Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Reise i høst

NYTT TEMA
jeiods
jeiodsInnlegg: 8
03.05.17 16:00

Har ferie i månedskifte august-september, og tenkte å reise i 3 uker. Blir å reise alene, da det ikke er noen som er ledige til å dra sammen med meg. 

Har lyst å reise på en plass hvor det er varmt, med mye fint å oppleve (både kultur, historie og natur). Planlegger å ta dykkekurs om mulig, og gå på noen turer i området.

Hadde tenkt å dra til Bali, men så gikk flyprisene fra 3000 til 6000 da jeg skulle bestille, og nå er de enda høyere.. Har ikke lyst å reise til noen sted i Europa. Oseania, karibien og slike steder frister mest.

Noen som vet hvor det er fint å reise på den tiden? :)

Forfun
ForfunInnlegg: 5771
03.05.17 17:24

Det var da ett spennende spørsmål, men med ett vanskelig svar. Tenkte først caribien med Costa Rica og Mexico for å få ned kostnaden, men der er det selvfølgelig orkansesong.

Kysten av Tanzania er i sesong og har bra dykking. Men ikke overalt. Blir lett dyrt

Jordan og Israel har alt du ber om. Ok dykking (ikke mer) og fine turmuligheter. Masse kultur, historie og natur.

Synd Egypt ikke fungerer.

Sørøst asia får andre svare på. Likte meg på øde steder i Indonesia, ellers foretrekker jeg andre steder.

Stillehavet er dyrt, men super eksotisk. Har ikke vært der selv.

fargerik
fargerikInnlegg: 59984
03.05.17 18:06
jeiods: Noen som vet hvor det er fint å reise på den tiden? :)

Det er nok smart som forfun sier, å sjekke hvor det er regntid og (huff) orkansesong, og ikke ha de stedene som førstevalg.

Er det ikke strålende i middelhavet på den tiden, a? Varmt nok og massevis og ofte mye sol?

Har vært rundt på de greske øyene i egeerhavet på den tiden, og hatt varmt vær og opphold. Siste gang var til Kos, og det er mulig å reise ut i knallklart vann og dykke og se fisk og sånt.

Husk også at du er overvåket når du søker på reiser. Det lagres cookies på maskinen din, og de øker prisen dersom du er for overivrig med å søke på samme reisemål.

Sletter du alle cookies på maskinen din, kan prisene plutselig bli lavere igjen.

(Innlegget ble redigert 03.05.17 18:12)

Forfun
03.05.17 18:09
fargerik: Er det ikke strålende i middelhavet på den tiden, a? Varmt nok og massevis og ofte mye sol?

Mitt førstevalg i august september er også middelhavet. Malta skal ha bra dykking, har ikke dykket der selv. Kan kombineres med en tur til Sicilia.

Men forstår draget mot eksotiske destinasjoner.

fargerik
03.05.17 18:15
Forfun: Men forstår draget mot eksotiske destinasjoner.

Tja....det er mange år siden jeg var i Hellas....og vil antagelig få et eksotisk kick dersom vi tar en tur dit.

Kona har aldri vært der, det kunne jo høve seg med en tur tilbake, få hele pakka med en etnisk helaften eller to, med tenna i tapeten, glass som smadres i gulvet og Ouzo i strie strømmer for å skylle ned det helstekte sauekadaveret.

Jeg syns Hellas på sitt beste er eksotisk så det holder. Og jeg liker dansen og musikken. Men det er jo kanskje langt mellom de stedene som ikke er turistfeller. Det har lett for å bli mye folk over alt.

Men det er jo ikke så veldig lang reise, da. Det er et pluss.

(Innlegget ble redigert 03.05.17 18:20)

Gorback
GorbackInnlegg: 3951
03.05.17 18:20

Norge er jo en ganske eksotisk destinasjon så jeg tror jeg reiser en tur nordover til Norge til høsten.

fargerik
03.05.17 18:22
Gorback: Norge er jo en ganske eksotisk destinasjon så jeg tror jeg reiser en tur nordover til Norge til høsten.

TS vil ha det varmt, da. Klart det kan være varmt i Norge også, men det er ingen garanti for det ;-)

fargerik
03.05.17 18:26

Albania er også et land som er på vei opp, også et land jeg har på reiselista. Kjenner en albaner som har bodd i Norge i mange, mange år, og som har invitert oss inn i familien.

DET kan bli tema. Det er liksom noe eget ved å bli invitert og kunne leve sammen med de som bor der.

(Innlegget ble redigert 03.05.17 18:27)

Wavy
WavyInnlegg: 11827
03.05.17 21:57

Curacao i Karibien har jo mye av det du etterlyser. Masse bra dykke- og snorklespots rundt øya. Mye gamle bygninger fra kolonitida og et eget slavemuseum. Veldig varmt og utenfor orkanbelte. Vi var der i september, og hadde jevnt rundt 30 grader hver dag. Sentrum i hovedstaden Willemstad er utpreget eksotisk med fargesterke bygninger og fruktbåter fra Venezuela som kommer hver dag.

jeiods
jeiodsInnlegg: 8
05.05.17 14:15

Har faktisk vippet litt mellom Bali og Israel/Jordan. Har du noen tips til hvor hen?

Vet at det er fint i middelhavet rundt den tiden, men ønsker å dra ut av Europa. Og blir i alle fall ikke å reise i Norge.

Er Curacao utenfor orkansesong-stedene da? Har lest at det er orkansesong i Karibien på den tiden..

Jazzeron
JazzeronInnlegg: 13441
05.05.17 14:29

Hva med Mexico eller Brasil?

Bra med dykking og temperatur der hvertfall. Koster litt å fly men, temmelig billig der nede.

Wavy
05.05.17 14:45
jeiods: Er Curacao utenfor orkansesong-stedene da? Har lest at det er orkansesong i Karibien på den tiden..

ABC-øyene er utenfor orkanbeltet og regnes for å være det mest orkansikre området i Karibien på høsten.

annmag
annmagInnlegg: 8156
05.05.17 22:14
jeiods: Noen som vet hvor det er fint å reise på den tiden? :)

Ja, jeg synes du kan reise til Tobago.  Tror BA fremdeles har direktefly fra London.

Ta dykkelappen her hjemme.....iallefall teorien.  Bare tull å bruke feriedager på det.  

annmag
06.05.17 20:58
jeiods: Har lest at det er orkansesong i Karibien på den tiden..

Orkaner bryr seg ikke om sesong i det hele tatt.

F.eks er Grenada nedenfor orkanbeltet, men det brydde ikke orkanen "Ivan" seg om i det hele tatt.

Jeg lå i ei hengekøye langt syd i Karibien da Sandy herjet i Usa, men jammen var det godt den hengekøya var under tak, for det blåste som et uvær og regnet skikkelig.  Det gikk over etter et par dager.

annmag
06.05.17 20:59
jeiods: Hadde tenkt å dra til Bali, men så gikk flyprisene fra 3000 til 6000 da jeg skulle bestille, og nå er de enda høyere.

Hva med å fly Norwegian til Bangkok og ta Air Asia videre?

Wavy
08.05.17 09:45
annmag: F.eks er Grenada nedenfor orkanbeltet, men det brydde ikke orkanen "Ivan" seg om i det hele tatt. Jeg lå i ei hengekøye langt syd i Karibien da Sandy herjet i Usa, men jammen var det godt den hengekøya var under tak, for det blåste som et uvær og regnet skikkelig.  Det gikk over etter et par dager.

En fordel med å reise i orkansesongen er at risikoen for å faktisk havne i en orkan er ganske liten, men mange lar vær å dra til Karibien akkurat på grunn av sesongen, noe som igjen ofte gir billigere hotell etc. Hvis man havner i en orkan er det som regel ikke de store ødeleggende orkanene det er flest av, men man kan oppleve vann i gatene, utearealer stenger osv, men det varer sjelden lenge. Det er sant at de der orkanene er uforutsigbare, men rent statistisk er det færre orkansjansenr jo lenger sør du kommer

Forfun
08.05.17 10:33
Wavy: Hvis man havner i en orkan er det som regel ikke de store ødeleggende orkanene det er flest av, men man kan oppleve vann i gatene, utearealer stenger osv, men det varer sjelden lenge.

Kom til Antigua noen måneder etter en en liten orkan. Palmene manglet blader, en del hus manglet tak. Biler og lastebiler var parkert på merkelige steder. Noen seilbåter var tatt på land som vrak. Men livet gikk som normalt. Merket ikke noe på folkelivet at det hadde vært noe spesielt, steel drums og rompunch gjorde livet bra.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg