Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Backpacking i Sør-øst asia, noen tips?

NYTT TEMA
Bekk1
Bekk1Innlegg: 1
30.12.17 20:47

Halla, skal ut på en 5 måneders backpacking tur i sørøst asia med kjæresten. Vi har planlagt VELDIG lite angående reiserute. Men vi lander i singapore, så tenker vi og komme oss videre ganske kjapt MTP budsjettet vårt. 

Vi planlegger å feire nyttår i Thailand i April, ellers så har vi veldig lite planlagt, så vi tar ALT av tips til oss :)

Håper på mange reiseglade som har bra tips til oss :D

Forfun
ForfunInnlegg: 5277
01.01.18 13:09

Hvilke interesser har dere? Mange på forumet med kunnskap om området, men så lite spesifisert spørsmål blir det ofte lite svar. MEd 5 måneder trenger dere egentlig bare å være på noen backpacker steder noen uker og snakke med folk. Da vil dere få en god del tips. Henger dere med turister lærer dere ingenting. 

malacay3
malacay3Innlegg: 17218
01.01.18 21:36

Backpackere er turister , bare for å få det avklart, riktignok turister som legger igjen litt mindre penger enn andre.

Uansett, det er vanskelig så lenge dere ikke nevner budsjett, interesser eller noe annet. Men jeg kan ta det landet jeg føler jeg er mest kjent i.

Uansett, fra Singapore er det neste logiske reisemålet Malaysia. Bare å hive seg på toget. Hopp av i Malacca, ta en dag eller to der, så videre til Kuala Lumpur. Bukit Bintang er et must.

Så ville jeg dratt videre til Penang, Georgetown er fantastisk. Ikke minst maten og streetart. 

Derfra til Borneo, jeg kjenner kun til Kuching og omegn. Fantastisk dyreliv, en helt annen kultur en resten av Malaysia.

Så er det sikkert noen som kan anbefale noe i resten av Sør-Øst asia , du har ganske mange folk med utrolig god peiling inne på dette forumet. Men vær gjerne litt mer konkret om hva dere vil gjøre/oppleve.

Malacay

fargerik
fargerikInnlegg: 49951
19.01.18 04:21
Bekk1: Vi planlegger å feire nyttår i Thailand i April, ellers så har vi veldig lite planlagt, så vi tar ALT av tips til oss :)

Det er smart å unngå turistfellene dersom dere skal feire songkran i april. Ikke reis til Pattaya, Phuket eller noen av de andre typiske reisemålene. Sild i tønne, og forvirrende kaos og mas. Det blir litt overkill med all vannkastingen. Vanntette poser til lommebok og telefon er et must, for dere vil bli sprutet mye vann på.

I Bangkok vil dere slite med varmen.

En idè for songkran kan være å ta turen til Chiang Mai og ta festen der, natt-toget er ganske morsomt og bare bitte litt dyrere enn fly. Bestill i god tid, for mange reiser med toget før songkran, og togene kan fort bli fulle.

Kjøp eventuelt billetter til 2. klasse, så får dere oppredde senger og kan få en behagelig natt,  eller muligens ha en trivelig fest sammen med andre backpackere. Ta med mat og drikke, for de er litt overpriset på toget.

(Innlegget ble redigert 19.01.18 04:32)

fargerik
19.01.18 08:48
Bekk1: bra tips

Jeg kom på en ting til. Fra Chiang Mai er det en del pakketurer til Luang Prabang, Laos.

Vi tok turen for et par år siden, med slowboat nedover Mekong.

Rett til høyre når du kommer ut fra jernbanestasjonen ligger flere reiseselskaper på rekke og rad som selger tur til Luang Prabang.

Vår tur var typisk lavbudsjett backpackertur. Van, altså minibuss...i rallyfart på svingete veier i noen timer med innlagte stopp for matbit og dobesøk, en overnatting før vi ble busset over grensa til Laos, og deretter to dager slow Boat nedover med en overnatting i noe du må oppleve for å forstå, før vi endte opp i turistbyen Luang Prabang.

Fin liten by, verd å rote litt rundt i et par dager.

Vi kjørte buss videre fra Luang Prabang til Vientianne, men det er skikkelig berg-og-dalbane i skrøpelig redskap, så kanskje fly er bedre enn elleve timer med galskap. Trollstigen blir bare småtteri sammenlignet med turen over de fjellene der.

Høydepunktet var de to dagene på slowboat nedover Mekong.

Det er bar i båten, de har litt snacks, vann, kaffe og øl, men ikke mat og sprit. Det må dere ta med selv.

MANGE backpackere! Sikkert fordi dette er latterlig billig. Men her er det altså slett ikke snakk om høy standard, hverken på overnatting eller transport. Det er autentisk.

(Innlegget ble redigert 19.01.18 08:59)

enigma99
enigma99Innlegg: 704
21.01.18 14:59

Det er jo bare tull å bruke tid på å svare på denne tråden. 

(Innlegget ble redigert 21.01.18 15:01)

fargerik
21.01.18 17:51
enigma99: Det er jo bare tull å bruke tid på å svare på denne tråden.

jepp.

Trådstartere som forsvinner etter ett ( ! ) innlegg trenger vel ikke noen tips, egentlig.

Jeg sitter selv nå i Sai Mai, lever i og med tropene, og har mye rart nytt å fortelle.

Men det får ligge for denne gang. Været er bra. Det er lite mygg også. Men det er blitt noen nye politivedtekter her som det kan være smart å finne ut av.

(Innlegget ble redigert 21.01.18 17:56)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg