole, vgs, universitet). 

Ulempen med Australia er at det tar sinnssykt lang tid å komme seg dit, pluss at det er relativt dyrt, så ikke forvent mye besøk fra Norge. Til USA er det både kortere og billigere å reise. 

Hva du bør velge er helt til opp til hvordan du er, hva slags fritidsinteresser du har og hvor du eventuelt kan havne. Jeg ville nok valgt USA utelukkende på grunn av avstanden og tilgjengeligheten til Norge. Du tror kanskje foreldrene dine er noe herk nå, men du vil bli overrasket over hvor mye du vil savne dem etter noen måneder i et fremmed land :)

MiriamLinnea
19.07.15 00:14

Avery:

Tusen takk for stort bidrag, hjalp meg faktisk såå mye! 

Nå står dt mellom Australia feks Goald Coast, og USA feks california (med mindre du anbefaler andre steder etter det jeg skal skrive nå) 

du sa valget mitt henger på hvordan jeg er og dette er meg: Sporty og sosial jente som liker nesten all slags sport og driver med fotball, klatring og dans. Jeg liker frihet til å være sent ute på kveldene og sier ikke nei til en fest. er ikke religiøs. Jeg elsker å bli kjent med nye folk, og liker folk som er frempå/sosial/lite sjenerte.

det at jeg ikke kan forvente å få så mye besøk hvis jeg velger Australia stemmer ikke i min situasjon da familien min har store øsnker om å få reise dit :-) 

jeg vet det er litt mye å be om men lurer på om du kan anbefale ett av stedene mere enn det andre, da jeg har veldig lite anelse om hvordan disse stedene skiller seg. 

MiriamLinnea
19.07.15 00:14

Avery:

Tusen takk for stort bidrag, hjalp meg faktisk såå mye! 

Nå står dt mellom Australia feks Goald Coast, og USA feks california (med mindre du anbefaler andre steder etter det jeg skal skrive nå) 

du sa valget mitt henger på hvordan jeg er og dette er meg: Sporty og sosial jente som liker nesten all slags sport og driver med fotball, klatring og dans. Jeg liker frihet til å være sent ute på kveldene og sier ikke nei til en fest. er ikke religiøs. Jeg elsker å bli kjent med nye folk, og liker folk som er frempå/sosial/lite sjenerte.

det at jeg ikke kan forvente å få så mye besøk hvis jeg velger Australia stemmer ikke i min situasjon da familien min har store øsnker om å få reise dit :-) 

jeg vet det er litt mye å be om men lurer på om du kan anbefale ett av stedene mere enn det andre, da jeg har veldig lite anelse om hvordan disse stedene skiller seg. 

Avery
AveryInnlegg: 2860
19.07.15 09:55

Amerikanerne er det motsatte av oss nordmenn. Vi er ofte inneslutta, beskjedne og vanskelig å få kontakt med, mens amerikanerne er utadvente, har selvtillit og veldig lett å få kontakt med. Setter jeg meg ned på en barddisk i Norge kan jeg gå hele kvelden uten å prate med noen, men gjør jeg det samme i USA har jeg fått ti venner for livet. Sånn er det til dels i Australia også. Veldig avslappa væremåte og lett å få kontakt med. 

Australia er mer liberale når det kommer til ungdom og alkohol. Aldersgrensa for å drikke er vel der 18 år, mens den er 21 i USA. 

California kan fort bli "for stort", altså vanskelig å føle seg ordentlig hjemme. LA er for eksempel egentlig ikke én storby med et sentrum som vi er vant med her hjemme, men fem storbyer uten "sentrum". På kysten i Australia er byene mindre, men mer europeeiske. 

Selv om jeg ikke har opplevd noe selv på mine mange turer til USA så er kriminalitet et større problem der enn for eksempel i Australia. 

Magefølelsen min sier Australia, men du må nesten tenke gjennom dette nøye selv. Det finnes masse info på nettet om dette. Google er din venn!

elkali
elkaliInnlegg: 1
01.01.18 23:25

hei! jeg vurderer sterkt å dra på utveksling, og da særlig til Australia. og har veldig lyst til å vite om du valgte å dra til Australia, og skrive litt om hvor, hvilken organisasjon osv. :)

Klikk for å gå tilbake til toppen