Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Reise gjennom Balkan - tips!

NYTT TEMA
Elistaa
ElistaaInnlegg: 3
17.04.16 21:59

Hei! 

Jeg og samboeren min vil reise gjennom deler av Balkan med tog eller liknende i slutten av juni/starten av juli. Vi tenker oss å reise til Kroatia fra Oslo og deretter reise nedover i Bosnia og Hercegovina, Montenegro og Albania. Så ta båt fra Albania til Korfu og reise hjem derfra. Vi har ca 2 uker (evt. pluss 2/3 dager). Er dette for lite tid? Hvordan er det enklest og billigst å komme seg rundt og hva burde vi se? Noen av landene vi burde droppe og erstatte med noe annet? Hvor mye penger burde vi sette av (utenom flybilletter, selvfølgelig)? Alt av tips, råd og anbefalinger blir satt pris på!

På forhånd takk :) 

(Innlegget ble redigert 17.04.16 22:04)

Macho-Morten
Macho-MortenInnlegg: 1655
18.04.16 19:27

Av landene du nevner har jeg bare vært i Bosnia-Hercegovina, men det kan jeg varmt anbefale! Selv var jeg i Mostar og Sarajevo, de to "must"-byene. Herlig stemning begge steder, og storslått natur på veien mellom. Buss er billigst og "ryddigst", men vi betalte bare 600 for taxi (15 mil) i 2013.

Planlegger en lignende tur til sommeren, men må foreløpig se an ferie (og penger). Min rute starter eventuelt i Makedonia og går gjennom Serbia, Bosnia-Hercegovina, Montenegro og avsluttes i Kroatia.

Elistaa
20.04.16 19:37

Tusen takk for svar! :)

(Innlegget ble redigert 20.04.16 19:39)

Elistaa
20.04.16 19:40

Tusen takk for svar! Både Mostar og Sarajevo må sjekkes ut! Hvis det er air condition på bussene så har jeg ikke noe imot det :) 

hvor mye penger tenker du å legge av til din tur da? 

Johnsli
JohnsliInnlegg: 13685
20.04.16 23:01

Sarajevo har en gratis fottur hvor lokale forteller historier fra krigen etc. Verdt å bli med på.

hadde kun ei ukes tid, leide bil og kjørte for det meste i Bosnia og Montenegro. Må si jeg likte Montenegro best naturmessig. Dormitor nasjonalpark, men der går det neppe transittbusser. Veien nordfra mot podgorica er flott. Stupbratte fjellsider og elv som renner langs veien. Og Kotor såklart. Overnatting i Montenegro opplevde jeg som svært billig. 2-300 kr så bør dere finne et greit hotell. Sikkert avhengig av sted, men dog. Leiebilen min brukte forøvrig knapt drivstoff, så ikke mye utgifter der heller. Men buss og tog er sikkert billig det og.

Macho-Morten
Macho-MortenInnlegg: 1655
20.04.16 23:08
Elistaa: Tusen takk for svar! Både Mostar og Sarajevo må sjekkes ut! Hvis det er air condition på bussene så har jeg ikke noe imot det :) hvor mye penger tenker du å legge av til din tur da?

Husker ikke hvorvidt det var AC på bussen, men det var uansett bare halvannen times tur. Jeg var ikke for varm, i hvert fall - og jeg blir ofte for varm.

Hvis du først er så langt nord som Kroatia, har jeg hørt vanvittig mye flott om Ljubljana og Bled i Slovenia. Føler jeg kan anbefale disse usett :)

Vet ikke hvordan det blir med penger, spørs hva jeg har tilgjengelig. Men jeg ønsker jo å leve godt (les: drikke og spise til den store gullmedaljen) når jeg først er på tur!

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg