Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Colombia

NYTT TEMA
Forfun
ForfunInnlegg: 5278
25.09.17 22:03

Snart juleferie.  Vurderer tur.  Hvor er det best å fly? Bare to uker. Mest ute etter natur.  Ca 3 dager dykking.  Ikke sjekket hvor enda. Også aktuelt med rafting. Aner ikke hvor mulighetene er i landet. Mest opptatt av natur. Svinser kanskje innom en by, men maks en dag. 

Takknemlig for tips så jeg vet hvor jeg kan starte å Google.  Viktigst et flybillett.  

annmag
annmagInnlegg: 7619
25.09.17 22:19
Forfun: Mest ute etter natur.  Ca 3 dager dykking.  Ikke sjekket hvor enda. Også aktuelt med rafting. Aner ikke hvor mulighetene er i landet. Mest opptatt av natur. Svinser kanskje innom en by, men maks en dag.

Dykking fra fastlandet er vel helst fra Taganga....utrolig dårlig sikt...og kjedelig landsby full av backpackere.  Tror kanskje vi så et par fisker...husker ikke helt.

Når det gjelder natur....så kan du ta turen til Ciudad Perdida.  Ikke la deg lure med på backpacker-turene som skal gjøre unna turen på kortest mulig tid.  Deler av turen er det du opplever underveis.

Rafting tror jeg ikke de har i Colombia.

Cartagena er ei skikkelig turistfelle.

Beste dykkinga er på de colombianske øyene utenfor Nicaragua.

Edit:

Uff...nå må jeg korrigere meg selv skikkelig her.  De har flott dykking i havet utenfor vest-Colombia også, men da må du hoppe på en live aboard tur.

(Innlegget ble redigert 25.09.17 22:28)

Forfun
25.09.17 22:30

Høres ut som enten små øyer eller live aboard.  Skal jeg dykke må det være bra. 

annmag
25.09.17 22:35
Forfun: Høres ut som enten små øyer eller live aboard.  Skal jeg dykke må det være bra.

Ok, finn ut av hva du bestemmer deg for....så kan jeg tipse deg videre. 

Er mye farger, reefsharks og skilpadder bra?  + en øy som er som Karibien 70 år tilbake i tid bra?

annmag
25.09.17 22:54

Fant noe rafting etter googling, men det så ikke akkurat så veldig interessant ut.

Forfun
31.10.17 21:57
annmag: Er mye farger, reefsharks og skilpadder bra? + en øy som er som Karibien 70 år tilbake i tid bra?

Da har ting endelig stokket seg, fikk i dag bekreftet når vi kunne dra. Bestilte da flybillett med en gang. Så har to uker på tur. Flyr til og fra Cartagena. Setter av en uke til dykking, det vil si 3 dager dykking og 2 dager reise til dykkerdestinasjon, 2 dager reise tilbake. Det bør gi rom nok til å reise til det beste stedet. Hvor ville du reist? Strekker meg langt for å komme til ett bra sted.

Må prøve å lese meg litt opp. Skal riste litt bekjente for å finne bra jungelaktiviteter.

annmag
01.11.17 00:09

Jeg skrev dette i den andre tråden:

"Ja, i Cartagena har du i grunnen ikke noe å gjøre.  

Bestill fly opp til Santa Marta.

Ta turen opp til Ciudad Peridad (vil ikke anbefale noe kortere enn 4 dager).

I Santa Marta kan dere leie moped og moppe opp til Minca.

Etter dette, så hopper dere på nye fly (tre blir det vel)...og flyr til en rolig og fredelig øy og dykker med Gerardo. (Hvor det er oppgir jeg ikke i åpent forum)."

(Innlegget ble redigert 01.11.17 00:10)

Forfun
18.12.17 18:55

Cartagena var veldig hyggelig en ettermiddag. Mye turister, fine bygg og velholdt. Behøver ikke tilbake. Helt nazi badevakter. På 2 badeturer ble vi tilsnakket 5 ganger (og vi prøvde å gjemme oss så godt som mulig). Var noe rip current, men ikke farlig for svømmedyktige. 

Har avtalt dykking med Gerardo i morgen. Litt spent på været, katamaranen er innstilt, det er mye sjø. Han finner sikkert på noe. 

Veldig usikker på veien etterpå. Vurderer å leie en bil og kjøre fra Cartagena til SAN GIL. Får med seg en del ekstra på å kjøre bil, naturen underveis. Liker tanken på roadtrip. SAN GIL regnes som ekstremsport hovedstaden i følge Longley planet. Downhill sykling, paragliding og elvepadling på ett sted. 

Noen som her erfaring med bilkjøring i Colombia? Har leid bil i andre land i sør amerika. Kom gjerne med forslag. 

Hvis noen lurer, livet i Colombia er bare herlig. Førsteinntrykket tilsvarer første tur til Venezuela, den fikk meg til å lære spansk og begynne utforskning av hele kontinentet. 

annmag
18.12.17 21:21
Forfun: Gerardo

My hero!!!

Edit: Jeg skjønner ikke hvorfor dere skal ta den balja...det går da fly.

(Innlegget ble redigert 18.12.17 21:25)

annmag
19.12.17 01:15
Forfun: Han finner sikkert på noe.

Jøss...jeg forsøkte å sjekke opp flyforbindelse nå...går det virkelig ikke fly dit lenger???

Edit: Sjekk om dere fremdeles trenger tourism card...må da skaffe dere det på SA.

(Innlegget ble redigert 19.12.17 01:19)

annmag
19.12.17 01:33
annmag: går det virkelig ikke fly dit lenger???

(Svarer meg selv)...jo, går fremdeles fly dit, men ser på web sidene at de ikke har ledige seter før 21.   Det trenger ikke å bety at flyet er fullt.  Stikk innom flyselskapets kontor nede i byen (ikke oppe på flyplassen), så kan det godt hende de klarer å trylle frem et par billetter litt før.  

Forfun
23.12.17 01:05

Nede i byen klarte de ikke å finne noe, men vi var mange nok til at det ble satt opp ett leiefly. Veldig lei av å fly nå. Ikke tiden i flyet, men på flyplassen. Store forsinkelser og lange køer. Både før flyet går, og etter det har landetSer mer etter leiebil. 

Ferien i det tropiske paradiset er ferdig. I morgen flyr vi til fastlandet igjen. 

Dykkingen var bra, ett av dykkene var blant mine bedre. Trange juv, akkurat stort nok til å komme forbi med tanken på ryggen. Haier som svømte sammen med oss. Med de vanlige tropiske fiskene og korallene. 

PS, fly var førstevalg, det var fullt og katamaranen ikke gikk så jeg etter alle mulige utveier. 

annmag
23.12.17 01:09
Forfun: akkurat stort nok til å komme forbi med tanken på ryggen

Hehe...."spiralen"...artig den.

Kos dere videre. :o)

Edit:

Hvilken dive site var det du opplevde som et av dine bedre?

(Innlegget ble redigert 23.12.17 01:10)

Forfun
23.12.17 05:20

Må innrømme at ingen av guidende var snakkesalige. Fikk ikke vite noe navn på dive siter. Litt skuffet over oppfølgningen. Utstyr, trygghet og dykkersteder var bra. Men guidende var veldig stille. Normalt skal de være underholdene. Ikke her. 

Stedet jeg likte best var rett øst for fyrene utenfor byen. Så ut til at vi kjørte forbi en grunne, og så noen hundre meter mot havet. Så ikke så mye, blåste 15 m/s, noen meter høye bølger og de kjørte i plan. Var ekstremt vått. Med dykkermaske kunne en se litt fremover. Når det er direkte ubehagelig ombord hadde jeg lagt litt av briefingen på land. Her var det heller kort. Hopp ut, svøm over kanten og ned til 30 meter, Svøm med revet på høyre hånd. 

Fra 5 meters dyp var det fint, men merket faktisk bølgene ned til 10 meter. 

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 44233
27.12.17 15:10

Om en måned er jeg i Cartagena! Gleder meg nå. Bare noen uker med kulde, jobbing og snø først...

... ellers noen mer generelle tips? Hvordan er stemningen? Regner med at maten ikke er all verden. Men det finnes vel noe godt å drikke på?!

Forfun
28.12.17 17:53

Veldig god stemning i landet. Folk er happy, og det smitter. Du finner definitivt god mat her. PÅ nivå med Europa, men du må lete. Og til helt andre priser. Billig. I Cartagena kan jeg for eksempel anbefale ett sted høyt på TripAdvisor som har SAN Sebastian i navnet. Fikk en utmerket fiskefilet der. Husk fresk juice til alle måltider. Anbefaler spesielt pasjon frukt juice. 

Godt drikke er vanskeligere å finne enn god mat. Drinkene er ikke smaksatt. Vinene middelmådige. For meg er øl øl, ingen kjenner. 

Anbefaler også å komme ut av byene, gjerne til mindre byer med turistattraksjoner. God mat og gode hoteller. Men mye mer lokalt, og mye billigere. 

Bilkjøring her er spesielt. På GPS estimat på 3 timer brukte vi 6 timer. Neste 6 timene brukte vi GPS estimat. 

PRøver å skrive mer når jeg kommer hjem. Uansett, Colombia ser ut til å havne på topp 5 land jeg har besøkt. 

annmag
28.12.17 18:45
Forfun: Stedet jeg likte best var rett øst for fyrene utenfor byen. Så ut til at vi kjørte forbi en grunne, og så noen hundre meter mot havet.

Jaha???  Enten dykket du på SA...eller på en øy jeg aldri har vært på.

(Jeg liker ikke guider som er "underholdende" snakkemaskiner *grøss*)

At guidene ikke var så snakkesalige som du kunne ønsket, kan godt ha med begrensede engelskkunnskaper å gjøre.

Ha en fin tur videre.

annmag
28.12.17 18:46
Forfun: Drinkene er ikke smaksatt.

Er de vel....rom er f.eks smaksatt med bittelitt cola. 

Edit: Skal de vanne ut rom'en enda mer...så hender det at de koster på seg et par dråper sitron også...men da er det jammen nok også.

(Innlegget ble redigert 28.12.17 18:51)

Forfun
30.12.17 05:34

Fyr er feil ord. Sjømerker med rød og grønn blink mer treffende. Såblinkene frahotellet vi bodde på. Har ikke sjøkart over karibien, ellers skulle du fått posisjon. 

Cuba libre Tengs ikke å smaksettes. Men en margarita må balanseres mellom sprit, sukker og lime. Samme med mojito. 

Siste kvelden. Fant veldig god mat. 

annmag
30.12.17 20:29
Forfun: Fyr er feil ord. Sjømerker med rød og grønn blink mer treffende. Såblinkene frahotellet vi bodde på. Har ikke sjøkart over karibien, ellers skulle du fått posisjon.  Cuba libre Tengs ikke å smaksettes. Men en margarita må balanseres mellom sprit, sukker og lime. Samme med mojito.  Siste kvelden. Fant veldig god mat.

Ja, når de vanner den ut med noen dråper sitron, så kalles det gjerne cuba libre. ;o)

Dere må ikke være så jålete når dere er på reise da. :D

(Jeg aner ikke hvilken øy du har dykket på, men tror nok ikke jeg har vært der). (Synd hvis du ikke dykket med de jeg kunne anbefalt deg).

annmag
30.12.17 20:39
DrSchwei: Om en måned er jeg i Cartagena!

God tur...kos deg...du kommer til å treffe masse fine folk.

Forfun
31.12.17 12:43

Rimelig sikker på at vi snakker om samme sted, Gerardo er leder for et av de anerkjente dykkersjappene på øya langt nord. Lite turister, livet hadde stått stille. Er nok bare jeg som er dårlig til å forklare. Som før nevnt, litt vanskelig å orientere seg når sjøsprøyten er konstant over båten. Men alle dykkerturene vi tok var nordover fra sjappa. Ett bra sted å dykke. 

Traff ett hyggelig par på øya, de inviterte oss hjem. De hadde for 30 år siden bygd en hytte på øya, helt i syd helt ned mot sjøen. Han mente at byråkratiet hindret folk utenfra å bygge noe som helst her. Totalt mente han at det var 20 hus eid av utenforstående på hele øya. Mye fine historier. Dette er også en av grunnene til at jeg reiser. For å møte spennende mennesker. Må innrømme at jeg kanskje har mer felles med de enn de lokale. Han hadde drevet ett stort industriselskap i syd Columbia, og levde ett liv som nordmenn flest, materielt sett. Gøy å diskutere industripolitikk med folk som har kunnskap. Må innrømme at jeg er litt jobb nerd. Columbia er ett land jeg kunne ha lyst til å bosette meg for noen år. Må dessverre bli i en av de store byene, er der jeg kan finne faglige utfordringer. 

Forfun
31.12.17 13:08

Til ære for DrSchwei skriver jeg litt om mat. Det er god mat tilgjengelig. Siste kvelden ville vi ha en liten opplevelse. Sjekket de dyre restaurantene. Hadde ikke reservert. Og vi var urutinert nok til å være lettere shabby kledd. Carmen var første vi gikk innom, og fikk ikke bord der, men i en tilknyttet restaurant i samme lokale med samme kjøkken. Spiste der en 7 retters tasting meny til 700 kr uten alkohol. Mener alkoholen kostet 3-400 kr ekstra. For å finne tilsvarende kvalitet i Europa må en mye opp i pris. Inspirasjon var michelin stjerne kvalitet og eksprimentering. Manglet litt på kvalitet for å komme dit, men uansett en bra opplevelse.  Litt dårlig matching av mat og vin, en vin som hadde oksidert. En av de bedre blekksprutene jeg har spist, også en veldig god røkt fisk som var helt perfekt tilbredt. 

Hvis en er glad i god mat tror jeg det kan være billig her i forhold til kvalitet. Men en skjorte og til og med en pen bukse hadde gjort seg for å få bord. Spesielt damene hadde pyntet seg. Men det var flere enn oss som kom i sandaler, t-skjorte og shorts. 

I innlandet kostet en enkel middag 30 kr. Så stort sett var det rimelig. I SAN GIL fant vi ett biffsted (en av byens beste restauranter), der kostet 300 gram indrefilet 60 kr, og den var veldig bra tilbredt. Drakk herlig pasjon frukt juice til.  

Blir litt lei av overstekt fisk og seigt kjøtt når en reiser. Så gøy når en treffer. 

Anbefaler booking.com for hotellbestilling. De hadde klart best utvalg i Columbia. Andre søkemotorer fant vi lite på. Og hjemmesidene til hotellene var mangelfulle. 

Anbefaler klart landsbygda fremfor byene. Fant ett enkelt men hyggelig strandhotell ca 8 mil øst for Cartagena. I Santa Veronika. Trenger leiebil for enkelt å komme dit. Og skjer fint lite der. Men en lokasjoner jeg liker. 

DrSchwei
31.12.17 16:16
Forfun: Til ære for DrSchwei skriver jeg litt om mat. Det er god mat tilgjengelig. Siste kvelden ville vi ha en liten opplevelse. Sjekket de dyre restaurantene. Hadde ikke reservert. Og vi var urutinert nok til å være lettere shabby kledd. Carmen var første vi gikk innom, og fikk ikke bord der, men i en tilknyttet restaurant i samme lokale med samme kjøkken. Spiste der en 7 retters tasting meny til 700 kr uten alkohol. Mener alkoholen kostet 3-400 kr ekstra. For å finne tilsvarende kvalitet i Europa må en mye opp i pris. Inspirasjon var michelin stjerne kvalitet og eksprimentering. Manglet litt på kvalitet for å komme dit, men uansett en bra opplevelse. Litt dårlig matching av mat og vin, en vin som hadde oksidert. En av de bedre blekksprutene jeg har spist, også en veldig god røkt fisk som var helt perfekt tilbredt. Hvis en er glad i god mat tror jeg det kan være billig her i forhold til kvalitet. Men en skjorte og til og med en pen bukse hadde gjort seg for å få bord. Spesielt damene hadde pyntet seg. Men det var flere enn oss som kom i sandaler, t-skjorte og shorts. I innlandet kostet en enkel middag 30 kr. Så stort sett var det rimelig. I SAN GIL fant vi ett biffsted (en av byens beste restauranter), der kostet 300 gram indrefilet 60 kr, og den var veldig bra tilbredt. Drakk herlig pasjon frukt juice til. Blir litt lei av overstekt fisk og seigt kjøtt når en reiser. Så gøy når en treffer. Anbefaler booking.com for hotellbestilling. De hadde klart best utvalg i Columbia. Andre søkemotorer fant vi lite på. Og hjemmesidene til hotellene var mangelfulle. Anbefaler klart landsbygda fremfor byene. Fant ett enkelt men hyggelig strandhotell ca 8 mil øst for Cartagena. I Santa Veronika. Trenger leiebil for enkelt å komme dit. Og skjer fint lite der. Men en lokasjoner jeg liker.

Tusen takk - stor ære!

Jeg er litt sånn som tar ting på sparket - men det kan være aktuelt å reservere bord enn eller flere kvelder.

For egen del dresser jeg meg "opp" med lang bukse, skjorte og skikkelige sko når jeg skal ut for å spise og gjerne ellers også, sandaler, short og slikt synes jeg ikke passer inn om kvelden i storbyer, uansett hvor.  I alle fall om jeg skal spise på et sted som etter lokale forhold er dyrt, og slik at de lokale dresser seg opp.

Pasjonsfrukt er noe av det beste jeg vet - så håper det blir å finne. Antar at den er vannet/sukret på en eller annen måte, for den er jo for sterk å drikke alene.

Har brukt booking.com for de fleste hotellene. Bruker stort sett denne tjenesten overalt.

Landsbygda høres trivelig ut, men uaktuelt med leiebil for min del. Blir nok i hovedsak en byferie, og regner med det blir trivelig nok.

God tur hjem!

Forfun
01.01.18 15:23

Dagen vi gikk ut for å spise var en av årets mest populære dager. Juleferien er virkelig høysesong. Dette var i tillegg fredag kveld, så litt partystemning i byen rett før nyttårsaften. Ikke sikkert det er like nødvendig å bestille bord i februar. 

All juice utenom appelsinjuice var blandet ut med sukker og vann/melk. 

Forfun
01.01.18 15:45

Skriver litt mer om leiebil i Columbia i tilfelle noen søker opp tråden. På de vanligste søkemotorene fikk jeg bare opp en lokasjon. Prøvde ikke Avis/hertz etc da jeg har erfaring med at de er dyre når en bestiller direkte. Hadde bestilt en kompakt klasse. Den hadde de ikke inne, så sto der og ville på tur og hadde valget mellom å ta en mini eller droppe turen. Fly fristet ikke, så ble lurt der. Å kjøre så langt i en drittbil er ikke gøy. Den var ripete og dårlig holdt. Kjørt 50 000 km, langt for en leiebil. Betalte ca 4000 for 6 dager inkludert alle forsikringer. 

Kjøring i mørke er ikke anbefalt. Spesielt på grunn av sikkerhet, men også på grunn av trafikale forhold. Vi var sent ute to dager, lettere dodgy å kjøre 3 timer i mørke, først i mye trafikk, spesielt lastebiler. Siste timen var på en øde vei, gikk bra men i følge Lonley plant var det i ett område det var rapportert robbing av biler. Stoppet i Plato. Ett høydepunkt. God stemning i byen, fant ett greit hotell som var billig. Og maten vi fikk var god. Virket ikke som det var mye turister her. Skulle gjerne tilbrakt en dag her. Var i ett flatt landskap rett ved en elv. Det merkelige var at det ikke var noen mygg eller andre insekter. Satt ute i shorts og t skjorte på kvelden. 

Hovedveiene var bra asfalt og enkle å kjøre på. Tverrforbindelsene hadde tidvis dårlig asfalt. Minnet litt om å kjøre i sørlige deler av Afrika. Lite folk på savannen, men mye kuer. 

Småveiene i fjellene var håpløse å kjøre på. LAstebilene var 30-50 år gamle, og hadde ikke motor til hverken å kjøre opp eller ned så det gikk sakte. Rettstrekningene var korte, så forbikjøringen ble til dels hårete. Brukte dobbelt av GPS estimat, uten forbikjøringer hadde det blitt minst 50% mer tid. 

Trafikken var tett i storbyene. Tidvis på landsbygda var det også smalt, så en fordel å ha kjørt en del bil før en går på trafikken her. I turistområdene er det mye fotobokser og fartskontroller. Litt mer vill vest utenom storbyene. Han som satt på med meg lurte på om jeg overhodet fulgte noen trafikkregler, fartsgrenser eller skilting. Måtte vel innrømme at skiltene var så ville at de tok jeg ikke hensyn til. Det var kastet opp 30 fartsgrense mange steder helt uten logikk. Trafikken gikk i 80, så gjorde som de lokale. 

Roadtrip er en måte å se mye av landet på. Stopper på steder uten turister. Hadde klart valgt å leie bil igjen. Men hadde flydd til Bogota og leid bil derfra for å få litt kortere kjøretid. 

San GIL var forresten verd turen. Fikk testet litt ekstremsport. 

annmag
03.01.18 21:22
Forfun: Rimelig sikker på at vi snakker om samme sted, Gerardo er leder for et av de anerkjente dykkersjappene på øya langt nord. Lite turister, livet hadde stått stille. Er nok bare jeg som er dårlig til å forklare. Som før nevnt, litt vanskelig å orientere seg når sjøsprøyten er konstant over båten. Men alle dykkerturene vi tok var nordover fra sjappa. Ett bra sted å dykke.  Traff ett hyggelig par på øya, de inviterte oss hjem. De hadde for 30 år siden bygd en hytte på øya, helt i syd helt ned mot sjøen. Han mente at byråkratiet hindret folk utenfra å bygge noe som helst her. Totalt mente han at det var 20 hus eid av utenforstående på hele øya. Mye fine historier. Dette er også en av grunnene til at jeg reiser. For å møte spennende mennesker. Må innrømme at jeg kanskje har mer felles med de enn de lokale. Han hadde drevet ett stort industriselskap i syd Columbia, og levde ett liv som nordmenn flest, materielt sett. Gøy å diskutere industripolitikk med folk som har kunnskap. Må innrømme at jeg er litt jobb nerd. Columbia er ett land jeg kunne ha lyst til å bosette meg for noen år. Må dessverre bli i en av de store byene, er der jeg kan finne faglige utfordringer.

Ingen ting til ære for meg altså??? ;o(

Han derre idustriselskapduden har iallefall ikke gjort hjemmeleksa si....politikken er at øya ikke skal bygges ut (heldigvis)...selv folk fra fastlandet har kun lov til å være der 6 mnd pr år.  

Håper inderlig landet står for dette også videre....alle andre øyer rundt hele Karibien er ødelagt av folk med samme synet som han duden du snakket med.

Dykkebåten har bare et gir.....full pinne (ta på dykkermaske hvis du ikke tåler å bli våt).

Jeg har ikke dykket med de to nye folka, men jeg vet de får veldig gode skussmål.  (Du må ofte by på deg selv for å få noe igjen da).  At de ikke ga dere god nok info....skyldes nok at de ikke snakker engelsk...men du kan da noe spansk???

Etter hva du skriver, så vet jeg hvilke dive siter du var på.  

Jeg har ca 60 dykk med Mr G...fantastiske dykk...og noen helt spinnville....han syntes jeg var kjempeteit som ikke så en 300 kg tung grouper (som kun han så fordi han var narca)...haha....så mange gode minner.  Mellom dykkene fiska vi...og måtte slåss med fuglene for å få beholde fiskene.

Også all den gode hummeren (og krabbene) som duden i den lokale sjappa ( "sea star bar & grill") serverte på løpende bånd som lunsj de dagene vi ikke fiska.

Er bare to ok steder å spise der...det ene er hos hummer/krabbe-duden....det andre er hos Martin...som faktisk er en renommert chef fra sin tid i Bogota.  Alle andre steder må bare unngås.  Husker fremdeles nydelige hummer/krabbeduden da jeg sa ha det sist jeg var der..."jammen...du kan ikke reise...du må komme fort tilbake"...også klemmet han meg lenge.  

Så mange fine folk der, og jeg blir helt rørt hver gang jeg får oppdateringsbilder av barna deres.

Neste gang må du jo ta med meg....sånn at jeg kan vise deg de skikkelige stedene....med de skikkelige folka. :D :D :D 

annmag
03.01.18 21:28
DrSchwei: For egen del dresser jeg meg "opp" med lang bukse, skjorte og skikkelige sko når jeg skal ut for å spise

Å...du er så fin!!  Jeg har en gammel, sort spaserstokk med sølvkule....si fra hvis du noen gang bestemmer deg for å begynne med stokk...så tror jeg jammen at du skal få den. :D :D :D 

(*Synes turister med shorts, singlet og sandaler er teitinger*...utenom på stranda da)

DrSchwei
08.03.18 15:18

Har jo glemt å rapportere noe her. Colombia svarte til forventingene, ja et par hakk over.

Cartagena - det var jo den første byen og det store plusset her er jo at det er godt tilrettelagt for turister og gåavstand til alt. Fantastisk flott opplevelse å gå rundt i byen, starte på festningen og rusle rundt hele dagen. Tok det skikkelig med ro her i byen. Noen sene kvelder ble det også. Nedturen var strandområdet, spesielt selve stranden. Virket ikke som de lokale hadde noen tradisjon for å gå på stranden for å sole seg/bade - de satt gjerne i flokk og følge under parasoller, påkledd og spiste maten sin. Det borteste området var fullt av utlendinger og lurendreiere som skulle lokke med damer. Utrolig irriterende også med disse selgerne, og spesielt massørdamene som skulle ta på deg hele tiden. Bare en fjerdedel av oppmerksomheten hadde vært slitsom. Ellers var Getsemani-området veldig fint og hyggelig - mange backpackere, men også nok lokale folk til at det var eksotisk. Dog vil jeg tro dette fort kan forandre seg.

Medellin - spennende by, men seks dager ble for mye der - blir alltid litt "lost" i storbyer som single reisende - store avstander og man vet ikke helt hvor man skal gjøre av seg. Man må planlegge litt. Ikke så godt tilrettelagt for turister som Cartagena, naturlig nok - men fint med moderne metro som tok en overalt. Park Lleras skulle være der det skjedde, men færre spisesteder enn jeg trodde - og i helgen var de populære stedene fulle, andre steder tomme, og mange steder bare drikking... Mulig jeg var litt uheldig med form - sliten lørdag, bedre form søndag, og regn på fredag ettermiddag/kveld. I tillegg var hotellrommet reint og fint, men typisk veldig "kaldt" med harde fliser, lyse tomme vegger og hard moderne seng. I tillegg begynte brannalarmen å pipe to netter.

Bogota - her skulle jeg vært mer. Byen opplevdes ikke  skummel i det hele tatt. Været var fint. En dag hadde jeg guide og sjåfør i Bogota og ned til Fusa, der jeg besøkte en famlie også og fikk mat der. Kaffeplantasje også. Bogota ZOna Rosa var meget trivelig. Likte byen godt, bortsett fra den forferdelige trafikken, da.

Maten var klart bedre enn forventet. Mye god ceviche og oksekjøtt var framifrå. Mye spennende gatemat. Godt øl, blant annet fra Bogota Beer Company. Og så fryktelig mye god fruktjuice og diverse smoothies etc etc.

Og ikke minst: Nypresset sukkerrørssaft med lime! :-)

Neste gang jeg skal ut av Europa frister jo det litt å velge et annet land, men jaggu frister det å reise til Colombia igjen. Gi meg en billig flybillett - og jeg bestiller...

annmag
08.03.18 15:20
DrSchwei: men jaggu frister det å reise til Colombia igjen.

...men du vil jo ikke se Colombia jo...bare byer og turistfeller. ;o)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg