Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

3 Måneders reise :-))))

NYTT TEMA
anonymverymuch
anonymverymuchInnlegg: 1
30.12.17 01:29

Vi er to jenter som i 2019 tenker å reise på en tre måneders tur. Hittil har vi lyst til å besøke Burma, Thailand, Malaysia og Singapore. Men vi har også et stort ønske om å reise innom Zanzibar og Machu Picchu i Peru. Vi trenger hjelp til å få organisert denne turen. Takk på forhånd

fargerik
fargerikInnlegg: 49951
30.12.17 04:56

Asia, Afrika og søramerika på tre måneder, altså? Blir ikke det mye reising, a?

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 4953
30.12.17 20:02

Skikkelig reiselyst her ja :-)

Jeg foreslår at fargerik guider dere i øst så kan jeg ta meg av Zanzibar og Machu Picchu, der har jeg vært :-).

Hvor stort budsjett har jentene, og hva interesserer de seg for ?

VivaLV
VivaLVInnlegg: 30608
30.12.17 20:40
anonymverymuch: Vi er to jenter som i 2019 tenker å reise på en tre måneders tur. Hittil har vi lyst til å besøke Burma, Thailand, Malaysia og Singapore. Men vi har også et stort ønske om å reise innom Zanzibar og Machu Picchu i Peru. Vi trenger hjelp til å få organisert denne turen. Takk på forhånd

Vi reiste jorden-rundt 8 måneder i 2001-2002, så det er bare til å begynne planlegge.

Tips 1: Spar så det monner. Kutt ut byturer, kleskjøp osv. osv. Det er utrolig hva man kan kutte ut hvis man er sparsommelig. Få noen ekstrajobber.

Tips 2: Ikke hør på tips at du trenger å ta med det og det. Alt kan kjøpes i utlandet og ofte endel av reisen og bruke litt tid på å finne ting man evnt. trenger. Og endel av dette tipset: Ta med minst mulig. Gjerne under 15 kilo.

Tips 3: Vi var i Thailand, Australia, New-Zealand, Argentina, Peru, Bolivia og USA og reiste i 8 måneder. Nå var vi jo 3 måneder i Australia, men 3 kontinenter høres for meg alt for mye ut! Ville vel faktisk vurdert kun Asia jeg. Evnt. 6 uker i Asia og 6 uker i Sør-Amerika.

Har ikke vært i Malaysia og Singapore, men høres sånn i utgangspunktet ikke veldig spennende ut. Men kan jo sånn sett være ett stopp på reisen til Sør-Amerika.

I Peru ville jeg utvidet med en reise fra f.eks. Chile til Bolivia og så Peru. Masse spennende turer man kan ta der. F.eks. Lake Titicaca, Machu Picchu, Nazca-lines osv.

Husker ikke i farten hva den lille landsbyen i nærheten av Machu Picchu heter, men ville bodd der enn bare dagstur/utflukt. God stemning der når dagsturistene har dratt. Også en stemningsfull varm kilde i utkanten av byen.

Faktisk er det det jeg husker best fra Sør-Amerika. At jeg satt i denne varme kilden mens tordenskrallene gjallet mellom fjellene.

xpoolman
30.12.17 20:50

Den lille landsbyen ved Machu Picchu heter Aguas Calientes.https://en.m.wikipedia.org/wiki/Aguas_Calientes,_Peru

(Innlegget ble redigert 30.12.17 20:51)

fargerik
fargerikInnlegg: 49951
31.12.17 03:38
xpoolman: Jeg foreslår at fargerik guider dere i øst så kan jeg ta meg av Zanzibar og Machu Picchu, der har jeg vært :-).

Jeg kan ihvertfall komme med noen forslag når det gjelder Thailand. Tror andre får hjelpe til med nabolandene.

(Innlegget ble redigert 31.12.17 03:39)

Forfun
ForfunInnlegg: 5277
01.01.18 13:01

15 kg bagasje er alt for mye. Surret rundt i Columbia nå, hadde med 8 kg. Det er rikelig. Fordelen er at en bare har håndbagasje, raskere å enklere å reise. Samtidig gjør det ikke noe å bære bagasjen 30-60 minutter. Sparer penger på taxi. Skulle jeg reist rundt i 3 måneder hadde jeg byttet ut noen klær, men ikke hatt med meg mer. 

Less is more på reising. Bruk tid der dere er, bli kjent med folk. Ikke gap over for mye. Jeg vil anbefale å fokusere på ett område. For eksempel sør øst Asia. Eller sør amerika. Afrika hadde vært siste stedet jeg ville reist til, da en får mye mer utbytte hvis en har reist mye før. Zanzibar er tull å reise til som backpacker. Går direktefly dit fra Europa. Finn heller noen mer øde steder som krever litt å komme til. Blir en mye bedre opplevelse.  

Snakk også gjerne med folk som har reist i sør amerika (mange steder) før dere reiser til Machu Picchu. Det er en turistfelle. Dyrt. Greit å ha vært der, men for meg ikke mer. Mye mer spennende reisemål i nabolandene. Tilsvarende stier som er mindre brukt og tilsvarende pent stablede steinhaugen mange steder. Peru var landet jeg likte meg minst i sør amerika. Dyrt og fikk dårlig kontakt med menneskene. 

Å reise er gøy. Lykke til på turen

VivaLV
01.01.18 20:47
Forfun: Snakk også gjerne med folk som har reist i sør amerika (mange steder) før dere reiser til Machu Picchu. Det er en turistfelle. Dyrt. Greit å ha vært der, men for meg ikke mer. Mye mer spennende reisemål i nabolandene. Tilsvarende stier som er mindre brukt og tilsvarende pent stablede steinhaugen mange steder. Peru var landet jeg likte meg minst i sør amerika. Dyrt og fikk dårlig kontakt med menneskene.

Mulig det er turistfelle, hvis man reiser organisert med buss/tar inn på hotellet som ligger rett utenfor inngangsporten. Men i en rundreise som jeg nevnt er det jo ett naturlig stopp og en fin stemning/atmosfære og ett unikt sted. Samt fine omkringliggende steder som Cuszo, Aguas Caliente osv.

tucan
tucanInnlegg: 20004
01.01.18 20:52

Vær obs på at standard reiseforsikring har en tidsbegrensning per tur.(3mnd??).

VivaLV
01.01.18 20:56
Forfun: 15 kg bagasje er alt for mye

He-he. Vi hadde 22-23 kilo trur jeg. Men endte med å sende mye hjem.

Uansett så trur jeg det er greit og ha som utgangspunkt at mange reiser mer som "folk flest". Dvs. de har nok stor ryggsekk, og kanskje besøker steder som er relativt turistifiserte. Men absolutt enig i at man kan forsøke å "pushe" de i "riktig" retning.

xpoolman
01.01.18 22:47

"Vær obs på at standard reiseforsikring har en tidsbegrensning per tur.(3mnd??)."

45 dager er vel det vanlige.

Klikk for å gå tilbake til toppen