Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Charles De Gaulle

NYTT TEMA
Wavy
WavyInnlegg: 11724
02.02.18 10:58

Vi skal ha en 7 timers mellomlanding på Charles de Gaulle. Er det noe å finne på der (Terminal 2), eller er det noen steder i området som er verdt å besøke. Vi flørta litt med tanken på å dra inn til Paris, men fant fort ut at det koster mer enn det smaker. Sånne flyplassvannhull er ofte dyre og dårlige, men hvis det er det eneste tilbudet får man jo bare gjøre det.

Altså vi trenger ikke noen stor kulturopplevelse eller noe, bare et etablissement enten på flyplassen eller i nærheten som kan ta i mot tre tørste og kanskje etterhvert litt lunsjsultne karer på tur.

PapaSmurf
PapaSmurfInnlegg: 29433
02.02.18 11:06

Det blir bare stress med en svipptur inn til Paris. Har prøvd.

CdG er en ordinær stor flyplass. Det er jo litt shoppingmuligheter, Stort sett litt dyrere sjapper. 

Men det er bra med spisesteder, og for oss nordmenn med de prisene vi er vant til  er ikke prisen på en øl så halvgæren. 

Forøvrig er transittområdet litt stilig. Jeg vil tro det hadde en stor futuristisk wow-effekt den gangen det ble bygget. Man fraktes rundt i rulletrapper inne i gjennomsiktige plastrør.

Edit: Det er terminal 1 som har disse rørene. Dere kan jo stikke bort dit om dere kjeder dere ;)

(Innlegget ble redigert 02.02.18 11:12)

FrannyLee
FrannyLeeInnlegg: 12155
02.02.18 11:12

Stakkars mann . Verste flyplassen jeg har vært på og jeg har vært på noen titalls utenlands. Håper det er bedre nå enn det var i begynnelsen av tusenårskiftet.

Snakket du ikke fransk så tror jeg det måtte være noe ala blekansikter i Chinatown New York i Al Caponetiden.

fargerik
fargerikInnlegg: 54772
02.02.18 11:22
FrannyLee: Stakkars mann . Verste flyplassen jeg har vært på og jeg har vært på noen titalls utenlands. Håper det er bedre nå enn det var i begynnelsen av tusenårskiftet.

Jeg har også hatt et par mellomlandinger der, og syns den er blant de verste. Lite imøtekommende personale når vi spurte om veien på engelsk.

Vet ikke om det er bedre nå, men når vi var der var det vanskelig å finne veien mellom terminalene. Et tips er å ta det først, og så etablere seg med basecamp nær Gate, for så å gå på oppdagelsesferd og finne vannhullene som er rundt omkring.

Når vi var der, var det mulig å finne røykesteder som ikke var lukket inne i en trang boks og som hadde bar.

(Innlegget ble redigert 02.02.18 11:25)

Karten67
Karten67Innlegg: 4601
04.02.18 13:13
Wavy: Vi skal ha en 7 timers mellomlanding på Charles de Gaulle. Er det noe å finne på der (Terminal 2), eller er det noen steder i området som er verdt å besøke. Vi flørta litt med tanken på å dra inn til Paris, men fant fort ut at det koster mer enn det smaker. Sånne flyplassvannhull er ofte dyre og dårlige, men hvis det er det eneste tilbudet får man jo bare gjøre det. Altså vi trenger ikke noen stor kulturopplevelse eller noe, bare et etablissement enten på flyplassen eller i nærheten som kan ta i mot tre tørste og kanskje etterhvert litt lunsjsultne karer på tur.

Ikke så mye å si om Charles de Gaulle annet enn at det er blitt kåret til en av de verste flyplassene i Europa. Jeg alt som står i min makt til å unngå den flyplassen.

Wavy
WavyInnlegg: 11724
05.02.18 00:04
PapaSmurf: Forøvrig er transittområdet litt stilig. Jeg vil tro det hadde en stor futuristisk wow-effekt den gangen det ble bygget. Man fraktes rundt i rulletrapper inne i gjennomsiktige plastrør.

Ja, tok flyet fra CDG for 15 år siden og husker de plastrørene. De var stilige...

Rexwiller
RexwillerInnlegg: 9094
05.02.18 11:21

Helt grei flyplass, og iallefall ikke noe verre enn andre store europeiske flyplasser. Regner med at de som møter lite hjelpsomt personale gjerne begynner samtalen med noe sånt som "Hey, can ju show mi the wei to...." Er bare å si et "bonjour" først så går det så mye bedre.

(Innlegget ble redigert 05.02.18 11:31)

FrannyLee
05.02.18 11:26
Rexwiller: Helt grei flyplass, og iallefall ikke noe verre enn andre store europeiske flyplasser.

Min erfaring er iallefall at det er mye mer serviceminded personell på andre flyplasser , og det er vel det vi diskuterer og ikke standaren på flyplassen eller stilige plastrører?

Rexwiller
05.02.18 11:32
FrannyLee: Min erfaring er iallefall at det er mye mer serviceminded personell på andre flyplasser

Min erfaring er at den verste servicen er på Gardermoen.

Rexwiller
05.02.18 11:36
FrannyLee: Min erfaring er iallefall at det er mye mer serviceminded personell på andre flyplasser , og det er vel det vi diskuterer og ikke standaren på flyplassen eller stilige plastrører?

Når nordmenn møter på lite seviceminded personell er et gjerne fordi de er oppfattet som uhøflige. Det å hilse og å si unnskyld osv er langt vanligere i andre land. Det eneste man er god på i Norge er å si "takk".

(Innlegget ble redigert 05.02.18 11:38)

fargerik
05.02.18 12:05
Rexwiller: Når nordmenn møter på lite seviceminded personell er et gjerne fordi de er oppfattet som uhøflige. Det å hilse og å si unnskyld osv er langt vanligere i andre land. Det eneste man er god på i Norge er å si "takk".

Jeg syns flyplassen i seg selv var ganske uoversiktlig og uinnbydende, men det er nok åtte- kanskje ti år siden vi valgte Air France og mellomlanding der.

Det kan godt tenkes at vi ville takle det bedre nå, med en god del mer erfaring.

FrannyLee
05.02.18 12:50
Rexwiller: Min erfaring er at den verste servicen er på Gardermoen.

Av og til kan de som sitter i innskjekkinga være litt stressne og sure ja men det må en sette på kontoen for en dårlig dag. Måtte også betale ekstra for bagasje da vi kom fra Bangkok med alliance videre til Molde.  Det synest jeg igrunn var litt rart men ok.

Sist glemte jeg å "blombere" absolutflaska jeg kjøpe på tak free ogskulle ha med meg videre men da fikk jeg gå ned igjen og ei dame tok flaska med seg å blomberte den og det tok 5 min så var jeg i innenriksonen igen :-) Ti kanskje.

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 45643
06.02.18 00:53

Jeg har 7 timer på lørdag på vei hjem, og jeg skal inn til sentrum for å spise lunsj og handle litt. I alle fall om flyet lander på tid. Estimert så er man i sentrum på 1,5 time og hvis man beregner da 2,5 time tilbake, så har gode 3 timer netto i Paris sentrum, med rikelig begrenset tid i begge ender. Stress er jo det, men vet man nøyaktig hvor man skal og hvor man skal handle, så synes jeg dette er bedre enn å sitte 7 timer på flyplassen. 3-4 timer går fint, men 7 er veldig lenge da...

... dog, er man flere og med barn og ikke er kjent i Paris så er jo det ikke så aktuelt. Det forstår jeg

fargerik
07.02.18 09:03
DrSchwei: Jeg har 7 timer på lørdag på vei hjem, og jeg skal inn til sentrum for å spise lunsj og handle litt. I alle fall om flyet lander på tid. Estimert så er man i sentrum på 1,5 time og hvis man beregner da 2,5 time tilbake, så har gode 3 timer netto i Paris sentrum, med rikelig begrenset tid i begge ender. Stress er jo det, men vet man nøyaktig hvor man skal og hvor man skal handle, så synes jeg dette er bedre enn å sitte 7 timer på flyplassen. 3-4 timer går fint, men 7 er veldig lenge da...

Husk å ha med litt varme klær, da. Du kommer fra varmen, og i Paris er det nullføre og småsurt.

DrSchwei
11.02.18 03:21
fargerik: Husk å ha med litt varme klær, da. Du kommer fra varmen, og i Paris er det nullføre og småsurt.

Det var litt over null - men ikke småsurt, småvåraktig - folk satt ute i solen og spiste! Jeg var fornøyd med turen inn - klarte selvsagt å bomme på retningen på transfertoget, men tapte bare 10 minutter. Ellers nærmest umulig å skjønne flyplassen, selv etter et par besøk. Og så har man f.eks. lært seg at man skal ta RER-tog, og så rett på slutten så bytter man logo og kaller det noe annet.... Og automatene er få og for mange vanskelige å forstå. Fikk min seine lunsj - biff tartar, en halvliter vin og en halvliter vin til og så til slutt enn Tarte Tartin.

fargerik
11.02.18 09:18
DrSchwei: Det var litt over null - men ikke småsurt, småvåraktig - folk satt ute i solen og spiste! Jeg var fornøyd med turen inn - klarte selvsagt å bomme på retningen på transfertoget, men tapte bare 10 minutter. Ellers nærmest umulig å skjønne flyplassen, selv etter et par besøk. Og så har man f.eks. lært seg at man skal ta RER-tog, og så rett på slutten så bytter man logo og kaller det noe annet.... Og automatene er få og for mange vanskelige å forstå. Fikk min seine lunsj - biff tartar, en halvliter vin og en halvliter vin til og så til slutt enn Tarte Tartin.

Flott. Welcome Back, her er det vinter, som du ser.

Jasså, tartar og en liter vin til lunsj? hehehe...hvorfor ikke?

Ja, jeg har ikke så langt valgt å reise via den flyplassen igjen, siden det finnes alternativer.

DrSchwei
11.02.18 13:27
fargerik: Flott. Welcome Back, her er det vinter, som du ser. Jasså, tartar og en liter vin til lunsj? hehehe...hvorfor ikke? Ja, jeg har ikke så langt valgt å reise via den flyplassen igjen, siden det finnes alternativer.

Det er vinter og et er jeg lei meg for. Men nå er det bare seks uker til påske dere... Ble sittende der et par timer, og da må man jo drikke vin som en franskmann. Men så var det pga Seinen-oversvømmelser endret sted for avgang med RER, så ble litt surr på tilbakeveien. Men jeg hadde jo enormt god tid likevel.

En fordel med å reise med AF er at man får Champagne om bord - og utfra Bogota fikk jeg siste slanten i en av flaskene da de var min tur, da sa vertinna på fransk at det betydde lykke - jeg ba om hun kunne snakke engelsk, og så sa hun det samme på engelsk - OG at jeg ikke måtte nøle med å be om påfyll når hun kom på retur gjennom midtgangen. Og det gjorde jeg selvsagt.

fargerik
11.02.18 13:32
DrSchwei: En fordel med å reise med AF er at man får Champagne om bord

Er ikke det vanlig a?

Emirates serverte også Champis til frukten til frokost.

(Innlegget ble redigert 11.02.18 13:33)

DrSchwei
11.02.18 13:52
fargerik: Er ikke det vanlig a? Emirates serverte også Champis til frukten til frokost.

Nei, har aldri fått Champagne hos f.eks. SAS eller Lufthansa. Hos Lufthansa får man sekt. Hos SAS går det vel i vann. Og så må man betale hvis man skal ha litt å drikke utenom maten. Hos Air France får man det man vil, og alt servert med et smil.

Forfun
ForfunInnlegg: 5470
11.02.18 16:56

7 timer er jo en evighet. Selv på 4 timer stikker jeg ut fra flyplassen. Av og til bare til nærmeste landsby, ikke inn til storbyen (her Paris). Siste 4 månedene har jeg besøkt Amsterdam og en landsby i nærheten av Heatrow på mellomlanding. Med litt sære destinasjoner hender det at en ikke klarer 2 timer mellomlanding .

fargerik
11.02.18 17:57
Forfun: 7 timer er jo en evighet. Selv på 4 timer stikker jeg ut fra flyplassen. Av og til bare til nærmeste landsby, ikke inn til storbyen (her Paris). Siste 4 månedene har jeg besøkt Amsterdam og en landsby i nærheten av Heatrow på mellomlanding. Med litt sære destinasjoner hender det at en ikke klarer 2 timer mellomlanding .

Skulle du en gang få en lang mellomlanding på Suvarnabhumi flyplass i Bangkok er det ihvertfall VELDIG lett å flakse ut en tur.

Airport Link kjører direkte inn i smørøyet på 30 minutter. Og der er i grunnen alt man trenger. Endestasjonen ligger ti minutters spasertur fra leiligheten til en nevø av meg, så der er jeg rimelig kjent.

Kortere mellomlanding? Det er marked og gatemat, kaffebarer og butikker som selger øl (som ikke er overpriset slik som det er inne på flyplassen) borte ved Novotel, flyplasshotellet, det er bare å spasere gjennom parkeringshuset.

(Innlegget ble redigert 11.02.18 18:09)

DrSchwei
11.02.18 20:13
fargerik: (som ikke er overpriset slik som det er inne på flyplassen)

Dette er jo et kapittel i seg selv. På flyplassen i Bogota kostet en halvliter flaskevann 3 US dollar, eller over en firedobling av prisen man betaler på en kafe i turiststrøkene. Eller også fire ganger så mye som f.eks. 0,4 med fersk fruktsalat med juice i Medellin..

.. folk klager på prisene på OSL, men i Colombia må man altså betale det som ville tilsvart over 100-130 kr for en flaske vann på OSL.. .

Aastja43
Aastja43Innlegg: 360
05.03.18 13:15

Heldigvis har vi ikke hatt så dårlige erfaringer på CdG før. Men nå til sommeren lander vi på CdG men må så over til Orly . Er det noen som har erfaring med hvordan det er å komme dit ? Vi vil helst ta buss slik at en "førstereis " blant oss kan se litt av byen på vei til Orly.

Jazzeron
JazzeronInnlegg: 13268
05.03.18 13:20
Aastja43: Heldigvis har vi ikke hatt så dårlige erfaringer på CdG før. Men nå til sommeren lander vi på CdG men må så over til Orly . Er det noen som har erfaring med hvordan det er å komme dit ? Vi vil helst ta buss slik at en "førstereis " blant oss kan se litt av byen på vei til Orly.

Det går en direktebuss, for 21 euro eller så. Dog går den langs boulevard peripherique, så det er ikke mye av byen man ser.

Aastja43
05.03.18 13:49
Jazzeron: Det går en direktebuss, for 21 euro eller så. Dog går den langs boulevard peripherique, så det er ikke mye av byen man ser.

Og da står det vel henvisninger inne på flyplassen til denne bussen ? Det har jo gått greit før med buss bare inn til byen. Takk for info.

Jazzeron
JazzeronInnlegg: 13268
05.03.18 13:55
Aastja43: Og da står det vel henvisninger inne på flyplassen til denne bussen ? Det har jo gått greit før med buss bare inn til byen. Takk for info.

Jada ikke vanskelig å finne, må dog gå litt, men ikke noe problem :)

Bananskall
BananskallInnlegg: 3767
07.03.18 20:13

Charles de Gaulle er vel uten tvil den verste av alle de vanlige transitflyplassene i Europa. Terminalen for intrakontinentale flyvninger er for så vidt grei, mens terminalen hvor vel de fleste flyvningene til Norge går fra har vel én kafé etter sikkerhetskontrollen.... Jeg snakker flytende fransk og vil fortsatt si at de som jobber der i stor grad er sure og gretne. I tillegg er det også flyplassen jeg har mistet bagasjen på flest ganger. Med andre ord - et  sted jeg prøver å unngå så godt jeg kan, enda jeg egentlig er veldig frankofil!

Aastja43
24.06.18 13:56

Det begynner å nærme seg Frankrikereisen. Og jeg har prøvd å finne løsning på et problem på nettet uten å lykkes. Det gjelder flytende og smørbare ting vi skal ha med. Reglene sier bare maksimum beholdere for 100 milliliter, dvs 1 desilier. Men hvis dette gjelder smørbare salver så oppgis disse målene i gram. Jeg har prøvd å regne om , men er usikker. Hvor mye er 100 ml som gram?

fargerik
24.06.18 14:25
Aastja43: Det begynner å nærme seg Frankrikereisen. Og jeg har prøvd å finne løsning på et problem på nettet uten å lykkes. Det gjelder flytende og smørbare ting vi skal ha med. Reglene sier bare maksimum beholdere for 100 milliliter, dvs 1 desilier. Men hvis dette gjelder smørbare salver så oppgis disse målene i gram. Jeg har prøvd å regne om , men er usikker. Hvor mye er 100 ml som gram?

Du kan vel bare pakke det i kofferten som du sjekker inn og sender på transportbåndet?

Denne 100 ml-regelen gjelder håndbagasje du tar med inn i flyet.

(Innlegget ble redigert 24.06.18 14:26)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester