Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hua Hin i Thailand i juli?

NYTT TEMA
SkiChri
SkiChriInnlegg: 1
01.02.18 18:44

Hei,

Noen som har erfaring med å reise til Hua Hin i Thailand i juli? Vi vurderer å legge sommerferien dit, men er usikker på om badevannet er bra (eller bare grums...) pga regntiden? Og er juli en grei tid å reise på?

Noen som har erfaring?

Takk:o)

Gloriana
GlorianaInnlegg: 1783
02.02.18 00:57

Veldig pent sted. 

Du bør være obs på monsumregnet, jeg synes riktignok bare det er deilig, men enkelte finner det irriterende. Noen få litt ødeleggende, standard thaibarer med dertil klientell, men fullt mulig å unngå. 

fargerik
fargerikInnlegg: 50674
02.02.18 06:49
SkiChri: Hei, Noen som har erfaring med å reise til Hua Hin i Thailand i juli? Vi vurderer å legge sommerferien dit, men er usikker på om badevannet er bra (eller bare grums...) pga regntiden? Og er juli en grei tid å reise på? Noen som har erfaring?

Den verste regntiden kommer senere, men Jeg har opplevd ganske brunt vann i sjøen på grunn av elva som dro med seg masse flomvann. Dette var i Cha Am.

Da er bassenget mer fristende. Det oppleves ihvertfall intetst varmt når det blir så høy luftfuktighet. Du kommer ikke til å fryse.

Det er så vidt jeg vet en del båtturer fra Hua Hin, hvor dere kan reise til andre steder og finne rent vann og bade, snorkle og sånn....

(Innlegget ble redigert 02.02.18 07:00)

enigma99
enigma99Innlegg: 713
03.02.18 16:56
SkiChri: Noen som har erfaring med å reise til Hua Hin i Thailand i juli? Vi vurderer å legge sommerferien dit, men er usikker på om badevannet er bra (eller bare grums...) pga regntiden? Og er juli en grei tid å reise på? Noen som har erfaring?

Vi har reist rundt i Thailand de siste 4 sommerne. Hua Hin var vi innom i juni for 3 år siden, på vei videre sørover. Ble der i 2 dager og skal aldri tilbake. Det mest spennende var togstasjonen, den var veldig fin :-)  Ellers var Hua Hin: Voldsomt med charter / turister, stranda tettpakket med solsenger med parasoller, noe hesteridingsgreier med hester som dreit og tissa ned stranden rett ved badegjestene, og ellers veldig lite sjarm. 

Hvis dere er på jakt etter et asiatisk sted som minner om Mallorca eller Gran Canaria så er det helt klart rett sted.

Værmessig i juli så er nok ikke Hua Hin så ille, de verste stedene på den tiden er nok Phuket / Lanta / Phi Phi etc. Men hvis dere vil ha det litt mer koselig enn Hua Hin kan by på, hvorfor ikke dra til Koh Tao eller Koh Phangan ? Der er det også relativt ok vær i juli. 

enigma99
03.02.18 17:03
Gloriana: Veldig pent sted.  Du bør være obs på monsumregnet, jeg synes riktignok bare det er deilig, men enkelte finner det irriterende. Noen få litt ødeleggende, standard thaibarer med dertil klientell, men fullt mulig å unngå.

Pent, tja, folk har forskjellig smak..

"Standard thaibarer" Selv er vi et par som reiser, og synes miljøet rundt disse er veldig underholdende og livlig :-) I Bangkok pleier vi f.eks. å bo i Sukhumvit Soi 4... , Men disse er jo også et godt tegn på at man befinner seg på et godt etablert masseturisme sted. På mindre øyer og backpacker typiske områder, som f.eks. Koh Tao, finnes det null av disse. 

Gloriana
GlorianaInnlegg: 1783
03.02.18 17:06

@enigma99

Er veldig pent rett nord for Hua Hin, den thailandske kongefamilien har feriested der og man oppholder seg vel ikke akkurat i byen. 

All-inclusive der er helt herlig. Backpackerstedende blir litt mye joint,  hippieliv og alt som fører med for min del, men unngår de verste turistmøllene selv. 

gjespe
gjespeInnlegg: 20694
03.02.18 17:18
enigma99: hvorfor ikke dra til Koh Tao eller Koh Phangan ?

Nok av turister der også - men hvor er det ikke det.

Jeg ville heller reist over på vestkysten til Ko Phayam - uten biler og stress og lange øde strender :)

enigma99
03.02.18 18:07
gjespe: Nok av turister der også - men hvor er det ikke det. Jeg ville heller reist over på vestkysten til Ko Phayam - uten biler og stress og lange øde strender :)

Vi liker små øyer men har aldri vært på Ko Phayam, skal ha den i bakhodet hvis vi reiser på vinteren en gang. Vi har som regel reist i mai-juli og allerede i mai er det ofte så ruskete vær på Andaman siden at mange / de fleste båtlinjer har gitt seg for sesongen. 

Mht eks Koh Tao merker vi en enorm forskjell fra mai til juli, i mai er det nesten bare backpackere der, i alle aldre faktisk men mest unge, og øya har en herlig avslappet stemning. Var tilbake der i juli en gang etter først ha vært der i mai, wow... -Tonnevis med turister fra Europa hadde fått sommerferie, barnefamilier, pensjonister, digre trillekofferter, støy & bråk. Lønner seg å holde seg unna i de verste sommerferie månedene for europeere. (eller finne ennå mindre øyer selvsagt)

gjespe
gjespeInnlegg: 20694
03.02.18 21:11
enigma99: Mht eks Koh Tao merker vi en enorm forskjell fra mai til juli, i mai er det nesten bare backpackere der, i alle aldre faktisk men mest unge, og øya har en herlig avslappet stemning.

Nja delte meninger om det - mye familiemafia som styrer rundt på øyene og strendene i Thailand uten at turister er klar over det.

- uten at det har brydd meg men ser det når det gjelder selgere.

bigwin
bigwinInnlegg: 909
03.02.18 22:28
enigma99: stranda tettpakket med solsenger med parasoller, noe hesteridingsgreier med hester som dreit og tissa ned stranden rett ved badegjestene,

Var i Hua Hin i august i fjor- svært få solsenger og parasoller på stranda, såvidt jeg vet ble dette rydda opp i for endel år siden.

fargerik
04.02.18 06:37
bigwin: Var i Hua Hin i august i fjor- svært få solsenger og parasoller på stranda, såvidt jeg vet ble dette rydda opp i for endel år siden.

Det er vel ikke mer enn et par- tre år, så vidt jeg husker, siden de begynte denne aksjonen for å rydde opp på strendene. Det var for mange som hadde tatt seg til rette og "privatisert" mer enn de hadde rett til.

Jeg syns det er bra at det kan være områder som er friarealer hvor hvem som helst kan oppholde seg uten å måtte kjøpe solseng eller andre ting. Men jeg personlig har aldri forstått vitsen med å kjøpe en solseng på stranda og legge seg i den under en parasoll for å beskytte seg fra sola ??? Hallo?

Det innføres også røykeforbud på stadig flere strender, på grunn av problemet med alle sigarettfiltrene som stikkes ned i sanden. Nå kan røykere få bot på stranda.

Best å bruke røykesonene og stumpe røyken i sanden i askebegeret.

(Innlegget ble redigert 04.02.18 06:45)

Karten67
Karten67Innlegg: 4220
06.03.18 13:43
fargerik: Det er vel ikke mer enn et par- tre år, så vidt jeg husker, siden de begynte denne aksjonen for å rydde opp på strendene. Det var for mange som hadde tatt seg til rette og "privatisert" mer enn de hadde rett til.

Først, irriterende med folk som starter tråder de ikke følger opp selv, og her på vgd "reisetips" er fullt av slike folk.

Jeg har bolig på grensen mellom Hua Hin og Cha Am, og ja begge steder en yndet turismål stort sett hele året, med unntak noen høst mnd.

Nå er folk skudd sammen forskjellig noen liker turist destinasjoner noen hater dette, og jeg er ikke uenig med hverken det ene eller andre, for faktumet er at begge former for reise/ferie har sine fordeler. Dette er det ikke alle som innser.

Jeg elsker selvfølgelig Cha am/Hua hin området, jeg mener det har alt en nordmann og andre besøkende kan ønske seg.

* Mange Severdigheter, også store badeland anlegg.

* Golfbaner

* Fine strender, også strender med lite turisme, rett sør av Hua Hin

* God og variert mattilbud også mye vestlig mat restauranter.

* Lite kriminalitet, jeg vil påstå kanskje den tryggeste turist destinasjonen i Thai, Kongen har bolig i området, så sikkerheten er satt i forhold til dette.

* Fin standard på hoteller i forhold til pris/kvalitet

* Fint knutepunkt om en ønsker seg andre steder i Thai. (øyhopping etc.etc.)

* Fine shopping sentre

TS som ikke dukker opp har spørsmål om strender, jeg vil si det slik, ønsker du litt turistinfisert ferie og fin strand og rolig område, velg heller nabobyen Cha Am.

Ønsker du større utvalg i restauranter og uteliv men ikke så fin strand som Cha Am, da velger du Hua Hin som er en større by.

Personlig liker jeg begge deler, Hua Hin for utvalget og litt mere liv og røre, Cha Am om jeg vil mere slappe av, men for all del mange bra restauranter i Cha Am også, men ikke samme utvalg.

Om en har bil er Cha Am klart lettere, kan parkere bilen ved stranden under trær, Hua Hin har ikke strandpromenade, noe som er ett minus.

fargerik
06.03.18 18:43
Karten67: Først, irriterende med folk som starter tråder de ikke følger opp selv, og her på vgd "reisetips" er fullt av slike folk. Jeg har bolig på grensen mellom Hua Hin og Cha Am, og ja begge steder en yndet turismål stort sett hele året, med unntak noen høst mnd. Nå er folk skudd sammen forskjellig noen liker turist destinasjoner noen hater dette, og jeg er ikke uenig med hverken det ene eller andre, for faktumet er at begge former for reise/ferie har sine fordeler. Dette er det ikke alle som innser. Jeg elsker selvfølgelig Cha am/Hua hin området, jeg mener det har alt en nordmann og andre besøkende kan ønske seg. * Mange Severdigheter, også store badeland anlegg. * Golfbaner * Fine strender, også strender med lite turisme, rett sør av Hua Hin * God og variert mattilbud også mye vestlig mat restauranter. * Lite kriminalitet, jeg vil påstå kanskje den tryggeste turist destinasjonen i Thai, Kongen har bolig i området, så sikkerheten er satt i forhold til dette. * Fin standard på hoteller i forhold til pris/kvalitet * Fint knutepunkt om en ønsker seg andre steder i Thai. (øyhopping etc.etc.) * Fine shopping sentre TS som ikke dukker opp har spørsmål om strender, jeg vil si det slik, ønsker du litt turistinfisert ferie og fin strand og rolig område, velg heller nabobyen Cha Am. Ønsker du større utvalg i restauranter og uteliv men ikke så fin strand som Cha Am, da velger du Hua Hin som er en større by. Personlig liker jeg begge deler, Hua Hin for utvalget og litt mere liv og røre, Cha Am om jeg vil mere slappe av, men for all del mange bra restauranter i Cha Am også, men ikke samme utvalg. Om en har bil er Cha Am klart lettere, kan parkere bilen ved stranden under trær, Hua Hin har ikke strandpromenade, noe som er ett minus.

hehehe...du sier noe, du. Det er jo pussig at folk oppretter en tråd og bare blir vekk, ja.

Jeg har vel nevnt det før, men kan jo gjenta at vi ikke er så hekta på strandlivet og bare er en tur til havet sånn dann og vann. Så jeg er ikke noen supertipser på livet ved havet. Nå er det vel minst tre år siden vi dro til havet.

Vi har liksom blitt "stuck" i Bangkok, og fått et liv der...nærmere bestemt i Sai Mai.

Men vi reiser nordpå, vi. Basecamp, grei nok i BKK, men nesa peker alltid mot nord.

Vi vurderer å bytte basecamp fra BKK til Chiang Mai. Svoger har noen rai et sted som heter Muenglen Sansai, og kjenner murere som kan smelle opp en "hytte" der.

Folk burde våkne, og våge å kreke seg vekk fra stranda og solsengene og parasollene og finne det anderledes og ekte Thailand.

Karten67
Karten67Innlegg: 4220
06.03.18 22:35
fargerik: hehehe...du sier noe, du. Det er jo pussig at folk oppretter en tråd og bare blir vekk, ja. Jeg har vel nevnt det før, men kan jo gjenta at vi ikke er så hekta på strandlivet og bare er en tur til havet sånn dann og vann. Så jeg er ikke noen supertipser på livet ved havet. Nå er det vel minst tre år siden vi dro til havet. Vi har liksom blitt "stuck" i Bangkok, og fått et liv der...nærmere bestemt i Sai Mai. Men vi reiser nordpå, vi. Basecamp, grei nok i BKK, men nesa peker alltid mot nord. Vi vurderer å bytte basecamp fra BKK til Chiang Mai. Svoger har noen rai et sted som heter Muenglen Sansai, og kjenner murere som kan smelle opp en "hytte" der. Folk burde våkne, og våge å kreke seg vekk fra stranda og solsengene og parasollene og finne det anderledes og ekte Thailand

Ja som skrevet så har vi alle våre parametre, både hva gjelder folk som kun er på ferie, og folk som bor der delvis eller hele året. Vi sitter ikke på stranda vi heller, men og ta seg en dypp i sjøvann i ny og ne er bare deilig, tanken på å være langt ifra sjø passer ikke for meg, og all den fantastiske sjømaten det er å få kjøpt til en rimelig penge skader heller ikke, dobbel pris og mindre utvalg jo lenger nord en kommer.

Chiang Mai er en av mine topp 5 om hvor jeg kunne likt å ha en bolig, flott by på alle måter, fin byggestil på hus, mange attraksjoner der også, om en skal nevne noe negativ så må det være brenning av sukkerrør planter, noe som skjer etter hver innhøstning, så har en astma så er det feil plass. Mange er plaget av dette for det varer jo ukevis hver gang.

fargerik
07.03.18 08:49
Karten67: Chiang Mai er en av mine topp 5 om hvor jeg kunne likt å ha en bolig, flott by på alle måter, fin byggestil på hus, mange attraksjoner der også, om en skal nevne noe negativ så må det være brenning av sukkerrør planter, noe som skjer etter hver innhøstning, så har en astma så er det feil plass. Mange er plaget av dette for det varer jo ukevis hver gang.

Det der er jeg klar over, det er jo på vinteren, nyåret, vi bruker å rømme fra Norge. Klimaflyktninger :-)

Så ja, jeg har opplevd veldig dårlig luft der. Men når april kommer, er vi som regel hjemme i Norge igjen, da flykter vi fra varmen.

Det er trist at myndighetene ikke ser ut til å få gjort noe med dette.

(Innlegget ble redigert 07.03.18 08:53)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg