Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Svalbard i oktober? Mørkt?

NYTT TEMA
annmag
annmagInnlegg: 8055
21.09.17 17:19

Jeg lurer litt på å ta en tur til Svalbard i oktober, men vil ha ok dagslys.

Noen som har erfaring å dele fra høsttur til Svalbard?

fargerik
fargerikInnlegg: 55283
21.09.17 18:51

Morsomt.

annmag
21.09.17 21:43
fargerik: Morsomt.

Kjeder du deg igjen nå da Fargerik. :D :D

Johnsli
JohnsliInnlegg: 13863
22.09.17 21:51

Var der i starten av mars.

Greia er at mengden dagslys går veldig mye ned alt etter når i oktober du drar. Var der ei snau uke og dagslyset økte med nesten 2 timer ila de dagene.

Vil du ha dagslys burde du dra relativt tidlig i oktober. Sola kom tilbake til Longyearbyen en av de siste dagene jeg var der, men det var likefullt mange timer med dagslys i dagene før.

annmag
23.09.17 00:37
Johnsli: Var der i starten av mars. Greia er at mengden dagslys går veldig mye ned alt etter når i oktober du drar. Var der ei snau uke og dagslyset økte med nesten 2 timer ila de dagene. Vil du ha dagslys burde du dra relativt tidlig i oktober. Sola kom tilbake til Longyearbyen en av de siste dagene jeg var der, men det var likefullt mange timer med dagslys i dagene før.

Greia er litt at jeg ikke aner hva jeg skal gjøre der oppe.

* Isbjørn har jeg skjønt at jeg må til Canada for å se.

* Nordlys har jeg skjønt at man ser mye bedre i Troms.

* Og snøscooter...det har jeg kjørt mange mange ganger....både på dagen og midt på natta i fullmåne innover fjellet.

Men jeg har jo ikke vært der...og det er eneste grunnen for meg til å reise dit.

Skulle så gjerne visst hva jeg kunne opplevd der...i dagslys.

annmag
23.09.17 00:39
xpoolman: Sjekk her annmag: https://www.timeanddate.com/sun/norway/longyearbyen?month=10&year=2017

Uff...enten må noen gi meg tips innmari fort om hva jeg kan oppleve der....ellers så får jeg bare skippe det for nå.  

Blir jo tydeligvis merkbart mørkere og mørkere for hver dag som går.

Johnsli
23.09.17 07:05
annmag: * Isbjørn har jeg skjønt at jeg må til Canada for å se. * Nordlys har jeg skjønt at man ser mye bedre i Troms.

Det er mulig å se isbjørn på Svalbard også. Jeg gjorde det ikke. Beste muligheten er nok da å dra til østkysten utfra hva folk sier.

Meget mulig, vi hadde en kveld med ganske bra nordlys. Det finnes egne nordlysturer du kan melde deg på. Da får du SMS når nordlys er observert, og så kommer en buss og plukker deg opp om du vil være med. Koster ingenting om dere ikke ser nordlys. Kan være lurt evt å sjekke når "sesongen"starter.

Var på hundesledetur med stopp i ei isgrotte, kan anbefales om du ikke har kjørt hundeslede før. I tillegg finnes en del andre utflukter med scooter eller båt fra Longyearbyen.

annmag
23.09.17 12:15
Johnsli: Det er mulig å se isbjørn på Svalbard også. Jeg gjorde det ikke. Beste muligheten er nok da å dra til østkysten utfra hva folk sier. Meget mulig, vi hadde en kveld med ganske bra nordlys. Det finnes egne nordlysturer du kan melde deg på. Da får du SMS når nordlys er observert, og så kommer en buss og plukker deg opp om du vil være med. Koster ingenting om dere ikke ser nordlys. Kan være lurt evt å sjekke når "sesongen"starter. Var på hundesledetur med stopp i ei isgrotte, kan anbefales om du ikke har kjørt hundeslede før. I tillegg finnes en del andre utflukter med scooter eller båt fra Longyearbyen.

Takk for svar. :o)

Ja, vet det er mulig å se isbjørn på Svalbard, men man skal være heldig hvis man får oppleve det.  Er visst størst sannsynlighet inne ved Pyramiden i mars mnd.  Sjansen er visstnok så liten at jeg ikke legger vekt på det.

Hundeslede har jeg også kjørt, men har aldri vært inni ei isgrotte.

Jeg må finne noen bedre grunner for å reise til Svalbard.  Vil ikke kun sitte inne på hotellet og vente på en nordlys-sms (spesielt ikke hvis nordlyset ses mye bedre i Troms).

Pga dagslyset bør jeg reise i løpet av de neste to ukene, men finner jeg ikke noe å gjøre (utenom store gruppearrangementer), så legger jeg det på is en stund (igjen).

marim
marimInnlegg: 24
23.09.17 23:25

I oktober er det ishavsfiske og hvalsafari bla. Og div fotturer, fossiltur til foten av longyearbreen. Men er gruppearrangement, varierer på størrelse.

(Innlegget ble redigert 23.09.17 23:35)

annmag
24.09.17 23:35
xpoolman: Sjekk her annmag: https://www.timeanddate.com/sun/norway/longyearbyen?month=10&year=2017

Takk!!  Ser at jeg får noen timer med dagslys....da da bestilte jeg.

annmag
24.09.17 23:37
marim: I oktober er det ishavsfiske og hvalsafari bla. Og div fotturer, fossiltur til foten av longyearbreen. Men er gruppearrangement, varierer på størrelse.

Jeg må sjekke opp litt hva jeg kan se der oppe.

Hvalsafari er gøy, men har vært veldig når på hvaler før....så er ikke så veldig viktig.

Det jeg vil se er natur, må bare finne ut hvordan jeg kan få med meg noen på tur ut av byen.

annmag
25.09.17 00:26

Jeg blir ikke så mye klokere på hva jeg skal finne på der oppe....så jeg har kommet til at det smarteste er å droppe å bruke tid på å søke etter mer info...finne nærmeste pub da jeg kommer opp, og håpe at noen kommer og snakker med meg...og vips så får jeg masse tips.  (Er lov å håpe).

annmag
25.09.17 00:32

Noen som vet om det er noen særlig veier å kjøre på der oppe.  Tenker litt på leiebil.

Strandereng
StranderengInnlegg: 7680
25.09.17 03:13
annmag: Tenker litt på leiebil.

Det er vel vanligere å komme seg frem på snøscooter. Men drar du alene, må du selv bære børsa på ryggen. Drar du meg en flokk, er det mer vanlig at lederen har geværet. 
Godt utbygd med  turistturer der oppe.

Se programmet om Svalbard Litteraturfestival som ble sendt på Nrk2 i går kveld. Ganske opplysende. "Brenner og Babel".

(Innlegget ble redigert 25.09.17 03:14)

annmag
25.09.17 15:05
Strandereng: Godt utbygd med  turistturer der oppe.

Ja...grøss og gru.

Snøscooter er om vinteren, nå er det firehjuling som er mest brukt.

Hadde jeg enda funnet ut hvor bilveiene går, så hadde jeg blitt litt klokere (jeg gidder jo ikke helt å kjøre mellom gågata og flyplassen hele tiden). 

Johnsli
25.09.17 16:31

Tviler på om du i det hele tatt finner bilutleie der oppe. Neppe noe marked for det. Er vel rundt 4 mil med bilveg.

Vegen går hovedsaklig fra flyplassen, forbi Longyearbyen og alle gruvene, og opp til et forskningssenter for nordlys. Du trenger nok noe som kan gå offroad. Snøscootersesongen er vel kanskje ikke begynt enda.

annmag
25.09.17 21:56
Johnsli: Tviler på om du i det hele tatt finner bilutleie der oppe. Neppe noe marked for det. Er vel rundt 4 mil med bilveg. Vegen går hovedsaklig fra flyplassen, forbi Longyearbyen og alle gruvene, og opp til et forskningssenter for nordlys. Du trenger nok noe som kan gå offroad. Snøscootersesongen er vel kanskje ikke begynt enda.

Joda, er bilutleie der...jeg sjekket jo det med en gang jeg begynte å tenke på leiebil. :o)

Jeg vet det er ca 4 mil bilvei.  Kan jo være nok det, hvis den går i områder jeg liker. 

Jeg reiser før snøscootersesongen begynner, men det gjør ingenting....jeg har en del fantastiske snøscooteropplevelser i fullmåne i fjellene på fastlandet....så scooterkjøringen er ikke i fokus.

Mulig det blir en dag med leiebil...må finne ut av bilveiene først.  Og hvis det finnes ei kai med fiskebåter, så kanskje jeg får snakket meg til en tur med dem også.

Uansett så må det jo finnes et eller annet menneske der oppe som vil ha mitt hyggelige nærvær på tur. :D :D 

(Innlegget ble redigert 25.09.17 21:58)

annmag
25.09.17 21:57
Strandereng: Se programmet om Svalbard Litteraturfestival som ble sendt på Nrk2 i går kveld. Ganske opplysende. "Brenner og Babel".

Jaaaaaa.....og de brukte jo bil!!!

Johnsli
25.09.17 22:38

Ok, da er det bare å kjøre på.

Vegnettet, samt en avstikker opp til frøhvelvet og veiene fram og tilbake i Longyearbyen. Det er vel stort sett det.

Ser ut som det går av en veg noen km vestover fra flyplassen også, eneste vegen jeg ikke var.

(Innlegget ble redigert 25.09.17 22:42)

annmag
25.09.17 22:42
Johnsli: Ok, da er det bare å kjøre på. Vegnettet, samt en avstikker opp til frøhvelvet og veiene fram og tilbake i Longyearbyen. Det er vel stort sett det.

Haha....den veien har jeg funnet frem til også....men de kan jo ikke si at den er på 40 km....20 km opp og 20m km ned!! :D :D :D 

Johnsli
25.09.17 22:49

Se edit. Ser ut som det går en veg mot Grumantbyen også. Ca. 5 km. Pluss veg opp til frøhvelvet og alle store og små veger i Longyearbyen sentrum.

De har også noe vegnett i Barentsburg ihvertfall. Er sikkert oppe i 40 totalt.

annmag
25.09.17 22:51
Johnsli: Se edit. Ser ut som det går en veg mot Grumantbyen også. Ca. 5 km. Pluss veg opp til frøhvelvet og alle store og små veger i Longyearbyen sentrum. De har også noe vegnett i Barentsburg ihvertfall. Er sikkert oppe i 40 totalt.

Googla Grumantbyen nå....og der så det absolutt ut som om jeg har lyst til å dra.  

Pyramidene bryr jeg meg null om.  Jeg har sett flere forlatte samfunn rundt omkring.

annmag
25.09.17 23:02
Johnsli: Ser ut som det går en veg mot Grumantbyen også.

Hvor fant du den veien?  Har sjekka et par kart nå, og ser ingen vei dit.

Johnsli
25.09.17 23:29
annmag: Hvor fant du den veien?

Google Maps. Fikk lagt den inn på reiserute. Går riktignok ikke helt til Grumantbyen (mot Grumantbyen, som jeg skrev). De transporterte vel kull gjennom fjellet der. Også nedlagt.

Pyramiden er forlatt ja, Barentsburg har en liten bosetning. Men du kommer ikke dit med bil heller.

annmag
25.09.17 23:44
Johnsli: Google Maps.

Nå fant jeg den ja.  Den var jo nesten usynlig.  Sjekket satelittbilde, og ser ut som om det er et ganske fint fjell der oppe.

Jeg leste et eller annet std at det var vei til Adventdalen også.  Dvs. det jeg leste var at den veien på et tidspunkt var stengt pga dyr i veien, så da må det jo bety at det er vei dit også.  Skal sjekke opp nærmere.

Johnsli
26.09.17 00:02
annmag: Jeg leste et eller annet std at det var vei til Adventdalen også.

Er antakelig den vegen du allerede har funnet ut av Longyearbyen i motsatt retning.

annmag
26.09.17 00:04
Johnsli: Er antakelig den vegen du allerede har funnet ut av Longyearbyen i motsatt retning.

Til frølageret?

Johnsli
26.09.17 08:38

Nei,vegen som går sørøstover fra Longyearbyen går ut mot Adventdalen.

marim
marimInnlegg: 24
26.09.17 12:01
annmag: Det jeg vil se er natur, må bare finne ut hvordan jeg kan få med meg noen på tur ut av byen.

Fuglefjellet er noe du burde sjekke ut, det er populært i sommersesongen, men vet ikke helt hvor aktuelt det er i oktober. Ser ut som man må ta sjøveien.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester