Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Italia (Roma/Napoli/Capri/Pompeii)

NYTT TEMA
VTB
VTBInnlegg: 31
03.05.17 06:44

Hei godtfolk!

Skal på en femdagerstur til Roma og Napoli med familien i løpet av nærmeste fremtid. Vi ankommer på kvelden en mandag, så denne dagen går bort. Vi har tirsdag, onsdag, torsdag og fredag igjen. Flyet går tidlig lørdag. 

Vi har booket rom i Roma i bydelen Trastevere for hele oppholdet, men har i tillegg en natt på hotell i Napoli fra onsdag til torsdag (tenkte vi skulle få med oss Pompeii onsdagen, og Capri torsdagen. I Roma skal vi selvfølgelig få med oss Colosseum, Vatikanet, Forum Romanum og Terme Caracella.

Vi har aldri vært i Italia før. Er det noe mer vi bør få med oss? Noen andre tips?
Vil de av dere som har vært der anbefale å booke inn billetter på noe av dette på forhånd, i så fall hvor? Er det anbefalt å booke guide? Min mor syntes det kan være like stas å gå rundt uten guide, men er redd for at vi fort kan miste litt av opplevelsen og forståelsen på hva vi egentlig ser da? Min mamma og pappa snakker veldig dårlig engelsk, men tenker at vi "ungene" får oversette om vi ikke finner noen skandinaviske guider. Har søkt litt etter det også, men har ikke funnet noe.

Noen som har noen tips eller erfaringer å komme med til noe av det? :-)

Vi tenkte også en tur til byen Tivoli (Villa de`Este), men blir kanskje knapt med tid.  

Daffy83
Daffy83Innlegg: 33
03.05.17 07:27

Hei!

Hva med å kjøpe en "turen går til Italia" bok? Eventuelt lonely planet eller lignende. Skal selv til Roma for første gang neste måned, gleder meg!

God tur

Colonel_Kurtz
Colonel_KurtzInnlegg: 3328
04.05.17 00:08

Mitt beste tips er egentlig å bli i Roma hele tiden. Det er en stor by med mer enn nok å se og gjøre- spesielt om dere er interessert i historien. Eventuelt ville jeg tatt dagsturen til Pompeii og droppet Capri. Høres alt for stressende ut det du skisserer. Skulle jeg anbefalt noe selv, ville jeg sagt landsbyen tivoli like utenfor byen. Men ta det heller en gang dere har bedre tid! Colosseum/forum romanum/ circus maximus området tar raskt en dag alene. Det er mye å se. F.eks. Peterskirken, Citadellet og Pantheon den siste dagen så er tiden deres brukt opp.

Nå er det mange år siden undertegnede sist var i Roma, men skal du dit i sommerferien ville jeg i hvert fall sjekket billetter til Colosseum på forhånd.

Og vær klar over at det kan være grusomt varmt i Roma midt på sommeren!

VTB
04.05.17 02:09

Takk for det C_K! Vi har allerde booket hotell for en natt i Napoli, så det blir i alle fall en tur til Pompeii. Skal fort se at det eneste som mangler på denne turen er nok tid.

Returnert
ReturnertInnlegg: 151
04.05.17 12:42

Tips til Roma: Dersom du ønsker en litt spesiell opplevelse, så forsøk å få tak i billetter til guidet tur UNDER Peterskirken. Jeg mener å huske at det kun er 250 billetter tilgjengelig daglig. 

Dette er kanskje den mest spennende guidede turen jeg noen gang har vært med på. Guiden vi fikk må ha vært det nærmeste en ekte Robert Langdon.

Her er linken til hvor man får tak i billetter.

En annen litt spesiell opplevelse i Roma er Capuchin-krypten!

zickboy25
zickboy25Innlegg: 82
04.05.17 13:03

Roma er en fantastisk by. Er mye spennend e å se. Du vil finne skulpturer og figurer på hver lille gate. Hold deg unna kafe som ligger nær tursitplassene. De er dyre og ikke særlig god kvalitet. Napoli ville jeg selv unngått. Ikke særlig fin by, og er mye lommetyveri der, så pass på verdisakene. Har aldri blitt tilbudt så mange iphones fra folk på gate som der.

i Roma må dere få med dere Vatikanet. HUSK at shorts skal dekke kværne og kvinner må dekke skuldrene. Dere kommer ikke inn ellers. Bruk tbanen, raskteste måten å komme seg rundt. Det er også merket på stoppene hvor en turist atraksjon er.

mikemodano
mikemodanoInnlegg: 27156
04.05.17 14:43

Hva er planen i forhold til transport fra Roma til Napoli? Selv benyttet jeg leiebil på denne strekningen, og tør fint gå god for en slik anbefaling. Det er flott motorvei (E45), og turen er unnagjort på to og en halv time. Som ellers når en ikke er kjent, er det neppe noen ulempe med GPS, men i disse dager får en gjerne slikt med i prisen når en har leiebil. Det gjorde ikke jeg i 2012, men det bød ikke på noen store problemer å manøvrere verken i Roma eller i Napoli, selv om det viste seg i ettertid at jeg hadde gjort en liten blunder i hovedstaden; det dukket nemlig opp en liten påskjønnelse fra myndighetene. Jeg forsto aldri helt hva den gjaldt, selv om jeg mistenker det å ha vært kjøring i forbudt sone. 

VTB
04.05.17 23:36

Takk for svar alle sammen.

Returnert, dette var definitivt veldig interessant, men det ser kun ut til at man får reservert via fax eller ved å møte opp personlig for å høre om det er ledig plass?

zickboy, er allerede klar over at det er masse lommetyverier der, visstnok på samme nivå som Barcelona (og der er det ille). Takk for tips om å unngå kafèer rett ved turiststedene. Men vanlig jeansshorts som går like under knærne går bra?

mikemodano - ingen av oss har noe særlig lyst til å kjøre bil i Italia, så den enkleste og mest behagelige måten blir vel å ta ett tog. Går relativt ofte til Napoli har jeg sett. -)

Returnert
ReturnertInnlegg: 151
07.05.17 20:31
VTB: dette var definitivt veldig interessant, men det ser kun ut til at man får reservert via fax eller ved å møte opp personlig for å høre om det er ledig plass?

Neida. Bare å sende epost:)

Jeg bestilte 2 måneder før mener jeg å huske.

(Innlegget ble redigert 07.05.17 20:33)

zickboy25
zickboy25Innlegg: 82
09.05.17 10:28
VTB: Men vanlig jeansshorts som går like under knærne går bra?

Så lenge knærne er dekket går det fint. Tenkte de ikke var så nøye på dette, men så at flere personer ble bortvist fra kø pga for kort shorts. Unngå også også t-shorte med upassende motiv. (djevel, eller kors osv)

Ikke vis at du har verdisaker i Napoli, og ikke stopp opp når noen prøver å stoppe deg. er garantert en som kommer bak for å ta mobil eller lommebok

Columbus_3
Columbus_3Innlegg: 11337
09.05.17 10:31
zickboy25: Ikke vis at du har verdisaker i Napoli, og ikke stopp opp når noen prøver å stoppe deg. er garantert en som kommer bak for å ta mobil eller lommebok

Også i Roma må man være veldig forsiktig. Det vrimler med lommetyver og andre tjuvradder.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg