Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

59 årig pensjonist vil reise jorda rundt i 1 år.

NYTT TEMA
gamecrazy
gamecrazyInnlegg: 2198
21.11.17 15:55

Månedsbudsjett er ca 10 000 kr,men kan bruke 20 000 en måned og helst 5000 kr mnd til mat ogseng,og mest på fly,tog og båt.Totalt for året helst 120 000 eller lavere. Vil bruke mye penger på fattige familier om de har en seng og avse.Mange fattige har ikke råd til kjøtt eller fisk hver uke.Jeg spanderer 50-100 kr dagen på en familie,gjerne mor.Har far bil eller hest og vogn får han 50 kr dagen for å kjøre meg rundt.

fargerik
fargerikInnlegg: 49951
21.11.17 17:22

Et år på reisefot,altså?

Jeg har møtt noen (i asia hvor jeg er mest) på min vei som har loffet rundt lenge, og det ser jo ut til å gå greit så lenge man gjør litt research om de landene man er på vei mot. Noen smyger seg elegant rundt fra land til land, og ser ut til å ha alt på stell.

Reiser du alene, og er sosial, kommer du lettere i kontakt med folk enn om du reiser sammen med en kjæreste eller kompis, er noe jeg har hørt folk si.

Du bør jo også kanskje sjekke dette med visum, for å være forberedt på de landene hvor slikt trengs. Det norske passet er jo relativt sterkt der ute, men ikke over alt.

Reiseforsikring for et år i fri dressur utenlands....hva koster noe sånt?

(Innlegget ble redigert 21.11.17 17:27)

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 4953
21.11.17 17:38
fargerik: Reiseforsikring for et år i fri dressur utenlands....hva koster noe sånt?

For utvidelse til ett år betalte vi (et par) Kr. 14973,- i tillegg til ordinær reiseforsikring på Kr. 2042,- hos IF da vi var på bobilferie i hele fjor.

xpoolman
21.11.17 17:45
gamecrazy: .Totalt for året helst 120 000 eller lavere.

Det høres litt snaut ut men det kan nok gå.
Uten å planlegge noe på forhånd tror jeg du kan få et lite logistikkproblem etter hvert... med det å komme seg videre mener jeg...?

Men det er gjerne bare jeg som ikke har fantasien i orden ?

Har du planer om å dele turen med oss i form av en blogg eller noe sånt? Det hadde vært knallkjekt å følge med deg på turen !

Uansett, jeg ønsker deg lykke til og god tur !

xpoolman
21.11.17 17:46
JackNapier: Er ikke noe vits å gi denne klovnen tips. 2159 innlegg hvorav 861 er hans trådstarter

Aldri si aldri; gi nå fyren en tjangs da :-)

JackNapier
JackNapierInnlegg: 2304
21.11.17 21:38

Han har fått 860 sjanser. Han kommer ikke til å følge opp tråden og han kommer hvertfall ikke til å dra på turen. Han bare kaster ut ting som ramler inn i hodet på ham.

xpoolman
21.11.17 22:51
JackNapier: Han bare kaster ut ting som ramler inn i hodet på ham.

Det er gjerne derfor han har det nicket han har da :-)

LANGEMANN-1968
LANGEMANN-1968Innlegg: 7473
23.11.17 12:10
JackNapier: Er ikke noe vits å gi denne klovnen tips.

Sier mannen med klovneansikt.

God tur game!

JackNapier
23.11.17 13:27

Du tror gamecrazy skal noe annet sted enn sofaen sin?

LANGEMANN-1968
23.11.17 14:04
JackNapier: Du tror gamecrazy skal noe annet sted enn sofaen sin?

Kanskje han gjør som meg, ser filmer fra hele verden fra sofaen.

Det er jo en fin reise synes jeg.

LANGEMANN-1968
23.11.17 15:00
JackNapier: Men det har jo ingenting med åpningsinnlegget å gjøre

Du har jo uansett ikke noe med hvor han reiser..klovn.

JackNapier
23.11.17 17:09

Har jeg påstått at jeg har noe med hvor han reiser? 

Forfun
ForfunInnlegg: 5277
23.11.17 20:06

Kjenner flere som reiser mye (minimum 6 mnd per år). De klarer fint å reise for under 10 000 kr per måned. Hoteller og restauranter holder de seg unna, lite alkohol. Fly bare til og fra Norge. En skal ha en spesiell livsstil for å klare dette. Forskjellen på de og trådstarter er at de har gjennomføringsevne.

Mange flere som klarer å svi 120 000 på en måned enn på ett år.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13021
30.11.17 13:33
Forfun: Hoteller og restauranter holder de seg unna

Hvor overnatter de da? Og med hvilken standard?

Jeg har de siste årene bare reist i Vest-Europa og med brukbar hotellstandard ender jeg opp med i snitt 1000 per natt. Høyest i Norge og Sveits og lavest i Tyskland.  

InternalExile
InternalExileInnlegg: 18087
30.11.17 22:05
Iseran2770: Jeg har de siste årene bare reist i Vest-Europa og med brukbar hotellstandard ender jeg opp med i snitt 1000 per natt. Høyest i Norge og Sveits og lavest i Tyskland.

Det høres veldig rett ut, men jeg vil anbefale deg å ta med sentral Europa i dine fremtidige reiser. Selv i Praha, hjertet i Europa, får du et helt ok hotell til 500 kroner.

Og, reiser du på landsbygda kan du leve som en konge for noen få hundrelapper. ;-)

Forfun
ForfunInnlegg: 5277
30.11.17 23:48
Iseran2770: Hvor overnatter de da? Og med hvilken standard?

Telt, eller aller helst hjemme hos noen. Vær sosial, lær det lokale språket og reis på steder ingen andre reiser. Da blir en invitert hjem til folk. Standard.... like god som de lokale krever, altså veldig lav. Tak over hodet er vel det en kan forvente. Mat kokt på bål, ris og grønnsaker.

Skulle ønske jeg hadde mot til å gjøre det samme selv, men på korte ferier blir det lett ok hoteller. Siste jeg gjorde på lavbudsjett var Korsika, 2 uker med telt i villmarka. Mat lagd på gassbluss. Ble bare jagd av politiet en gang. Herlig ferie.

aegi2
aegi2Innlegg: 28571
03.12.17 20:39
LANGEMANN-1968: Kanskje han gjør som meg, ser filmer fra hele verden fra sofaen. Det er jo en fin reise synes jeg.

Jeg kan godt slå av tv, n sette på god musikk , f.eks gresk og vandre rundt i Athen eller en annen plass i landet med hjelp av Google map :-)

Har vært og kikket på de utroligste plasser , og så billig det er :-)

kytec
kytecInnlegg: 31559
03.12.17 20:47

Ts du blir vel vant til å gå med hodelus, lykke til med det.

gamecrazy
14.12.17 23:16

Tusen takk.Ja jeg er klovnet IT og skal i natt spiseopp alle dine barn!

Jack Napier er herved advart.En til og jeg får deg utvist for altid!

gamecrazy
14.12.17 23:19

Jack Napier er ett troll og må regne med utvisning!

gamecrazy
14.12.17 23:22

Til informasjon har jeg 400 000 i uføretrygd og kan fordi jeg skal leie ut huset sette alle 28 000 inn på konto og reise for 15-20 000 kr i rikelandog halvparten i fattige land.Gleder meg til å Treffe Jack Napier i det store utland,da skal jeg gjøre livet surt for deg.

fargerik
15.12.17 04:50
gamecrazy: Til informasjon har jeg 400 000 i uføretrygd og kan fordi jeg skal leie ut huset sette alle 28 000 inn på konto og reise for 15-20 000 kr i rikelandog halvparten i fattige land.Gleder meg til å Treffe Jack Napier i det store utland,da skal jeg gjøre livet surt for deg.
gamecrazy
20.12.17 10:04

Enigma 99 og Jack Napier er nå i mobbeboka mi og begge blir anmeldt.

gamecrazy
20.12.17 10:21

Rart at man ikke kan få mail fra VGD når noen svarer i ett forum.Er man såaktiv som meg,på doktoronline,sjakksider og andre spillesider,har man ikketimevis hver dag til å krangle med lite intelligente meddebatanter.En uføretrygd,menfører nemlig ikke til at man er ufør i hodet,bare kroppen,og ovevekt kan kompanseres med større klær,krykker eller rullestol/rullator.

Man bør faktisk avstå fra kjappe komentarer når man ikke kjenner noe som helst tilen meddebatant annet enn at han spiller såpass mye brettspill at en samboen ville kalt han crazy.4-6 timer er neppe helt nornmalt for en på 59 år,eller hva?

Såpass mye Netflix og HBO av Scifi og Fantacy at man skjelden kommer i seng før 2.00

fargerik
20.12.17 10:57
gamecrazy: Rart at man ikke kan få mail fra VGD når noen svarer i ett forum.Er man såaktiv som meg,på doktoronline,sjakksider og andre spillesider,har man ikketimevis hver dag til å krangle med lite intelligente meddebatanter.En uføretrygd,menfører nemlig ikke til at man er ufør i hodet,bare kroppen,og ovevekt kan kompanseres med større klær,krykker eller rullestol/rullator. Man bør faktisk avstå fra kjappe komentarer når man ikke kjenner noe som helst tilen meddebatant annet enn at han spiller såpass mye brettspill at en samboen ville kalt han crazy.4-6 timer er neppe helt nornmalt for en på 59 år,eller hva? Såpass mye Netflix og HBO av Scifi og Fantacy at man skjelden kommer i seng før 2.00

Kommer du til å følge opp med planer, a? Etterhvert som du prøver å planlegge en reiserute? Artig å høre etterhvert som du smir sammen en plan...

(Innlegget ble redigert 20.12.17 10:57)

annmag
annmagInnlegg: 7619
20.12.17 13:41
gamecrazy: Rart at man ikke kan få mail fra VGD når noen svarer i ett forum.Er man såaktiv som meg,på doktoronline,sjakksider og andre spillesider,har man ikketimevis hver dag til å krangle med lite intelligente meddebatanter.En uføretrygd,menfører nemlig ikke til at man er ufør i hodet,bare kroppen,og ovevekt kan kompanseres med større klær,krykker eller rullestol/rullator. Man bør faktisk avstå fra kjappe komentarer når man ikke kjenner noe som helst tilen meddebatant annet enn at han spiller såpass mye brettspill at en samboen ville kalt han crazy.4-6 timer er neppe helt nornmalt for en på 59 år,eller hva? Såpass mye Netflix og HBO av Scifi og Fantacy at man skjelden kommer i seng før 2.00

Jeg skjønner rett og slett ikke hva du vil med denne tråden.

Er man så overvektig at man trenger krykker, rullestol, rullator for å klare seg i hverdagen...så kan man selvfølgelig ikke reise verden rundt på et minimalt budsjett i ett år.

(Innlegget ble redigert 20.12.17 13:42)

Klikk for å gå tilbake til toppen