Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Portland, Oregon reisetips

NYTT TEMA
ema_t
ema_tInnlegg: 3
24.04.17 18:11

Hei! 

Jeg  skal til Portland, Oregon om noen dager og vil ha alle reisetipsene jeg kan få! :) Jeg er interessert i å vite om det lønner seg å bruke norsk mobilabonnement der, isåfall hvilket?

Er det noen steder i Portland og omegn, eller Seattle dere ville anbefalt?

På forhånd takk for svar!

Canucks
CanucksInnlegg: 74992
24.04.17 18:58

Hvor lenge skal du bli værende i Portland? og Seattle.

Og hva slags ting er du ute etter? Natur? Matopplevelser? Portland er jo mikrobryggerihovedstaden i USA med masse mikrobryggerier.

Leie bil?

Har vært der et er par ganger, fantastisk by, Seattle også.

Litt mer informasjon og jeg kan komme med masse tips til ting i Pacific NorthWest-regionen med nasjonalparkene i området og slikt, og andre steder i Oregon og Wash State også.

ema_t
24.04.17 19:57

Jeg skal være i USA i 10 dager, hovedsakelig i Portland, men tar en dag eller to i Seattle også!

Jeg tenker på litt av alt man burde oppleve der, som f.eks. kultur/naturopplevelser, gode restauranter, en bra shoppingdestinasjon.

Jeg har søkt en del i Google, og lest i tidligere tråder, men jeg finner ikke mye oppdatert(2017) info.

Når det gleder leie av bil så kom jeg frem til at holidayautos.no skal være bra, men alle erfaringer mottas med takk!

Jeg vil kunne ringe og bruke GPS der, men jeg finner ikke abonnementer fra Norge som skal lønne seg.. Noe du kan anbefale der?

Canucks
CanucksInnlegg: 74992
24.04.17 20:41
ema_t: Jeg skal være i USA i 10 dager, hovedsakelig i Portland, men tar en dag eller to i Seattle også! Jeg tenker på litt av alt man burde oppleve der, som f.eks. kultur/naturopplevelser, gode restauranter, en bra shoppingdestinasjon. Jeg har søkt en del i Google, og lest i tidligere tråder, men jeg finner ikke mye oppdatert(2017) info. Når det gleder leie av bil så kom jeg frem til at holidayautos.no skal være bra, men alle erfaringer mottas med takk! Jeg vil kunne ringe og bruke GPS der, men jeg finner ikke abonnementer fra Norge som skal lønne seg.. Noe du kan anbefale der?

10 dager ja.

Er riktignok noen år siden jeg bodde i Canada og sist også var nede i Portland-området, rundt 7-8 år siden sist jeg var der.

Hadde du hatt mer tid hadde jeg også anbefalt steder i Canada, ferge til Victoria, og tur til Vancouver, men med 10 dager er det noe som utgår.

Astoria,Oregon er jo et must etter min mening om du er film-interessert, hvor en rekke filmer som Free Willy,Kindergarten Cop, og ikke minst The Goonies ble spilt inn, er også en fin liten by med kysten som du burde prikke deg inn for et besøk, og du har også Cannon Beach som er brukt på en rekke bakgrunner i Windows-utgaver som er ganske fin i det området rett sør for Astoria.

For spisesteder så ser jeg at Whiffies som er en artig opplevelse ikke lengre finnes og har blitt nedlagt i Portland, så spisesteder vet jeg ikke helt hva jeg kan anbefalle, men er mye gastropubber, og street food i Portland, da det er en hipster-by, så det er hva jeg i utgangspunktet vil anbefalle på mat.

Shopping, Portland har en del artige shopping-gater som er interessante.

NW23 er jo en opplevelse i seg selv, restauranter og butikker i det som er svære sveitservillaer, som ser mer ut som hus, er ganske typisk Portland.

Selv var jeg på Washington Square Mall også i Portland.

For Seattle er det jo de åpnebare tingene som Space Needle,Fiskemarkedet, og den første Starbuck-butikken, er ikke en stor fan av Starbucks selv, men number 1 er verdt er besøk.

Olympic National Park er også parken jeg hadde prikket inn, og nå som Twin Peaks kommer med ny sesong kan du også bare 1-2 timer utenfor Seattle finne det faktiske Twin Peaks også, retning Montana, så det kan jo også kanskje være en liten kuriosa av et sted å besøke.

Hva gjelder utleie av bil, sjekk alt av sider fra de store leverandørene selv, Avis,Hertz,National osv. i tillegg og hva de tilbyr.

I tillegg sjekk på sider som expedia, og andre tjenester som holidayautos også sammenligner du, er litt samme tips som med når du skal ut og fly, du bruker sider som momondo,skyscanner osv, samt sjekker selskapene. Litt de samme reglene gjelder her.

Det finnes også tjenester dersom du skulle reist fra punkt A til B hvor du kunne fått en billigere utleie om du hadde levert bilen i en annen by, men da er du låst på tid og flytter bilene for leiebilselskapene fra si Portland til Seattle, så om du leverer bilen i Seattle er det et alternativ, vanligvis er det også fees for å levere biler på andre steder riktignok.

Jeg har personlig aldri brukt tjenester for internett og telefon når jeg har vært på road-trips i USA, så akkurat der har jeg dessverre ingenting å anbefalle, jeg bruker bare hotell-internett på stedene jeg er, og trådløst på kaffe og bruker Skype og Whatsapp for å sjekke inn med folk på den måten.

ema_t
24.04.17 23:41

Takk for mange gode tips! Setter veldig stor pris på alle anbefalinger! :) Blir spennende å oppleve Nordvestkysten i USA! 

Larsabal
LarsabalInnlegg: 11043
25.04.17 11:30

Et par tips vedr leiebil og nett/telefoni

Lei bil fra en "norsk" side, altså avis.no, hertz.no osv. Alternativet holidayautos er også OK. Hvorfor? Jo, hvis du leier på en amerikansk side er ingen av de pålagte forsikringene inkludert og kommer som tillegg når du henter ut bilen. Hvis du leier fra ikke-amerikansk side så er de inkludert.

Jeg var på road-trip i fjor sommer og kjøpte da et AT&T sim-kort som ga meg et US telefonnummer og en datapakke. Se mer her.

Jeg kjøpte et prepaid abo med 6GB inkl, som holdt til lett surfing og navigering i ca 3 uker. Har du en telefon "i skuffen" du ikke bruker, så ta med den. Husk også å ta telefonen du skal bruke med til AT&T butikken når du skal kjøpe sim, de trenger IMEI-nummeret for å opprette abo.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg