Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kjøre fra Norge til Spania

NYTT TEMA
fedorforever
fedorforeverInnlegg: 40
18.04.16 14:53

Som tittelen sier så skal jeg kjøre fra Norge til Spania( med barn). Danmark-tyskland-luxembourg-frankrike-spania ned. annen rute hjem

Tips mottas med stor takk.

Lurer da spesielt på om det lønner seg å kjøre om bommene i Frankrike?

Noen plasser jeg absolutt burde dratt innom? Noen som vet om noen slott?

Noen som vet om noen gode overnattinger i Montpellier?

Noen temaparker eller noe annet spesielt?  Har søkt litt men finner ikke så mye av nyere dato

FlGARO
FlGAROInnlegg: 1698
19.04.16 07:59
fedorforever: Noen plasser jeg absolutt burde dratt innom?

Kan jo like gjerne dra innom Andorra også etter Montpeillier og skal videre nedover i Spania. Kan umulig være lange omveien. Er jo ikke noe man drar en enslig tur for i ettertid, så like greit å ta det med når man likevel nesten kjører forbi.

fedorforever
19.04.16 08:09

Takk for tips

OddGunnargEnebretsen
OddGunnargEnebretsenInnlegg: 1
20.04.16 23:28

Jeg har reist mange ganger den ruten du tenker på.Regner med at du starter fra Hirsthals.1 dag:Gjennom Danmark til noen mil sør forHamburg. Kjør gjennom Hamburg før e.m. rushet. Stopp i Sittensen.På Autobahn mellom Hamburg og Bremen. Lite koselig hotell Zur Muhle,Kan anbefales. 2 dag:Fra Sittensen til Luxemburg. Kjør forbi Køln og ta av på vei 51 retn.Bitburg,og Luxemburg.Kjør inn i Luxemburg. Anbefaler Hotell/Motell Campanile ved flyplassen i Luxemburg.Dagen etter inn i Frankrike til Autoroute bomveier og videre sørover. Pass på å fylle tanken når den er halv! Før Lyon ,ta av mot Clermont Ferrand (Lyon fæl trafikk om sommeren)EtterClerm ont Ferrand,kjør videre på motorvei 75 helt til Montpellier.(gratis) Nydelig natur. i Issoire på vei 75 er det og Campanile. Etter Montpellier Også flere Campanile, kjør mot Spania (men anbefales!) ta av i retn. Toulouse.Før Toulouse ta av retn,Andorra og over passet (tunell) og ned til St.Julia (hovedstaden) Meget rimelige hoteller om sommeren. Deretter nedover og inn i Spania. Kjør i retn Reus.Da unngår Dere Barcelona (min erf.) Videre på AP 7/ E 15 sørover.Bomvei. Den går gjennom Valencia og helt til Malaga.Evnt.samme vei hjem (uten Andorra God Tur,hold på verdisaker.

startelver
startelverInnlegg: 50234
21.04.16 00:04

Har kjørt til Andorra men vi stoppet ikke på veien , annet enn en overnatting .  Frankrike er et pes å komme gjennom. 

enigma99
enigma99Innlegg: 777
22.04.16 12:00

Heisan,

Fin tur, har kjørt den ca 20-25 ganger, senest i fjor sommer.

Vi gjorde et eksperiment i fjor, vi hadde god tid, og det var bare min bedre halvdel og meg, skulle ned for å besøke venner ved Malaga. -Vi satte GPSen til å unngå bomavgifter / betalingsveier, gjennom Frankrike og Spania. I Frankrike ble det mye landevei, vi fikk sett mye, men det tok tid... I Spania (GPSen valgte ruta som går i nærheten av Bordeaux / Bilbao) ble det faktisk mye gratis motorvei, Spania har mye gode gratis motorveier som går parallelt med betalingsveiene. Så kort svar; I Frankrike ok hvis man har mye tid, i Spania kan man ofte kjøre gratis nesten like fort..

Ligger en artig theme park i Spania ved Alicante, Terra Mitica. Men vet jo ikke hvor i Spania dere skal. Eller hvor lenge dere skal være borte etc.

enigma99
enigma99Innlegg: 777
22.04.16 12:02

Og PS: Jeg ville unngått motorveien / alle veier i området Montpellier / Nimes / Orange i helger på dagtid i juli. Forferdelige køer hvis man har uflaks, ubeskrivelig lange...

(Innlegget ble redigert 22.04.16 12:03)

fedorforever
24.04.16 12:13

takk for tipsene. Setter veldig pris på det. Vi holder oss nord i Spaina. første overnatting blir i Ålborg området. Neste overnatting blir i Hamburg ved zooen så går turen til Metz i Frankrike. Noe spennende rundt Metz? Siste overnatting blir i området rundt Montpellier før vi krysser grensen og er framme dagen etterpå. Tips for overnatting der? 

Er turen innom Andorra verdt det?

Hjemturen blir via Monaco-Milano og oppover. Noen tips der?

WeLoveSpain
WeLoveSpainInnlegg: 15
13.09.16 20:24

Fant et innlegg med tre ulike ruter fra Norge til Spania. Har lagt ved linken her. 

http://www.spania24.no/med-bil-i-europa-fra-norge-til-spania/

God tur!

William_S3
William_S3Innlegg: 5029
15.09.16 08:49

Vær obs på bompenger på motorveiene i Frankrike. Det kan koste dyrt! Er vel uansett mer spennende å kjøre på mindre veier der da som holder en langt bedre standard enn i Norge. Det er vel også bompenger på motorveiene i Spania. Ikke regn med at folk snakker noe annet enn fransk i en gudsforlatt fransk landsby. Det gjelder forsåvidt Tyskland også - engelsknivået er laver enn man skulle tro. 

Klikk for å gå tilbake til toppen