Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Campe i Grand Canyon tips

NYTT TEMA
stinemkleiven
stinemkleivenInnlegg: 3
03.05.17 10:14

Hei! Jeg og typen skal på roadtrip i Usa i sommer og vil bruke 1 dag i grand canyon. Ingen av oss har vært der før og trenger derfor noen tips. Vi vil overnatte i telt, hvor vi kan få med oss både solnedgang og soloppgang i canyon. Vi vil hike med eller uten guide, hvor vi får oppleve canyon litt nærmere. 

Er det noen som har teltet der før? Må man sove i telt på campeplasser, eller kan man slå opp hvor man vil? 

Kom gjerne med andre tips også:) 

zickboy25
zickboy25Innlegg: 83
03.05.17 13:17

Er ikke slikt som i Norge, hvor en kan campe over alt. Ville har kontaktet noen guider. Må også huske at dette er ute i ørgen, så masse vann er viktig. det er også dyr, som slanger, edderkopper og hyener som dere må ta hensyn til. Grand Canyon er indianer reservat, men usikker på hvor langt den grensen går. 

Larsabal
LarsabalInnlegg: 11044
03.05.17 14:08

Jeg var på bobiltur rundt i USA sommeren 2016, riktignok uten å være innom Grand Canyon. Likevel, i alle områder som var definert som National Park, eller National Forrest, var det forbud mot å campe utenfor egnede områder. Med egnede områder menes campingplasser og/eller avgrensede områder uten de tilbud en typisk campingplass byr på. Sjekk om området dere skal til er nasjonalpark/-skog og book evt plass på campingplass i god tid. De fylles fort opp i høysesong. 

Forfun
ForfunInnlegg: 5776
03.05.17 14:13

Nå er det mange år siden jeg campet der. Fant en grei campingplass vi bestilte lang tid i forveien på. Kort kjøreavstand til kanten av juvet inne i en av nationalparkene. Fantasisk solnedgang over juvet på kvelden, kom mye snø i løpet natten, så teltlivet var litt kjipt. Fottur ned utgikk også.

Campingplasser er tingen i USA. En bekjent unngikk campingplasser, og han fikk mye tilsnakk av politiet, måtte flytte seg (han sov i bilen). Selv på relativt øde steder.

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 9144
03.05.17 14:15
stinemkleiven: Kom gjerne med andre tips også:)

Det enklaste er vel å sjekka på dei offisielle nettsidene.  Eg vil anta at du vil finna svar på spørsmålene der.

stinemkleiven
03.05.17 14:28

Takk for svar! Husker du hva plassen du lå heter? 

Forfun
ForfunInnlegg: 5776
03.05.17 15:13
stinemkleiven: Takk for svar! Husker du hva plassen du lå heter?

Ser veldig ut som det var i Grand Canyon Village. Kartet stemmer veldig godt. Hva campingplassen het er fortrengt for lenge siden. Har ikke besøkt andre steder, så kan ikke anbefale dette fremfor andre steder.

Larsabal
LarsabalInnlegg: 11044
03.05.17 18:02
Forfun: En bekjent unngikk campingplasser, og han fikk mye tilsnakk av politiet, måtte flytte seg (han sov i bilen).

Under våre litt over 3 uker med bobil i fjor sommer vil jeg anslå at ca hver 3. natt ble tilbragt på en "Truckstop" eller en rasteplass langs veien av typen "Safety Rest Area", hvor det enten var en som drev en kiosk/infokontor eller politiet svingte innom med ujevne mellomrom. Det var helt uproblematisk og vi fikk aldri tilsnakk av noen.

vernox
vernoxInnlegg: 13
05.05.17 00:41

Mather campground heter teltplassen som ligger ved Grand Canyon village, den burde bestilles i forveien, så dere er sikret plass. Det er gå avstand til utkikksstedene, vi overnattet på trailer village (rv) som er rett ved siden av og valgte å gå til yavapai point, ca 15 min. Skal dere ta bilen burde dere være tidlig ute, parkeringplassene blir raskt fulle ved solnedgang, typ halvtime før så er alt fullt ved de mest populære plassene. Vi hadde 24t i grand canyon, om dere skal gå litt ned i canyon og ikke bare ta en rask stopp langs rimmen ville jeg vurdert å bruke 2 dager der. Mine tips for mindre folksomme steder er Desert View watchtower og hermits rest på south rim, og North Rim skal forresten være veldig flott og mindre folksomt. Nevneverdige utkikkspunkt på north rim er bright angel point, cape royal og walhalla overlook. Toroweap overlook er også verdt å nevne, det er et stykke fra south rim, men ikke så langt unna north rim. Den er nok for spesielt interesserte.

F.R.O.G
F.R.O.GInnlegg: 13475
05.05.17 19:49
stinemkleiven: Kom gjerne med andre tips også:)

Se opp for klapperslanger og skorpioner ! Ikke spesielt behagelig å få i soveposen.

F.R.O.G
F.R.O.GInnlegg: 13475
05.05.17 19:50
zickboy25: et er også dyr, som slanger, edderkopper og hyener som dere må ta hensyn til

Altså omtrent som på VGD. Spesielt hyener.

stinemkleiven
10.05.17 16:55

Har noen erfaringer med utsikt, turer, camping på west rim? 

vernox
21.05.17 12:46
stinemkleiven: Har noen erfaringer med utsikt, turer, camping på west rim?

Du tenker på skywalken? Den var ikke helt ferdig når jeg var der, pr definisjon er det en turistfelle har jeg hørt, men er ikke hele grand canyon det.. Jeg synes det hadde vært artig med en tur ut på skywalken hadde det ikke vært for prisen, forholdsvis dyrt, ca 600kr for den billigste pakken for en tur ut på skywalken, da følger det med skyss til noen andre utkikkspunkt også. Ingen campingplasser på west rim. West rim er bygget for/av hualapai indianerene for å gi arbeid og inntekt til hualapai stammen, bare en "fun fact". 

vernox
21.05.17 16:04
vernox: Ingen campingplasser på west rim

Forresten en campingplass i nærheten, south cove rv resort. Her er en kjekk nettside som viser alle campingplasser i usa, både de som er gratis og de som koster skjorta, og også noen som bare tar i mot bobil. Får lastet den ned som app også, kjekt når man er ute å kjører og ikke har planlagt noe sted å slå opp teltet, bare å søke via egen posisjon, dog ikke så lurt i nasjonalparkene å ta det på sparket.. Vi skal telte i de nordligere statene denne sommeren, det blir spennende :)

(Innlegget ble redigert 21.05.17 16:13)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg