Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Sende suvenirer hjem med posten

NYTT TEMA
Kanlite
KanliteInnlegg: 824
16.09.16 02:29

Skal reise rundt omkring, dekke store deler av Europa, og kommer helt sikkert til å ville kjøpe noen minner og suvenirer. Siden jeg ikke har en bil, kun en koffert og en sekk, vil det jo bli et problem med plass. 

Er det noen her som har kjøpt et eller annet, og sendt det hjem pr post? Ikke røyk, alkohol osv. I såfall, er det kanskje noe med tollgrense pr pakke også? Tenkte det var bedre å spørre her før jeg eventuelt spør på posten her. 

Må nødvendigvis sende til slekt og venner, siden posten returnerer pakken etter 2-3 uker. 

fargerik
fargerikInnlegg: 65047
18.09.16 11:56

Jeg syns det er så vanskelig å finne frimerker, jeg. Portotakster også.

Har opplevd det i flere land.

(Innlegget ble redigert 18.09.16 11:56)

Kjetil_e
Kjetil_eInnlegg: 22616
18.09.16 18:49
Kanlite: Skal reise rundt omkring, dekke store deler av Europa, og kommer helt sikkert til å ville kjøpe noen minner og suvenirer. Siden jeg ikke har en bil, kun en koffert og en sekk, vil det jo bli et problem med plass.  Er det noen her som har kjøpt et eller annet, og sendt det hjem pr post? Ikke røyk, alkohol osv. I såfall, er det kanskje noe med tollgrense pr pakke også? Tenkte det var bedre å spørre her før jeg eventuelt spør på posten her.  Må nødvendigvis sende til slekt og venner, siden posten returnerer pakken etter 2-3 uker.

Mener du på forhånd kan ta kontakt med posten og si du blir borte så og så lenge, og be de oppbevare all post til deg i mellomtiden. Vet dog ikke for hvor lenge.

Hadde jeg vært deg, ville jeg og tatt en telefon til tollvesnet og forhørt meg om hvordan du skal gå frem. Skal du sende det som pakke fra utlandet må du vel blant annet fylle ut en tolldeklarasjon blant annet. Så dette ville jeg forhørt meg om hos tollvesenet.

Kanlite
19.09.16 05:15

Hadde tenkt å si i fra til Posten uansett, det med å spørre tollen osv. tenkte jeg ikke på. Takk for tipset!

Kanlite
19.09.16 05:22

fargerik: Jeg gidder ikke tenke på kostnadene. Trenger bare å finne et postkontor som har esker, bobleplast og slikt. Og høre med tollen her hjemme før jeg drar. Mulig jeg kan sende noe som "gave"...får høre med dem. 

fargerik
19.09.16 06:09
Kanlite: fargerik: Jeg gidder ikke tenke på kostnadene. Trenger bare å finne et postkontor som har esker, bobleplast og slikt.

Ja, jeg forstår det.

Jeg har bare som sagt rotet mye for å i det hele tatt finne dette.

Det er ikke sikkert du vil ha noen problemer med det, men var jeg deg ville jeg prøvd å sette meg inn i hvem som selger frimerker og sender post i hvert enkelt land du skal til før du drar.

Ikke alle land har post i butikk...

Det er jo en god idè forøvrig å gjøre det slik, siden du har planer om å shoppe en del.

"Shipping" er kanskje et nøkkelbegrep? De som selger tunge ting tilbyr noen ganger å ordne det for deg.

(Innlegget ble redigert 19.09.16 06:20)

gjespe
gjespeInnlegg: 27496
19.09.16 07:26
fargerik: Jeg har bare som sagt rotet mye for å i det hele tatt finne dette.

Hvilke land i Europa har du postet fra i det siste?

gjespe
19.09.16 07:29
Kjetil_e: Mener du på forhånd kan ta kontakt med posten og si du blir borte så og så lenge, og be de oppbevare all post til deg i mellomtiden. Vet dog ikke for hvor lenge.

Pakker blir returnert - kun brev oppbevares - så da må det i tilfelle sendes som brev. Du kan forlenge perioden opp til mange måneder fra nett.

gjespe
19.09.16 07:32
Kanlite: I såfall, er det kanskje noe med tollgrense pr pakke også?

Tollgrense for pakker er vel 350,- innkl frakt - ut fra hva du oppgir som verdi - er det gave til en venn mener jeg det er 1000,- kr.

Dette er ikke vanskelig - bare å sende pakker på nærmeste posthus.

Kanlite
19.09.16 08:29

Tenkte på tradisjonelt postkontor, ikke post i butikk. Har ikke tenkt å sende tunge ting, men det skal jo ikke mye til før jeg plutselig innser at jeg må kjøpe en ekstra koffert. Det er dette som er kjernen i hvorfor jeg lurer på dette. 

Har ingen erfaring med å å sende noe fra utlandet før, så det med å sende sombrevpost var et bra tips! Ante ikke at pakker automatisk blir returnert? Brevpost er også kanskje billigere...? Må be posten om å holde tilbake posten ja, regner med å bli borte ca 2-3 uker. Er spent på hva tollen sier, tenker da på tollgrensen. Tenkte jo å sende flere pakker til flere folk,og fra forskjellige land, og er hver pakke innafor tollgrensen burde jo dette gå greit, teoretisk og logisk sett. Skjønner ikke problemet med å sende feks 3 pakker, inkl én til meg selv. Forskjellige datoer, forskjellige land. Må selvfølgelig sjekke med tollen ang det med skjemaer/deklarasjjoner osv også. Kan starte med å sjekke nettsidene til tollen og posten igjen... Kanskje se hva et random postkontor i Tyskland sier også. Om google translate gir noen mening. Best å sjekke i et eu-land, siden det det som er relevant. Hadde vært fint om det faktisk er 1000,- til venner... :-)

Kanlite
19.09.16 09:10

En kjapp telefon til tollen (som jeg burde tatt før jeg postet spørsmålet her) sa at når jeg sender noe fra meg selv i utlandet, er grensa på 350,- uansett hvor mange pakker jeg sender. Kan ikke sende noe "som gave"(ang det med 100,-) siden jeg ikke er bosatt i landet jeg sender fra. Jeg må sjekke hver enkelt ting jeg kjøper ang det å sende den til utlandet, og muligens legge ved kvittering. Må også oppgi verdi på pakken jeg sender. 

Posten har grei oversikt over det med oppbevaring, men skal ringe dem også. Haster ikke... Har nettopp lagt ut en leilighet for salg og det kan jo ta sin tid. 

Ser at det var unødvendig å stille spørsmålet her, men kanskje det er noen andre som lurer på ca det samme, som kan få noen tips herfra, om de ikke bare ringer post og toll først. Slik jeg burde gjort.  :-)

fargerik
19.09.16 12:41
gjespe: Hvilke land i Europa har du postet fra i det siste?

Det har ikke du noe med.

Men du kan jo alltids komme med oversikten over hvor man får frankert og sendt postpakker til Norge fra i alle land i Europa.

Kunne være kjekt å vite.

(Innlegget ble redigert 19.09.16 12:42)

Kanlite
19.09.16 16:00

Hvor man får gjøre dette vil vel variere fra sted til sted. Samme med porto. Den vil jo også nødvendigvis variere. 

Usikker på hva du egentlig mener her... 

fargerik
19.09.16 18:54
Kanlite: Usikker på hva du egentlig mener her

Nå mener jeg ihvertfall at det ikke er noe problem, som ikke trenger å følges opp mer.

gjespe
20.09.16 16:30
Kanlite: Må selvfølgelig sjekke med tollen ang det med skjemaer/deklarasjjoner osv også. Kan starte med å sjekke nettsidene til tollen og posten igjen..

Du trenger ikke bekymre deg så mye - du sender til Norge fra utlandet så da er det bare en forenklet deklarasjon du vil få info om der du sender den fra - om innhold - vekt og verdi. Merk som gave "gift" inntil 1000,- kroner verdi.

broren_til_noen
broren_til_noenInnlegg: 31600
20.09.16 16:46
gjespe: du klager ditt fornødne her

Næmmen, er det dét han gjør da?

fargerik
20.09.16 17:33
gjespe: Du må jo ha vært i mange land i Europa siden du klager ditt fornødne her - eller var det bare løgn - litt stor på deg sjøl?

Du er en forbanna nepe, og totalt uinteressant å snakke normalt med.

Glem meg, ignorer meg, gjør hva du vil, men svarer du med det vanlige våset ditt får du vås tilbake.

Du er et null, og forums verste troll og største idiot.

fargerik
20.09.16 17:36
broren_til_noen: Næmmen, er det dét han gjør da?

Det tar vel syv sekunder før skyllebøtta mi er vekk.

Mod og gjespe er to hender i EN RÆV.

Jeg har vært i flere europeiske land enn gjespe har hjerneceller.

(Innlegget ble redigert 20.09.16 17:40)

gjespe
20.09.16 18:21
fargerik: Du er en forbanna nepe, og totalt uinteressant å snakke normalt med. Glem meg, ignorer meg, gjør hva du vil, men svarer du med det vanlige våset ditt får du vås tilbake. Du er et null, og forums verste troll og største idiot.

Takk det samme - si det til broren din også - dere holder på verre med denne type debatt - forumets idioter begge to.

Men når du sjøl blir angrepet med samme medisin tilter du - patetisk.

(Innlegget ble redigert 20.09.16 18:22)

broren_til_noen
20.09.16 20:30
gjespe: forumets idioter begge to

Nå skal jeg bedrive litt voksenopplæring, sjøl om gudene skal vite at du ikke fortjener det.

Man klager ikke sitt fornødne skjønner du gjespe. Hvordan du klarte å skrive noe så bort i natta er.......ja.....

Man klager sin nød.

Man gjør sitt fornødne.

Nå kan du tenke litt over om du skjønner forskjellen.

Etterpå kan vi snakke om hvem som kan kalle andre idiot.

gjespe
20.09.16 20:49
broren_til_noen: Man klager ikke sitt fornødne skjønner du gjespe.

Joda - det er bare skitprat dere driver med - dere tømmer deres fornødne her på VGD - lukter lang vei.

broren_til_noen
20.09.16 20:53
gjespe: dere tømmer deres fornødne

Dette blir jo bare bedre og bedre.

annmag
annmagInnlegg: 8161
20.09.16 23:00

Kan dere tre nå slutte med dette tullet?

Dette er et reiseforum hvor de fleste av oss er opptatt av å gi så gode råd og tips som mulig til de som starter tråder her.

Forhåpentligvis kan vi også fremover la dette være et sted hvor man ønsker å fokusere på å gi andre gode reiseopplevelser, og holde seg for gode til å regelrett krangle om hvem som er best.  Sånt hører vel hjemme i barnehagen, men mulig det er noe i at man går i barndommen igjen som eldre?

fargerik
21.09.16 05:48
annmag: Kan dere tre nå slutte med dette tullet?

Det er ikke min skyld at stalkere eksisterer.

Jeg er helt enig med deg, la reiseforum få slippe slikt.

gjespe
21.09.16 06:39
fargerik: Det er ikke min skyld at stalkere eksisterer.

Det er deg og broren det - når du kommer inn i en tråd hvor en ber om råd til å sende pakker i Europa - og du beklager deg over at dette er vanskelig - bør du kunne svare på hvilke land det gjelder?

Hvis ikke har du vel ingenting i tråden å gjøre?

(Innlegget ble redigert 21.09.16 06:40)

VivaLV
VivaLVInnlegg: 35245
24.09.16 23:30

Ikke noe problem. Sendte dryss av pakker på vår jorden-rundt reise. Dog for 15 år siden, men ting har nok ikke forandret seg. Skriv tolldeklarasjon og "personal belongings" og/eller NCV (no commercial value).

sl500
sl500Innlegg: 11859
28.09.16 21:14

Sender man pakker i fra et Eu land til ett annet er det rause verdigrenser som gjelder.
Da kan man feks sende pakkene poste restante til Strømstad.
For så svippe over grensen å hente de etter man kommer hjem.
Husker ikke hvor lenge posten i Sverige oppbevarer poste restante men er det et problem finnes det også et privat postsenter i samme by som lever av å oppbevare pakker for nordmenn.

(Innlegget ble redigert 28.09.16 21:18)

Israel12points
Israel12pointsInnlegg: 3437
29.09.16 01:50
fargerik: Men du kan jo alltids komme med oversikten over hvor man får frankert og sendt postpakker til Norge fra i alle land i Europa. Kunne være kjekt å vite.

Har reist litt selv , men er det noe jeg ikke har opplevd som problem er vel å finne frimerker inkl fått sendt pakker. Alle land har da post eller finnes det virkelig noen land en kan måtte jobbe ræva av seg for å finne slikt ?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg