Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Colombia

NYTT TEMA
DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 44209
30.04.16 18:51

Hadde flybillett til Bogota for drøye fem år siden, men pga jobbskifte kunne jeg ikke reise. Men nå er det kanskje på tide å ta turen. Noen som har tips?

Tror jeg ikke kan ofre mer enn 8 feriedager, altså at jeg reiser ut på f.eks. tirsdag kveld og tilbake lørdag. Det skulle gi et opphold fra onsdag til lørdag, eller altså 9-10 dager.

Lander uansett i Bogota og det er vel ikke noe blivende sted så lenge. Cartagena virker som et opplagt mål, Medellin hadde også vært interessant. Ser ut til at det er billig å fly mellom byene - men kanskje tid- og pengekrevende å reise til og fra flyplasser etc, så tre byer er kanskje litt ambisiøst?

Ser ut til at overnatting er litt rimeligere enn jeg trodde. Tar gjerne imot tips!

Tenker å legge turen en gang fra midten/slutten av februar. Hos Turkish får jeg billetter til om lag 6.000, men da blir det en veldig lang flytur. Billigere via London og USA, men vil helst unngå USA. Håper på tilbud hos Air France eller Lufthansen.

(Innlegget ble redigert 30.04.16 18:52)

erikksen
erikksenInnlegg: 2662
30.04.16 20:51

Cartagena er som du selv sier et opplagt valg, og den mest velbevarte kolonibyen jeg har vært i. Virkelig flott, lokalbefolkningen bor der selv og vandrer du litt rundt vlir det veldig lokalt. Selv bodde jeg utenfor gamlebyen i en leilighet, men anbefaler å bo i gamlebyen. En runde med turistbussen på kvelden, romtoget eller hva det kalles, kan være artig, om enn litt turistaktig. Men man er jo turrist også da..

Tiden kan være begrensende her, men du kan vurdere en tur til Taganga og nasjonalparken Tayrona, som er en virkelig perle. En trrekkingtur i jungelen ender på noen av de flotteste strender man kan tenke seg, omgitt av palmer og jungel. Medellin kan også anbefales, en ganske spesiell by om ikke av de aller trygggeste.

Det er ellers mye, mye mer å se og gjøre i Colombia, men med tanke på at du bare har åtte dager, ville jeg kanskje bare anbefalt Cartagena og enten Taganga/Tayrona eller Medellin. Bogota har ting å se, men ville brukt lite tid her eller skippet den fullstendig. Ellers bare å hlede seg, et utrolig flott land med hyggelige mennesker!

(Innlegget ble redigert 30.04.16 20:52)

DrSchwei
30.04.16 22:03

Takk, ser at Cartagenas gamleby står som kanskje den viktigste attraksjonen. Bildene fra byen er jo fantastiske! 

Nå er jeg ikke så sprek av meg, og natur kommer litt lengre ned på listen enn kultur (historie, folk, mat, drikke...), men hadde vært artig med litt jungel.

Har ikke bestemt antall dager helt - men noterer tipset om at Bogota kanskje ikke er all verden, så legger det på minnet under planlegging.

Kan du si noe om prisnivå på overnatting og andre ting? Det spriker ganske mye. Leilighet er sikkert bra, men ettersom det er første gang føler jeg vel at hotell er litt tryggere.

Litt spansk er det vel også bra å kunne snakke? Kanskje bruke noen vinterkvelder på å lære noen gloser.

annmag
annmagInnlegg: 7619
30.04.16 22:42

Jeg var i Colombia for tre år siden, og kan underskrive på at menneskene i Colombia er utrolig hyggelige.

Bogota har vel ikke all verden å by på, så du går ikke glipp av det helt store ved å droppe den.  Jeg følte meg for øvrig helt trygg der, også etter mørkets frembrudd.

Cartagena er et av de verste turisthøla jeg har vært i.  Hele gamlebyen er omgjort til en turistmaskin, hvor cruiseturistene fyller gatene.  Bygningene er riktignok utrolig vakre.  Du bør absolutt bo i gamlebyen.  Prisene på overnatting der er ganske stive, men jeg fant et sted som hadde helt ok pris.  Det var i en gammel bygning full av sjarm.  Veldig små rom og lytt mot fellesrom.  Stort fellesrom/stue ut mot gata hvor du kan sitte på en stol ved de mange meter høye åpne vinduene og høre hestehovenes lyd mot brosteinene på kvelden etter at cruiseturistene har reist.  Jeg husker ikke hva stedet heter, men kan finne det ut hvis du er interessert.

Jeg var ikke i Medellin, men har hørt området skal være veldig vakkert.

Taganga er vel mest for de som er ute etter billig dykking i grumsete vann.

Jeg likte meg veldig godt i jungelen på tur opp til den "forsvunnene by", men det er en tur på rundt fire dager med overnatting i høyekøyer og medbrakt mat.  Helt utrolig flott tur som du absolutt bør ta (hehe...en gang må jo være den første for sånn type tur også ;o ).

Ellers er jo nydelige Providencia et sted jeg vil anbefale, men dit rekker du ikke på så få dager.

DrSchwei
30.04.16 23:03

Takk, så en sånn dokumentar om det som skjedde på El Dorado-flyplassen på TV i går. Ikke overraskende at flyplassen så bra ut, men var overraskende moderne og flott, må jeg si...

... Cartagena er altså type "Venezia" - der folk er innom på dagtid, og "skikkelige turister" blir igjen over natta? Det er litt viktig for meg å ikke være "turist i kulisser", men heller en turist i fint miljø som kan observere de innfødte. Ellers er det vel strand i Cartagena, og det frister jo, fremfor Bogota og Medellin. Men det høres kanskje, sånn umiddelbart ut, at Bogota 1-2 dager i starten eller slutten av turen er best, og så fordele f.eks. fire-fem hele dager i Cartagena og tre-fire i Medellin. Liker å slappe av på stedene jeg reiser, ikke bare fly fra attraksjon til attraksjon.

annmag
30.04.16 23:12
DrSchwei: fire-fem hele dager i Cartagena

Det er altfor lenge.  Gamlebyen er liten, og du ser den helt utmerket i løpet av en dag.  Legg inn en dag til, og du får med deg en kveld i vinduet.

Cartagena er utvilsomt omdannet til turistkulisser.

Enig i at du bør ha et par dager i Bogota også.

Jeg var innom Santa Maria på vei til Taganga, men så ikke noe særlig av byen.  Var grusomt varmt der.  Vet det er et fint sted å reise til oppi fjellene ovenfor Santa Maria, men var ikke der selv.  Skal se om jeg finner ut hva det stedet heter etter hvert (opp dit kan du taxi...så du trenger ikke å gå).

Du kan f.eks. fly fra Bogota til Santa Maria (hvis du vil dit da), så kan du ta minibuss fra Santa Maria til Cartagena.

annmag
30.04.16 23:13
DrSchwei: Ellers er det vel strand i Cartagena

Tja....det er iallefall noe sand langs vannkanten.

DrSchwei
01.05.16 01:40
annmag: Det er altfor lenge. Gamlebyen er liten, og du ser den helt utmerket i løpet av en dag. Legg inn en dag til, og du får med deg en kveld i vinduet. Cartagena er utvilsomt omdannet til turistkulisser. Enig i at du bør ha et par dager i Bogota også. Jeg var innom Santa Maria på vei til Taganga, men så ikke noe særlig av byen. Var grusomt varmt der. Vet det er et fint sted å reise til oppi fjellene ovenfor Santa Maria, men var ikke der selv. Skal se om jeg finner ut hva det stedet heter etter hvert (opp dit kan du taxi...så du trenger ikke å gå). Du kan f.eks. fly fra Bogota til Santa Maria (hvis du vil dit da), så kan du ta minibuss fra Santa Maria til Cartagena.

Takk, alle tips noteres. Stusser litt på at det er "altfor lenge" å være en i en varm, flott, eksotisk og spennende by med over 1 million innbyggere. Som norsk turist på den tiden er jo det, vil jeg tro, litt mer spennende enn Kanariøyene, der nordmenn i hopetall oppholder seg i flere uker i strekk, uten at noe spesielt spennende skjer :-D

Jeg liker å ta det med ro og bare rusle rundt og føle på stemningen. Bare tanken på at jeg skal dit betyr veldig mye. Sist vinter (januar-februar) hadde jeg to perioder med sykemelding, og jeg antar ganske mye at jeg hadde unngått et om jeg hadde hatt tur i sikte.

annmag
01.05.16 01:58
DrSchwei: en varm, flott, eksotisk og spennende by

Er vel akkurat der jeg ikke er helt enig i beskrivelsen da. :)

Hvorfor mener du Cartagena er så spennende?

Min opplevelse var en turistmaskin full av cruisepassasjerer.  Og stranden er da bare noe brun sand nedenfor festningen.

Gamlebyen er som nevnt liten (med veldig fine hus), og utenfor den er det vel ikke noe å se, så det er et begrenset område å oppleve. 

Men hvis du vil være der fire-fem dager, så gjør du selvfølgelig det. :)

Kanariøyene kan også være så mangt.  Fra den grufulle ghettoen i Puerto Rico til flott natur og ro oppe i fjellene. :)

annmag
01.05.16 02:08

Minca heter forresten det stedet jeg nevnte oppe i fjellene ovenfor Santa Maria.

Å rusle rundt blant kaffebuskene og få nytrukket colombianske kaffe rett fra busken må da være noe for deg.

DrSchwei
01.05.16 03:09
annmag: Er vel akkurat der jeg ikke er helt enig i beskrivelsen da. :) Hvorfor mener du Cartagena er så spennende? Min opplevelse var en turistmaskin full av cruisepassasjerer. Og stranden er da bare noe brun sand nedenfor festningen. Gamlebyen er som nevnt liten (med veldig fine hus), og utenfor den er det vel ikke noe å se, så det er et begrenset område å oppleve. Men hvis du vil være der fire-fem dager, så gjør du selvfølgelig det. :) Kanariøyene kan også være så mangt. Fra den grufulle ghettoen i Puerto Rico til flott natur og ro oppe i fjellene. :)

Hehe, folk er forskjellige ... da.... Altså, jeg mener da at enhver by liggende på det stedet i sommervarmen er spennende - klima, billig øl, pene damer, langt unna hjemlandet, lave priser  - annen kultur - det holder da i massevis?

Om det er noen latterlige turister, så kan man la være, eller finne andre steder. Nekter å tro at hele byen er ødelagt av turister...

.... når det gjelder å være turist. Jeg er litt for meg selv - liker å føle  med den ubevisste strømmen innimellom - for å få med meg attraksjoner, samtidig ønsker jeg å bo fullstendig bortenfor for å være helt borte vekk.

Til orientering, ellers: Har prøvd kokain, og det var helt fælt, og akter ikke å prøve igjen.

Scandinoco
ScandinocoInnlegg: 6818
01.05.16 03:28

Spørs vel litt hva du er ute etter. Jeg har ikke vært i Colombia selv, men det sies at Santa Marta er veldig fint, og San Andres øya skal være en perle (om det er strender du er ute etter).

Har du forsøkt å sjekke med Avianca? De er medlem av Star Alliance, så det skulle være mulig å reise fra Norge til Bogotá slik. 

annmag
01.05.16 03:37

Jeg snakker jo ikke om hele Cartagena, kun om gamlebyen (som altså er stappfull av turister).

De colombianske damene er nydelige, men de kommer du jo ikke til å se noe til. Du kommer bare til å se tjukke amerikanere og uflidde backpackere. :D

Du kommer sikkert til å få en fin tur.

annmag
01.05.16 03:43

(Får ikke til å sitere fra mobil).

San Andres øya er ikke noe sted å dra. Omtrent alt av strender er okkupert av resorter. Selve gatelivet minner om Gran Canaria, og det kryr av svindlere der.  Uansett er San Andres altfor langt unna for den turen Herr DrS tenker på.

Forfun
ForfunInnlegg: 5277
01.05.16 11:31

Colombia står øverst på min reiseliste nå. Hørt veldig mye positivt om landet. Vil helst ha to uker på en så lang flytur. 

Annmag, gøy å se deg tilbake på forumet. Dine reisemål samsvarer med mine. 

Suave
SuaveInnlegg: 125
01.05.16 12:00

Jeg har ikke vært i Colombia selv, men hadde en tur booka dit som jeg plutselig måtte avbestille - og jeg hadde egentlig lest meg ganske mye opp på stedet og planlagt mye.

Enig i det Annmag sier om Cartagena, gamlebyen ser fin ut, men å være der særlig lenger enn noen dager virker i overkant. Strendene der skal ikke være bra i det hele tatt. De fleste backpackere reiser jo videre til Tayrona, og der ser det vakkert ut, men virker ikke helt som din greie.

Hørt mye bra om Medellin, og det er i det området jeg hadde tenkt å være mest. Byen er tryggere enn på lenge. Mer behagelig klima der enn ved Cartagena også. Flott natur rundt, og mindre kolonibyer man kan besøke, f.eks Santa fe De Antioquia.

SlippKonoFri
SlippKonoFriInnlegg: 1165
01.05.16 12:03
annmag: De colombianske damene er nydelige, men de kommer du jo ikke til å se noe til. Du kommer bare til å se tjukke amerikanere og uflidde backpackere. :D Du kommer sikkert til å få en fin tur.

Tja, viss en vil ordne seg en date, er det ikke bare å lage seg en profil på latinamericancupid og å avtale noe da? :)

Mange som sikkert stiller opp om en er romslig og betaler taxi og middag for dem...

annmag
01.05.16 13:18
Forfun: Annmag, gøy å se deg tilbake på forumet. Dine reisemål samsvarer med mine.

Takk, jeg er tilbake i Norge nå...etter noen år på "loffen".

Du vil virkelig like Colombia (og alle de flotte og gjestfrie menneskene der).

Du vil også like turen opp til "den forsvunnene byen".  Selve ruinene er ikke den store opplevelsen (ser akkurat ut som på bilder), men turen opp er fin.  Jeg bestemte meg for må dra opp dit etter å ha lest om den her på forumet.

Providencia er også et sted du virkelig må få med deg, nå før det blir bygd ut.  Det tryggeste stedet i hele Karibien.  Flott dykking.

annmag
01.05.16 13:20
Suave: Strendene der skal ikke være bra i det hele tatt.

Riktig, helt elendig....ikke innbydende i det hele tatt.  Det samme gjelder Taganga. 

annmag
01.05.16 19:02
DrSchwei: Ser ut til at overnatting er litt rimeligere enn jeg trodde.

Her er stedet jeg bodde på i gamlebyen i Cartagena.  Ligger veldig sentralt.  Jeg husker enda lyden av hestehovene mot brosteinen på kvelden.

Du kan jo se om du finner info om cruiseanløp, og forsøke å unngå de største skipene.

erikksen
erikksenInnlegg: 2662
02.05.16 00:49

Det er seks år siden jeg var der, og prisnivået og turistvolumet kan ha steget siden da høres det ut som. Er uansett en grunn til at det er mange turister. Du skal dog ikke gå mange meterne utenfor bymuren til gamlebyen før det kan bli svært så lokalt. Jeg bodde utenfor gamlebyen - i Bocagrande som mest av alt minner om Miami - men man får mye mer for hotell for pengene. Går buss rett inn til gamlebyen, og ikke veldig dyrt for taxi heller (da). Og man slipper unna det som kan oppfattes som litt mas i gamlebyen. Glemmer forresten ikke den fantastiske og billige biffrestauranten rett over gata fra leilighetskomplekset der jeg bodde. Får vann i munnen bare ved tanken..;)

Strendene i Cartagena er dessverre ikke allverdens, men funker for noen dager. Ellers går det an å ta dagstur til Playa Blanca/Isla Rosario, som utvilsomt har fine strender.

Er naturlig nok en fordel med spansk, men på turisthotellene snakker de engelsk. Definitivt nødvendig med litt spansk hvis man har ambisjoner om å konversere de lokale skjønnhetene..;)

annmag
02.05.16 10:21

Uff..jeg føler jeg blander meg litt vel mye nå.....men det får gå.

Jeg synes definitivt man bør bo i gamlebyen....som sagt: hestehover mot brostein på kveldstid.  Rusle gatelangs på kveldstid, etter at cruisefolka er borte og alle souvernirselgerne har gått hjem for å kose seg med familiene sine.

Ellers kommer det jo litt an på hvordan type turist man er....og med alt det negative jeg har skrevet.....så må jo alle få en opptur når de kommer dit... :D (Jeg forsøker ikke å svartmale altså, men det er turistkulisser).

Når det gjelder Bogota, så likte jeg den byen også.  Men her er det ikke mange steder å sitte ute og spise/drikke.  Jeg fant vel egentlig bare et sted som hadde uteservering, og det var et hippt sted på en terrasse over biblioteket.

Jeg foreslår følgende:

Fly til Bogota. Vær der en og en halv dag.

Fly så til Santa Maria.  Du kan bo nede i Santa Maria og ta taxi/delt taxi opp til Minca.  Du kan også ta en tur til Taganga.  Det er en liten fiskelandsby (full av backpackere) like ved.

Ta buss fra Santa Maria til Cartagena.  De bruker komfortable minibusser på strekningen, henter deg på døra og kjører deg til døra.

Fly fra Cartagena til Medellin.  Her har jeg jo ikke peiling.

Så hjem via Bogota.

DrSchwei
07.07.17 10:56

Nå ble det ikke tur i 2017. Men snart er det 2018. Og nå er jeg ganske bestemt på at det blir Colombia i vinter. Har vurdert andre reisemål også, men det er først og fremst Colombia jeg har hatt øverst på ønskelisten i noen år. Tenker vel å slå til å bruke 10 dagers ferie på dette, når jeg først slår til. KLM flyr direkte til/fra Cartagena, dvs de mellomlander jo i Bogota, men det kan da være praktisk å f.eks. starte der og så fly Cartagena-Medellin-Bogota og hjem derfra. Planleggingen* har i alle fall startet. Dette til orientering.

*jeg kan ikke leve (bra) uten å hele tiden ha minst en tur under planlegging. Varna-turen er jo ikke noe å planlegge. Whiskyturen til Skottland er i boks. Må rett og slett ha noe å drømme om og pusle med. Sykdom dette. :-)

DrSchwei
31.10.17 21:05

Da var turen booket  - ankomst Cartagena sent fredag kveld, retur fra Bogota to uker etter fredag kveld. Gleder meg og gruer meg.

Forfun
31.10.17 21:42

Morsomt. Booket også for noen minutter siden tur til Cartagena. Men juleferie, så rimelig sikker på at du fikk en veldig mye billigere billett enn meg. Har noen spørsmål, men tar de i egen tråd.

Håper du skriver om det du opplever. Og hvis du finner noe god mat, gi tips. Tipper jeg kommer til å reise mye mer utenfor sivilasjon enn deg.

Forfun
31.10.17 22:07
annmag: Å rusle rundt blant kaffebuskene og få nytrukket colombianske kaffe rett fra busken må da være noe for deg

definitivt noe for meg. Høres herlig ut.

annmag
01.11.17 00:06
Forfun: definitivt noe for meg. Høres herlig ut.

Ja, i Cartagena har du i grunnen ikke noe å gjøre.  

Bestill fly opp til Santa Marta.

Ta turen opp til Ciudad Peridad (vil ikke anbefale noe kortere enn 4 dager).

I Santa Marta kan dere leie moped og moppe opp til Minca.

Etter dette, så hopper dere på nye fly (tre blir det vel)...og flyr til en rolig og fredelig øy og dykker med Gerardo. (Hvor det er oppgir jeg ikke i åpent forum).

annmag
01.11.17 00:07
Forfun: Booket også for noen minutter siden tur til Cartagena.

Hvordan flyr dere?

(Jeg vil også tilbake til fine øya).

Jazzeron
JazzeronInnlegg: 13045
01.11.17 09:12

Godt mulig det blir Colombia på denne karen og i løpet av våren. Hold gjerne tråden oppdatert! :)

Forfun
22.11.17 12:41
DrSchwei: Da var turen booket - ankomst Cartagena sent fredag kveld, retur fra Bogota to uker etter fredag kveld. Gleder meg og gruer meg.

ER du i Colombia nå? Håper du legger igjen litt informasjon her. Gleder meg til tur selv.

Klikk for å gå tilbake til toppen