Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Å reise er blitt banalt og slitsomt.

NYTT TEMA
Nødutgang
NødutgangInnlegg: 16475
30.10.17 11:21

Nødutgang
30.10.17 11:22

Nødutgang
30.10.17 11:23

Fin tråd jeg lager. Skal prøve å lage link til saken ett par ganger til.

https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/XGz5E/A-reise-er-blitt-banalt-og-slitsomt-Masseturismens-suksess-odelegger-til-og-med-reisemalene-selv--Knut-Olav-Amas

Nødutgang
30.10.17 11:23

https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/XGz5E/A-reise-er-blitt-banalt-og-slitsomt-Masseturismens-suksess-odelegger-til-og-med-reisemalene-selv--Knut-Olav-Amashttps://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/XGz5E/A-reise-er-blitt-banalt-og-slitsomt-Masseturismens-suksess-odelegger-til-og-med-reisemalene-selv--Knut-Olav-Amas

FrannyLee
FrannyLeeInnlegg: 10188
30.10.17 11:25

Var vel verre før nå en kun hadde hest og slede.

Nødutgang
30.10.17 11:25

Haha. Det funket :)

Jeg tror enten at prisene og avgiftene må opp ellers må man begrense tilgangen ved å kun tillate noen få personer.

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 7781
30.10.17 11:28
Nødutgang: Jeg tror enten at prisene og avgiftene må opp ellers må man begrense tilgangen ved å kun tillate noen få personer.

Når eit reisemål har blitt populært er løysninga å tilrettelegga.

Dersom folk synest at masseturisme til reisemålet er eit problem, så finn ein annan plass å reisa. 

Eg bur temmelig nær både Kjerag og Preikestolen. Ettersom eg ikkje trivst i kø, så velger eg andre reisemål.

Problem solved.

Nødutgang
30.10.17 11:40
InnocentBystander: Ettersom eg ikkje trivst i kø, så velger eg andre reisemål.

Ja jeg vet. Før jeg giftet meg og kunne bestemme selv hvor jeg ville dra dro jeg som regel til steder ingen andre hadde vært.

Siebenik, North Dakota, Vangerock, Lemvig, Idaho og Kent.

Nødutgang
30.10.17 12:49
InnocentBystander: Dersom folk synest at masseturisme til reisemålet er eit problem, så finn ein annan plass å reisa.

Og dessuten, dette er jo et kjempemiljøproblem. Å kildesortere og kjøpe svanemerkede produkter blir litt symbolsk når man flyr jorden rundt og reiser på cruise til Antarktis.

fargerik
fargerikInnlegg: 49951
30.10.17 14:22
Nødutgang: Og dessuten, dette er jo et kjempemiljøproblem. Å kildesortere og kjøpe svanemerkede produkter blir litt symbolsk når man flyr jorden rundt og reiser på cruise til Antarktis.

Flyene blir jo stadig mer drivstoffgjerrige og "miljøvennlige"...det skal de ha. Jeg er ganske sikker på at den utviklingen vil fortsette.

Når det gjelder skipstrafikken ligger de langt etter. Så fort de er ute i åpent hav, sjalter de over til å bruke den seigeste tjæregrøt av tungolje som drivstoff, og i tillegg dumper de både matavfall og kloakk rett i havet.

Cruisetrafikken er en versting.

Men om tema...ja, det er ikke noe spesielt fint hverken ved å fly i seg selv, eller å reise til populære turistmål.

(Innlegget ble redigert 30.10.17 14:24)

Forfun
ForfunInnlegg: 5277
30.10.17 15:12

Jeg bor også i en turistkommune. Det er noen få fjell jeg unngår. Da slipper en også turistene. I Norge er det ikke noe problem, det er natur nok. Som eksempelet over, velg vesterålen fremfor Lofoten. Ganske lik natur, mye mindre folk.

Da jeg har mye fin natur rundt meg reiser jeg mindre enn før. Og når jeg reiser klarer jeg å finne steder uten masseturisme. Ett lite hotell i en liten landsby er noe helt annet enn Barcelona eller Roma.

fargerik
30.10.17 15:55
Forfun: Da jeg har mye fin natur rundt meg reiser jeg mindre enn før. Og når jeg reiser klarer jeg å finne steder uten masseturisme. Ett lite hotell i en liten landsby er noe helt annet enn Barcelona eller Roma.

Vi var litt hjernedøde og tok en tur til Amsterdam i påska, siden det passet bra med starten på tulipanblomstringen.

Once in a Lifetime....anbefales IKKE.

Her gjorde vi for dårlig research på forhånd. En tønne med sild må være romslig i forhold.....

Wavy
WavyInnlegg: 11664
31.10.17 08:39

Det er jo fortsatt haugevis av reisemål som ikke er turistifiserte ennå...man må bare gidde å sjekke ut litt. 

På den annen side er det destinasjoner som man lett tenker er "uoppdagede", men som overhodet ikke er det. Men altså de store byene i Europa, Paris, London, Amsterdam, Barcelona, Roma...du vet du ikke er alene i de byene, og at hotellprisene ligger godt over gjennomsnittet for resten av Europa (evt. kan du gå litt kraftig ned på standard og betale "vanlig" hotellpris).

Var i Torun, et par timer sør for Gdansk (en by som for øvrig kan omdøpes til Lille Norge..Gdansk altså), en by (Torun) som ikke er veldig kjent for den gjennomsnittlige norske turist, men selv her var det nok av tursekker, suvenirbutikker og kinesere, mye på grunn av middelalderbyen, borgen og det at de er listet på UNESCOs heritage liste. Hadde vi vært skikkelig smarte hadde vi dratt til nabobyen Bydgoszcz, og bare sett noen få turister. Det er det i Europa nå, på grunn av korte avstander er det turister så og si overalt. Man kommer liksom ikke utenom.

casadetucuman
casadetucumanInnlegg: 1328
31.10.17 09:58

Populære museer bør innføre en dag i uka der telefoner og kamera er forbudt å ta med inn. Jeg har overhode ikke noe behov for å ta et foto av ting jeg finner langt bedre foto av på internett.

Ellers enig i at masseturismen så langt ikke er noe stort problem. Det gjelder å dra til rett sted til rett tid. Og selv byer som Roma, Paris og Barcelona har mange interessante, sentrumsnære bydeler hvor relativt få turister henger rundt. Har for øvrig merket meg at kineserne så langt ikke er spesielt interesserte i uteliv. Takk for det.

fargerik
31.10.17 10:09
casadetucuman: Populære museer bør innføre en dag i uka der telefoner og kamera er forbudt å ta med inn. Jeg har overhode ikke noe behov for å ta et foto av ting jeg finner langt bedre foto av på internett.

Tema er vel mye å lage selfies. "Jeg vare her!!!"

Kinesere og uteliv? De har vel som de fleste asiater noe lav alkoholtoleranse og henger mindre i baren og på pub eller disco, men de spiser jo...bare de slipper å spise poteter.

Det kommer også flere thaier til Norge. De jeg møter er heller ikke noen utelivsløver, men de liker jo å spise. Ris og thaimat. Og så å lage selfier.

(Innlegget ble redigert 31.10.17 10:12)

Nødutgang
31.10.17 11:32
casadetucuman: Populære museer bør innføre en dag i uka der telefoner og kamera er forbudt å ta med inn. Jeg har overhode ikke noe behov for å ta et foto av ting jeg finner langt bedre foto av på internett.

Jeg har vært ett par steder hvor det er slik. For eksempel må man kjøpe billett på forhånd for å komme inn i Vatikanet. Det er også fotoforbud enkelte steder der som for eksempel det Sixtinske kapell selv om noen sikkert sniker seg til et bilde av taket der.

fargerik
01.11.17 10:40
Nødutgang: Jeg har vært ett par steder hvor det er slik. For eksempel må man kjøpe billett på forhånd for å komme inn i Vatikanet. Det er også fotoforbud enkelte steder der som for eksempel det Sixtinske kapell selv om noen sikkert sniker seg til et bilde av taket der.

Jeg har briller med kamera i. "Spionbriller".

Ser ut som helt vanlige briller, og tar OK bilder av det jeg ser på der det er fotoforbud dersom det er godt lys (ingen blitz) :-)

(Innlegget ble redigert 01.11.17 10:41)

gjespe
gjespeInnlegg: 20166
01.11.17 10:45
Nødutgang: For eksempel må man kjøpe billett på forhånd for å komme inn i Vatikanet.

Det stemmer ikke helt - det gjelder kun hvis du vil gå inn via museumsinngangen på siden - står du i køen i hovedinngangen er det gratis.

Fotoforbud gjelder hovedsaklig under i kjelleren med gravkamrene.

gjespe
01.11.17 10:48

Litt korttenkt kommentar kanskje?

- en dag i uka......:)

Nødutgang
01.11.17 13:57
gjespe: Det stemmer ikke helt - det gjelder kun hvis du vil gå inn via museumsinngangen på siden - står du i køen i hovedinngangen er det gratis.

Ok, det var jeg ikke klar over.

Men som en foreslår i kommentarfeltet i artikkelen, en kunne ha begrenset adgang og ett lotteri for hvem som skulle få lov til komme inn på steder for å minske slitasjen.

Jeg mener å huske at Bergen ønsket å inkludere en obligatorisk konsert for besøke på Trollhaugen for å ta bort de minst interreserte. Dette ble igjen illustrert med at en japaner hadde spurt Trollhaugens personale om han var på Fløibanen nå.

gjespe
01.11.17 14:47
Nødutgang: en kunne ha begrenset adgang og ett lotteri for hvem som skulle få lov til komme inn på steder for å minske slitasjen.

Det virker noe lite gjennomtenkt - hvordan skal man da planlegge reisen - fly, hotell osv. hvis en ikke kan vite om en kommer inn?

KongOlav2
KongOlav2Innlegg: 33461
01.11.17 14:51
Nødutgang: Men som en foreslår i kommentarfeltet i artikkelen, en kunne ha begrenset adgang og ett lotteri for hvem som skulle få lov til komme inn på steder for å minske slitasjen.

Bør kanskje være det noen steder. Evt får kommune og regional planmyndighet gå inn og regulere f.eks antall cruisebåtbesøk, ikke tillate flere overnattingsplasser, etc. På noen attraksjoner i Norge er vel taket nesten nådd nå.

Nødutgang
01.11.17 14:54
gjespe: hvordan skal man da planlegge reisen - fly, hotell osv. hvis en ikke kan vite om en kommer inn?

En må bestille og bli trukket ut ett par uker i forveien.

gjespe
01.11.17 15:05
Nødutgang: En må bestille og bli trukket ut ett par uker i forveien.

Du fikk en feiltrykt tommel :) (du kan få den får ditt utsagn om Rødt i den andre tråden) :)

Det jeg skulle si var at det går jo ikke i praksis - det skjønner jo alle. Kanskje for nordmenn men hva med en Japaner på besøk i Bergen - hva med cruiseturister som kommer innom og oppdager mange steder som de som turist ønsker å besøke er stengt?

Kan heller aldri tro at noen vil gjennomføre dette i praksis.

(Innlegget ble redigert 01.11.17 15:07)

Nødutgang
01.11.17 15:11
gjespe: Du fikk en feiltrykt tommel :) Det jeg skulle si var at det går jo ikke i praksis - det skjønner jo alle. Kanskje for nordmenn men hva med en Japaner på besøk i Bergen - hva med cruiseturister som kommer innom og oppdager mange steder som de som turist ønsker å besøke er stengt?

Alle tomler drar :)

Er du japaner og det er viktig for deg å besøke Edvard Griegs hjem bør du sjekke ut åpningstider mm. på forhånd. Og evt. vente til du får billett. Hensikten med å ha ett lotteri var at ikke kun de rikeste skulle kjøpe seg innpass men det hadde kanskje vært like greit.

Neuschwanstein har en slik ordning.

casadetucuman
casadetucumanInnlegg: 1328
01.11.17 16:03
gjespe: Litt korttenkt kommentar kanskje?
- en dag i uka......:)

Hvorfor? Fotoforbud hver mandag, for eksempel.

Ellers er det flere attraksjoner hvor en må ha forhåndsbestilt dag og tidspunkt, gjerne flere måneder i forkant.

En kan jo også unngå mengdene flere steder ved å ta betale ekstra for adgang utenfor ordinær åpningstid.

gjespe
01.11.17 18:20
casadetucuman: Ellers er det flere attraksjoner hvor en må ha forhåndsbestilt dag og tidspunkt, gjerne flere måneder i forkant.

Kan du nevne mange?

gjespe
01.11.17 20:09
casadetucuman: Fotoforbud hver mandag, for eksempel.

Du kan åpenbart ikke nevne noen attraksjoner som fungerer som det du påstår :)

Og hva er vitsen med fotoforbud - ødelegger fotografering noe? 

kansas00
kansas00Innlegg: 19689
01.11.17 20:27

Det gjelder i Norge også. Hvem skulle trodd for noen år siden at flyet jeg tar til Tromsø skulle være fullt av japanske turister i mørkeste mars, på vei til nordlysopplevelser

Det pussige med japan er jo at turismen er ganske "moderat" motsatt vei. Drar man  til den delen av verden så er det jo ofte indokina eller "ekte kina" folk drar, i mindre grad til japan. Mens man på den kinesiske mur lett kan gå i kø, så har man greit armslag rundt seg i på flere av japans kjente attraksjoner.

(Innlegget ble redigert 01.11.17 20:27)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg