Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Besøksvisum til Norge

NYTT TEMA
trinis85
trinis85Innlegg: 13
08.05.17 17:48

Hei alle der ute :) 

Min mann fra Algerie skal søke om besøksvisum til Norge til sommeren, er det noen som har erfaringer/tips i forhold til søknaden? Jeg har Ung Uføre fra nav. Håper på svar :) 

fargerik
fargerikInnlegg: 60061
08.05.17 18:33
trinis85: Hei alle der ute :) Min mann fra Algerie skal søke om besøksvisum til Norge til sommeren, er det noen som har erfaringer/tips i forhold til søknaden? Jeg har Ung Uføre fra nav. Håper på svar :)

Det skal du nok slite med.

Er du ung ufør, har du ikke nok inntekt til å garantere for opphold og kost og losji og returbillett tilbake.

Uansett, hent garantiskjema for besøksvisum og prøv, det er den norske ambassaden i Algerie som vil bestemme om du er godkjent eller ikke.

Vær nøye med å lese NØYE hva som kreves av dokumentasjon og skaff alt sammen før du søker. Mangler noe, får du avslag. Du må møte opp personlig på nærmeste UDI-kontor, og du må ha med pass som legitimasjon.

Godtas det du kommer med hos UDI, sender du de stemplede og underskrevne dokumentene til ham, og han må selv ta det til den norske ambassaden han sogner til.

(Innlegget ble redigert 08.05.17 18:44)

puma1
puma1Innlegg: 20622
08.05.17 18:44

Men er det ikke primært slik at vedkommende selv skal ha penger til oppholdet? Og at noen garanterer for opphold blir neste alternativ?

fargerik
08.05.17 18:46

Jeg mener også at han må sende kopi av sitt pass til deg, som du må ha med til UDI når du søker om å være garantist.

(Innlegget ble redigert 08.05.17 18:46)

fargerik
08.05.17 18:47
puma1: Men er det ikke primært slik at vedkommende selv skal ha penger til oppholdet? Og at noen garanterer for opphold blir neste alternativ?

Niks, niks og atter niks. Dette er strikt.

Kan han ordne seg selv, bare gjør han det, og da er hele trådstarters bekymring bare å se bort fra.

(Innlegget ble redigert 08.05.17 18:48)

trinis85
08.05.17 18:51

Jeg har hørt litt rundt i forhold til UDI og ambassaden. Jeg er 100% uføre ( ung ufør ) og det godtas i og med at jeg er 100% ufør og har fast inntekt. Ellers så legger de vekt på hvilket forhold man har og hvor lenge man har vært sammen. 

fargerik
08.05.17 18:56
trinis85: Jeg har hørt litt rundt i forhold til UDI og ambassaden. Jeg er 100% uføre ( ung ufør ) og det godtas i og med at jeg er 100% ufør og har fast inntekt. Ellers så legger de vekt på hvilket forhold man har og hvor lenge man har vært sammen.

Siden du tar det opp regner jeg med at du må stille som garantist.

Du fikk en link, der kan du lete fram et skjema som heter garantiskjema for besøksvisum. Det er fire A4-sider.

Det kan du laste ned og skrive ut, og fylle det ut nøye. Pass på alle kopier de krever av alt som dokumentasjon.

Spør igjen når du begynner å slite med å få det til, det er veldig mye å fylle ut. Jeg har gjort det mange ganger for å få besøk fra utlandet, og det har gått greit.

Det er lite vits i å gå til UDI og be om hjelp, de bare ler av deg og ber deg stikke av og gi plass til nestemann i køen.

(Innlegget ble redigert 08.05.17 19:04)

trinis85
08.05.17 19:11

Takk. Jeg har sett på det skjemaet du sendte og det er politiet som skal stemple papirene før jeg sender de til han. Men det så ikke så vanskelig og fylle ut, navn, adresse, alder?

Larrek
LarrekInnlegg: 4800
08.05.17 21:57
trinis85: Min mann fra Algerie skal søke om besøksvisum til Norge til sommeren, er det noen som har erfaringer/tips i forhold til søknaden? Jeg har Ung Uføre fra nav. Håper på svar :)

Mye feilopplysninger vedrørende kravene til inntekt i tråden. I ditt tilfelle gjelder dette, som man finner her:

2.2 Garantistillelser for besøk av nær familie

Hvis den besøkende er nært familiemedlem av garantisten, stilles ikke strenge krav til garantistens inntekt. Utlendingsmyndigheten som forbereder saken eller fatter vedtak skal ta hensyn til hvor mange personer garantien omfatter, og hvor lenge besøket skal vare, i tillegg til garantistens boligsituasjon og inntektsnivå.

Det godtas at også person som livnærer seg helt eller hovedsakelig på sosialhjelp, kan garantere for nære familiemedlemmer. I disse sakene og i sakene hvor garantistens inntekt er på samme nivå som sosialhjelpsatsene, må den besøkende ha returbillett, med mindre han eller hun reiser med bil.

Som nær familiemedlem regnes:

Ektefelle, barn, foreldre og søsken samt deres ektefeller og barn når de kommer sammen med slektninger som nevnt under første kulepunkt
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg