Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Sikkerhetskontrollen

NYTT TEMA
Haugen
HaugenInnlegg: 14280
17.03.16 18:26

Jeg har et utstrakt behov for å uttrykke irritasjon over sikkerhetskontrollen på flyplassene. 

Jeg glemte selvsagt at jeg hadde en 160g yoghurt i sekken. Den ble naturligvis revet fra meg. Tannkremen derimot, den gikk lett gjennom uten å bli bemerket (som lå i toalettmappa) en gang. Den er vel uansett under 100, så kan være derfor

Så er det da dette evige styret med å ta ut PC, ladere, kamera. 

Kommer vi ikke snar dit at vi slipper sikkerhetskontrollen i samme grad vi har i dag? Kan vi slippe å ta ut elektronikk? Kan vi slippe å måtte legge igjen yoghurt og andre flytende føde? 

fargerik
fargerikInnlegg: 53891
17.03.16 18:55
Haugen: Jeg har et utstrakt behov for å uttrykke irritasjon over sikkerhetskontrollen på flyplassene. Jeg glemte selvsagt at jeg hadde en 160g yoghurt i sekken. Den ble naturligvis revet fra meg. Tannkremen derimot, den gikk lett gjennom uten å bli bemerket (som lå i toalettmappa) en gang. Den er vel uansett under 100, så kan være derfor Så er det da dette evige styret med å ta ut PC, ladere, kamera. Kommer vi ikke snar dit at vi slipper sikkerhetskontrollen i samme grad vi har i dag? Kan vi slippe å ta ut elektronikk? Kan vi slippe å måtte legge igjen yoghurt og andre flytende føde?

Jeg tviler på at det blir særlig mindre kontrollregime i min levetid.

Men jeg har funnet løsningen:

Jeg "glemmer" ikke noe væske, jeg tar faktisk aldri med hverken tannkrem eller noe annet av yoghurt eller væske i sikkerhetskontrollen. Aldri mer enn èn engangslighter.

Trenger jeg slikt er det jo til salgs i taxfree etter sikkerhetskontrollen.

Stripper meg før kontroll, tar av belte, sko og tømmer alle lommer (det er jo mer enn nok av bokser å legge det i)

og tar laptopen ut av veska slik jeg vet at de forlanger. Og legger ytterjakka i en egen boks.

Jeg dundrer alltid rett gjennom kontrollen uten noen kommentarer.

Prøv dette, og du gjør både deg og disse kontrollørene en tjeneste.

(Innlegget ble redigert 17.03.16 19:01)

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 45418
17.03.16 19:43

Irriterende er det - og det vil nok vedvare en stund.

Men må også si det er irriterende å stå bak personer som virker å ikke har reist de siste 10 årene. Mye rart å se - sist gang en gjeng med "campingturister" i køen - en fyr hadde med seg en av de største boksene med barberskum. Han virket å ikke ha fått med seg noen ting av regelverket, eller ga blaffen. Mye styr og til forsinkelse for alle andre - på toppen av dette ei plaprende kjerring som visstnok på forhånd hadde sagt til ham at denslags ikke kunne tas med...

Haugen
17.03.16 23:06
fargerik: Prøv dette, og du gjør både deg og disse kontrollørene en tjeneste.

Jeg reiser ofte og jeg går nesten alltid ubemerket gjennom sikkerhetskontrollen - bortsett fra når jeg blir valgt ut til kontroll.

Jeg legger alltid alt jeg har i boksene, men det er nettopp det som irriterer meg. Jeg reiser med kamerautstyr og pc - og det må selvsagt ut og så inn igjen. Det er det jeg vil unngå.

Og jeg "glemte" ingenting. Jeg glemte faktisk yoghurten. Så får du velge å tro meg eller ikke. Så beskyldningene dine kan du ta med deg et annet sted. Tannkrem har jeg alltid i toalettmappa når jeg reiser med håndbagasje. Den har aldri blitt bemerket. 

Haugen
17.03.16 23:07
DrSchwei: Irriterende er det - og det vil nok vedvare en stund. Men må også si det er irriterende å stå bak personer som virker å ikke har reist de siste 10 årene. Mye rart å se - sist gang en gjeng med "campingturister" i køen - en fyr hadde med seg en av de største boksene med barberskum. Han virket å ikke ha fått med seg noen ting av regelverket, eller ga blaffen. Mye styr og til forsinkelse for alle andre - på toppen av dette ei plaprende kjerring som visstnok på forhånd hadde sagt til ham at denslags ikke kunne tas med...

Ja, fryktelig plagsomt. Og det er tydelig veldig mange som sjelden reiser. Dessverre. 

mickyH
mickyHInnlegg: 12881
18.03.16 07:50
Haugen: Jeg har et utstrakt behov for å uttrykke irritasjon over sikkerhetskontrollen på flyplassene. Jeg glemte selvsagt at jeg hadde en 160g yoghurt i sekken. Den ble naturligvis revet fra meg. Tannkremen derimot, den gikk lett gjennom uten å bli bemerket (som lå i toalettmappa) en gang. Den er vel uansett under 100, så kan være derfor
Så er det da dette evige styret med å ta ut PC, ladere, kamera. Kommer vi ikke snar dit at vi slipper sikkerhetskontrollen i samme grad vi har i dag? Kan vi slippe å ta ut elektronikk? Kan vi slippe å måtte legge igjen yoghurt og andre flytende føde?

Synd at du irriterer deg generelt over sikkerhetskontroller . Jeg flyr mye og er glad at flyplassene tar disse kontrollene ordentlig .

Nå vet jeg selvsagt hvordan jeg skal pakke håndbagasje slik at det blir mest mulig lettvindt og lett å kontrollere min håndbagasje .

Det som dog irriterer meg litt er uhøflige sikkerhetsvakter , de finnes dessverre. Men generelt er sikkerhetskontrollene smidige og det går greit . jeg unngår å reise , like før og etter , JUl , Påske og i sommerferietiden , om mulig , da det på det tidspunkt e rmange som er uvant med sikkerhetskontroll rutinene og ting går derfor mye saktere

sentry4
sentry4Innlegg: 4528
18.03.16 14:48
Haugen: Jeg har et utstrakt behov for å uttrykke irritasjon over sikkerhetskontrollen på flyplassene.

Ja, for all del....

Sikkerhetskontrollene er dessverre nødvendige. På grunn av skrullinger som vil lage faenskap.  Sånn er det, og sånn vil det nok være i lang tid.

Jeg reiser garantert mer enn de fleste her inne, og jeg har aldri problemer i sikkerhetskontrollen, for jeg kjenner reglene og prosedyrene og følger dem.

Hvis jeg havner bak noen som forsinker prosessen pga yoghurt eller laptop eller kamerautstyr eller noe annet de har glemt eller latt være å ta ut er det bare sånt som skjer, og det hjelper i alle fall ikke å hisse seg opp eller bli irritert. 

Og - for ordens skyld: jeg har aldri blitt forsinket så jeg ikke har rukket flyet jeg skulle med.

fargerik
18.03.16 17:13
sentry4: Ja, for all del.... Sikkerhetskontrollene er dessverre nødvendige. På grunn av skrullinger som vil lage faenskap. Sånn er det, og sånn vil det nok være i lang tid. Jeg reiser garantert mer enn de fleste her inne, og jeg har aldri problemer i sikkerhetskontrollen, for jeg kjenner reglene og prosedyrene og følger dem. Hvis jeg havner bak noen som forsinker prosessen pga yoghurt eller laptop eller kamerautstyr eller noe annet de har glemt eller latt være å ta ut er det bare sånt som skjer, og det hjelper i alle fall ikke å hisse seg opp eller bli irritert. Og - for ordens skyld: jeg har aldri blitt forsinket så jeg ikke har rukket flyet jeg skulle med.

Vi kan ikke gjøre noe med alle de andre som glemmer ting og roter og surrer, det hjelper heller ikke å irritere seg over det. Ting går ikke fortere om man mister roen eller besinnelsen eller den harmoniske tilnærmingen til livet.

Jeg prøver å legge inn litt slakk for å ha god tid, i stedet for å sjekke inn i siste liten.

Det gjør jo heller ikke så veldig mye om man blir nødt til å slå ihjel en time eller halvannen i en eller annen lounge med et glass skotsk kildevann og litt datatid.

(Innlegget ble redigert 18.03.16 17:21)

solitude
solitudeInnlegg: 4621
19.03.16 01:16
sentry4: Sikkerhetskontrollene er dessverre nødvendige. På grunn av skrullinger som vil lage faenskap.

De har vel aldri faktisk stoppet en eneste terrorist på Gardermoen f.eks. (eller noen annen europeisk lufthavn?)  Uansett, slike folk klarer selvsagt at få smuglet inn det de trenger gjennom personalinnganger, så i praksis er sikkerhetskontrollen bare til hindring for vanlige folk. 

(Innlegget ble redigert 19.03.16 01:18)

fargerik
19.03.16 09:10
solitude: De har vel aldri faktisk stoppet en eneste terrorist på Gardermoen f.eks. (eller noen annen europeisk lufthavn?) Uansett, slike folk klarer selvsagt at få smuglet inn det de trenger gjennom personalinnganger, så i praksis er sikkerhetskontrollen bare til hindring for vanlige folk.

At det ikke blir stoppet terrorister med våpen kan vel tyde på at sikkerhetskontrollen har avskrekkende effekt.

Hvor trygg ville du følt deg dersom sikkerhetskontrollen ble avskaffet?

Målet med terror er at vi skal være redde, og det er vi. Vi er så redde at vi må akseptere at det er en hindring som heter sikkerhetskontroll.

Her fant de en bombe i en datamaskin...

(Innlegget ble redigert 19.03.16 09:15)

sentry4
sentry4Innlegg: 4528
20.03.16 15:59

Solitude skrev: "De har vel aldri faktisk stoppet en eneste terrorist på Gardermoen f.eks. (eller noen annen europeisk lufthavn?)  Uansett, slike folk klarer selvsagt at få smuglet inn det de trenger gjennom personalinnganger, så i praksis er sikkerhetskontrollen bare en hindring for vanlige folk"

Du har et godt poeng der. Man burde bare ha sikkerhetskontroll på flyplasser hvor man har stoppet terrorister. Eller enda bedre: sikkerhetskontrollen burde vært forbeholdt terrorister og ansatte på flyplassene - vanlige folk burde uansett slippe,  jeg synes du skal sende et brev til rette vedkommende og foreslå dette.

Men enn så lenge velger jeg å ta det hele med et smil. Være høflig med kontrollørene som bare gjør jobben sin, og være tålmodig med dem som blir litt stresset av å reise og som har glemt et eller annet i håndbagasjen eller ikke helt skjønt hva og hvordan... 

Folk kommenterer av og til at jeg sjelden eller aldri er i dårlig humør.  De har kanskje rett - jeg tror det har med innstilling å gjøre. Og hva man fokuserer på.

Strandereng
StranderengInnlegg: 7558
20.03.16 16:46
sentry4: Jeg reiser garantert mer enn de fleste her inne, og jeg har aldri problemer i sikkerhetskontrollen, for jeg kjenner reglene og prosedyrene og følger dem.

Jeg reiser en del innenlands og i Europa i forbindelse med jobb. Og noen ganger privat. 
Har aldri trøbbel, men alle foran meg i køen har ofte det. Og jeg har lurt på hvorfor denne fomlingen og tidsstjelingen finner sted. Mulig det er enorme horder av førstegangsreisende hver enda gang. ?
Lite trolig. 

Selve sikkerhetskontrollen setter jeg pris på foregår på profesjonelt vis.
Ellers har jeg to ganger opplevd at flyplassene ble avstengt i flere timer pga personer som har lurt seg unna sikkerhetskontrollen og kommet seg inn på ureglementert vis. 
Dette tar tid.

Strandereng
StranderengInnlegg: 7558
20.03.16 16:52
fargerik: Det gjør jo heller ikke så veldig mye om man blir nødt til å slå ihjel en time eller halvannen i en eller annen lounge

Dette er det mange som synes er greit, jeg prøver å unngå slik dødtid som gjør en kort flyreise til en dagsreise.
Men jeg kjenner da folk som møter opp fem timer før flyet skal ta av. 
De har reisenerver, og er redd for å komme for sent.

franzsigel
franzsigelInnlegg: 15068
21.03.16 10:23
fargerik: Hvor trygg ville du følt deg dersom sikkerhetskontrollen ble avskaffet?

Omtrent like trygg som når jeg kjører tog, buss, ferje eller befinner meg på store offentlige arrangementer.

Alle i utgangspunktet like interessante terrormål som et fly, sånn bortsett fra at man vanskelig kan kræsje et tog eller en ferje inn i en stor bygning.

(Innlegget ble redigert 21.03.16 10:24)

Jazzeron
JazzeronInnlegg: 13248
21.03.16 13:30

Enig med TS. yoghurt og cola/hysteriet er ganske provoserende, spesielt siden det bare er humbug og skal avvikles  etter hvert. At man trasker gjennom en metalldetektor er greit nok.

Jeg har heller aldri hatt problemer.

(Innlegget ble redigert 21.03.16 13:33)

fargerik
21.03.16 14:38
Jazzeron: Enig med TS. yoghurt og cola/hysteriet er ganske provoserende, spesielt siden det bare er humbug og skal avvikles etter hvert.

Ja, det er på vei at det blir avviklet.

Men det er på grunn av at det er teknologi på vei som er i stand til å se og snuse fram sprengsoff som er flytende og gjemt i en håndbagasje.

(Innlegget ble redigert 21.03.16 14:39)

solitude
26.03.16 16:39
sentry4: Du har et godt poeng der. Man burde bare ha sikkerhetskontroll på flyplasser hvor man har stoppet terrorister. Eller enda bedre: sikkerhetskontrollen burde vært forbeholdt terrorister

Akkurat det ville jo være veldig enkelt hvis man fokuserte på å kontrollere "fellesnevneren" for samtlige slike angrep, men neida, vi skal se bort fra det og istedet skal alle igjennom samme kontroll. 

fargerik
27.03.16 14:50
solitude: Akkurat det ville jo være veldig enkelt hvis man fokuserte på å kontrollere "fellesnevneren" for samtlige slike angrep, men neida, vi skal se bort fra det og istedet skal alle igjennom samme kontroll.

Hvithudede, kristne nordmenn med blå øyne bør selvfølgelig kunne gå forbi kontrollen, det er jo greit.

Noen fler du vil vinke forbi sikkerhetskontrollen?

solitude
27.03.16 22:04
fargerik: Hvithudede, kristne nordmenn med blå øyne bør selvfølgelig kunne gå forbi kontrollen, det er jo greit. Noen fler du vil vinke forbi sikkerhetskontrollen?

Det hadde jo vært en grei start. 

Hvorfor mener du det er feil å konsentrere kontrollen om de der sansynligheten for å finne en terrorist er klart størst?  Er som politiet skulle ignorere listen av kjenninger i området når kriminalitet skal oppklares..

FlGARO
FlGAROInnlegg: 1698
04.04.16 12:59

PCen er byttet ut med nettbrett, enkelt å ta ut. Belte bruker jeg ikke, og toalettmappa er ikke mer viktig enn at jeg har den i sendt bagasje. Kameraet har jeg aldri tatt ut, og aldri blitt bedt om å ta ut, er dette virkelig et krav?

Så for egen del går kontrollen alltid lekende lett. Men som andre har påpekt, det er disse folka som lever i sin egen verden som er problemet. De som er opptatt av helt andre ting enn å gjøre seg klar til kontrollen.

De som ikke har enset noen av advarslene når man står i kø. Disse som tror at reglene skal gjelde alle andre, men ikke akkurat dem selv.

De som gjerne skal fortelle hvorfor de burde få det med seg, og hvorfor de ikke har fått med seg advarslene. De som starter enhver setning med "Jammen,"

(Innlegget ble redigert 04.04.16 13:02)

FlGARO
04.04.16 13:04
fargerik: Hvithudede, kristne nordmenn med blå øyne bør selvfølgelig kunne gå forbi kontrollen, det er jo greit.

Labradorer med lys pels burde også få grønt lys. Aldri hatt noe uoppgjort med disse. Dachs derimot bør inn til røntgen for å fastslå om de egentlig er innbakte rørbomber.

MrManUtd
MrManUtdInnlegg: 28876
04.04.16 13:14

Bør vel kunne lempes litt på reglene her i lille norge i alle fall. Var i USA i høst, og der trengte man ikke lengre å ta elektronikk/PC ut av bagasjen. Bare det er jo meget tidsbesparende.
Å ta av seg beltet og tømme lommene for metalldetektoren er helt greit i mine øyne. Men som flere nevner - problemet her er jo disse som ikke gidder/evner forberede seg og være klar til å gå gjennom kontrollen.

Skulle vært slik at dersom en ikke var klar til å gå gjennom kontrollen når man kom frem, så måtte man rykke bakerst i køen igjen.

fargerik
04.04.16 13:41
MrManUtd: Bør vel kunne lempes litt på reglene her i lille norge i alle fall. Var i USA i høst, og der trengte man ikke lengre å ta elektronikk/PC ut av bagasjen. Bare det er jo meget tidsbesparende.

Men U S A har da investert 300- 400 millioner dollar på siste skrik i skannerteknologi de siste årene....kan det tenkes de ligger et kusehår foran resten av verden i sikkerhetskontrollen?

En_ganske_snill_mann
En_ganske_snill_mannInnlegg: 4709
04.04.16 13:54
FlGARO: Så for egen del går kontrollen alltid lekende lett.

Trass i at jeg peller av meg belte, sko (alltid gøy med våte tepper) og tømmer lommer og legger fra meg jakke blir jeg nesten alltid dratt ut i stikkprøve. Det var faen meg en en dame som begynt å kneppe opp og dra ned buksen på meg i kontrollen på Gardermoen. Jeg betrakter detre for å være fordi grensen til kontroll og nærmere trakassering. Spesielt latterlig blir det når jeg minutter senere sitter ved en restaurant hvor kokken kapper opp Sushi med et utvalg store skarpe kniver; som det ikke skal mye til for meg å knabbe.

(Innlegget ble redigert 04.04.16 13:55)

FlGARO
04.04.16 15:29
En_ganske_snill_mann: legger fra meg jakke blir jeg nesten alltid dratt ut i stikkprøve

Har De forsøkt å dusje før reisen? Unngå å kle dem som en slask? :)

Neida, men jeg tror faktisk det går mye på trynefaktor her. Noen ser mer skumle ut enn andre og blir tatt inn til kontroll hver bidige gang. Flaks for meg at jeg har et relativt anonymt utseende.

En_ganske_snill_mann
En_ganske_snill_mannInnlegg: 4709
04.04.16 15:36
FlGARO: Har De forsøkt å dusje før reisen? Unngå å kle dem som en slask? :)

Det syns jeg ikke var en særlig god start på innlegget ditt.

Someone
SomeoneInnlegg: 24798
05.04.16 10:13
solitude: De har vel aldri faktisk stoppet en eneste terrorist på Gardermoen f.eks. (eller noen annen europeisk lufthavn?) Uansett, slike folk klarer selvsagt at få smuglet inn det de trenger gjennom personalinnganger, så i praksis er sikkerhetskontrollen bare til hindring for vanlige folk.

Det er mye som er rart og litt tungvindt med dagens regime, men det har nok en effekt og om de ikke stopper så mange noen, så hindrer de mange ved at de da ikke forsøker seg

En rask kikk på luftfartshistorien før man fikk innført en form for kontroll var at det var fryktelig mange kapringer. Spesielt i 60- og 70-årene

kansas00
kansas00Innlegg: 20381
05.04.16 17:51

Greit med kontroller, der er vel nesten et i-landsproblem å irritere seg over slike bagateller som man opplever i en sikkerhetskontroll.. synes uansett at det verste er at man har ulik praksis fra flyplass til flyplass. På noen flyplasser definerer man kindle som et nettbrett/pc, på andre ikke... På noen flyplasser piper det på beltet, på andre ikke.. På noen steder vil de ha sekken opp i sånn plastkasse når den kjøres igjennom røntgenmaskinen, på andre vil de ikke det.. Litt vanskelig å vite hva som er praksis på de ulike plassene når man reiser noen få ganger i året... noen sikkerhetskontroller later til og med til å være "sponset" av apple, der man får beskjed om å ta ut ipad'en sin.. er man kverulant da om man lar sitt nettbrett av annet merke bli liggende igjen i sekken ? 

Osloidol28
Osloidol28Innlegg: 577
06.04.16 13:03
solitude: De har vel aldri faktisk stoppet en eneste terrorist på Gardermoen f.eks. (eller noen annen europeisk lufthavn?)

Og ellers så har du det bare bra??

Hvordan hadde det gått hvis terroristene i Brussel kunne spassert rett inn på et fly tror du? En fullbooket A380 med disse gærningene hadde vært noe.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Andre tjenester