Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Alkoholforbud på fly?

NYTT TEMA
Fjellreven
FjellrevenInnlegg: 11438
22.09.15 21:11

I følge en undersøkelse ønsker 1 av 3 forbud mot å servere alkohol på fly.

Link

Det har skjedd enkelte episoder hvor passasjerer har laget problemer som har ført til at fly har måttet foreta en uforutsatt landing.

Men dette skjer heldigvis ikke ofte. Jeg mener det er godt å slappe av på en lengre eller kortere flytur med en øl eller en god vin til maten.

Bør man slutte å selge alkohol ombord i fly?

Hva mener dere?

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 45290
22.09.15 21:31

Lurte på om det var en gammel artikkel, men det er vel slike kvasi-debatter som VGTV holder på med...

Det finnes undersøkelser som sier at noen ønsker barnefrie fly, andre ønsker alkoholfrie fly - folk sier mye rart i slike undersøkelser.

Har vel også inntrykk av at passasjerene drikker mindre nå enn før - tidligere var det litt ekstra stas - nå er det mer som en bussreise i luften.

Fjellreven
22.09.15 21:35
DrSchwei: Har vel også inntrykk av at passasjerene drikker mindre nå enn før - tidligere var det litt ekstra stas - nå er det mer som en bussreise i luften.

Det er jeg enig med deg i. Nå er det jo helt "dødt" på flyene. Tidligere var det i det minste litt liv etter at maten var fortært og vinflaskene var tømt.

Cityvenn
CityvennInnlegg: 11775
22.09.15 21:38
Fjellreven: Bør man slutte å selge alkohol ombord i fly? Hva mener dere?

Selvsagt burde selskapene kunne selge\servere ei lovlig vare.

Like dumt som å skulle forby grønne benklær.

DrSchwei
22.09.15 21:45
Fjellreven: Nå er det jo helt "dødt" på flyene. Tidligere var det i det minste litt liv etter at maten var fortært og vinflaskene var tømt.

Ja,, har reist to ganger til det som er nesten "Syden" i år, Malaga og Varna. Det var noen som kanskje bestilte alkohol en, maks to ganger, i tillegg til første servering. De aller fleste drakk ikke alkohol i det hele tatt.

Dessuten har jo de fleste selskaper ut fra Norge sluttet å dele ut gratis alkohol på turistklasse,utenom en drikk til maten, i høyden,  så det potensielle problemet er der ikke mer.

Fjellreven
22.09.15 21:48
DrSchwei: Ja,, har reist to ganger til det som er nesten "Syden" i år, Malaga og Varna. Det var noen som kanskje bestilte alkohol en, maks to ganger, i tillegg til første servering. De aller fleste drakk ikke alkohol i det hele tatt. Dessuten har jo de fleste selskaper ut fra Norge sluttet å dele ut gratis alkohol på turistklasse,utenom en drikk til maten, i høyden, så det potensielle problemet er der ikke mer.

Har også opplevd det samme; at flyturene nå har blitt mye kjedeligere enn de var. Man får maks ett glass vin,eventuelt en påfylling ved kaffeserveringen. Men da er det slutt.

Sist jeg reiste med TAP fra Oslo til Lisboa dristet jeg meg rett nok å gå bak å spørre om mer øl når jeg likevel skulle på toalettet. Det var helt uproblematisk :)

Forfun
ForfunInnlegg: 5381
22.09.15 22:15

I jobbsammenheng holder jeg meg unna alkohol på fly. Men når jeg drar på ferie er ett glass vin ett godt tegn på at ferien begynner. Vil savne det. Med unntak av noen russere har ikke fulle folk på fly vært noe problem. Men helt ok at det er maks to enheter. 

Israel12points
Israel12pointsInnlegg: 3437
23.09.15 01:30
Fjellreven: Bør man slutte å selge alkohol ombord i fly?
Hva mener dere?

Frista til å si nei ettersom jeg er blitt spyd ned og en annen gang fra Athen til Oslo sextrakassert av ei overkåt dame som hadde passert 50... etter nesten 4 timer i lufta med henne så var jeg så stiv i kroppen som det mulig er å bli , og nei da , jeg tenker ikke på der nede men resten av kroppen.

På en restaurant kan fulle folk som ikke oppfører seg kastes ut , litt sjeldnere det skjer på et fly.

Someone
SomeoneInnlegg: 24773
23.09.15 09:55

Da er det bare snu undersøkelsen rundt og konstatere at 2 av 3 ikke har noe ønske om alkoholforbud på fly

fargerik
fargerikInnlegg: 53212
23.09.15 10:32
Someone: Da er det bare snu undersøkelsen rundt og konstatere at 2 av 3 ikke har noe ønske om alkoholforbud på fly

Det var faktisk også min første tanke.

Liker dårlig folk som drikker seg fulle og er forstyrrende, men dette skjer så sjeldent at det ikke er noe problem.

cruisecontrol
cruisecontrolInnlegg: 1961
25.09.15 09:33
fargerik: Liker dårlig folk som drikker seg fulle og er forstyrrende, men dette skjer så sjeldent at det ikke er noe problem.

Enig med deg.

Og når den ene av 10 000 er idiot så fikser kabin personalet den personen lett eller får hjelp av noen passasjere.

Aldri på noen av mine mange flyreiser opplevd at noen blir så drita at de blir høylytte og ufine.

Avery
AveryInnlegg: 2860
25.09.15 12:10

Jeg har hatt nok av dårlige opplevelser av folk som ikke kan oppføre seg etter å ha drukket på fly. Det er alt fra vold mot ektefelle til oppkast til plagsom oppførsel mot medpassasjerer/besetning.

Selv drikker jeg aldri på fly. Ikke på grunn av noe spesielt, jeg bare drikker ikke mye generelt.  

Likevel, å nekte majoriteten noe fordi et mindretall ikke klarer å kontrollere seg selv, er jeg motstander av. 

fargerik
25.09.15 12:58
Avery: Selv drikker jeg aldri på fly. Ikke på grunn av noe spesielt, jeg bare drikker ikke mye generelt.

Når jeg er parkert foran et TV i et fly i 11- 12 timer, vil jeg se på filmer og kose meg med øl og nøtter.

BASTA!!

Folk rundt meg interesserer meg ikke, jeg ønsker IKKE kontakt, og vil bare være i fred, trøkke headsett på knotten, se på film, spise godteri og nippe til øl.

(Innlegget ble redigert 25.09.15 13:00)

Avery
AveryInnlegg: 2860
25.09.15 14:13
fargerik: Når jeg er parkert foran et TV i et fly i 11- 12 timer, vil jeg se på filmer og kose meg med øl og nøtter.

I det siste har jeg ofte hatt leiebil i det landet jeg besøker og det er også en grunn til at jeg lar være å drikke. Dessuten er øllet alltid varmt på fly - i hvert fall aldri kjøleskap-kaldt. Med brusen kan man i hvert fall hive noen isbiter oppi...

sirjoss888
sirjoss888Innlegg: 12923
25.09.15 15:11

Jeg bestiller alltid 4-5 øl på en flytur, selv om den bare varer i 2-3 timer. Disse bestiller jeg stort sett på en gang siden det går en stund mellom hver gang de kommer med tralla. Da jeg uansett bare leser aviser å drikker øl tviler jeg på at det sjenerer mine medpasasjerer noe særlig.

Fjellreven
25.09.15 19:56
Israel12points: sextrakassert av ei overkåt dame som hadde passert 50..

Det finnes nok av damer over 50 som man gjerne vil bli sextrakassert av.....

vif_support
vif_supportInnlegg: 4927
28.09.15 09:42
Fjellreven: Bør man slutte å selge alkohol ombord i fly? Hva mener dere?

Vel, når man flyr charter til Gran Canaria så får man alltid noen lassiser som blir høylytte og dritings. Dette er selvfølgelig folk fra det lavere samfunnslag som har klart å skrape sammen noen slanter til en billigbillett til Kanariøyene.

Disse folka hadde nok hadde hatt godt av å drikke vann, men dem er selvfølgelig fulle før de går på flyet. Folkene på flyplassen burde heller bortvise folk før de går på...

(Innlegget ble redigert 28.09.15 09:43)

fargerik
28.09.15 12:16
vif_support: dem er selvfølgelig fulle før de går på flyet. Folkene på flyplassen burde heller bortvise folk før de går på...

Uten å sette karakteristikker på grupper av folk...ja, det er nok helst de som drikker seg fulle før de går på flyet som ødelegger.

Men det blir nok vanskelig å håndheve en avvisningspolicy overfor folk som er fulle ved Gate også, for mange er jo ganske snille og rolige også i fylla.

Det er OK for meg dersom Cabin Crew er litt restriktive med å servere sprit til folk som er på opptur og starter festen når de kommer ombord.

(Innlegget ble redigert 28.09.15 12:16)

Up-the-ra
Up-the-raInnlegg: 3892
28.09.15 19:56
fargerik: Det er OK for meg dersom Cabin Crew er litt restriktive med å servere sprit til folk som er på opptur og starter festen når de kommer ombord.

Jeg tror vi kan anse dette som fasiten.

I jeg har sett debatter om det samme andre steder, og da blir det gjerne trukket frem at alkohol ikke er barnevennlig. Jeg merker at jeg begynner å bli lei av at enkelte ser ut til å forvente at alle andre skal oppføre seg som om man er i en Disney-film med en gang barn er i nærheten.

kansas00
kansas00Innlegg: 20285
28.09.15 21:16
Fjellreven: Hva mener dere?

(Innlegget ble redigert 28.09.15 21:16)

DrSchwei
29.09.15 11:00

NRK Ytring kjører i vei og gir Actis full spalteplass basert på en propagandaaktiv spørreundersøkelse. Blir litt oppgitt...

http://www.nrk.no/ytring/til-syden-uten-sprit-1.12572423

Jazzeron
JazzeronInnlegg: 13205
29.09.15 11:14
DrSchwei: NRK Ytring kjører i vei og gir Actis full spalteplass basert på en propagandaaktiv spørreundersøkelse. Blir litt oppgitt...

Helt håpløst ja.

Jeg har flydd ganske så mye, og aldri opplevd overstadig berusede personer. Forekommer dette KUN på charter? Noen som vet?

Ellers vil jeg bare gjenta hva someone sier lenger opp her, 2 av 3 vil ikke ha alkoholforbud på fly;)

Fjellreven
29.09.15 11:22
DrSchwei: NRK Ytring kjører i vei og gir Actis full spalteplass basert på en propagandaaktiv spørreundersøkelse. Blir litt oppgitt...

Når man kommer fra en familie med lang historie innen politikken så får man bruke media som mikrofonstativ uten at noen tar til motmæle....

Marte kan drikke brus så kan vi andre drikke det vi vil. Verre er det ikke.

WCKD
WCKDInnlegg: 125
29.09.15 11:30

Et generelt alkoholforbud på fly ser jeg ingen grunn tid og all den tid alkohol ikke lenger er gratis bak hos oss vanlige dødelige lenger ser jeg enda mindre grunn til dette.

Det jeg kunne vært med på er forbud mot alkoholsalg før f.eks. kl 12. Det er noget spesielt når folk sitter og drikker cognac klokken 8 om morgenen på vei til Alanya.

Slikkepott
SlikkepottInnlegg: 8600
29.09.15 11:39
WCKD: bak hos oss vanlige dødelige

De fattige og de syke, som vi der fremme kaller dere for :)

DrSchwei
29.09.15 15:45
WCKD: cognac klokken 8 om morgenen på vei til Alanya.

Skal man dit, så er det nok ingen vei utenom å drikke nok for å menge seg med resten av turistene og samtidig beholde et visst hummør.

WCKD
WCKDInnlegg: 125
30.09.15 08:55

Om ingen hadde drukket på flyet før klokken tolv hadde man jo ikke hatt behovet for å "holde tritt" med sine medpassasjerer.

DrSchwei
30.09.15 09:20

Som sagt - har sett veldig lite "fyll" på Syden-fly de siste årene. Folk reiser mer og den ene charterferien i året der alt skal skje er ikke lenger så vanlig. Det er også flere som er bevisst på opplevelser, kultur og andre ting som kan glede på en ferie enn mest mulig drikke.

vif_support
vif_supportInnlegg: 4927
30.09.15 09:52
DrSchwei: Som sagt - har sett veldig lite "fyll" på Syden-fly de siste årene. Folk reiser mer og den ene charterferien i året der alt skal skje er ikke lenger så vanlig. Det er også flere som er bevisst på opplevelser, kultur og andre ting som kan glede på en ferie enn mest mulig drikke.

He he, ikke på flyene til Kanariøyene. Jeg har dratt dit endel. Alltid har du noe slask på flyet. Halve kundemassen til NAV og kriminalomsorgen tilbringer jo vinteren der nede. 

Men enig i at det er mindre fyll og fanteri på andre charter destinasjoner... 

Andropov
AndropovInnlegg: 33274
30.09.15 10:05
Israel12points: Frista til å si nei ettersom jeg er blitt spyd ned og en annen gang fra Athen til Oslo sextrakassert av ei overkåt dame som hadde passert 50... etter nesten 4 timer i lufta med henne så var jeg så stiv i kroppen som det mulig er å bli , og nei da , jeg tenker ikke på der nede men resten av kroppen.

ahaha

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg