Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tips i Sør-Amerika

NYTT TEMA
Lyngen
LyngenInnlegg: 1382
28.10.17 18:05

Hei, jeg har et luksusproblem. Er i Rio de Janeiro i 3 uker til, deretter har jeg 3 uker til jeg skal dra hjem fra Buenos Aires. Har ikke varme klær. Hvor drar jeg?

fargerik
fargerikInnlegg: 50061
28.10.17 18:19
Lyngen: Har ikke varme klær. Hvor drar jeg?

Til butikken og kjøper varme klær?

(humorvarsel)

Forfun
ForfunInnlegg: 5285
30.10.17 15:15
Lyngen: Har ikke varme klær. Hvor drar jeg?

Er du ute etter tips, eller bare lage en merkelig tråd? Med 6 uker så hadde jeg fått med meg mye mer enn to byer. Mye spennende i sør amerika. Skriv litt hva du liker å bruke tid på så kan du risikere noen bra tips, ellers dør nok denne tråden fort.

Lyngen
09.11.17 17:03

Ok, ville bare ha det helt åpent først. Men ingen svar så da så. Jeg studerer portugisisk her, så har jeg 3 uker ferie før jeg reiser hjem fra Buenos Aires. 

Ser nok av byer så vil heller ha naturopplevelser og fine strender. 

Ble ikke til at jeg tok med vinterklær så helt i sør blir det ikke. Har vurdert amazonas, atacama desert, valparaiso, og området rundt Florianopolis og Mendoz. Men først noen dager på ilha grande og evnt. Paraty.

Har vært i Foz do Iguacu tidligere.

(Innlegget ble redigert 09.11.17 17:11)

kansas00
kansas00Innlegg: 19697
09.11.17 18:23
Lyngen: Hvor drar jeg?

Punta del Este ?

Kan virke som sør-amerikas svar på st-tropez. Veldig fascinert av den rundkjøring midt i vannet  i bildet midt i artikkelen der.

(Innlegget ble redigert 09.11.17 18:25)

annmag
annmagInnlegg: 7625
10.11.17 20:34
Lyngen: Hvor drar jeg?

Det er omtrent umulig å gi gode reiseråd når du ikke opplyser mer om deg selv.  (Du må være mer på reiseforumet så vi blir kjent med deg).

Fire dager i BA er nok, legg på to til hvis du skal over til Uruguay.  

Da har du to uker til disp.

Hva med å fly opp til Manaus/Belem, og ta en lokalbåt (ikke de forferdelige cruiseskipene) hele veien nedover/oppover Amazonas?

...eller

Hva med å fly vestover, og se litt av Atacama før du tar turen opp til Uyuni i Bolivia?

Lyngen
10.11.17 22:47

Det er de to alternativene det står i mellom, men helt til Belen er langt da. Er det bare å hoppe over Santiago og eventuelt valparaiso? Er som sagt ganske lei av å byer som er omtrent like, med noen unntak slik som BA. Ser at det er like greit å fly vestover fra BA. Kronglete å fly fra Florianopolis. Ser ut til at jeg flyr direkte dit først og leier bil i en uke ca.

annmag
11.11.17 01:10
Lyngen: Det er de to alternativene det står i mellom, men helt til Belen er langt da. Er det bare å hoppe over Santiago og eventuelt valparaiso? Er som sagt ganske lei av å byer som er omtrent like, med noen unntak slik som BA. Ser at det er like greit å fly vestover fra BA. Kronglete å fly fra Florianopolis. Ser ut til at jeg flyr direkte dit først og leier bil i en uke ca.

Santiago ga iallefall ikke meg noe som helst.  Valparaiso droppet jeg.  Jeg bildegoogla litt, men det appellerte ikke noe til meg.

Ja. Belem er langt det, men du må jo ta fly.  Jeg tok fly fra Belem til Rio,men husker ikke hvor lang tid det tok.  Jeg tok båten nedover - altså fra Manaus til Belem.  Båtturen tok snaut 6 døgn, den skulle ta 4,5 døgn, men det ble forsinkelser underveis...som da blindpassasjerer hoppet ombord og måtte hentes da de ble oppdaget.

I Atacama besøkte jeg bl.a. en av gruvene (ikke inni da).  Var utrolig å se hvor store gruveområdene er.  

Lyngen
11.11.17 01:52

Amazonas kan jeg ta på en ny Brasil tur fra Fortaleza senere.

Å fly til Atacama fra Florianopolis til koster omtrent det samme som å fly til BA på den tiden. Et stykke å fly men det er det vel verd når jeg har tid. Hvordan var det der? Hvor lenge var du der? Er vel langt å dra til saltsjøen i Bolivia derfra? Må bare klare å få tak i varmere klær. Et kaldt på kvelden skjønner jeg. Ja, kanskje jeg tar transit til Calama begge veier. Bilder fra Santiago frister ikke meg heller. 

annmag
11.11.17 02:40
Lyngen: Å fly til Atacama fra Florianopolis til koster omtrent det samme som å fly til BA på den tiden. Et stykke å fly men det er det vel verd når jeg har tid. Hvordan var det der? Hvor lenge var du der? Er vel langt å dra til saltsjøen i Bolivia derfra? Må bare klare å få tak i varmere klær. Et kaldt på kvelden skjønner jeg. Ja, kanskje jeg tar transit til Calama begge veier. Bilder fra Santiago frister ikke meg heller.

Atacama er tørt...veldig tørt.  Er nesten så du merker at fuktigheten blir dratt ut av kroppen din.

Jeg var i San Pedro de Atacama (2.400 moh) (et forferdelig backpacker-høl) for å forberede kroppen på stigningen opp til Bolivia.

En dag tok jeg buss til Calama, og ble med på tur til Coldecos gruve. For meg var det veldig interessant.

Det arrangeres mange forskjellige turer ut i ørkenen fra San Pedro.  Ikke hopp på de turene de sier er mest populære, for de kryr det av backpackere på selfiesjakt på.  Ta heller turen til "Rainbow Valley".  Et helt utrolig sted, var nesten så man følte man var på en annen planet.  Ellers er det ikke så mye å se i San Pedro, er mest for at kroppen skal venne seg gradvis til høyden.

Hopp så på en tur fra San Pedro opp til Uyuni.  Det er jeeper som kjører, og det er 4-5 turister i hver bil.  Jeg husker ikke hvor mange dager vi brukte fra San Pedro til Uyuni...tror det var tre.  Det er en voldsom høydestigning fra San Pedro og opp til Bolivia-platået...jeg ble høydesyk.  Helt utrolig fantastisk natur.  Fra Uyuni kan du reise til Tupiza (jeg gjorde dessverre ikke det)...det blir jo Butch Cassidy og Sundance Hill-land...og så videre inn i Argentina.

Edit: Jeg syntes ikke Bariloche var noe særlig.  Derimot syntes jeg det var utrolig flott å humpe oppover Route 40 i en gammel utdanket buss fra El Chalten og opp til Bariloche.  Nå vil ikke den turen ha samme sjarm, for det er anlagt ny asfaltert vei.  Men det er skikkelig cowboy-land man passerer.

(Innlegget ble redigert 11.11.17 02:52)

annmag
11.11.17 02:55
Lyngen: Må bare klare å få tak i varmere klær.

Bør ikke være noe problem.  Jeg stod i Rio med kun kjoler og sandaler og hadde hoppet på en tur til Antarctica få dager senere...gå til en sportsbutikk, så finner du det du trenger.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg