Hvis uken dere skal reise sammenfaller med påsken må du regne med relativt høye priser for overnatting.
Mange vil anbefale deg hoteller i området rundt Times Square, siden det er "supersentralt". Andre vil påstå at hotellet de anbefaler også er "supersentralt", strengt tatt uansett hvor på Manhattan det ligger. De har rett hele gjengen, alt på Manhattan syd for Central Park kan defineres som sentralt. Jeg ville riktignok holdt meg unna helt syd på Manhattan, i Financial District, siden det er et område som er rimelig dødt og sjarmløst på kveldstid.
New York er for mange høye hus og konstant trøkk av lyder lukter og folk. Det er også definisjonen på Times Square og områdene rundt. Ønsker man å bo midt i det i en uke? Hvis ja, finner man hotell der. Hvis ikke, søk dere nedover mot områdene mellom 23rd st i nord og Canal st i syd. Her finner man kjente områder som Chelsea, Meatpacking District, West Village Greenwich Village, NoHo, Soho, Little Italy, East Village, Lower East Side m.m., steder dere ønsker å se like mye som området rundt shoppingbonanzaen på 5th avn og mylderet rundt Times Square. Bor man i de roligere (og langt hyggeligere!) områdene kan man alltids oppsøke 5th avn/Times Square når man vil kjenne på den type puls. Subwayen er, som nevnt av pusur, sikker og effektiv og tar dere dit dere vil, når dere vil. Pusur nevner at man ikke skal ta Subway om natten, jeg er ikke helt enig i den betraktningen, men hver sin oppfatning av risiko. Jeg har tatt den mange ganger rundt midnatt, også ute fra Brooklyn og inn til Manhattan, uten utfordringer av noen art – heller tvert i mot, faktisk. NYC by night byr på mange spennende karakterer, for oss som liker å observere slikt ;-).
Hvis jeg skal anbefale ett konkret hotell må det bli Washington Square Hotel, som jeg etter mange års ønske endelig fikk bodd på sommeren i 2016. Beliggenheten er stille og rolig på hjørnet av Washington Square Park, med gangavstand til alle bydelene jeg nevnte ovenfor. Det er et par kvartaler til nærmeste subwaystasjon, som tar dere til resten av Manhattan. Jeg har anbefalt hotellet til flere bekjente som har vært fornøyde og jeg og min familie (2v+3b) var veldig fornøyde med vårt opphold i sommer. Usedvanlig hyggelig betjening, stort rent og pent hjørnerom (det de kaller 2 Double Beds Deluxe), inkl en helt OK frokost. Jeg skal definitivt bo der igjen.
Alternativet ved å bo utenfor Manhattan for å senke prisen for overnatting har jeg full respekt for. Det finnes mange OK hoteller på New Jersey siden av Hudson river. Mange av de med verdens fineste utsikt også, siden man kan se hele Manhattan skyline derfra. Utfordringen er at man er avhengig av path-train eller annen transport til/fra Manhattan. Noe av gevinsten for billigere rom går dermed bort og friheten man har ved å bo på Manhattan er ikke til stede. Personlig mener jeg at det blir som å booke hotellrom i Lillestrøm når man skal på ferie til Oslo. Argumentet "det er jo bare 10 min med tog unna!" er ikke godt nok. Følelsen og gleden ved å ha hele Manhattan rett utenfor døren får man ikke på andre siden av elven, ferdig med det :-)