Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Komme seg fra LA til Vegas..

NYTT TEMA
masku
maskuInnlegg: 412
15.05.17 17:39

Vi er en kameratgjeng som skal til Los Angeles og Vegas i sommer. Problemet vårt er at vi enda ikke har funnet ut hvordan vi kommer oss til Vegas fra LA. Vi har sett på litt ulike alternativer. Slik jeg forstår går det ikke passasjertog på denne strekningen. Noen som vet hvordan trafikken er på denne strekningen tidlig i july? Hvor lang tid må vi beregne?

Vi lurte også på om det er mulig å leie en 7-seter. Vi fant en som det stod bagasjeplass til 4 kofferter? Går det da når vi er 6 stykker? Kan vi lovlig uten problemer med utleieselskapet og amerikanske vei-lover ha kofferter på passasjerplass osv? Fant en Subarban 7-seter til 1000 kr. Får vi plass i den? Er gjennom et utleieselskap som heter Dollar? Noen vet om det er "legit"?

I siste tilfelle vurderte vi fly? Men det er vel kanskje litt styr som norske og på slyplassene? Vi har også hørt at denne strekningen er fin å få kjørt og sett...

Her var det veldig mye spørsmål, men vi har rett og slett ikke peiling, så setter pris på svar fra de som vet noe av dette? 

(Innlegget ble redigert 15.05.17 17:40)

reodorfelg1
reodorfelg1Innlegg: 760
15.05.17 20:27

Hei. Jeg har selv reist fra LA til Las Vegas tur/retur. Den ene veien tok jeg buss, den andre veien reiste jeg med fly. Mener å huske at det tok fem-seks timer med buss og rundt en time med fly. Buss er etter min mening et godt alternativ til fly, ettersom man slipper styret med å komme til og fra flyplassene og å stå i kø i sikkerhetskontrollen og så videre. Jeg vil også anta at det er noe rimeligere (jeg tror jeg betalte cirka 2-300 kroner, men da var nok dollaren billigere). Ellers er det neppe mye mer styr for en nordmann enn for en amerikaner å skulle reise med fly innenriks i USA. Dere må selvsagt huske pass :-). Grunnen til at jeg reiste med fly ene veien var at jeg skulle hente en leiebil på flyplassen i LA, og da var det desidert mest lettvint å fly. Men når dere er såpass mange som skal reise er det kanskje greit å leie bil, ja. 

AirCanada
AirCanadaInnlegg: 1997
15.05.17 22:32

Har nettopp reist i 3,5 veker i USA sammen med venner. På det meste var vi 6 stk i en Lincoln Navigator (7-seter) Extended Edition. Aldri i verden om vi hadde hatt plass til 6 store kofferter + handbagasjer.

På delar av turen var vi 5 stk med 5 store koffertar. Det gjekk akkurat i den bilen .

Jompa
JompaInnlegg: 9690
16.05.17 08:01

Å fly innenlands i USA er ikke et problem.

Jeg var på roadtrip et år, og det synes jeg var helt topp. Tar vel ikke mer enn 3-4 timer fra LA til Las Vegas. Da styrer man litt selv om man ønsker å stoppe, selv om det kanskje ikke er allverden å se i ørkenen. Vi svingte innom Death Valley blant annet. I tillegg er det ikke lange kjøreturen til Hoover Dam fra Las Vegas (40 min med bil) om dere liker ingeniørkunst, eller Grand Canyon (soloppgang/nedgang kan anbefales!).

Anbefaler å leie en bil med nok bagasjeplass om dere har store kofferter! Er greit å sitte godt i bilen når man tross alt tilbringer en del timer i den, kontra det å ha bagasjen inne i bilen.

zickboy25
zickboy25Innlegg: 62
16.05.17 10:45

Standard aldersgrense hos de store leiebilfirmaene er 25 år. Er du over 21 år kan du fortsatt leie en bil men det tilkommer en "young driver surcharge" som ligger på rundt 27 USD per dag (+tax) noe som ofte kan fordoble prisen på leiebilen. Greit å vite hvis dere er under 25

svenna99
svenna99Innlegg: 10567
16.05.17 11:54
masku: Er gjennom et utleieselskap som heter Dollar? Noen vet om det er "legit"?

Jeg har leid bil hos Dollar en gang før. For det første ble vi tildelt en helt annen bil (og i en helt annen klasse) enn vi hadde bestilt. Hadde bestilt Tahoe "or similar" og endte opp med en Jeep Patriot. Kunne selvfølgelig få en Tahoe om vi ville, om vi betalte mellomlegget.... Veldig snodig og useriøst opplegg. I tillegg bomma vi litt og sa at bare en av oss skulle kjøre bilen, men skjønte fort vi måtte bytte på. Ringte for å oppgradere til to sjåfører, men det var ikke mulig uten at vi møtte opp på et av deres kontorer. Ble en del timer omvei pga. det. 

Sånn generelt når man leier bil i USA er det greit å lese seg opp på hva de forskjellige forsikringene er, så man ikke kjører uten men heller ikke betaler masse ekstra for unødvendig.

masku
16.05.17 21:18

Alle sammen er over 25 år ja, så det er ikke noe problem, men fint å vite ja :)

Ingen av oss har noe mer enn klasse B førerkort. Hvor stor bil kan vi eventuelt ta da? Vi burde altså ha større enn syvseter? Noen som anbefaler noen utleieselskaper.

Buss er et fint alternativ, men vi tenkte vi ville stoppe å se på noen nasjonalparker. Noen av disse bussene som gjør det?

Tusen takk for alle svarene!

jjessen
jjessenInnlegg: 166
16.05.17 22:32

Kan svare på noen av spørsmålene:

Buss (Greyhound) tar rundt 5 timer men den stopper jo ikke i noen nasjonalparker. Bil tar 4,5 time ved normal trafikk uten stopp.

Mitt forslag er rett slett å leie 2 biler da får dere med all bagasje. Ellers må dere opp i en ganske stor minibuss og den blir helt sikkert dyrere enn 2 biler av fornuftig størrelse. Bensin er jo billig der borte:-)

Jeg har god erfaring med å leie fra Alamo. Har også leid fra Dollar noen ganger og har aldri hatt problemer. Erfaringen til Svenna99 med feil bil må være et uheldig tilfelle. At man må innom et kontor for å legge til ekstra sjåfør er helt normal prosedyre da de skal se førerkortet (er ikke annerledes i Norge). Så husk å få lagt til alle som skal kjøre når dere henter ut bilen. Du kan lese litt tips om å leie bil i Los Angeles her

Skal dere først leie en bil vil jeg anbefale dere å ta minst en overnatting på veien til Las Vegas. Dere kan for eksempel kjøre via en bit av Route 66 (Kingman - Seligman) til Williams og overnatte der. Dagen derpå kjører dere inn til Grand Canyon og så via Hoover Dam til Las Vegas.

zickboy25
zickboy25Innlegg: 62
18.05.17 10:44

annet tips er å ta med egen Gps, elelr laste ned kart til mobilen. Å leie gps hos firma er ofte sykt dyrt. Da er det bedre å ta med en mobil og laste ned kart på forhånd.

GMartino
GMartinoInnlegg: 1845
18.05.17 10:51
Jompa: Jeg var på roadtrip et år, og det synes jeg var helt topp.

Good saker ! Åssen visum reiste du på?

Jompa
JompaInnlegg: 9690
18.05.17 11:05
GMartino: Good saker ! Åssen visum reiste du på?

Det er 10 år siden ca, så er litt usikker hvordan vi gjorde det. Jeg studerte i Vancouver, og husker vi fylte inn noe på flyet på vei inn dit. De var ganske strenge i Canada, så måtte også oppgi noe studentbekreftelse fra skolen.

Vi tok buss derfra inn i USA og leide bil der.  Fløy etterhvert fra Las Vegas til New York og tok fly hjem derfra. Jeg husker at vi dro inn i USA, men grenseovergangen fra Canada gikk veldig greit. Mener de bare tittet på passet, og det var det.

Husker jeg styra med noe greier før jeg reiste til Canada (hadde ikke elektronisk pass blant annet, så måtte ordne det) og fylte ut en del på nett. Mulig jeg også ordnet USA-innreisen da...

Leser nå at så lenge man oppholder seg i landet mindre enn 90 dager så trenger man ikke visum da Norge er medlem av Visa Waiver-programmet, så lenge det er snakk om forretninger eller ferie.

Link

GMartino
GMartinoInnlegg: 1845
18.05.17 11:29

Hatt ESTA med de 90dagene, ville søke visum nå men lagt det på vent for syntes det var noe mye dokumenter som skulle med. Tar jeg inntrykket rett fra siden så virker det som de vil at du skal på et tidspunkt forlate USA og ikke bosette deg der fast. Dersom en studerer vil jeg tro det er lite trøblete.

TravisUrlacher
TravisUrlacherInnlegg: 18
18.05.17 15:13

Lei bil. Punktum.

Hvis dere ikke er spesielt engstelige for å kjøre bil der borte, er leiebil det beste alternativet. Det gjelder foresten ikke bare fra LA til Vegas, men for oppholdet i LA også. LA er noe dritt i bil - hvis man ikke elsker å stå i endeløs rushtrafikk, men kollektivtransporten der er faktisk enda værre. Hvis den eksisterer.

Hvor skal dere bo i LA?

jjessen
jjessenInnlegg: 166
18.05.17 20:02
TravisUrlacher: men kollektivtransporten der er faktisk enda værre. Hvis den eksisterer.

Det var kanskje å ta litt hardt i:-)

Jeg anbefaler også leiebil i LA da det er store avstander. Men de har faktisk et nettverk av Metro linjer der borte som dekker både Downtown, Hollywood, Universal Studios og Santa Monica (nye EXPO line). Ellers finnes jo Uber også...

VivaLV
VivaLVInnlegg: 30899
18.05.17 22:59

Med en slik stor gruppe ville jeg seriøst vurdert å sjekke om det går an å leie buss med sjåfør så blir dere kjørt dør-til-dør.

Jeg har tatt buss. Men husk at både busstasjonen i Los Angels og også busstasjonen i Las Vegas ligger litt lugubert til, og det kan være litt broket klientell for å si det mildt. Dvs. det kan også være enn opplevelse, og man trur kanskje Jerry Springer-show er overdrevent (noe det selvsagt er), men jeg så en lignende krangel mellom 2 fargede damer på en slik buss.

Også sett og hørt mye annet merkelig på Greyhoundstasjoner. Flere politibesøk. Men på en måte er det også endel av "ekte" Amerika hvis man vil og ett transportmiddel "de fatteige" bruker.

Dvs. hvis dere uansett har tenkt å få med dere noen nasjonalparker så ville jeg leid 2 biler i en ukes tid. F.eks. at dere har bil de første dagene i Las Vegas.

VivaLV
VivaLVInnlegg: 30899
18.05.17 23:03
TravisUrlacher: Hvis den eksisterer.

Litt myte det der. De fleste store amerikanske byer har ett godt utbygd kollektivsystem. Det er svært mange "fattige" som er avhengig av kollektivtrafikk.

Har tatt buss både i New York-området, Florida, Nevada, LA, Wasthington state osv.

At det er store avstander er en annen sak.

Men er man voksne personer fra Norge og med god økonomi, så er det selvsagt bil som gjelder så sant man ikke skulle være veldig bekymret for trafikken da. Noe som også strengt tatt ikke er nødvendig da jeg syntes det er ett middels/veldig behagelig trafikkbilde i USA.

masku
21.01.18 13:25

Kom over denne tråden og tenkte jeg bare skulle fortelle hva vi landet på. Vi landet på buss, og det var definitivt feil valg. Vi til buss, noe som var veldig billig, men der stopper det positivez Selv i en så stor gruppe følte vi oss veldig ukomfortable på bussstasjonen. Den lå i et ikke så bra område og det var høylytt krangling og som nevnt full "Jerry Springer"-stemning. På bussen var det alt for varmt, dårlig plass og mye bråk. Bak oss satt det en gjeng og røyket visse stoffer som ikke er lovlige i Norge INNE på bussen, som også hadde dårlig ventilasjon. Disse kom også i en høylytt krangel med sjåføren. Det er en opplevelse å ta med seg og snakke om i ettertid, men om dette ikke er noe som man vil oppleve, så absolutt ta fly eller bil.

enigma99
enigma99Innlegg: 713
21.01.18 15:08

Haha, ja det var jo ikke som dere ikke var advart ser jeg av svarene her ;-) Men sikkert morsomt minne..

I USA er en leiebil uslåelig til det meste, så et par romslige biler ville nok gitt en mye hyggeligere opplevelse :-)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg