Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Reisetips Øst-Europa?

NYTT TEMA
annmag
annmagInnlegg: 7630
23.03.17 14:33

Jeg skal reise med tog i noen av landene i Øst-Europa, og håper jeg kan få noen innspill til steder å besøke.

Jeg er ikke interessert i museer, gourmetmat, vinsmaking, uteliv eller strand (eller badeland) på denne turen.

Jeg liker gateliv, små landsbyer, bondeland og natur (vil ikke gå dagesvis i fjellene på denne turen).

Landene i tilknytning til de jeg ramser opp nedenfor skal jeg ikke til (har vært der før).

Dette har jeg kommet frem til så langt:

Slovenia: Ljubljana og Bled

Nordlige Kroatia: Zagreb. (Kanskje: Vukovar....etter tips her inne).

Serbia (ikke lenger syd enn Beograd): Beograd. (Kanskje: Novi Sad).

Ungarn: Budapest og Szentendre. (Kanskje: Balatonsjøen og Visegrad).

Romania: Bucharest, Brasov, Sighisoara og Maramures. (Kanskje: Timisoara).

Bulgaria: Sofia og Koprivshtitsa. (Kanskje: Plovdiv og Veliko Tarnovo).

Håper noen kan ta seg tid til å tipse meg litt mer, så jeg kan legge opp en litt løs reiserute. :o)

KapteinKaos
KapteinKaosInnlegg: 4662
23.03.17 21:46
annmag: Brasov

Fin by dette omkranset av fjell og natur. En tur opp fjellet (til der du ser skiltet "Brasov") med gondolbane er fint hvis du liker god utsikt. Noe sør for Brasov finner du også Sinaia, en liten fin "fjellby" midt i Transilvania-fjellene. Peles slottet er ganske unikt av utseende utvendig og kan kanskje være av interesse. Det går også gondolbane på stedet der til langt oppi høyden. Vi hadde bare noen timers stopp der og var ikke der oppe, men sikkert bra utsikt der. Bra turområde fikk jeg høre av noen norske jeg traff på.

annmag
23.03.17 23:18
KapteinKaos: Sinaia, en liten fin "fjellby"

Takktakk....da er det merket av på kartet.  Jeg bildegoogla, og det så veldig fint ut der. :o)

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 5014
24.03.17 09:33
annmag: Balatonsjøen

Kan absolutt anbefales !

Vi var ved Badacsony på nordbredden under bobilturen i fjor.
Lett vandring nedoverbakke og vinsmaking på utallige vingårder nedoverbakke etter at vi ble kjørt opp meg Jeep :-)
Fantstisk fint område og meget god hvitvin.
Campingen vi lå på har fine hytter også:
http://janneogfrank.blogspot.no/2016/08/badacsony-camping-og-olasz-rizling.html

Tog langs Balatonsjøen: http://www.balatontourism.com/Trains_to_Lake_Balaton.html

casadetucuman
casadetucumanInnlegg: 1329
24.03.17 12:13

Jeg har ikke vært der selv, men neste gang jeg er i Romania skal jeg definitivt til Donau-deltaet. Tulcea er den beste byen å ta utgangspunkt i. Der kan man ferge rundt eller leie en båt med skipper.

annmag
24.03.17 14:56
KapteinKaos: Sinaia, en liten fin "fjellby" midt i Transilvania-fjellene. Peles slottet er ganske unikt av utseende utvendig og kan kanskje være av interesse.

Ja, ser fint ut.  Ser at toget går forbi ikke så langt unna heller.  

Tror nok jeg tar turen oppom der.

Takk for tips. :o)

annmag
24.03.17 14:58
xpoolman: Balatonsjøen

Jeg er så usikker på området der.  Jeg har bildegoogla, og jeg ble ikke så imponert over bildene jeg fant.

Jeg fikk inntrykk av at det var nærmest et stort rekreasjonsområde med strender.  Vet du om det var noen koselige bittesmå landsbyer der?

annmag
24.03.17 14:59
casadetucuman: Donau-deltaet. Tulcea er den beste byen å ta utgangspunkt i.

Så veldig fint ut, men er litt usikker på om det ligger litt langt øst for denne turen.  Noterer meg det, og ser hva det blir til. :o)

Edit:

Takk for tips (selvfølgelig) :o)

(Innlegget ble redigert 24.03.17 15:00)

xpoolman
24.03.17 16:07
annmag: Vet du om det var noen koselige bittesmå landsbyer der?

Vel, jeg syntes hele området var koselig jeg, med masser av vingårder og ferieglade folk :-)

Men det er klart, det er mye turisme der.
Du finner nok mer autentiske, koselig landsbyer litt mer på landsbygda i Ungarn ja.

Lyngen
LyngenInnlegg: 1442
24.03.17 16:23

Min soleklare favoritt i de stedene du nevner er Transylvania. Tipsene er alt kommet.Jeg dro ikke til Marmures, men jeg hørte av folk der at det er enda mer "tilbake i tiden". Ellers liker jeg godt Zagreb (er man ført der bør man jo få med seg kysten ellers så kan man jo ta det som egen tur), Velikov Tarnovo, Budapest, Krakow (med Auschwitz). Plovdid er også fint. Jeg la opp en rute fra Istanbul og det var et artig utgangspunkt. Ps. Ikke bruk mye tid i kjedelige Bucaresti.

annmag
24.03.17 16:53
xpoolman: Vel, jeg syntes hele området var koselig jeg, med masser av vingårder og ferieglade folk :-) Men det er klart, det er mye turisme der.

Joda, sikkert koselig....(men jeg liker ikke sånne steder). :o)

Uansett så hjalp tipset ditt meg til å ta et valg.....og det takker jeg for. :o)

annmag
24.03.17 16:56
Lyngen: Min soleklare favoritt i de stedene du nevner er Transylvania. Tipsene er alt kommet.Jeg dro ikke til Marmures, men jeg hørte av folk der at det er enda mer "tilbake i tiden". Ellers liker jeg godt Zagreb (er man ført der bør man jo få med seg kysten ellers så kan man jo ta det som egen tur), Velikov Tarnovo, Budapest, Krakow (med Auschwitz). Plovdid er også fint. Jeg la opp en rute fra Istanbul og det var et artig utgangspunkt. Ps. Ikke bruk mye tid i kjedelige Bucaresti.

Ja, jeg har havnet på Transylvania.  Jeg måtte velge mellom Transylvania og Karpatene, så da er det godt å høre at jeg har valgt riktig. :o)

(Kysten av Kroatia har jeg kjørt før + Polen). :o)

Takk for info om Marmures.......er sånne steder jeg vil besøke. 

beardman
beardmanInnlegg: 2026
27.03.17 09:07

Følger denne:) (Trenger tips selv)

xpoolman
27.03.17 10:23
beardman: Følger denne:) (Trenger tips selv)

Du mener du trenger tips om Øst-Europa ?

Hvordan vil du reise ?

beardman
27.03.17 18:05
xpoolman: Du mener du trenger tips om Øst-Europa ? Hvordan vil du reise ?

Tenker interrail i sentral og øst-europa i sommer:) lenger enn det har jeg ikke rukket å tenke

xpoolman
27.03.17 19:25
beardman: Tenker interrail i sentral og øst-europa i sommer:)

OK :-)

Da er det annmag du skal alliere deg med :-)

annmag
27.03.17 19:28
beardman: Tenker interrail i sentral og øst-europa i sommer

Vet du at det er 15% rabatt på interrailbilletter hvis du bestiller før 31. mars?

annmag
27.03.17 19:32

Jeg ble virkelig imponert over interrail.eu.  Jeg fikk, som nevnt, billettene to døgn etter bestilling.  Videre fikk jeg med to kart, ett som viser alle ruter og ett som viser på hvilke ruter man må sørge for setereservasjon.

Jeg fikk også mulighet til å laste ned en app, slik at jeg uten nettilgang kan sjekke avreisetid for de forskjellige strekninger + reisetid og stoppesteder.  Har man nettilgang kan man også foreta setereservasjon via app'n.

Izcila
IzcilaInnlegg: 21095
27.03.17 19:41

Reiser du alene, annmag? 

annmag
27.03.17 19:47
Izcila: Reiser du alene, annmag?

Jepp :o)

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 44521
27.03.17 19:48
annmag: (Kanskje: Plovdiv og Veliko Tarnovo).

Begge kan anbefales ! Førstnevnte for romerske amfier og godt bevart gamleby. Hyggelig og lite turister. Sistnevnte for smått spektakulær beliggenhet, morsom by og en flott borg rett ved sentrum - ruslet rundt der stort sett helt alene for noen år siden. Disse byene er noe helt annet enn Sofia, som er litt kjedelig. Bucuresti har mer å by på som by enn Sofia.

Brasov og Bran er jo et "must", fin beliggenhet og spennende historie i dette området også. Men personlig liker jeg av litt ymse grunner folk i Bulgaria bedre enn folk i Romania.

Ellers må du ikke la deg lure når du bestiller øl - hvis servitørene rister på hodet når du bestiller øl så betyr det ikke at du blir nektet servering, en bulgarer rister på hodet for "ja" :-D Men det vet du sikkert allerede.

Ellers er tog både i Romania og Bulgaria så ymse. Det går enkelte strekninger veldig tregt, 40-60 km/t og togene kan være alt fra bra til elendige. Særlig sanitærforholdene kan være forferdelige. Men du har vel god tid.

(Innlegget ble redigert 27.03.17 19:49)

Izcila
IzcilaInnlegg: 21095
27.03.17 20:00
annmag: Jepp :o)

Høres knall ut. Mine beste reiser har ofte vært når jeg har reist alene. Det var et lite minus med å finne kvinnfolk..

Tråden lagres. Mye bra tips her, og jeg har utforsket lite av denne delen av Europa. Virker som vi er litt like når det kommer til hva man liker osv.

Lykke til videre i planleggingen, og GOD TUR! Nyt det.  

beardman
28.03.17 01:25
annmag: Vet du at det er 15% rabatt på interrailbilletter hvis du bestiller før 31. mars?

Jaaa, så det her forleden dag:) men takk for påminnelsen, holdt på å glemme det!

annmag
28.03.17 12:02
DrSchwei: Begge kan anbefales ! Førstnevnte for romerske amfier og godt bevart gamleby. Hyggelig og lite turister. Sistnevnte for smått spektakulær beliggenhet, morsom by og en flott borg rett ved sentrum - ruslet rundt der stort sett helt alene for noen år siden. Disse byene er noe helt annet enn Sofia, som er litt kjedelig. Bucuresti har mer å by på som by enn Sofia. Brasov og Bran er jo et "must", fin beliggenhet og spennende historie i dette området også. Men personlig liker jeg av litt ymse grunner folk i Bulgaria bedre enn folk i Romania. Ellers må du ikke la deg lure når du bestiller øl - hvis servitørene rister på hodet når du bestiller øl så betyr det ikke at du blir nektet servering, en bulgarer rister på hodet for "ja" :-D Men det vet du sikkert allerede. Ellers er tog både i Romania og Bulgaria så ymse. Det går enkelte strekninger veldig tregt, 40-60 km/t og togene kan være alt fra bra til elendige. Særlig sanitærforholdene kan være forferdelige. Men du har vel god tid.

Jeg er litt usikker på Plovdiv, da jeg ikke helt har bestemt meg for hvilken togrute jeg kommer til å bruke sørover.  Jeg får bildegoogle litt mer, og se hva jeg kommer frem til.

Jeg valgte å bestille 1.klassebillett, så jeg håper jeg går klar av de verste togvognene.

....og hva er tid?  Vi har alle samme tid.....forskjellen er hvordan vi bruker den. :o)

annmag
28.03.17 12:03
Izcila: Mine beste reiser har ofte vært når jeg har reist alene.

Ja, alltid fint å reise alene.

(Kvinnfolk er ikke noe problem for meg) :D :D 

annmag
28.03.17 12:30
beardman: Jaaa, så det her forleden dag:) men takk for påminnelsen, holdt på å glemme det!

Hopp i det nå. :o)

DrSchwei
28.03.17 15:20
annmag: Jeg er litt usikker på Plovdiv, da jeg ikke helt har bestemt meg for hvilken togrute jeg kommer til å bruke sørover. Jeg får bildegoogle litt mer, og se hva jeg kommer frem til. Jeg valgte å bestille 1.klassebillett, så jeg håper jeg går klar av de verste togvognene. ....og hva er tid? Vi har alle samme tid.....forskjellen er hvordan vi bruker den. :o)

VT passer kanskje bedre etter de kriteriene du har satt opp. Og skal du først dit, bør du absolutt unne deg en dag i Varna også. :-) Det er som kjent den beste byen ved Svartehavet om sommeren.

1. klasse er nok dessverre ikke spesielt mye bedre enn 2. klasse. Ellers håper jeg du slipper for mange kupe-vogner - disse gir dårligere utsikt og etter min mening vesentlig dårligere komfort, både på romfølelse og luft.

Joda - særlig om der er restaurant eller kiosk er det bra med tid, en halvliter kald øl koster bare 8-10 kroner. De siste gangene jeg har tatt tog Varna-Sofia har det vært kiosk åpen bare en gang, ellers nada servering eller mulighet for å kjøpe noe som helst.

Så ta med mat og ikke minst drikke for mange timer. For bulgarias del er den perfekte nistematen banitsa !

annmag
28.03.17 16:06
DrSchwei: en dag i Varna

Ok, har du vært der?

DrSchwei
28.03.17 17:14
annmag: Ok, har du vært der?

De siste årene har jeg vært der 1-2 ganger hvert år - fra 5 til 18 dager.

annmag
28.03.17 19:43
DrSchwei: De siste årene har jeg vært der 1-2 ganger hvert år - fra 5 til 18 dager.

Nææææ??

*fnis* 

(Visste jo det da.  Ble nesten litt bekymra da du ikke nevnte Varna i det første svaret. ;o) )

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg