Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Norwegians Darkliner

NYTT TEMA
enigma99
enigma99Innlegg: 756
23.03.16 08:30

Apekattene i Norwegian slutter aldri å irritere..
Klage til Norwegian med spørsmål om forklaring ble forsøkt sist og resulterer kun i et dustesvar etter 7 uker så jeg må få ut litt damp her ;-)

Har nå flydd Dreamlinerne deres 10-12 ganger, og er uhyre fascinert. Noen i Norwegian må ha forsøkt å tenke, men ikke fått det helt til..

BKK - OSL DY7202 22/3 er et like godt eksempel som de andre flightene:
Takeoff 0900 Thai tid.
Klokken 10:00 (eller 0400 OSL tid) serveres - Middag! (eller noe matlignende varmt)
Så skal man spise - ingenting - i 9 timer (helt normal måltidsfrekvens?)
(Hvis man ikke er av de heldige som får bruke noen dollar på snacks før de blir utsolgt, eller  man da har lært, som oss, og tar med ekstra mat / sandwicher. )
Kl. 1500 norsk tid (2100 Thai tid) serveres - Frokost ! (igjen; noe mat-liknende, men på dette tidspunktet er sjansen stor for at du er så sulten at du spiser hva som helst)

De har også frekkhet nok til å kalle maten sin for "Nice & Tasty" og ta 250NOK for den. Den er faktisk noe av det verste vi noen gang får servert i lufta.

Noe annet vanvittig festlig ?
-Vinduene på Dreamlinerne gjøres jo lysere / mørkere med en tast. - Bruk denne flittig den første timen etter take off hvis du synes den er morsom - etter det blir den nemlig koplet ut, og noen som har tenkt for deg bestemmer heretter resten av flighten. Og det har de tenkt er best slik:
Selv om hele 13 rimers flighten foregår midt på lyse dagen, låses alle vinduer til mørkeste posisjon. Så på hele freaking turen får du gleden av å se ut på en utsikt som fremstår som natt / kveld.
På flighter fra USA til OSL med kveldsavgang gjør de det samme, med en ennå gøyere effekt: Du får gleden av å nyte hele flighten med et kullsort vindu, og får dermed følelsen av å sitte i en blikkboks uten vinduer! (uslåelig forklaring fra Thai personalet; det er for at ikke SOLEN skal lyse inn i kabinen ! - Den samme solen som gikk ned før takeoff og som ikke står opp igjen før vi nærmer oss Oslo ?? - Men stjernene kunne vi kanskje fått se ?)

Jadda jadda, jeg burde jo ikke fly med dem, jeg vet, men så var det det med lommeboka da... Så jeg sitter vel snart på en DY flight igjen..

(Innlegget ble redigert 23.03.16 08:32)

Yirah
YirahInnlegg: 6444
23.03.16 10:30
enigma99: Selv om hele 13 rimers flighten foregår midt på lyse dagen, låses alle vinduer til mørkeste posisjon. Så på hele freaking turen får du gleden av å se ut på en utsikt som fremstår som natt / kveld.

Dette er da helt idiotisk, en del av turen når jeg er ute å flyr er å se ut, derfor har jeg alltid vindusplass og blir alltid like mye fascinert over utsikten uansett vær, for over skyene er faktisk himmelen alltid blå :)

Send klagebrev direkte til de på mail, om du ikke får svar send igjen og igjen til forskjellige instanser i Norwegian, sniff opp adressen til kjosfasten også. 

sistebossen
sistebossenInnlegg: 2496
23.03.16 10:34
enigma99: Klage til Norwegian med spørsmål om forklaring ble forsøkt sist og resulterer kun i et dustesvar etter 7 uker så jeg må få ut litt damp her ;-)

Hva var svaret fra Norwegian?

enigma99
23.03.16 10:39
sistebossen: Hva var svaret fra Norwegian?

Svaret sist var dette:.... (de kommenterte ikke engang vinduene) 

Era synpunkter är viktiga för Norwegian. Det gör det möjligt för oss att se över våra rutiner och alltid kunna erbjuda våra passagerare bästa möjliga  produkt och service

Vi har förståelse för att det kan upplevas som opraktiskt med denna tidsdisposition för matservering ombord. Ni framför även kritik mot själva kvaliteten av måltiden samt därtill alternativ måltidsdryck.

Vi tackar för att ni tagit er tid och skriva till oss och framföra era synpunkter. Detta kommer att  rapporteras vidare till ansvarig avdelning för intern utredning.

Vi ser fram emot att fä hälsa er välkomna ombord på Norwegian vid ett annat tillfälle.

(Innlegget ble redigert 23.03.16 10:43)

fargerik
fargerikInnlegg: 55322
23.03.16 11:07
enigma99: Svaret sist var dette:.... (de kommenterte ikke engang vinduene) Era synpunkter är viktiga för Norwegian. Det gör det möjligt för oss att se över våra rutiner och alltid kunna erbjuda våra passagerare bästa möjliga produkt och service Vi har förståelse för att det kan upplevas som opraktiskt med denna tidsdisposition för matservering ombord. Ni framför även kritik mot själva kvaliteten av måltiden samt därtill alternativ måltidsdryck. Vi tackar för att ni tagit er tid och skriva till oss och framföra era synpunkter. Detta kommer att rapporteras vidare till ansvarig avdelning för intern utredning. Vi ser fram emot att fä hälsa er välkomna ombord på Norwegian vid ett annat tillfälle.

Vi reiser stadig mellom Norge og Bangkok, og jeg har prøvd å finne gode grunner til å prøve å bruke Norwegian direkte i stedet for Thai Airways direkte. Har vært i Thailand i vinter, og skal reise igjen når regntiden er på hell.

Foreløpig finner jeg ikke en eneste grunn til å teste Norwegian, annet enn at billetten er litt billigere.

Inntil videre legger jeg på litt til og betaler for en litt dyrere billett og får bedre flytider og kjente rutiner. ThaiAir lander i BKK tidlig om morgenen, og lander på Gardermoen tidlig om morgenen. Genialt.

Jeg håper Thai består, de sliter økonomisk. Jeg vil gjerne støtte dem slik at ikke tilbudet forsvinner.

(Innlegget ble redigert 23.03.16 11:10)

Yirah
23.03.16 11:33
fargerik: Jeg håper Thai består, de sliter økonomisk. Jeg vil gjerne støtte dem slik at ikke tilbudet forsvinner.

Høres ikke trygt ut å fly med et selskap som sliter økonomisk :)

fargerik
23.03.16 11:53
Yirah: Høres ikke trygt ut å fly med et selskap som sliter økonomisk :)

Thai Airways sliter først og fremst på grunn av at det er blitt voldsom priskonkurranse i Thailand og "nærområdene".

Nå er det blitt en del billigselskaper som overtar innenlandsreiser og reiser til naboland og innenlands. Flybillettene er nå nede i 900 bath, det er under 250 kroner. Det er vanskelig for et stort selskap med mange ansatte å omstille seg til de nye tidene.

Disse selskapene har ploppet opp og har null administrasjon. I Thailand kjøper du billett med mobilen, betaler på 7-eleven, og tut og kjør.

Thai Airways er et trygt selskap som jeg ikke er bekymret over å bruke.

Hvor mange år har SAS slitt økonomisk, og har du vært bekymret over å bruke dem av den grunn?

(Innlegget ble redigert 23.03.16 11:59)

Slikkepott
SlikkepottInnlegg: 9220
23.03.16 12:41

Thai Airways har en utsøkt business class løsning og er et genialt valg når man skal fra Norge til Australia (Oslo - Bangkok - Perth/Sydney). God mat, alltid hyggelig crew.

Yirah
23.03.16 12:56
fargerik: Hvor mange år har SAS slitt økonomisk, og har du vært bekymret over å bruke dem av den grunn?

Er vel en litt annen struktur i Norge angående dette med sikkerhet enn i Thailand :) Vet at så lenge de flyr til Europa og USA så må de følge standardene her, så det er nok rimelig trygt ja.

sistebossen
sistebossenInnlegg: 2496
23.03.16 13:34

Denne Dreamlineren som diskuteres her er uansett kjent som Knullbombaren. Det er ikke noe å tenke på en gang.

startelver
startelverInnlegg: 46600
23.03.16 13:41
enigma99: De har også frekkhet nok til å kalle maten sin for "Nice & Tasty" og ta 250NOK for den.

Da får du gjøre som meg da , ta med din favoritt niste så har du 2 måltider i lufta . En banan eller eple som mellom måltid.

Mat ombord er ikke det viktigste så lenge prisene holder seg lave. Og Dreamliner flyene er behagelige , selv på economy . 

(Innlegget ble redigert 23.03.16 13:42)

fargerik
23.03.16 14:02
Slikkepott: Thai Airways har en utsøkt business class løsning og er et genialt valg når man skal fra Norge til Australia (Oslo - Bangkok - Perth/Sydney). God mat, alltid hyggelig crew.

De siste to gangene jeg har fløyet på Royal Silk har de brukt et eldre fly med gammel setekonfigurasjon foran der.

De brukte et splitternytt 777-300ER med nyere innredning på Royal Silk for tre år siden.

Maten er vel OK, pen å se på, men personlig sliter jeg litt med å synes noe som helst av mat er god uansett der oppe i lufta. Thai Air serverer ihvertfall mat til tider som det er mulig å forstå seg på.

(Innlegget ble redigert 23.03.16 14:05)

fargerik
23.03.16 14:06
startelver: Da får du gjøre som meg da , ta med din favoritt niste så har du 2 måltider i lufta . En banan eller eple som mellom måltid.

Det er like greit det, dersom man reiser med et flyselskap som tar betalt for maten i stedet for å ha det inkludert i billettprisen.

Jeg syns uansett det er slemt å ha avgang fra Suvarnabhumi klokka 0900 om morgenen når man skal til Norge, som TS kommenterte.

(Innlegget ble redigert 23.03.16 14:09)

enigma99
23.03.16 14:08
startelver: Mat ombord er ikke det viktigste så lenge prisene holder seg lave. Og Dreamliner flyene er behagelige , selv på economy .

Neida, forsåvidt enig i det, flymat sucks for det meste uansett, det er mere frekkheten av å ta seg betalt for å servere 2 drittmåltider med inntil 10 timers mellomrom ;-)

Og setene er ikke blant de verste heller.

Men utsikten min, den har alltid vært viktig for meg i vindusetet mitt :-(

Og neste Dreamliner flight er også dessverre booket, ny irritasjon om 45 dager ...

fargerik
23.03.16 14:10
enigma99: Og neste Dreamliner flight er også dessverre booket, ny irritasjon om 45 dager ...

Ta med matpakke.

Slikkepott
23.03.16 14:12
fargerik: De siste to gangene jeg har fløyet på Royal Silk har de brukt et eldre fly med gammel setekonfigurasjon foran der. De brukte et splitternytt 777-300ER med nyere innredning på Royal Silk for tre år siden. Maten er vel OK, pen å se på, men personlig sliter jeg litt med å synes noe som helst av mat er god uansett der oppe i lufta. Thai Air serverer ihvertfall mat til tider som det er mulig å forstå seg på.

Gammel konfigurasjon var "kjedelig" i all den tid den var 2-2-2, bortsett fra det så var det fortsatt en fin løsning. Nye 1-2-1 løsningen er selvsagt å foretrekke, men jeg foretrakk kanskje setene de hadde på 2-2-2. Nå kjører de vel bare den nye på ruten Oslo-Bangkok ? 

Det varierer litt, det er mange som serverer bra mat og jeg er stort sett fornøyd med Thai. Singapore har mye bra. Personlig har jeg svært stor sans for SAS, hvor de istedenfor å komme med en tallerken med "alt" på, heller legger på etter ønske. Har fått mye god mat på deres Tokyo rute. Jeg pleier stort sett å gå for de asiatiske rettene for å få litt mer smak.

fargerik
23.03.16 14:14

Høres kanskje kinky ut, dette, men en god venn av oss som bor i Bangkok er faktisk kjøkkensjef på matfabrikken som lager mat til Thai Airways.

Han har fått så ørene henger fra meg over den smakløse maten ;-)

Det er sant, tro det eller ei.

Slikkepott
23.03.16 14:16
enigma99: Men utsikten min, den har alltid vært viktig for meg i vindusetet mitt :-(

Har aldri forstått hvorfor folk prioriterer vindu, gitt at det ikke er korte turer med god utsikt (f.eks flyturen Bodø - Svolvær). 

På lengre turer skal man selvsagt sette seg med midtgangen

fargerik
23.03.16 14:16
Slikkepott: Gammel konfigurasjon var "kjedelig" i all den tid den var 2-2-2, bortsett fra det så var det fortsatt en fin løsning. Nye 1-2-1 løsningen er selvsagt å foretrekke, men jeg foretrakk kanskje setene de hadde på 2-2-2. Nå kjører de vel bare den nye på ruten Oslo-Bangkok ?

Jeg er usikker, det kan kanskje variere etter hvilken dag man reiser på?

Ja, de gamle setene er bedre, men den nyeste konfigurasjonen er mye, mye bedre etter min smak.

fargerik
23.03.16 14:19
Slikkepott: På lengre turer skal man selvsagt sette seg med midtgangen

Ja. Når det er tre seter på midten og man skal reservere to seter, er det muligheter for at man får tre seter for seg selv.

Og så har man jo fordelen med å kunne slippe å klatre over fok eller oppleve at folk skal klatre forbi.

Midtgang ruler på økonomiklasse.

startelver
startelverInnlegg: 46600
23.03.16 14:40

Ja fant ut det etterhvert,  jeg har også vært glad i vindusutsikt men det er et evig mas om å reise seg opp å strekke på beina, og det har jeg blitt flinkere til etter at jeg fikk en liten blodpropp i beinet 2-3 dager etter landingen . 

Nå bruker jeg flysokker og beveger meg rundt en gang i timen . 

(Innlegget ble redigert 23.03.16 14:41)

Yirah
24.03.16 18:31
fargerik: Ja. Når det er tre seter på midten og man skal reservere to seter, er det muligheter for at man får tre seter for seg selv. Og så har man jo fordelen med å kunne slippe å klatre over fok eller oppleve at folk skal klatre forbi. Midtgang ruler på økonomiklasse.

Langt bak i flyet og vindusplass er min strategi om man reiser alene. Da får man midtsetet alene om det ikke er smekk fult. Om det da skulle bli smekk fult er det bare å be folk reise seg ofte :) Så tilbyr de seg å bytte :) For bevege seg skal man med jevne mellomrom uansett. Det må de bare akseptere.

flourhouse
flourhouseInnlegg: 34972
25.03.16 10:47

Selvsagt. Fløy Osl-Ewr med SAS for et par år siden, og jeg og reisekameraten måtte finne oss i å sitte i de to midterste setene i de fire midtsetene. Det var mildt sagt tortur

Slikkepott
25.03.16 12:09
Yirah: Langt bak i flyet

Spørs hvor man skal.

Skal man gjennom immigrasjon så er det døden å sitte langt bak, det kan fort bli forskjellen på 3 timer venting og 1.

fargerik
25.03.16 12:35
flourhouse: Selvsagt. Fløy Osl-Ewr med SAS for et par år siden, og jeg og reisekameraten måtte finne oss i å sitte i de to midterste setene i de fire midtsetene. Det var mildt sagt tortur

Neste gang må du huske på at du kan bestille plass når du bestiller billetten. Finn flytype og setekonfigurasjon, så kan du finne ledige seter.

Dere to skulle selvfølgelig hatt to seter sammen enten på høyre eller venstre side.

Det er jo helt random hvor du blir plassert dersom du ikke passer på å velge plass mens du bestiller.

Det er blitt rutine for meg å passe på å snoke opp best mulige plasser til oss når jeg bestiller. Og jeg er veldig OBS på slike ting som å slippe å bli stengt inne av fremmede. Jeg er selv knokk avhengig av å reise meg opp og gå litt på langturer, og vil ha fri tilgang til å reise meg opp og gå litt og ha kona innenfor...for hun sover som en sten og trenger ikke å strekke beina ;-))

(Innlegget ble redigert 25.03.16 12:40)

Avery
AveryInnlegg: 2860
25.03.16 14:24

Jeg velger alltid vindu fordi da får jeg være i fred. Det er alltid en eller annen feit eller full jævel som skal skumpe borti meg når jeg sitter ved midtgangen. Helst to minutter etter jeg har sovna. Eller at jeg har en person med mikroblære på vindussetet som må opp hver jævla halvtime. 

Nei, vindusete = ro!

fargerik
25.03.16 15:05
Avery: Jeg velger alltid vindu fordi da får jeg være i fred. Det er alltid en eller annen feit eller full jævel som skal skumpe borti meg når jeg sitter ved midtgangen. Helst to minutter etter jeg har sovna. Eller at jeg har en person med mikroblære på vindussetet som må opp hver jævla halvtime. Nei, vindusete = ro!

Jeg har valgt å betale litt mer for billetten de siste tre årene, det er røffly 12 langturer, og det er vanskelig å forstille seg å venne seg av med å ha den ekstra plassen og å kunne legge ned setet så den blir en seng. Og ha dyne og pute...

Hvorfor skal jeg lide i trengsel på en reise til f. eks. New Zealand? Det er langt!!!

Men jeg er blitt en gamling som lider fælt når det er trangt, feite folk, ufine folk, fulle folk og alt det andre. Det var ikke så vanskelig å sitte som en sild i tønne før, men det er blitt mer slitsomt etterhvert som skrotten er blitt mer skrøpelig.

Det er sikkert kvalmt å si at det er mulig å legge til side noen kroner, alle kan jo ikke det.

Men de som har mulighet for å planlegge og altså legge litt til side...og sliter med trengsel...det er faktisk et alternativ.

Man kan jo se på budsjettet for reisen samlet. Det er mulig å velge litt mer nøktern standard dersom man skal bo på hotell. Det er mulig å redusere på både shopping-budsjett og drikke/restaurantbudsjett, og fremdeles ha en fantastisk tur.

Så Business- Class er ikke noe uoppnåelig, dersom man planlegger litt i forkant.

(Innlegget ble redigert 25.03.16 15:09)

flourhouse
flourhouseInnlegg: 34972
25.03.16 19:06
fargerik: Neste gang må du huske på at du kan bestille plass når du bestiller billetten. Finn flytype og setekonfigurasjon, så kan du finne ledige seter. Dere to skulle selvfølgelig hatt to seter sammen enten på høyre eller venstre side.

Det var min første Amerikareise, så jeg har lært etter det. Trodde ingen flytyper var så amøbisk konfigurert. Jeg er jo en gjerrig student, så det er som regel uaktuelt å reservere sete dersom det koster penger. Det gjorde at jeg fikk hjertet i halsen på JFK da jeg reiste med Norwegian og det ikke var selvbetjent innsjekk. Men det gikk da fint.

Avery
AveryInnlegg: 2860
25.03.16 20:59
fargerik: Så Business- Class er ikke noe uoppnåelig, dersom man planlegger litt i forkant.

Enig i det. Pleier alltid å oppgradere meg til pluss-klassen til SAS på interkontinentale flyninger, gjerne med bonuspoeng. Det var med den gamle flytypen hvor jeg ikke likte Biz-klassen i det hele tatt med 170 graders stressless i stedet for 180 graders seng. Der var det viktig å få plass på en av toseterne i midten så både jeg og sidekameraten hadde midtgangplass. Havnet ved siden av en full sunnmøring på Biz til Thailand en gang og det var et mareritt. 

Nå har jo alle setene på Biz midtgang hos SAS, men har ikke testet det ut ennå.  

fargerik
25.03.16 20:59
flourhouse: Det var min første Amerikareise, så jeg har lært etter det. Trodde ingen flytyper var så amøbisk konfigurert. Jeg er jo en gjerrig student, så det er som regel uaktuelt å reservere sete dersom det koster penger. Det gjorde at jeg fikk hjertet i halsen på JFK da jeg reiste med Norwegian og det ikke var selvbetjent innsjekk. Men det gikk da fint.

Men du bestiller vel billettene på nett?

Jeg er ganske sikker (selv om jeg ikke kjenner alle selskaper) på at det er rimelig standard at du kan velge hvor du vil sitte når du kommer til et punkt i løpet av bestillingsprosessen.

Altså velge mellom de plassene som ingen har valgt allerede.

Sist vi reiste bestilte jeg for fire, og i to omganger, og kunne gå inn på bestillingene og endre seter uka etter at reisen var kjøpt og betalt.

Har ikke opplevd at det koster noe ekstra å velge blant ledige seter så lenge det er samme prisgruppe..

(Innlegget ble redigert 25.03.16 21:08)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester